497 Reacties

2 jaar geleden

Reactie op Kristar

Ja ik zeg ook altijd dat ik nog fijn vindt en mijn zoontje ook. Maar zij li ...
De volgende keer gewoon zeggen dat ze weet hoe jij erover denkt en je het er niet over wilt hebben. dat volhouden, houdt ze vanzelf wel een keer op. Echt he.. Waar bemoeien mensen zich mee

2 jaar geleden

Reactie op Kristar

Even klagen hier, mede-borstvoedingsmama's. Al maanden lang vraagt mijn sch ...
Wat vreselijk naar van je schoonmoeder. Ik hoop ook eigenlijk dat je man hier zelf ook wat van gaat zeggen richting haar. En anders zou ik toch een keer ontploffen geloof ik.. Ik ben echt mega trotst op ons allemaal, nog steeds onze kleintjes op onze melk 💪🏻 Ik krijg gelukkig weinig negatieve opmerkingen. Niet in m'n gezicht althans 😏

2 jaar geleden

Reactie op Kristar

Bah, waar bemoeit ze zich inderdaad mee. Jij doet het echt geweldig en ik vind het prachtig hoe je vriend je daarin steunt! Ik zou gewoon echt heel eerlijk zeggen wat het met jou doet dat je schoonmoeder dit iedere keer zegt en dat je niet zo goed begrijpt waarom ze dit zegt en dit advies geeft, omdat het niet opbouwend is. Hier een schoonmoeder die ook geregeld vraagt hoe het met de bv vraagt, of er nog wel genoeg voedingsstoffen in zit en dat ik dus straks een kind naast mij heb staan die aan m’n shirtje trekt en staand bv drinkt. Dat vind ze echt enorm raar. Verder is ze er wel positief over en houd ze haar mond wel, maar toch steekt het wel. Waarom zo negatief over bv? Vroeger dronken ze allemaal zo, omdat er überhaupt geen flesvoeding was en anders ging je kleintje ( zal vast iets genuanceerde liggen) dood. Dus hoezo zou bv niet goed zijn? Pfffff kan ik zo boos om worden, maar goed, verspilde energie 🙈😉

2 jaar geleden

En als ze het geen gezicht vinden kijken ze maar lekker weg.. Betere voeding dan borstvoeding kun je je kleintje niet geven😊 (en als je niet voor BV kiest of het lukt niet dan zijn er gelukkig alternatieven)

2 jaar geleden

Reactie op Zandhoopje

Bah, waar bemoeit ze zich inderdaad mee. Jij doet het echt geweldig en ik v ...
Je hebt helemaal gelijk, het is ook verspilde energie om je er druk over te maken. Ik vind het soms wel heel lastig om het van me af te laten glijden. Ik zit ook thuis vanwege een burnout en dan is het al helemaal lastig om het je niet te laten raken.

2 jaar geleden

Heel knap Kristar, hoe je gewoon je eigen plan blijft volgen. En daar mag je trots op zijn!!! Fijn dat je vriend je er zo in steunt. Verder zijn alle goede tips al gegeven.. zou duidelijk maken dat ook al lijken haar adviezen zo praktisch, wat het emotioneel met je doet. En dat je het er op deze manier liever helemaal niet meer over hebt.

2 jaar geleden

Reactie op AnouckD

En als ze het geen gezicht vinden kijken ze maar lekker weg.. Betere voedi ...
Het stomme vind ik nog wel dat zij het in principe niet ziet als ik bv geef. Ik geef het 's ochtends thuis en als mijn zoontje bij haar is dan krijgt hij flesvoeding want ik krijg niet meer genoeg gekolfd.

2 jaar geleden

Reactie op happy24

Heel knap Kristar, hoe je gewoon je eigen plan blijft volgen. En daar mag j ...
Dank je wel. Het fijn om 'medestanders' te hebben. Ik voel me daar soms wel alleen in. Ik ben laat mama geworden dus al mijn vriendinnen hebben al kinderen in de puberleeftijd. En de meeste hebben door omstandigheden geen bv gegeven.

2 jaar geleden

Snap je toch niet he.. Waar kan zo iemand zich druk om maken. Ook al geef je nog BV als je kindje 6 is, als jullie je er goed bij voelen.

2 jaar geleden

Hé bah wat vervelend! Waarschijnlijk is dit echt de generatie waarbij flesvoeding sterk gepromoot werd en er beweerd werd borstvoeding na een periode afnam in hoeveelheid voedingsstoffen. Mijn moeder denkt nog steeds dat veel vrouwen om haar heen geen voeding konden geven vanwege onvoldoende voedingsstoffen in de melk, terwijl als je de voedingsschema’s van die tijd leest het bijna onmogelijk was om voldoende productie te houden. Heel lastig om hier iets tegen in te brengen want dit is haar werkelijkheid. Dat daar nu andere inzichten over zijn komt niet binnen. Misschien is afkappen inderdaad wel de beste optie. En je richten op de fijne steun van je vriend. Mijn vader had dit weekend mijn zoontje te logeren en grapte dat ik het maar mooi makkelijk had met mijn borsten en mijn man en mijn vader het heel zwaar hebben omdat zij als hij wakker wordt “helemaal een flesje moeten maken”. Hij weet heel goed dat het best pittig is dat ik er elke keer uit moet voor de voeding dus voelde als een fijn indirect compliment.

2 jaar geleden

Reactie op AnouckD

Snap je toch niet he.. Waar kan zo iemand zich druk om maken. Ook al geef j ...
Precies dit !

2 jaar geleden

Reactie op 3kidsmom

Hé bah wat vervelend! Waarschijnlijk is dit echt de generatie waarbij flesv ...
Dit wist ik helemaal niet, maar verklaard wel een en ander. Als mijn kindje in een sprongetje zat (kennen ze ook niet) dan zei mijn eigen moeder steevast dat hij misschien onvoldoende uit mijn bv haalde, en dan bedoelde ze onvoldoende voedingsstoffen. Vond dat altijd zo rare opmerking. Maar gelukkig zeg ik een keer terug dat dat wel t laatste was waar ik me zorgen over hoefde te maken en dan zei ze t ook niet meer (tot we een nieuw sprongetje hadden, die mijn broer, zus en ik dus nooit doorgemaakt hebben volgens mijn moeder 😝)

2 jaar geleden

Met trots meld ik me in dit topic! Zo fijn om te lezen dat er nog best veel mama's borstvoeding geven. Ik begin nu ook echt de ondertoon te voelen als ik met mensen praat. Maar laat ze maar lekker lullen!! Mijn zoontje vind het nog erg fijn en ik ook. Ik hoop dat de borstvoeding op natuurlijke wijze afbouwd komende maanden. Paar dagen geleden was het nog wel erg spannend... hij was ziek en heeft 2 dagen geweigerd om te drinken aan de borst, ook geen flesje. Alleen water uit een bekertje. Vermoedelijk had hij hele erge keelpijn. Maar gelukkig is hij weer beter en geef ik borstvoeding zoals voordien. Makkelijk nog 3x per dag en nog in de nacht. Het drinken snachts zou wel mogen stoppen van mij. 😅 Wees trots op jezelf mama's! 💙 Het voelt echt als een mijlpaal dat ik al bijna een jaar borstvoeding geef. Delen ze daarvoor medailles uit? 🤭

2 jaar geleden

Reactie op Kristar

Nouuuuu zeg dit vind ik echt zo onaardig! Ik zou echt zeggen dat ik het niet meer met haar over mn borstvoeding wil hebben. En al helemaal NIKS mag zeggen over richten op afvallen. Geef haar een cursus omgaan met mensen voor haar verjaardag zeg tjeeeeez😱

2 jaar geleden

Reactie op Kristar

Wow, wat lullig. Gewoon je eigen plan trekken! Mijn oma heeft af en toe ook wel wat stuiptrekkingen (zoals ik ze noem) maar lang niet zo erg. Ze is ook al in de 90 en ik neem het haar niet zo kwalijk. In de tijd dat zij jonge kinderen had werd aangeraden babies gewoon de fles te geven. Dus zij is soms ook echt verbaasd en is vooral van mening dat als ik overstap op flesvoeding de kleine meid vast wel door gaat slapen. Maar bij haar is het meer uit een soort van verbazing dan dat ze echt vervelende opmerkingen maakt. Ik vind het voor haar ook lullig dat ze eigenlijk nooit borstvoeding heeft gegeven omdat dat in die tijd werd afgeraden. T is toch het beste wat er is… Misschien goed om er toch een keer wat van te zeggen, dat de tijden nu anders zijn en dat je prima nog borstvoeding kan geven. M’n moeder is trouwens van mening dat ik vanaf precies 1 jaar geen borstvoeding meer zou moeten geven, en die is wat stelliger, dus ik ben benieuwd hoe dat uit gaat werken. Ik vind het sowieso een beetje apart, tot een maand of 8-9 is iedereen van “wow, wat goed dat je borstvoeding geeft” en daarna wordt je langzaamaan als een soort van geitenwollensokken type gezien die dr kind te veel verwend en vetmest. Zelfs bij het cb hebben ze de opvatting dat het na 1jr wel genoeg is geweest.

2 jaar geleden

Reactie op xxmaia

Wow, wat lullig. Gewoon je eigen plan trekken! Mijn oma heeft af en toe o ...
Ja precies. Gek is dat hè? Dat borstvoeding echt voor die kleintjes “hoort” en daarna wat gekker wordt gevonden. Al heb ik ook een aantal lang voeders om mij heen, dus dat is wel fijn. Bij het cb heb ik vanaf het begin heel weinig steun ervaren tav borstvoeding. Elke keer de vraag: is het niet te zwaar voor je? Houd je het vol? Vanaf 6 maanden moest ik afbouwen tot 4 voedingen. Heel bijzonder. Je zou juist denken dat je daar juist wat steun kan geven aan moeders. Ik weet waar ik het voor doe en heb voldoende kennis en ervaring. Maar is dat niet zo is dit heel demotiverend. Ben eigenlijk van plan daar nog eens op terug te komen maar nog niet echt de puf voor gehad.

2 jaar geleden

Ik ben ook wel benieuwd hoe de omgeving gaat reageren als ik gewoon door blijf voeden na z’n eerste verjaardag. Hij is nu 11 maanden. Op m’n werk vinden de dames het in ieder geval wat vreemd dat ik nog steeds bv geef en kolf. Maar daarvan ben ik dan ook de enige die bv gegeven heeft. Man staat gelukkig volledig achter me en zou het zelfs een beetje jammer vinden als ik stop 😋 Maar goed, hij laat de keuze volledig bij mij. Ik had totaal niet verwacht mezelf een langvoedster te kunnen noemen 😅 Ik wilde eigenlijk een paar weken bv geven en daarna overstappen.. maar het lukte me qua gevoel echt niet. Ik ga nu gewoon voeden tot hij niet meer wil, maar wel sturen naar meer eten. Maar voor z’n dutjes en in de ochtend en avond wil ik wel blijven voeden eigenlijk.. Maar oprecht dat ik niet kan wachten tot ik kan stoppen met kolven 😂 Enne, ik vind inderdaad dat we met het behalen van een jaar gewoon een mooie medaille verdiend hebben 😁 Ik ga mezelf die cadeau doen in de vorm van een moedermelksierraad denk ik.

2 jaar geleden

Ik ben ook wel benieuwd hoe de omgeving gaat reageren als ik gewoon door bl ...
Geweldig zeg!! En heerlijk dat het zo goed gaat! Als je dat kolven echt zat bent dan kun je overwegen gewoon te stoppen met kolven. Je productie is nu stabiel genoeg om met minder ‘voedingen’ per dag te blijven produceren op aanvraag. Evt kun je je kindje voor de dagen dat je weg bent kv of straks gewone melk geven. Dan mis je je gekolfde melk dus ook niet. Dit is hoe ik het doe in elk geval. Niet meer overdag kolven (en voeden ook niet meer als ik wel thuis ben) maar ipv een fles kv overdag en dan sochtends en savonds live voeden :)

2 jaar geleden

Een moedermelk sieraad laten maken, kan ik je wel aanraden. Ik heb dat een paar maanden geleden gedaan en ik ben er heel blij mee. Het is zo'n mooie herinnering van zo'n dierbare tijd.

2 jaar geleden

Ohja, dat kolven.. Ik ben het ook echt beu. Maar ik ga nu afbouwen en hopelijk binnenkort stoppen met kolven. Ik ga ook een ketting bestellen. Lijkt me zo'n mooie herinnering!