12 Reacties

6 maanden geleden

Ja wij willen het van de zomer ook weer proberen. Onze zoon slaapt nu ongeveer een maandje (meestal) door dus zit nog niet helemaal te wachten op de slapeloze nachten. Maar ik denk ook dat het voor de kinderen het leukste is!

6 maanden geleden

Zelf zou ik ook wel een broertje of zusje voor mijn zoontje willen, maar nu echt nog niet. Ik ervaar het ook allemaal erg zwaar, vanwege het slechte slapen en vaak ziek zijn. Jeetje wat pittig. Ik moet er niet aan denken om nu dan ook nog zwanger te zijn en straks weer een newborn te hebben. Ik denk dat wij nog wel een paar jaartjes wachten, totdat alles een beetje op rust is. Als dat ooit komt…. Maar als jullie er wel allebei klaar voor zijn, doen! Ik ken zat mensen met 2 under 2.

6 maanden geleden

Hier was mijn oudste 2 en 2 maanden toen de jongste geboren werd. Mijn oudste sliep al wel een tijd door, ik wilde echt wachten tot dat allemaal stabiel was. Ik vond de zwangerschap bij de tweede echt vele malen pittiger gezien nog voor een peuter te zorgen was. Veeel minder rust, wat lichamelijk en geestelijk zwaarder was vond ik. Het is dan wel weer fijn als ze jong zijn en ze nog een middagslaapje doen, dat je zelf ook die rust kan pakken op dat moment.

6 maanden geleden

Nee, we hebben nu 4 kinderen. Dat is genoeg. Maar wel 2x ervaring met 2 kinderen onder de 2 jaar. Onze oudste 2 schelen 1 jaar en 5 maanden en onze jongste 2 schelen 1 jaar en 1 maand. Onze kinderen slapen altijd wel goed. Het enige wat wel een beetje pittig was, is dat je weer met nachtvoeding zit. Maar dat is met alle kinderen zo. Wij vonden het zelf niet pittiger van 1 naar 2 kinderen. Nu met de jongsten is het soms nog wel een beetje lastig dat de 3de nog 1x slaapt en de jongste vaak nog 2x en soms 1x. Maar goed daar stel je je wel op in.

6 maanden geleden

Ik wil heel graag nog een baby! Bij ons gaat het prima, baby slaapt door sinds 3 weken en verder hebben we het heel erg naar onze zin met zn 3tjes. Alleen mijn vriend vindt het zwaar 😬 en hij wil wachten op een groter huis voordat we aan een tweede beginne . Maar dat grotere huis gaat sws niet komen de komemde jaren. Dus ja ik loop een beetje vast hierop momenteel. Wil niet te lang wachten ivm afstand tussen de kinderen en mijn eigen leeftijd (35).

6 maanden geleden

Mijn dochter is 11,5 maanden. Ik wil graag voor een tweede gaan ben er nu aan toe want het gaat goed. maar heb nog geen menstruatie gehad.

6 maanden geleden

Wij hebben een zoontje van 11 maanden en nu weer 11 weken zwanger 🤰🏼 wij hebben meerdere miskramen gehad en wilde daardoor snel weer proberen voor een 2e baby.

6 maanden geleden

Hier een dochter van 11,5 maand, en ben nu 15 weken zwanger van de tweede. Hier tikt het klokje, zodoende gauw door gegaan. Ook een lang ziekenhuis traject bij onze dochter, waardoor we de kans van een natuurlijke zwangerschap niet wouden laten schieten. Het was een gevoel dat we erbij kregen van “nu doen, niet wachten, nu kan het nog”. Enigste wat hier nog aan de orde is, is dat onze dochter nog 1 a 2x wakker wordt ‘s avonds/nachts. Wel kan ze bijna lopen, dus als baby 2 er is zal dit wel ontwikkeld zijn en dus dat is weer een gemak. Echter zie ik niet op tegen de nachten, omdat je er nu nog vol in zit met het eruit gaan. Ik verwacht dat onze dochter tegen die tijd wel enigszins doorslaapt. Hierna ga je gewoon door met halve nachten bij baby 2. Tis maar voor een jaartje ongeveer, en wie zegt dat baby 2 ook een slechte slaper is, we gaan het zien. Lijkt me ook wel z’n gemakken hebben zo kort op elkaar. Spelen samen, luiers en flesjes periode zit je nog volop in, je herinnert je alles nog van de eerste, enz. Lichamelijk is het nu even zwaar qua moeheid, maar ik merk dat rond deze week hier verandering in komt (ben nu 15 weken).

6 maanden geleden

Hier een moeder van 2 onder 2. Ik had het volledig onderschat kan ik je vertellen. Mijn dochter is nu 2 jaar en werd tot 1,5 jaar nog veel wakker snachts. Overdag wel een blij ei 😊 Mijn zoontje is 10 maanden en het slapen is dramatisch, gaat gelukkig wel de betere kant op (lees nu snachts 9u slaap in totaal met daarin 4/5 x wakker worden). Ik denk dat de reden is dat ik het zo zwaar vind allemaal. Maar je weet gewoon niet hoe makkelijk of moeilijk het zal gaan. Ik ging er automatisch van uit dat het zou gaan zoals bij mijn 1e, dus snachts een paar x eruit en huppa door. Maar dat is bij mijn zoontje niet, hij zoekt écht geborgenheid, wat begrijpelijk is, maar daardoor is deze mama er wel bijna aan onder door gegaan icm werk en een huishouden. Toch zou ik het over doen als ik refelecteer op bijna 1 jaar met ons zoontje erbij. Je krijgt er zoveel voor terug! Ze spelen al soort van samen, je krijgt kusjes en ik heb het gevoel dat ik hun het mooiste kado heb gegeven door elkaar te geven.

6 maanden geleden

Hier zit er net aan 17 maanden tussen. Het einde van de 2e zwangerschap was wel pittig met een ondernemende dreumes. Dreumes en een newborn is ook wel pittig met die gebroken nachten en er vroeg weer uit voor de oudste die een vroege vogel is. Even uitrusten op de dag is er veel minder bij. De oudste hebben we meegenomen in het proces en ook een pop gegeven als 'baby'. Hij heeft z'n broertje echt direct omarmt en we hebben hem veel betrokken, zoals luiers halen enzo. Nu dat de jongste tijgert en dus speelgoed afpakt bijv, is het veel politieagent spelen en uitkijken voor ieders veiligheid haha. Maar het is zo mooi om te zien hoe blij ze worden als ze elkaar weer zien na een dutje bijv. Het is wel aanpoten met de zorg voor 2 kleintjes, want de baby kan nog niks zelf en de oudste nog te weinig. Je bent dus continu bezig. Met de tijd wordt de dreumes een peuter en dat brengt...nieuwe fases met zich mee haha, terwijl de baby ook z'n fases doorloopt en dat maakt het wel echt intens af en toe. Ik heb er wel eens spijt van gehad en ook schuldgevoel. Was het niet te snel? Doe ik de oudste tekort door zo snel al minder aandacht voor hem te hebben? Doe ik de jongste tekort omdat ik minder 1 op 1 tijd met hem heb? Maar dan zie ik ze lol hebben met z'n tweeën en dan denk ik dat het met de tijd ook wel echt heel leuk voor ze is. Ze groeien samen op en hopelijk ontwikkelt zich een sterke band (dat is nooit een garantie natuurlijk). Kun je hulp inschakelen voor de eerste periode? Zou je bijv de oudste af en toe kunnen laten logeren zodat je even wat rust kan pakken? Het is zwaar, zeker met slaaptekort, dus hoe meer hulp je kunt inschakelen (al is het iemand die af en toe wat kan koken) hoe fijner.

6 maanden geleden

Nog geen real life ervaring met een tweede, maar wel in verwachting van ons 2e kindje. Er zal dan 17 maanden tussen zitten. Wij hopen vooral dat het weinige leeftijdsverschil ervoor zorgt dat ze leuk kunnen connecten.

6 maanden geleden

Ik ben momenteel 18 weken zwanger van de 2e. Onze eerste wordt aankomende maandag 1. Ze zal 17 maanden zijn als ze baby er is. Nog geen ervaring dus met twee geboren kindjes, maar merk wel dat deze tweede zwangerschap echt aanpoten is in vergelijking met de eerste. Want heb natuurlijk al een monstertje rondkruipen waar ik achteraan moet. Verder verloopt de zwangerschap geheel zonder complicaties tot nu toe, en is de zwangerschap eigenlijk zorgelozer dan de eerste keer. Wat dat betreft is het echt persoonlijk hoe je dat ervaart. Denk dat onderschatten of overschatten van twee kinderen sowieso altijd zal zijn. Je weet niet wat voor soort kindje je krijgt en hoe je alles gaat ervaren met twee kinderen. Dat staat mijn inziens los van het leeftijdsverschil.