1386 Reacties
VRIEND
één jaar geleden
Reactie op KarelG
Goed om te horen dat het bij jou wel lukte! Ik dacht ik koop een draadloze, ...
Ik heb de elvie en ik had minder opbrengst met de elvie dan met een goedkope kolf die ik via bol had gekocht. Eerst die gebruikt en daarna weer terug naar de elvie waar het toen ook lukte om idd tijdens beeldbelvergaderingen te kolven of in pauzes. Het duurde ook wel zeker twee weken voordat ik echt ontspannen was en een ritme had gevonden op het werk. Ik was te gestresst, bang dat het niet zou lukken, wat collega’s ervan vonden als ik even de groep zou verlaten (werk in de jeugdzorg). Ik zat ook heel gespannen op een stoel omdat ik bang was dat er geen druppel uit zou komen. Uiteindelijk kwam het goed naarmate ik meer ging ontspannen. Thuis tussen voedingen of nakolven lukte niet want mijn dochter dronk gewoon alles op denk ik want mijn opbrengst waren steeds een paar druppels. Ochtendvoeding lukte overigens wel maar je moet dan net thuis zijn om dit met een lekschaal of kolf af te kunnen kolven. Ik zette dan de elvie op de andere borst en liet dochter gewoon tegelijkertijd drinken. Ik kolf nu steeds 50ml met de haakaa om alvast in te vriezen. Volgens mijn lactatiekundige is voor en achtermelk een fabeltje wat sinds kort ontkracht is en ze zegt elke voeding is een voeding. Misschien geeft dat je wat extra rust ook? Wat extra melk achter de hand?
VRIEND
één jaar geleden
Reactie op DTlove92
Ik sta op het punt om te stoppen. Ik ben al weken niet lekker en ben weer a ...
Het is ook enorm zwaar! Zeker die eerste weken weer aan het werk 🥺 Mijn dochter kwam in de nacht ook veel en daarna in de ochtend vlak voor werk wilde ze dan niet en dan zat ik al met stuwing. Vond dat echt heel pittig want je kunt je dan ook niet concentreren op je werk. Ik was bang voor borstontsteking e.d. Als je dan ook nog eens niet lekker bent dan vraagt het veel van je lichaam. Ik snap je helemaal. Ook vwb die eerste voeding. Ik had mijn dochter dan ingepakt in een schortjesslab en mijzelf met keukenschort 🥲 Snap zo goed wat je bedoeld! Later ging dit zoveel beter maar ik kan mij voorstellen dat het voor nu nog een flinke uitputtingsslag is.
één jaar geleden
Reactie op DTlove92
Ik snap je .. dat onrustig drinken helpt niet mee .. hier weer nachtvoeding nodig (ze sliep door) en dat is echt killing in combinatie met werk. Ik probeer echt een tandje minder te doen op werk en echt tijd en rust voor mezelf te creëren voor prio 1: mijn baby. Maar man… ik begin steeds meer te begrijpen waarom ze in Zweden een jaar vrij zijn. Begrijp ook echt niet dat t hier maar amper 3 maanden is ..
Sterkte de komende tijd.
één jaar geleden
Reactie op DTlove92
Vervelend dat het zo lastig gaat. Ik heb altijd een hydrofiele doek onder mijn borst liggen, daardoor hoef ik bijna nooit meer om te kleden. En vaak als het eruit spuit in het begin vang ik dat ook even op met de doek.. anders verslikt hij zich ook, hoewel ook dat beter wordt. Ze kunnen de sterke melkstroom in het begin steeds beter aan. maar misschien doe je dat ook al zo. En ik wacht soms ook net wat langer met voeden zodat hij echt honger heeft en dan drinkt hij ook beter door. Mijn zoontje heeft ook een hele tijd heel onrustig gedronken maar nu bij 20 weken gaat het weer veel beter.
één jaar geleden
Reactie op Riess
Hoe is jullie ervaring met borstvoeding sinds werken? M’n dochter weigert n ...
Ik heb dit ook, elke nacht 3x om voeding vragen. Begint me wel op te breken. Dus voedt vaak rond 18 uur, dan 22.30, 1.00 en 4.30 en vanmorgen zelfs nog een keer om 5.30 😑 ik ben nog niet weer aan het week trouwens. Mijn zoontje is 20 weken nu.
één jaar geleden
Reactie op Lamunchi 🍋
Ik heb de elvie en ik had minder opbrengst met de elvie dan met een goedkop ...
Met die voeding achter de hand zit het wel goed. Alleen in de vriezer bij m’n ouders zitten al 60 voedingen 😅. Het is meer dat ik bang ben dat het snel terugloopt. Ik merk namelijk vrij snel dat mijn productie achteruit gaat als mijn zoontje een dagje minder drinkt… ik hoop zo dat het gaat lukken. Ik ga denk ik zo’n kolfconsult doen, dan kan ik kijken wat zij zeggen of aanbevelen…
VRIEND
één jaar geleden
Reactie op KarelG
Met die voeding achter de hand zit het wel goed. Alleen in de vriezer bij m ...
Ja doe je goed! Nooit verkeerd om dat te doen. Denk dat ik dat ook nog even ga doen voor ik weer ga werken. Gelukkig heb je al een vriezer vol hahaha! Opzich zal je productie wel een beetje rommelen als je weer gaat werken want het ritme wordt anders maar het komt wel goed
één jaar geleden
Reactie op n2022
Hoe lang is het onrustige drinken nu? Mijn zoon had dit paar week terug ook ...
Ja het is wisselend hoor dat maakt de beslissing ook zo moeilijk. Nu sinds een week of 3 dat hij onrustig drinkt. En mij knijpt en aan mn tepel trekt. En mn borsten zitten onder de krassen. ‘s avonds en ‘s nachts zijn mn borsten ook zo leeg. Daarom komt hij denk ik vaak drinken. 3x per nacht en dan moet ik erna presteren op mijn werk. Ik heb ook net een nieuwe leidinggevende en die stuurt gewoon een agenda verzoek met; ‘graag schuiven in agenda’s zodat je kan’ terwijl ik had dan kolven ingepland. De combinatie met werk valt me gewoon echt zwaar.
één jaar geleden
Reactie op 9gag
Ik snap je .. dat onrustig drinken helpt niet mee .. hier weer nachtvoeding ...
Ja als ik gewoon nog vrij was geweest dan was het helemaal geen lastige beslissing dan kan ik borstvoeding veeeeeel langer volhouden !! Want deze gedachtes en gevoelens zijn er ook echt pas sinds ik weer aan het werk ben. Waren we hier ook maar een jaar vrij dan kan je gewoon een jaar borst voeden en je daar op concentreren.
één jaar geleden
Vervelend dat het zo lastig gaat. Ik heb altijd een hydrofiele doek onder m ...
Mijn zoontje is 18 weken. Ja inderdaad wat langer uitstellen helpt inderdaad zeker. Alleen hij laat er dan rustig 4 uur tussen en dan ben ik weer bang voor m’n productie. Die keldert namelijk best snel (maar krik ik ook snel weer op dmv kolven). Tis gewoon echt een baan, naast je baan 🥲. Ik hoop dat het hier ook snel weer rustiger gaat. Z’n percentiel zakt ook al een paar weken en dreigt nu een lijntje door te kruisen. Dus wil ook gewoon iedere 3 uur een goed voedings moment eigenlijk.
één jaar geleden
Reactie op DTlove92
Ja het is wisselend hoor dat maakt de beslissing ook zo moeilijk. Nu sinds ...
Oh heel herkenbaar. Men zoontje pakt soms het velletje van men boven arm aan de achterkant in z’n handjes. Auwww!! En die nageltjes. Ik pak nu vaak dat handje vast en wrijf over z’n vingertjes. Helpt wel.
Nou lekker zo’n leidinggevende.. kolven is een recht. Ik zou dat bespreken.
Ik merk dat ik wel op zag tegen kolven. Maar tot nu gaat het goed. Ik ga soms eerder een overleg uit of in. Nog niemand die er tot nu toe vervelend over deed. (Heb nu 4 dagen gehad.)
Is hij aan het vragen om meer voeding misschien nu? Dat hij je productie omhoog wil schroeven.
Ik heb vandaag ook 2 keer nagekolfd, omdat ik nogal ziek ben geweest afgelopen dagen.
Net dronk men zoontje weer heel lang. Maar moet echt even aanhouden dat die blijft drinken, ik denk omdat de melk stroom niet zo snel komt nu.
Sterkte en succes met het maken van een keuze. Al zeggen ze ook wel eens, denk er echt even over na en beslis niet in het ellendigste moment.
één jaar geleden
Reactie op DTlove92
Ja het is wisselend hoor dat maakt de beslissing ook zo moeilijk. Nu sinds ...
Wauw wat respectloos.. ze zouden daar echt wel meer rekening mee mogen houden op werk. Je hebt ook recht om je werk te onderbreken daarvoor zo vaak als nodig, maar Max 2 uur op een werkdag. Maarja rechten of niet, het is gewoon shit als er weinig begrip is.
Dat valt bij mij gelukkig nog mee, behalve af en toe een domme opmerking van iemand zonder kinderen (bijv of ik op mijn vrije dag niet even kan inloggen voor 1 teamsmeeting. NEE, dat kan ik niet. Heb geen kind die in een mooi schema gedijt. En bovendien, ik ben vrij 😉).
één jaar geleden
Reactie op 9gag
Wauw wat respectloos.. ze zouden daar echt wel meer rekening mee mogen houd ...
Zo dat is echt vervelend! Mijn leidinggevende doet dit idd ook met afspraken. Ik moet steeds vragen om dingen te te verzetten. Voel me ook daardoor bezwaard om op werk te kolven. Moet me steeds in allemaal bochten wringen lijkt het. Het is echt een baan naast een baan. Ik zei gisteren ook nog: ik werk 48/7 ipv 24/7 😂.
één jaar geleden
Reactie op meikenicolien
Zo dat is echt vervelend! Mijn leidinggevende doet dit idd ook met afsprake ...
Ik heb gewoon aangegeven dat ik wel moet kolven op de tijden dat ik wil. En dat er meer problemen ontstaan als ik een borstontsteking krijg, door te laat kolven. Daar was hij het gelukkig wel mee eens🙊
één jaar geleden
Na bijna 5 maanden borstvoeding ben ik nu aan het afbouwen. Voor ik verder ga wil ik echt aangeven dat ik volledig achter mijn keuze sta, dit is het beste voor mijn kindje zegt mijn moedergevoel, maar ook voor mij.
Ik wilde voeden tot 6 maanden, dus ben dankbaar dat ik maar 1 maandje eerder dan verwacht ga stoppen.
Het is alleen zo dat ik het loslaten echt lastiger vind dan ik had gedacht, het voelt echt als rouwen en het maakt me meerdere keren op een dag echt super ongelukkig. Ik mis de momenten met hem door de dag heen, maar heb nog wel de laatste voeding rond 00:00, de nachtvoeding en ochtend die ik er nu nog inhoud. Ik kolf mijn borsten soms wel leeg en soms laat ik de kolfmomenten ook gaan zonder dat ik volle borsten heb, ik zie er tegenop dat mijn borsten straks vanzelf leeg raken en ik niks anders kan doen dan me erbij neer kan leggen, maar nogmaals, het is beter zo…
Om de periode mooi af te kunnen sluiten laat ik een moedermelksieraad maken ter afsluiting.
Hoe was het voor andere mama’s om te stoppen met bv? Wat hielp bij jou?
één jaar geleden
Reactie op Oshkosh
Na bijna 5 maanden borstvoeding ben ik nu aan het afbouwen. Voor ik verder ...
ik ben nou al 2 maanden aan het afbouwen. eerst 1 fles kv per dag en nu ga ik naar 2 per dag (maar vind het nog wel lastig, soms wil ze niet). dat rouwen herken ik wel, maar dat is over gegaan bij mij. het is dubbel. ik kijk er wel naar uit om weer gewoon te kunnen dragen wat ik wil. ik ben benieuwd hoe mn borsten gaan zijn zonder melk (ik houd mn hart vast🫣). aan de andere kant ga ik het gemak van het „even aanleggen“ zo missen. geen flesjes maken en schoonmaken. echt zo‘s spuughekel aan😣. maargoed, we gaan het zien. vooralsnog geven mn borsten nog gewoon melk, dus ben ik nog niet gestopt. als het meezit kun je er zo lang over doen (het afbouwen) als je zelf wil. succes!
één jaar geleden
Reactie op Oshkosh
en ik denk trouwens dat je die 6 maanden wel gaat halen, 6 maanden voeden. want ik denk niet dat je in 1 maand volledig zal kunnen afbouwen. volgens mij wordt aanbevolen 1 voeding per week af te bouwen, mits je geen pijnlijke stuwing krijgt. zoiets had ik gelezen
één jaar geleden
Reactie op Josie88
ik ben nou al 2 maanden aan het afbouwen. eerst 1 fles kv per dag en nu ga ...
Wat fijn dat het rouwen uiteindelijk over gegaan is bij jou :) ja ik vind überhaupt het moederschap zo tegenstrijdig in veel dingen haha, echt bizar en had ik van te voren ook echt niet gedacht, maar goed…
Wat maakt dat je je hart van houdt als je borsten zonder melk zijn?🤭
Gek en bijzonder dat je borsten dan nog steeds melk geven hè. Ik zie ook je reactie hieronder, ik ben met 2,5 maand ook kunstvoeding gaan geven 2x op een dag, maar vond loslaten toen zo moeilijk dat als hij kv drink ik toch mijn borsten leegkolfde om de melk niet enorm te laten teruglopen.
Nu is het zo dat áls ik kolf ik 40 of 50 ml afkolf, wel 2,5 minder dan dat ik voorheen deed (125ml in 1x)
Ik hoop stiekem dat ik nog lang kan doen over het afbouwen. Het niet steeds voeden geeft wel veel vrijheid terug, alleen wat ik zeg, dat gemist blijft toch, haha.
één jaar geleden
Reactie op Oshkosh
Ik heb na 4 maanden van de week de beslissing genomen om te stoppen met live borstvoeding, te gaan kolven en langzaam aan naar kv over te gaan.
Het is idd zo ontzettend dubbel. Ik weet dat het beter is om te stoppen voor mn dochtertje maar vooral ook voor mijzelf. Maar aan de andere kant mis ik het gemak van shirt omhoog en aanleggen en vooral de momentjes samen. En ergens voel ik mijzelf ook schuldig, ik had haar graag iig tot 6 maanden gevoed.
Wat helpt is dat iedereen in mijn omgeving veel begrip heeft. Dus als ik mijzelf toch even schuldig voel spreek ik dat uit en krijg ik veel steun van mn familie.
Ik ben gelijk gestopt met de nachtvoeding kolven. Mega stuwing s ochtends maar ik word er niet wakker van en als ik dan goed leegkolf heb ik er de rest van de dag geen last meer van. (Kolfde vanochtend ruim 300 ml, bijna 3 voedingen 🙈)
Wat een mooi idee om een sieraad te laten maken, ik ga dat ook eens overwegen!
één jaar geleden
Ah, veel liefs voor jou! Fijn dat er herkenning is. Je hebt het super goed gedaan. Super fijn die steun vanuit je omgeving, dat helpt denk ik ook echt inderdaad.
Ik zie nu ook meer momentjes ontstaan tussen mijn man en zoontje nu mijn man vaker de fles kan geven, dat helpt bij mij ook.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik op een of andere manier nog een dubbele handsfree Borstkolf heb gekocht met black Friday omdat ik toch melk wil blijven afkolven, zodat ik me daar nog aan kan vasthouden, haha dit klinkt echt heel absurd maar oké…
300ml, wow das echt veel haha.
Ja, moet je doen :) ik heb hem van Hanne Detail, ik moet hem nog ontvangen maar volgens mij echt heel mooi!