497 Reacties
2 jaar geleden
Hier ook nog volop bv. Het slapen is alleen een drama, dus soms is de combi bv + waardeloos slapen (en in slaap komen) me echt wel wat te veel.
Maar de meeste dagen geef ik met volle overtuiging en heel veel liefde bv. Ben op dit moment ook nog van plan om voorlopig door te gaan 🤞🏼
2 jaar geleden
Hier gaat het ook weer lekker. Wilde een paar wk geleden stoppen ivm privé, maar overstappen op kv was zo dramatisch dat ik bv beter te doen vond en nu genieten we er samen weer erg van. Als dochterlief zich goed voelt slaapt ze door en anders komt ze nog voor 1 nachtvoeding welke ik de ene keer pittiger vind dan de andere keer. Vooral als we weer een reeks goede nachten hebben gehad en er weer een paar slechte tussen zitten 🙈 ik merk wel dat de Bv anders wordt. Voorheen dronk ze echt voor de voeding en dat was echt in 5 min klaar per borst. Nu wil ze langer drinken en zoekt ze echt even de rust en geborgenheid en dat vind ik zo lief. Ik houd het qua hoeveelheid niet zo meer bij, maar denk tussen de 4-6 voedingen op een dag. Ik werk niet, dus kolf ook niet echt. In verleden wel voor voorraadje, maar ik ben er mee gestopt. Dus als we een weekendje weg gaan moet ze het doen met wat we nog in de diepvries is en dan kv en ik kolf alleen als m’n borsten alarmeren 🍉🍉😂
Echt leuk om zo even te lezen hoe het bij een aantal gaat zeg!
2 jaar geleden
Leuk om weer te lezen allemaal. In mijn omgeving ben ik de enige nog die bv geeft of die überhaupt heeft gekolft na het verlof.
Momenteel geef ik gem 3 á 4 voedingen op een dag.
Op een werkdag krijgt tie s ochtends de borst, een fles gekolfd mee en voor het slapen gaan de borst.
Op een vrije dag is dit soms meer en krijgt tie gedurende de dag soms nog een keer de borst als tie daarom vraagt.
Sinds een aantal weken geen voedingen meer tussen 19:00 - 06:00 (heel fijn!), behalve idd bij ziek zijn, tandjes Oid.
Ik ben wel het kolven HELEMAAL zat. M’n kolfrevht is voorbij, waardoor ik in mijn pauze kolf en dus totaal geen vrij uurtje heb tijdens een werkdag. Ik werk met patiënten, elk half uur een ander en dan is dat vrij druk😅. Ik heb mijzelf voorgenomen tot een jaar te blijven kolven en dan hoop ik de ochtend en avondvoeding nog te blijven doen. Ik vind het nog een erg prettig moment en m’n zoontje wordt er nog helemaal zen van. Vooral savonds.
2 jaar geleden
Reactie op gaia
Oh wat fijn! Daar hoop ik ook al maaaaanden op haha. Hier hele tijd ziek wa ...
Dat snap ik helemaal. Hier dus ook 9 maand 4 voedingen per nacht, droomvoeding niet meegerekend... Het breekt je echt op. 😞 Ik leef momenteel ook in angst dat elke 'goede' nacht de laatste kan zijn en dat we weer bij af zijn... 🙈
Als het echt te pittig werd hielp bij mij samen slapen wel, maar dat moet je ook zien zitten natuurlijk... Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte en snel betere nachten. Is een zware tijd, maar probeer ook gewoon te denken dat het niet abnormaal is op deze leeftijd he, ongeacht wat mensen je soms proberen wijsmaken. Ze zijn nog zo klein en het is ook dat stukje geborgenheid! Je bent goed bezig mama. 👏❤️
2 jaar geleden
Hier ook nog steeds 4 voedingen overdag en snachts errmmm geen idee hoeveel 😅 tussen de 1 en 4x denk ik.. slaapt tussen ons in na de 1e nachtvoeding, dan slapen we allemaal weer het snelst in als ze even wakker wordt. Ik vind het helemaal prima zo. natuurlijk zou ik liever doorslapen maar ik vind bv geven fantastisch en ik weet nog goed hoe ik die intieme momentjes bij de oudste twee ging missen toen het klaar was, dus ja, zolang ze het wil ga ik nog lekker door 😊
2 jaar geleden
Reactie op des721
Leuk om weer te lezen allemaal. In mijn omgeving ben ik de enige nog die bv ...
Oh wat pittig hè dat kolven tijdens werk. Ik was er ook helemaal klaar mee en wilde weer gezellig mee lunchen.
Ik heb met de youha kolf nog een tijdje tijdens meetings gekolfd (kan bij mij want dan zit ik toch stil) en vond het dan geen probleem dat er collega’s bij waren.
Sinds vorige week ben ik gestopt met kolven. Mijn kleintje krijgt overdag kv en sochtends en savonds (en evt snachts) de borst. En dat ging vorige week top. Dit weekend heb ik hem weer drie dagen helemaal live gevoed en ook dat ging goed na drie dagen niet kolven. Nu vandaag weer vijf dagen proberen niet te kolven. Ben benieuwd naar stuwing vandaag nu ik weer drie dagen volledig heb gevoed.
Mocht dit voor jou een optie zijn, combineren met kv, dan kan ik het je zeker aanraden. Geeft weer zoveel vrijheid terug en maakt het voeden sochtends en savonds extra fijn.
Ligt natuurlijk ook helemaal aan je eigen beweegredenen om nog tot een jaar te voeden.
In mijn hoofd is het mooi dat ik tot ong tien maanden volledig heb gevoed en krijgt hij nu de komende maandjes nog steeds allerlei goeds qua antistoffen etc via de ochtend en avond voeding aan de borst 😊
Allemaal super knap bezig dames!!!
🙌🏻
2 jaar geleden
Ik ben wel benieuwd naar de dames die 3 a 4 voedingen nog live doen (incl. Nachtvoedingen) wat drinkt jullie kleintje verder nog? En eten ze dan hele maaltijden erbij?
Hier wordt per dag nog zo'n 8 keer (maar tijdens een drukke dag ook gerust 12x) gedronken. Vast voedsel vindt hij leuk, maar hij eet nog geen halve boterham op.
Wat Zandhoopje zegt herken ik: Eerder was het puur voor voedsel, nu ook 'chillen'.
Doel was eerst 'als het lukt 3 maanden', daarna 9 maanden en nu zijn we onderweg naar het jaar en afgezien van mn schoonmoeder die er ongeveer alles aan doet (per ongeluk of expres, geen idee, ik ga er maar vanuit dat ze het echt niet snapt..) om me/het te laten stoppen, zegt iedereen om me heen al: Ik geloof écht niet dat jij met 1 jaar stopt. 🤣
Oke: Nieuwe doel is dus: met 1 jaar naar 3 a 4 voedingen gaan. Het liefst naar 2... denk ik. Maar aangezien we tot nu toe 2x hebben doorgeslapen van 23.30uur tot 6.00uur geloof ik niet dat de nachtvoedingen straks ineeeeens weg zijn. 😅
Ik kolf nog 2x op het werk. Eerder 3x. Nu had ik bedacht: er liggen nog 50 voedingen in de vriezer (ik kolf vrij makkelijk.) dus kan er elke oppasdag 1 dv-voeding mee en twee vers, dan kom ik zat tot 1 jaar. Maar nu kolf ik tijdens 1 kolfbeurt al bijna 3 voedingen binnen 10 minuten, dus de dv-voedingen worden misschien ijsjes, badjes, uuhh.... zoiets 😁
Ben in ieder geval blij dat ik, buiten 2 borstontstekingen om, geen problemen heb gehad. Heel veel respect voor de mama's die strugglen en tóch doorzetten, jullie zijn toppers!
2 jaar geleden
Reactie op EL12
Ik ben wel benieuwd naar de dames die 3 a 4 voedingen nog live doen (incl. ...
Jeej wat kolf je goed zeg 💪🏻💪🏻 wil wel wat hebben hoor ;-) nee geintje. Idd lekker ijsjes, pannenkoeken, zeepjes, crème van maken 🥰 ik herken doelen stellen ook helemaal. Eerst veel te ver ingesteld (2jr) en nu evalueer ik elke 3 maand of zo 😊
Wat betreft eten: ja. Ze eet hier 1 boterham over het ontbijt en de lunch verdeeld (grote zelfgebakken boterham à la 100gr of zo) en verder 1st fruit en ‘s avonds met de pot mee, ongeveer een half babybordje of zo. Verder evt een soepstengel, rijstwafel en/of mariakaakje tussendoor nog.
2 jaar geleden
Ik geef overdag meestal 3 x bv, maar laat het aan haar en de situatie (dagje weg meestal vaker) over. In de nacht minimaal 4x😮💨.
Ik heb mijn 2 zoontjes tot 1 jaar overdag life bv gegeven en tot 1,5 jaar in de nacht. Maar zien hoe het bij mijn dochter nu gaat. Ze eet helaas niet zoveel. S’ochtens meestal een klein bakje met haver yogurt met 1/3 banaan erdoor. Tussen de middag een half broodje en wat fruit en s'avonds een beetje van wat wij dan ook eten.
Super goed van de moeders hier die nog bv geven! In Nederland word er toch wel raar naar gekeken is mij helaas opgevallen toen ik er 2 week geleden was. Ik woon in Italië en hier is het echt heel normaal en zie je overal moeders borstvoeding geven. Ik doe het dan ook echt overal en heb nog nooit een vreemde blik gekregen. In NL gelijk toen ik op een terrasje zag. Heel jammer. Maar daarom juist super dat er toch nog best veel mama's zijn die het toch volhouden! Toppers🤩
2 jaar geleden
Reactie op Leonie Italië
Ik geef overdag meestal 3 x bv, maar laat het aan haar en de situatie (dag ...
Ja stom hè 😮💨 ik kijk gewoon net zo vreemd terug of ga ze aanstaren 🤣
2 jaar geleden
Wat goed bezig allemaal hee!
Ik zou m zo graag eens uit logeren brengen ofzo zodat wij een nachtje bij kunnen slapen. Maar mijn voorraad is niet zo denderend dus dat gaat helaas niet. Misschien toch beetje kv toevoegen aan de fles? Vind ik echt zó’n grote stap merk ik! Slaat nergens op natuurlijk.. maar toch.
Mijn kind eet smorgens fruit en wat yoghurt, middag avocado en ei (of alleen wat gestoomde groenten) en avond groenten met ei/vis/aardappel. We doen Rapley maar hij eet best goed.
Ik kolf op werk ook nog 2 x en dat is sinds 3 weken echt zo veel minder ineens! Heb ook 1 x gewone griep en net corona gehad.. misschien heeft dat ermee te maken. Merkte vd week wel dat hij zn flesjes van 150cc niet opdronk overdag dus wie weet kan hij met een voeding minder. Gister geprobeerd (want hij vroeg er niet om) en dat hield ie vol van 12:30-18 toen echt honger en wilde zn avondeten ook niet. Alleen borst en slapen haha
2 jaar geleden
Reactie op gaia
Wat goed bezig allemaal hee!
Ik zou m zo graag eens uit logeren brengen o ...
Bij mij werd het kolven de laatste weken ook echt dramatisch qua opbrengst. Buikgriep, Corona.. en ik denk ook echt dat ik geen makkelijke kolver ben en m’n lichaam er nu minder in trapt. Gelukkig werkt m’n lichaam nog wel op live aanvragen van m’n zoontje :)
Er is echt niets mis met aanvullen of vervangen door kv in mijn ogen. Maar hier moet ieder z’n eigen modus in vinden :)
2 jaar geleden
Inmiddels alweer 10 maanden bv! Ik geef nog ongeveer 4 á 5 voedingen per dag. Soms nog 1 nachtvoeding sinds de 8 maanden. Afhankelijk van ziek zijn/tandjes. Dochter eet in de ochtend een papje van bv en 1 soms 2 broodkorsten. Later in de ochtend wat fruit, een half broodje en savonds rond de 80 a 100g groente en nog wat gepureerd fruit of yoghurt. Tussendoor een maisfinger/ biscuitje. Drinken doet ze nog minimaal, ze vind het vooral leuk om met de drink beker te spelen🥲 Op het werk kolf ik nog 1x in m’n pauze, dat breekt wel op. Hopelijk hoef ik niet meer te kolven met 1 jaar en kunnen we over naar alleen een ochtend/ avond voeding. Je merkt echt dat het haar veel rust geeft.
2 jaar geleden
Hier ook nog borstvoeding. Mijn zoontje is nu 10 maanden.
Hij krijgt 's ochtends bv en daarna een boterham.
Een paar uur later fruit en eind vd ochtend 2 boterhammen en daarna bv.
In de middag een tussendoortje zoals maïsstengels. En eind vd middag groenten.
Voor het slapen gaan een fles 180 cc kv maar dat drinkt hij meestal niet leeg. Kv geef ik in de avond al een tijdje omdat het op een gegeven moment zo'n strijd werd en hij in mijn tepels ging knijpen. Bij elke voeding bied ik ook water aan. Hij drinkt dan wat slokjes of hij drinkt mee uit mijn glas.
Als hij naar de opvang gaat krijgt hij kv mee want ik krijg er nauwelijks nog wat uit met kolven. En ja, dat kolven. Pfff dat ben ik eigenlijk wel echt beu.
Ik was eerst van plan om te stoppen met overdag bv te geven doordat het betaalde kolfrecht ophield maar ik zit nu thuis met een burnout. Toen mijn zoontje pas geleden ziek was, merkte ik wel weer hoe fijn het is om altijd de borst weer te kunnen aanbieden.
Vannacht kwam hij opeens ook, waarschijnlijk had hij dorst door het warme weer en zo fijn dat ik dan niet naar beneden hoef om een flesje te maken.
Ik durf nog niet te stoppen met kolven als hij niet bij mij is maar soms denk ik dat het ook niet meer nodig is om te kolven...
2 jaar geleden
Hier geef ik ook nog bv maar merk dat er veel op tegen is van mensen om me heen. Wij hebben een vrij stevig en groot mannetje wordt al 1 of ouder geschat en men lijkt het maar raar te vinden dat ik dit nog doe. Ook familie klaagt steen en been dat ik maar eens moet stoppen. Erg lastig en haalt het plezier en fijne momentje er soms behoorlijk vanaf terwijl het juist zo makkelijk en nog steeds goed loopt bij mij ondanks werken en verder niet afkolven.
2 jaar geleden
Reactie op beebje1
Hier geef ik ook nog bv maar merk dat er veel op tegen is van mensen om me ...
Pfff echt waar bemoeien mensen zich mee hé... zij hebben er toch geen last van? En waarom zou je überhaupt willen dat iemand stopt met iets wat juist heel goed is voor moeder en kind. Some people..
2 jaar geleden
Reactie op beebje1
Hier geef ik ook nog bv maar merk dat er veel op tegen is van mensen om me ...
Oh men. Waar bemoeien ze zich mee? Zo jammer dat het voor jou daardoor niet leuk meer is :( kun je dat ook tegen ze zeggen? Dat je juist support nodig hebt? Bv is iets geweldigs en dat geef je maar mooi ❤️💪🏻💪🏻
2 jaar geleden
Wij zijn ondertussen ook al bijna 10 maanden onderweg. Laatste tijd viel het mij zwaarder, vooral de nacht. Nu geef ik de borst als wij zelf gaan slapen en als hij dan wakker wordt voor 6u gaat mijn man eruit om te troosten. Dit gaat heel goed. Het was echt gewenning geworden.
Buiten dat drinkt hij nog zo’n 6x per dag. Eten doet hij ook flink. Een lekkere schrokop dus. Ik krijg weinig commentaar vanuit de omgeving. Voordeel van de 3e denk ik. Iedereen heeft het met mij opgegeven 😂.
Ik ging er weer vrij open in hoe lang ik zou blijven voeden maar we gaan deze zomer naar Amerika. Bv tijdens het vliegen is veel relaxter en er zijn enorme tekorten qua kunstvoeding daar, dus ga nog maar even door denk ik 🤱
2 jaar geleden
Ja herkenbaar.. hier ook hele pittige weken waardoor ik het echt ff gehad had met bv. Verlatingsangst, 3 nieuwe tandjes tegelijk, waardoor ik echt weer ZO vaak mn bed uit moest. En ook in de avond al. Ook vaak in mn tepel bijten en haar nagels in mn borst duwen, wat echt pijnlijk is. Het gaat nu weer iets beter, maar ik zag vandaag weer 2 doorkomende tandjes😓 Maar toch vind ik bv nog steeds te fijn en makkelijk, waardoor ik niet stop. Net een weekje op vakantie geweest en dan is het gewoon zo makkelijk in het vliegtuig of op het strand, dat je niet hoeft te klooien met kv. Ik ben nu zo ver gekomen dat ik gewoon vanzelf geleidelijk aan ermee wil stoppen, zodat ik nooit hoef te beginnen met kv (Niet dat daar wat mis mee is maar ze heeft het nou toch bijna niet meer nodig). Ik heb in mijn hoofd om met 1 jaar te stoppen, maar toch vraag ik me af of dat wel zo makkelijk gaat want ze is het zo gewend.