118 Reacties
één jaar geleden
Reactie op Mama2950
Mag ik vragen hoe je hiermee gestart bent? Geleidelijk aan, steeds minder s ...
Nou ik zag er ook vreselijk tegenop hoor. We waren bij week 6 al begonnen met deze 'methode' die ik had gelezen in het boek 'Droomritme'. Toen toch snel opgegeven en niet consequent geweest waardoor we haar al snel weer in slaap wiegde...
Uiteindelijk het boek 'Prikkelproofplan' gelezen en ik raakte toch weer overtuigd van die aanpak haha. Dus met mijn man besproken en samen besloten er 100% voor te gaan.
Hij heeft engelengeduld en we zijn er op een vrijdag mee begonnen toen hij vrij was. Zo hadden we een lang weekend die hij op zich nam. Ik volgde het op de babyfoon en samen hebben we het steeds besproken.
Eigenlijk heeft ze alleen de eerste twee dagen gehuild en steeds overlegd na hoeveel minuten hij ging troosten.
Nu lijkt ze gewoon te weten dat ze veilig is en jammert ze soms nog wat, maar dat stelt echt niks voor.
Ik zie nu ook echt in dat in bed leggen zelfs voor minder frustratie kan zorgen bij haar, maar ook het jammeren tussen de slaapjes door.
Meestal valt ze uit zichzelf snel in slaap en zou mijn aanwezigheid haar juist afleiden.
De babyfoon wordt intensief gebruikt, maar ik heb er steeds meer vertrouwen in! Ik zou het iedereen aanbevelen!
Eerste dagen zijn lastig, troosten terwijl hij/ zij in bed ligt. Alleen oppakken als hij/ zij echt hysterisch huilt. Allemaal nieuwe dingen voor mij, maar het werkt!!
Bereid je voor op pittige dagen en daarna genieten. :)
Mocht ze echt slecht slapen overdag draag ik ze nog weleens eind van de middag bij me om ze wat extra slaap te geven. Succes dames!! Jullie kunnen dit!
één jaar geleden
Reactie op Aznag
Nou ik zag er ook vreselijk tegenop hoor. We waren bij week 6 al begonnen m ...
Ik heb dat boek ook gelezen, met het troosten in bed en eruit pakken bij blijven huilen en dan steeds terugleggen tot ze slapen (dat is die methode, toch?).
Ik was daar eens een uur mee bezig zonder resultaat en toen had ik het opgegeven.
Hoelang hebben jullie dit moeten doen?
één jaar geleden
Reactie op Doppiej
Ik heb dat boek ook gelezen, met het troosten in bed en eruit pakken bij bl ...
Ja die methode. Steeds kalmeren en dan weggaan. Bij huilen goed luisteren wat voor huiltje het is en dan 5 a 10 minuten wachten of bij hysterisch huilen direct terug gaan en troosten.
Oppakken is hier zelden nodig. Meestal is het voldoende om de hand op haar te leggen, over d'r bolletje aaien, sussen, zachtjes kloppen tegen d'r schouder o.i.d. Wel geduld hebben haha.
Maar je moet consequent zijn, anders doet het niets. Echt volhouden dus.
Wij zagen na twee dagen al resultaat.
Nu is ze soms gewoon een kwartier of langer wakker in d'r bedje zonder een geluidje terwijl ze voorheen direct huilde bij het wakker worden.
Ze is nu overigens 11 weken en toen we startte dus 10 weken.
Ik hoop dat ze zo leert om ook beter d'r slaapjes aan elkaar te koppelen.
Maar het is in het begin niet makkelijk. Kan je partner er anders misschien mee starten in het weekend? Ik kon erg slecht tegen het huilen en raakte gelijk in de stress. Bij mij gingen direct alle alarmbellen af terwijl mijn man veel relaxter is. Ik nu gelukkig ook hoor. Het gaat steeds beter. Ik heb ook geaccepteerd dat ze soms gewoon even mag huilen in mijn armen i.p.v. bijvoorbeeld gelijk de speen erin. Soms wilt ze gewoon even iets kwijt ofzo. Dan luister ik en vertel ik dat ik ze begrijp. Vaak kalmeert ze dan heel snel. Gewoon beetje hummen en af en toe ja zeggen ik snap het enzo.
Haha dit klinkt heel vaag, sorry!
één jaar geleden
Reactie op KV1996
Gebruik je dan wel een speentje of dat ook niet?
Grappig dat je het vraagt. Ze wilde absoluut geen speen, alleen mijn pink...
Super frustrerend want ik was steeds 'de sigaar'. Huilde ze in de nacht, lag ik met één arm in de co sleeper met mijn pink in d'r mondje hihi.
Dus twee weken terug ofzo besloten om dat zo min mogelijk te gaan doen. Ook vanwege kans op spruw wat met borstvoeding niet fijn is.
Maar sinds sprong 3 die deze week is ingegaan zuigt ze zo erg op d'r handje. Alleen als ze ligt ingebakerd kan ze daar niet bij. Dus poging 1000 gedaan met een van de vele speentjes introduceren en ze accepteert hem zowaar!! Dus sinds 3 dagen nu hihi. Maar alleen als het echt moet. Dus niet constant. 😆
één jaar geleden
Trouwens je kan ook beginnen met half slapend wegleggen, daarna iets minder slaperig, daarna moe wakker leggen.
Altijd op vermoeidheidsignalen letten en maximale wakkertijd hanteren.
Hier is de wakkertijd vrij kort.
Meestal na het verschonen en drinken nog zo'n 20 minuten rechtop houden, beetje socializen en dan begint het slaapritueel. Dan is ze ongeveer een uur wakker.
Ik vertel ze dat we naar bed gaan. Ik draag ze naar d'r kamertje, doe gordijn één dicht, de inbakerdoek aan, white noise aan, gordijn twee dicht en dan even op de schommelstoel. Knuffelen, liedje zingen, welterusten wensen, neerleggen en strak instoppen.
één jaar geleden
Mijn dochter kon dit ook echt absoluut niet.. tot 2/3 weken geleden, wat bij haar heel goed helpt is inbakeren, speen in en een hydrofiel doekje over haar ogen leggen zodat ze zich af kan sluiten van de prikkels.
één jaar geleden
Bij het consultatiebureau en in her slaapboek dat ik volg, geven ze aan dat nu vanaf 3 maanden een goed moment is om te werken met zelf in slaap komen.
Vandaag is het 2 van de 4 slaapjes gelukt. Eerste keer echt wakker weggelegd en zonder te momperen is hij uiteindelijk in slaap gevallen.
Tweede slaapje waren we onderweg, dus in de wagen in slaap gevallen.
Derde slaapje weer slaperig maar wakker in de wieg gelegd. Hij mopperde wel, dus nog wel met m'n hand over z'n buikje geaaid een tijdje en toen viel hij ook goed in slaap.
Laatste slaapje toch weer in de wagen in de gang gedaan.
Hij is wel tussen de 60 en 90 minuten echt moe, dus daar let ik goed op.
Als we het goed timen, valt hij ook makkelijker in slaap.
Ben benieuwd hoe het gaat..vandaag was echt een hele fijne dag
Normaal betekent slapen echt huilen. Dus ben benieuwd naar morgen!
één jaar geleden
Wij zijn hiermee begonnen toen hij ongeveer 8 weken was. Eerder deden we hem in slaap wiegen, maar dan werd hij dus snel weer wakker, weer oppakken, wiegen, 5 minuten slapen en weer opnieuw.
Vanuit het cb kregen we mee: let goed op de moeheid signalen zoals gapen, oogjes wrijven en wegkijken. Max 90 minuten wakkertijd. En voeden en slapen als twee aparte momenten behandelen (eerder deden we voeden en daarna slapen combineren). En daarbij moe maar wakker wegleggen, in het ledikantje troosten en dus niet eruit halen. Tenzij hij helemaal overstuur is.
Dit werkte na een paar dagen proberen echt al best goed! In combinatie met een slaapritueel, viel hij uiteindelijk zelf in slaap. Ik moet wel zeggen dat dit vooral bij zijn ochtendslaapje het best werkt, omdat ie dan nog niet zoveel prikkels heeft gehad. Na het wegleggen kan hij nog even zeuren, maar dan valt hij na een paar minuten weg :)
Nu is hij er al helemaal aan gewend. Rustig naar boven lopen, vertellen dat ie gaat slapen, verschonen, slaapzak aantrekken en gordijnen dicht. Daarna even op de stoel verhaaltje voorlezen bij het nachtlampje. Meestal gaat hij dan een beetje zeuren, maar dan rustig heen en weer bewegen. Dan opstaan en even kort wiegen. Dan begint hij al te gapen en leg ik hem weg. Meestal valt ie dan snel in slaap.
één jaar geleden
Mijn baby jammert bijna altijd even voordat ie in slaap valt. Of dat nou in de auto, in de draagzak of in bed is. Eerder maakte ik de "fout" om 'm dan te gaan sussen, maar daardoor haalde ik 'm juist uit z'n slaapproces. Nu gaat ie bij slaapsignalen naar bed, dan begint ie te jammeren, krijgt een aai over z'n bol, ik loop weg en hij's binnen een paar minuten vertrokken. Ik ga er alleen nog maar heen als ik aan z'n huil hoor dat ie overstuur is.
één jaar geleden
Reactie op malin23
Dit klinkt als een droom!
Bij ons is dit nog zo ver weg. Zeuren in bed is h ...
Het lukt niet altijd hoor 😝 vandaag toevallig een lange dag met veel troosten, wiegen en weinig slaap.
Uiteindelijk zal het in stapjes beter gaan, hoe frustrerend het soms ook kan zijn!
één jaar geleden
Reactie op MichVA
Wij zijn nu op dag 3 met het oefenen van deze methode https://www.slaaptips ...
Wij vandaag ook hiermee begonnen. Pfff vind het toch heel erg pittig hem zo zien huilen 😥
één jaar geleden
Mijn baby jammert bijna altijd even voordat ie in slaap valt. Of dat nou in ...
Hier hetzelfde. Vond ik in het begin wel lastig, nu is het vaak jammer tot ze haar duim heeft en slaapt ze snel
één jaar geleden
Reactie op Anoniemmmmma
Wij vandaag ook hiermee begonnen. Pfff vind het toch heel erg pittig hem zo ...
Ja die eerste 30 seconden lijken wel een eeuw te duren voordat je hem geborgenheid bied. Maar afgelopen avond heb ik hem maar 1 keer hoeven op de pakken, de andere keren kon ik hem steeds enkel met stem en aanraking vrij snel kalmeren. Dus het wordt beter ❤️
één jaar geleden
Reactie op MichVA
Wij zijn nu op dag 3 met het oefenen van deze methode https://www.slaaptips ...
Er staat bij:
Merk je dat je baby zijn rug bolt, in je armen kronkelt, op je borst duwt of meer huilt zodra je hem oppakt? Dan is deze methode mogelijk niet geschikt voor het temperament van je baby.
Dat kronkelen herken ik wel als ik de kleine oppak. Jullie niet?
één jaar geleden
Reactie op malin23
Er staat bij:
Merk je dat je baby zijn rug bolt, in je armen kronkelt, op j ...
Voorlopig nog niet gemerkt. Wel dat hij echt plots helemaal over zijn toeren gaat. Pff vind het toch echt zwaar... Maar ik heb echt nood aan slaap. Hij slaapt overdag amper of niets, tijdens de nacht soms ieder uur wakker... Enige die helpt is voeding geven en dan valt hij in slaap maar dit is dus ondertussen een verkeerde slaapassociatie die hij krijgt volgens mij. Maar ik wil ook niet dat hij honger zou hebben... Vind het zeer moeilijk. Deze nacht kwam hij wakker na een vorige voeding een uurtje later en ik kon niet geloven dat hij opnieuw honger had dus de techniek toegepast.. uiteindelijk na een uur huilen toch voeding gegeven ( wel erop gelet dat hij niet in slaap viel tijdens voeden) en dan is hij uiteindelijk na 1u30 terug in slaap gevallen..