10 Reacties
2 jaar geleden
Herken ik hier heel erg hoor! Ook idd wel wat mammam en pappap enZ. En verder is het och / Uch/ ooo/ ehh en dat soort dingen. Wel rent Ie als de brandweer en klimt overal op. Kan idd ook al redelijk zelf eten met een vork. Het beter praten komt vanzelf wel denk ik. Oja hij roept wel tegen iedereen: Heeee
2 jaar geleden
Een beetje logopedisch advies hier (ben loogpediste): Geef het ook wel even tijd als hij in augustus buisjes gehad heeft. Zijn gehoor was tot dan misschien vaak niet optimaal en dat kan dat zeker leiden tot een beetje vertraging. Als het gehoor terug ok is, trekt dit ook wel weer bij. Maar natuurlijk niet zomaar hop van de ene op de andere dag, dat heeft een beetje tijd nodig. Ik zou hem zeker nog geven tot 18 maanden. Als je je dan nog zorgen maakt, kan je altijd eens contact opnemen met een logopedist om met je mee te kijken.
2 jaar geleden
Ik herken dit ook wel, alleen is mijn zoontje nog niet aan het rondlopen, laat staan rennen. Wij doen er ook alles aan om zijn taalontwikkeling te ondersteunen maar meer als mamamamam en bapabapabapa zit er ook niet in. Ook gebruikt hij die termen tegen iedereen, tegen de mensen om het gemeente huis, tantes, ooms, oma, opa en ga zo maar door. Toch begrijpt hij wel wat we zeggen. Ik sprak laatst met een moeder met eeen kindje van 2,5 jaar en die had precies hetzelfde, niet lopen en niet praten. Die is vervolgens naar de fysio en logopedist gestuurd om vervolgens te horen dat dat kindje wel kan praten maar gewoon niet wil. Nu communiceren ze via gesproken taal en plaatjes bij elkaar, lopen idem dito. Ik zie dat die van mij ook nog wel doen.. zolang het voor hem gedaan wordt vindt hij het wel prima.
2 jaar geleden
Onze dochter zegt ook nog bijna niks maar begrijpt wel heel veel. Ik kan haar opdrachten geven zoals 'waar is je neus', 'waar zijn je schoenen' ... en dat gaat allemaal. Ze brabbelt heel veel, maar nog niet echte woorden. Motorisch daarentegen gaat alles zeer vlot (ze stapt al lange tijd los, kan al trappen, ...). Ik probeer me ook nog niet te veel zorgen te maken 🤭
2 jaar geleden
Hier ook nog niet hoor. Enkel bmamamama en papapapa maar niet bewust. Het enige bewuste is pokpok naar de kip en aai bij de kat.
2 jaar geleden
Ik zou mij geen zorgen maken als ik jou was. Ze kunnen zich met hun ontwikkeling maar focussen op 1 ding. Je zegt dat jou kindje fysiek en fijne motoriek al veel doet daar is hij dan meer mee bezig (geweest) en daarom focust hij zich later op z’n taal. En bij een ander kindje is het weer net andersom. Die zullen qua taal en spraak weer verder zijn maar motorisch weer minder ver.
2 jaar geleden
Ons zoontje zegt ook nog bijna niets hoor mama papa, ja, nee en oei maar zijn eerste woordjes zegt hij amper nog en nu is het vooral ja en inderdaad eh eh eh op verschillende tonen.
Ik denk dat je gewoon wat meer geduld mort hebben. Meestal zijn ze of motoris snel of op spraak maar nirt beide hier ook vooral zeer snel goed motorische ontwikkeling
2 jaar geleden
Het ene kindje zal sneller zijn met het ene dan met het ander..
Ons zoontje zegt veel maar niet het gewone zoals 'appel, auto,..' hij zegt dan 'kijk keer' op zijn manier 'kij kee'. Ik denk dat je kindje dan sneller is met iets anders dan met het praten.. niet met inzitten mama! Xxx