497 Reacties
2 jaar geleden
Reactie op Aeva
Ik geef ook nog altijd volledig borstvoeding (8 mnd). Zijn er nog meer moed ...
Als je op verzoek blijft voeden, en dat geld ook voor vast voedsel en evt water tussendoor aanbieden, regelt je kindje dat vanzelf. Zo lang je kleine genoeg plasluiers heeft, regelmatige stoelgang, vrolijk is en goed groeit en ontwikkeld hoef je je nergens zorgen om te maken.
Mijn oudste dronk heel lang nog elke 3 uur, ik geloof dat het ook rond 8mnd was dat ze er plots 4 uur tussen ging laten, en vanaf daar bouwde ze de voedingen overdag zelf verder af tot ze alleen nog in de ochtend en avond bij me dronk vanaf een maand of 10 geloof ik. Ze ging toen ook steeds meer vast voedsel eten en dronk goed water (en later halfvolle koemelk bij de lunch vanaf 12 mmd).
2 jaar geleden
Reactie op Aeva
Ik geef ook nog altijd volledig borstvoeding (8 mnd). Zijn er nog meer moed ...
Ja hier ook heel herkenbaar. Ze is ook mega snel afgeleid. Ze is vroeg wakker, meestal tussen 5-6u en drinkt dan goed. Soms slaapt ze daarna nog even kort en als ik haar uit bed haal en aangekleed heb ga ik even in de schommelstoel zitten om te voeden en dan drinkt ze ook goed. Is ook een rustig plekje. Door de dag heen drinkt ze verder maar kort en ik moet haar meestal zelf een keer aanleggen, want ze komt niet zo snel meer uit haar zelf. Voor het slapen gaan drinkt ze meestal goed, maar heb echter al 2x gehad dat ze toen weigerde. Ik bied nu daarnaast bij bijna elk voedingsmoment water in de fles aan en dan drinkt ze ook een paar slokken.
Ik zou proberen niet meer te kolven. Je productie zou nu stabiel genoeg moeten zijn. Ik merk dat mijn borsten zich heel goed aanpassen op hoe zij drinkt. Ze slaapt nu sinds 2 weken door en is nog 1 of 2x ‘s nachts gekomen en toen merkte ik de volgende nacht dat m’n borsten weer meer stuwden. Voelde niet fijn, maar vond het wel fijn om te weten dat ze zich dus goed aanpassen 😊
2 jaar geleden
Hoe bieden jullie water ernaast aan? Ik heb het idee dat hij steeds minder drinkt want kolven gaat lastiger en ik voel echt nooit stuwing, ook niet nu hij de nachten doorslaapt. Soms ben ik bang dat hij misschien te weinig vocht binnen krijgt. Water of slappe thee uit een bekertje wil hij niet.
2 jaar geleden
Reactie op JetteA
Hoe bieden jullie water ernaast aan? Ik heb het idee dat hij steeds minder ...
En nog een aanvullende vraag, ik geef soms wat kunstvoeding bij. Bijvoorbeeld als hij om 17:00 uur drinkt en om 18:30 naar bed gaat, dan duurt het heel lang wil er melk bij mij komen. Meestal geef ik dan klein beetje kunstvoeding ipv borstvoeding maar twijfel of ik daardoor niet juist steeds minder melk aan maak…
2 jaar geleden
Reactie op JetteA
Hoe bieden jullie water ernaast aan? Ik heb het idee dat hij steeds minder ...
In principe hoef je naast bv geen water aan te bieden mits je je kleintje op verzoek voedt. Zo krijgt ons kleintje eigenlijk niets anders dan melk en heel af en toe een slokje water uit een bekertje dat ik dan gewoon bij z’n mondje houd.
2 jaar geleden
Reactie op JetteA
En nog een aanvullende vraag, ik geef soms wat kunstvoeding bij. Bijvoorbee ...
Wat is je vraag? Het is precies zoals je zegt, als je kv aanbiedt dan zal jouw lichaam op dat moment niet gestimuleerd worden om melk te maken. Dus dan zal je productie inderdaad terug lopen.
Beter is om echt de borst te geven en dan maar wat langer de tijd te nemen en vaker van borst te wisselen, dus bijvoorbeeld als je normaal twee borsten aanbiedt nu bijvoorbeeld vier of zes aanbieden, dus steeds wisselen naar de ander tot je kindje verzadigd is.
Alternatief kun je kv of gekolfde melk geven en daarna alsnog kolven om je lichaam alsnog te stimuleren.
Tenzij je er oké mee bent dat die voeding zal vervallen en je door blijft gaan met kv op dat moment. Dat is ook een keuze optie :)
2 jaar geleden
Reactie op JetteA
En nog een aanvullende vraag, ik geef soms wat kunstvoeding bij. Bijvoorbee ...
Wat hij uit de kv haalt, haalt hij niet uit je borsten. Dus in die zin kan je productie wel achteruit gaan. Wordt hij onrustig als je om 18:30 voed?
En je andere vraag: met een flesje aanreiken? Ikzelf heb als bekertje een camocup en die vind ons meisje geweldig. Is een speciale beker om een baby te leren drinken. Misschien dat zoiets wel werkt?
Heeft hij geen zin in drinken verder? Omdat je het idee hebt dat hij steeds minder drinkt. Anders zou je kunnen proberen bij elk eetmoment eerst even de borst aan te reiken en dan het vaste voedsel, maar misschien doe je dat ook al wel 😊
2 jaar geleden
Reactie op Zandhoopje
Ja hier ook heel herkenbaar. Ze is ook mega snel afgeleid. Ze is vroeg wakk ...
Hier drinkt ze voor het slapen gaan ook goed en ‘s nachts ook nog. Maar overdag dus sinds een dag of 2 echt heel weinig. Ik merk dan dus wel dat ik echt volle harde borsten heb, wat op den duur pijn gaat doen. Nu na 2 dagen wel al minder, dus heb niet meer gekolfd. Maar ik ben bang dat mijn productie dan afneemt. Maarja misschien is dat ook de bedoeling dan…
2 jaar geleden
Reactie op happy24
Wat is je vraag? Het is precies zoals je zegt, als je kv aanbiedt dan zal j ...
Bedankt. Ik twijfel soms enorm of hij voldoende krijgt. Niet als ik naar hem kijk want hij is vrolijk, tevreden en heeft plasluiers. Maar als ik kijk wat ik kolf op een werkdag dan is dat niet veel. Ik weet dat ze meer drinken dan ik kan kolven maar is dat dan echt zoveel meer? Inmiddels ben ik er wel achter dat hij voor t naar bed gaan vaak wat slechter drinkt uit vermoeidheid.
2 jaar geleden
Reactie op happy24
In principe hoef je naast bv geen water aan te bieden mits je je kleintje o ...
Oke, ik geef nu een tuitbeker maar hij drinkt er niet uit (is er wel heel druk mee) meer om er alvast beetje aan te wennen en te oefenen. Ik heb niemand in mijn omgeving die borstvoeding gegeven heeft zo lang dus kan niet echt aan iemand vragen hoe t dan bij hun ging ed. Het borstvoeden is het enige dat me soms onzeker maakt in het moederschap. Ons kleintje groeide ook een tijdje niet naar verwachting dus dan twijfel ik gelijk weer.
2 jaar geleden
Reactie op Aeva
Hier drinkt ze voor het slapen gaan ook goed en ‘s nachts ook nog. Maar ove ...
Ik herken dit wel. Hoe meer ze in de nacht dronk, hoe minder overdag. Wil niet zeggen dat dit bij jou ook gebeurd hoor 😊 ik ben toen zelf cold turkey gestopt met de nachtvoeding, want ik merkte ook dat niet echt bij mij dronk als ze op mij sliep ivm beroerde nachten. Daardoor durfde ik het wel aan om dit dus cold turkey te stoppen. 1 nacht gehad dat ik 45min bezig was om haar weer in slaap te krijgen, maar daarna ging het prima. Af en toe komt ze nog voor een speentje en nog 1-2x voor een voeding.
Je productie zal misschien afnemen, maar misschien ook zo weer opgestart worden als je haar weer aanlegt? Geen idee hoor. Ik die soms ook maar wat. Wel nog contact gehad met de lk een maandje geleden en die stelde mij wel gerust dat het inderdaad minder wordt, maar de productie rond deze tijd stabiliseert.
2 jaar geleden
Reactie op JetteA
Bedankt. Ik twijfel soms enorm of hij voldoende krijgt. Niet als ik naar he ...
Ja dat is absoluut meer. Kolven rond deze tijd wordt echt moeilijker gaf mijn lk aan. Je borsten zijn niet zo goed meer te foppen en je oxytocine gehalte wat zorgt voor de toeschietreflex is een stuk minder, omdat de bevalling al een tijdje geleden is. Dus echt niet gek dat kolven niet zo veel meer opbrengt hoor. Evt boezemvriendjes of zo’n speciale Neusspray via de huisarts regelen?
2 jaar geleden
Reactie op JetteA
Bedankt. Ik twijfel soms enorm of hij voldoende krijgt. Niet als ik naar he ...
Je doet het super goed. En wat ontzettend knap dat je al zolang voedt zonder andere voorbeelden om je heen die je ook eens kunt vragen naar hun ervaringen.
Als ik dit allemaal zo lees doe je het super. Bij mij is m’n kolf opbrengst op werk ook niet geweldig en neemt die iets af de laatste tijd. Ik vul dat aan met kv. En op niet-werkdagen zorg ik ervoor dat ik mijn kleine extra vaak even aanleg zodat de boel wordt gestimuleerd en hij voldoende binnenkrijgt uit de borst.
En die tuitbeker klinkt ook prima om mee te klooien of oefenen. Evt zou je dus eens een slokje water kunnen geven via een open bekertje die jij begeleidt.
Mocht je het fijn vinden om je vragen aan een professional te stellen; ik vond het super fijn om naar de gratis hulplijn van la Leche league te bellen. Dan krijgt je een van hun vrijwilligers met heel veel bv ervaring en kennis te spreken die uitgebreid de tijd nemen om al jouw twijfels en vragen te bespreken.
2 jaar geleden
Mijn zoontje is bijna 9 maanden en krijgt nog borstvoeding (4 keer in 24 uur) en daarnaast vast voedsel.
6 uur: bv
9 uur: fruithap
11 uur: bv
14 uur: boterham
16 uur: bv
18 uur: warme hap
21 uur: bv
‘s Nachts komt hij niet meer voor bv.
Ik wissel af tussen live bv en uit de fles.
Tussendoor ook water uit een bekertje of uit een rietjesbeker van Philips Avent.
2 jaar geleden
Mijn zoontje is bijna 9 maanden en ik geef nog borstvoeding. Nu 4 voedingen overdag.. maar sinds hij corona heeft gehad (6 weken geleden) komt hij s nachts ook 1 keer.. hij drinkt dan ook echt veeeel.. dus ik ga er vanuit dat hij het echt nodig heeft. Zelfs wanneer hij pap, boterham, fruit en een groentenhap eet vraagt hij daarnaast om zoveel melk. Afbouwen naar 3 voedingen lijkt er nog niet in te zitten. Ik vind het zelf niet erg, maar ben benieuwd wat er bij het consultatiebureau over gezegd wordt.
2 jaar geleden
Reactie op M0654
Mijn zoontje is bijna 9 maanden en ik geef nog borstvoeding. Nu 4 voedingen ...
Ik zou me vooral niet afvragen wat het CB er over te zeggen heeft... die verpleegkundige van ons claimt dat de BV echt alleen nog voor de dorst is vanaf 7 maanden. Voor de voedingswaarden kon ik beter een prakje geven. Koek koek.... 🙄
Vier keer overdag en één keer ‘s nachts is toch helemaal mooi?!
Hier voed ik nog rustig 8 keer per dag 🙈
2 jaar geleden
Blegh voor een tweede keer in korte tijd ziek. Ik voel nu alweer de bui van een productiedip hangen en zie er zo tegenop om die weer op te moeten krikken 😩 los daarvan vind ik voeden terwijl je zelf heel ellendig bent best wel zwaar. Iemand bemoedigende woorden om die knop weer om te zetten?
2 jaar geleden
Reactie op JetteA
Blegh voor een tweede keer in korte tijd ziek. Ik voel nu alweer de bui van ...
Ik vind het vooral altijd fijn te merken dat mn dochter minder ziek wordt omdat ze al die antistoffen meekrijgt van mij.
Qua productie zou ik zeggen: heel veel blijven drinken, gezond (en lekker wat vet) eten en evt boezemvriendjes of YummyMummy Milk Supply-milkbars nemen.
Beterschap!!