28 Reacties

één jaar geleden

Wat fijn dat hij zo lekker begint te spreken! Mijn zoontje snapt heel veel en steeds meer, maar het spreken blijft alleen nog bij (heel onduidelijk) papa en mama. Voor de rest niets, niet eens geluidswoordjes zoals broem broem of woef of miauw. Afgelopen maandag zijn we voor het eerst naar de logopedie geweest om dat we ons toch wel zorgen maken.

één jaar geleden

Wat leuk! Ik ben zeker op zoek naar tips. Hij zegt mama, nee, ja. Verder helaas niet veel. Wel weet ik wanneer hij tut of papa probeer te zeggen maar het lukt nog niet echt. Verder begrijpt hij ook veel, weet wat je zegt of als hij iets in zijn kamer heeft laten liggen gaat hij dat ook pakken bijv. Hij weet dus echt wel wat we zeggen maar hij lijkt het zelf niet echt te proberen Ik begin nu wel beetje bang te worden dat hij straks echt te laat is met praten maar ik weet niet goed wat ik nog kan doen. Praat veel tegen hem, vertellen wat we (gaan) doen, vtech eerste woordjes gehaald voor als hij alleen speelt hij toch met woorden bezig is.

één jaar geleden

Hier ook super trots, ons zoontje zegt ook al veel woordjes en begrijpt ook veel. Daarnaast zegt hij bij alles wat hij niet kan vinden: ".... waar ben je?" Zo schattig!

één jaar geleden

Hier ook een grote kletskous 🥰 Verbaas me af en toe hoe snel ze woorden oppikt 🙈 Hier is het: mama, papa, oma, opa, bal, ijs, huis, jas, tas, toetje, appel, ei, op, boom, nee, ja, auto, koek, toekje=doekje, helpen. Oh en dr eigen naam sinds vorige week 🥰 Ook doet ze de geluiden na bij het zien van een dier. Mauw=poes, wafwaf=hond, boe=koe, kakkak=eend, beh=schaap, hophop/hihi=paard Opdrachtjes geven vind ze ook geweldig, iets weg laten gooien, opruimen, iets laten pakken. Als ik de boodschappen in de keuken zet of bestwk/placemats pak voor het eten komt ze aangerend...'helpen?' Ze kopieert als een malle op het momen (grote broer van 7 boven dr) 😅 Grote broer was hierin een stuk later. Anderzijds is bij ons meisje nu pas haar 1e tandje door...dus het is maar net waar ze de voorkeur aangeven qua ontwikkeling. Heb me daar ook laatst wat druk om gemaakt...maar vorige week bij de tandarts heeft ze even gekeken voor de 1e keer en er is een hele hoop in aantocht dus dat belooft nog wat...🙊 Alles op eigen tempo, komt vanzelf...met of zonder wat hulp en dat is dikke prima! Lekker trots zijn idd! 🥰

één jaar geleden

Reactie op Jessie1998

Wat fijn dat hij zo lekker begint te spreken! Mijn zoontje snapt heel veel ...
Hier zegt ons zoontje nog niet echt papa en mama dus he verschil moet er dan toch wezen haha. Snap wel dat jullie met vragen zitten, het komt wel goed natuurlijk. Succes en liefs 😘🍀

één jaar geleden

Ja hier ook heel veel woordjes en snapt opeens alles. Trots!!!! Ik ben de tel kwijt geraakt want ze zegt alles na 😂

één jaar geleden

Hier ook erg trotse mama🤗 Mijn dochter gaat heel erg goed met haar spraak, ze maakt vaak 'zinnen' van 2 en 3 woorden (mama auto rijden, Hailey auto zitten, Mama (en) Hailey douchen) en praat alles idd zo na🤭 gaat de hele dag door😅 Dieren geluiden blijven ook leuk, en nieuwe woorden van de week Pindakaas & Koekediefie (lieveheersbeestje) 😉 En liedjes zingen vind ze ook helemaal geweldig!

één jaar geleden

Reactie op DemiJJ

Wat leuk! Ik ben zeker op zoek naar tips. Hij zegt mama, nee, ja. Verder he ...
Je bent hartstikke goed bezig! Sommige kindjes zijn super snel en andere zijn weer wat later, maar misschien weer met andere dingen sneller :) je (jullie) doet je best meer kan je niet doen, constant alles benoemen en als je buiten wandelt veel benoemen en vragen wat hij ziet etc. Komt echt wel goed 💙 het is niet zo dat onze zoon alles al begrijpt, zegt en doet he ;) ik vind het bijvoorbeeld jammer dat hij eigenlijk nog steeds geen mama zegt, hij weet wie ik ben, hij weet als iemand mama zegt ofzo dat hij naar mij wijst of toe komt..maarja hahaha. Sommige woorden zijn nou eenmaal interessanter!

één jaar geleden

Je bent hartstikke goed bezig! Sommige kindjes zijn super snel en andere zi ...
Ja dat is waar, fysiek is hij heel snel met alles😊 gewoon geduld hebben dan maar maar het lijkt me wel echt super als hij eenmaal gaat praten 🥰

één jaar geleden

Reactie op DemiJJ

Ja dat is waar, fysiek is hij heel snel met alles😊 gewoon geduld hebben d ...
Ja hele verhalen straks 🤩😍🤪

één jaar geleden

Haha heerlijk die trotsheid. Vanochtend was ik helemaal trots dat ze precies aangaf wat ik allemaal moest doen om haar appeltje klaar te maken (groene bak voor de schillen pakken, bakje op tafel zetten en daarna wachten tot ik m’n appel klaar had en ook mijn bakje op tafel zetten). Ze wil enorm graag meehelpen en dat is zo leuk om te zien: tafel dekken, schoenen opruimen, samen speelkeukentje opruimen, puzzelstukjes in en uit bakje halen als mama aan het puzzelen is (wachtbankje voor de bevalling 🤣). Vind de ontwikkeling zo prachtig. In 1,5jr tijd van een hulpeloos en kwetsbaar baby’tje naar zo’n prachtige, redelijk zelfstandige dreumes 😍 Hier zingt ze enorm graag, dansen, springen. Ze is motorisch echt zoveel beter dan grote broer op die leeftijd en durft veel meer 💪🏻

één jaar geleden

Je bent hartstikke goed bezig! Sommige kindjes zijn super snel en andere zi ...
Helemaal mee eens! Hier eentje die heel veel praat en snapt maar pas met 1,5 jaar echt los ging lopen. Daarnaast nooit gekropen en fysiek altijd laat geweest

één jaar geleden

Ja hier ook een kletskous: mama, opa, oma, woef, klaar, daag, hoi, bah, eitjes, ijs, bal, koek, Els (mama’s naam), jas, happie, rennen, kijk is Doet van dierengeluiden: boee, mauw, kakaakaa (kwak kwak haha), beeeh, Ze pakt zelf bakje uit de kast en pakt dan uit de lade doosje krentjes en doet ze erin. Ze probeert zichzelf aan te kleden: schoenen, sokken, trui, jas en broek lukt haar ook daadwerkelijk. Als we naar buiten gaan gaat ze de hondjes halen, probeert ze de riem om te doen. Ze laat ze ook uit. Ze maakt alles schoon. Ze kopieert mij heel erg. Als er een doekje op de wastafel ligt gaat ze de badrand schoonmaken. Ook doet ze de tafel af met smoelendoekjes na het eten en ze pakt altijd de dweilstok 😂 Ze doet der eigen handen en mond af. Kamt al sinds een paar maanden der eigen haren. Spullen weggooien in de prullenbak. Speelgoed opruimen. En make-uppen 🫣 ik maak me sochtends altijd op aan tafel en ze weet precies waar de mascara voor is, wenkbrauwpotlood en ze weet precies welke kwast bij welke foundation hoort en smeert dan der gezicht haha. Als we naar buiten gaan pakt ze altijd mijn schoenen die komt ze brengen. Dit doet ze bij opa en oma ook als ze op visite zijn. En ondanks we verschillende schoenen hebben weet ze precies welke bij wie hoort. Altijd na het honden uitlaten pakt ze de hondensnoepjes uit de kast en krijgen ze een snoepje van haar. Ze kan catoons bij naam noemen, zoals bumba, nijntje enzo Ga zo maar door. Soms schrik ik wel eens hoe snel het gaat. Het viel de opvang ook op dat ze zo snel ontwikkelt en vooruitloopt. Misschien omdat ik alleen met haar ben dat alles sneller op een meer volwassen manier gaat en je dus ook alleen en altijd met je kind communiceert?

één jaar geleden

Reactie op BabyMaehley

Ja hier ook een kletskous: mama, opa, oma, woef, klaar, daag, hoi, bah, eit ...
Hier bijna hetzelfde.. alleen geen huisdier hier en Make up doet ze niet( doe ik uit haar zicht) en haalt niks uit de kast(open keuken hier dus leer haar juist dat deurtjes dicht moeten😉) Verder echt kopieer gedrag.. te grappig om te zien.. was opvouwen is ook leuk! stofzuigen vind ze ook helemaal geweldig en gaat ook best goed.. verder praat ze ook al veel 2 lettergreep woorden en nu komen steeds meer de 2 zins woorden voorbij.. ze houd heel veel van boekjes en lees dagelijks meerdere keren voor.. ze kent bijna ieder dier wel en ook de geluiden die erbij horen.. ivm baan van mijn man ben ik doordeweeks ook alleen.. ik moet dan alles doen samen met haar.. maar dat vind ze wel erg gezellig.. ik klets ook vanaf de geboorte veel met haar en leg ik alles uit wat ik doe.. misschien dat dit ook helpt?

één jaar geleden

Hier ook een 'babbelkont' 😍 Kan onmogelijk alle woorden opsommen die hij al zegt 😅 zitten ondertussen op 3 à 4-woordzinnen. Bv: mama mee boekje kijken enz. Gaat nu ineens heel snel, pikt elke dag nieuwe woorden op. Papa spreekt Duits tegen hem en begint nu ook woorden in het Duits te zeggen. Waarbij hij tegen papa soms al bewust het Duitse woord gebruikt en tegen mij het Nederlandse woord. Sta elke dag versteld wat hij al allemaal kan. Lijkt ook echt alles te begrijpen. Ook wanneer ik gewoon iets tegen papa zeg. Ik vroeg in de week aan zijn papa: wil je boven even de sokken gaan halen op de badkamer, dan kan ik deze mee wassen. (Ben hoogzwanger, spaar me liever ene keertje trap uit 😅). Hij hoorde de deur boven toen papa de badkamer in ging en zei 'papa sokken halen' 😳 echt hoe zelfs?! Laatste dagen enorm gefascineerd door tellen en moet ik alles wat we zien tellen 😅 gaat dan 'zelf tellen', wijst ook aan en zegt: twee, twee, twee, twee. Heel schattig! Zo, ook even mijn trots uitgeschreven 🙊

één jaar geleden

Heyey, Spraak; Maaamaaa, baabaa, skaaaa (sky de hond) uttie (tut) eten, met veel moeite zegt hij appel. Thats it. Kletst ontzettend veel klanken maar spreekt geen echt woorden. Heeft daartegenover z'n hele gebit op z'n achterste kiezen na. Helpt ook mee tafel dekken, taakjes doen. Hij begrijpt wel heel veel maar Spraak.. no. Was ook wel mijn inschatting. Hij voelt de noodzaak nog niet. We hebben met 2 Jr weer een afspraak bij het CB. Dan zal ik het wel zien.

één jaar geleden

Hier heeft hij hele gesprekken met z’n broer, hij antwoord dan in woordjes natuurlijk niet in zinnen. Maar mijn hart is verkocht🥰🥰

één jaar geleden

Mijn dochter zegt ondertussen: mama, papa, opa, oma, baby (wat door moet gaan als Bailey, onze hond) poep, pip (van Woezel), zitten, eten, mee, taart, die, deze, heid (als in gezondheid na een nies) pop, klok, peen (speen), ja en nee en mijn persoonlijke (loedermoeder) favoriet: Proost! 😂 We hebben er even op moeten wachten maar ineens komt alles tegelijk, zowat iedere dag hoor ik ineens een nieuw woord

één jaar geleden

Hier natuurlijk ook een trotse moeder haha. Een tijdje terug heb ik de woorden opgeschreven die hij zegt, ik kwam op ongeveer 35 woorden maar dat is nu ook wel weer uitgebreid. Naast de losse woorden, brabbelt hij er op los. Wat ik ontzettend grappig vind, is dat hij heel veel onthoud. Zo hadden wij met kerst een kersthondje bij de kerstboom staan die geluid maakt. Eerst vond hij het hondje maar spannend maar het werd daarna een onderdeel van het slaapritueel. Het hondje kreeg een kusje van hem als hij naar bed ging. Het was natuurlijk even wennen toen het hondje weg was. Uitgelegd dat hondje in de doos is en weer terugkomt als de boom er staat. Maar toch, elke ochtend kijkt hij naar de plek waar de boom stond en zegt 'waf waf weg'. Qua dierengeluiden vind ik dat hij ontzettend veel weet, maar ik weet eigenlijk niet wat 'normaal' is op deze leeftijd. Hij kan van ong 23 dieren het geluid erbij nadoen. Ik vind het een hele leuke fase in de taalontwikkeling. Hij krijgt ook steeds meer geduld om de wat langere verhalen voor te lezen. Favoriete boek: Coco kan het!

één jaar geleden

Reactie op Jessie1998

Wat fijn dat hij zo lekker begint te spreken! Mijn zoontje snapt heel veel ...
Wat zeiden ze bij de logopedie? Onze zoon zegt nog geen woord ook! Hij begrijpt alles, maar alles is ‘eh’. Wij mogen het tot 2 jaar aankijken en dan gaan ze verder kijken. Hij is fysiek veel drukker dan met praten