16 Reacties

3 dagen geleden

Lastig zeg! Ik zou advies vragen aan het CB.

3 dagen geleden

Zelfde hier, iedereen krijgt mijn zoontje zelfstandig in slaap behalve ik, hij wil mij voelen of horen. Ik vind het soms lastig maar ik vat het maar op als compliment dat hij graag bij mij is, en ik geniet er nu maar van voordat ik het weet is mijn dochter er (april 2025). Niet wat je wil horen waarschijnlijk maar ik heb het maar losgelaten😂

3 dagen geleden

Wij hebben dit in fases. Meestal gaat ze prima slapen, wie haar ook naar bed brengt. Maar als ze bijvoorbeeld ziek is geweest is en ze veel nabijheid heeft gekregen dan moeten we het zelfstandig slapen weer ‘aanleren’. Wij gaan dan om de beurt naar haar toe, pakken haar even op om te troosten en als ze weer rustig is zingen we haar vaste slaapliedje en leggen we haar weer in bed. Als ze gaat huilen dan laten we dit even voor 3 minuten ongeveer (tenzij ze echt overstuur is, dan gaan we gelijk) en herhalen we het weer. En dat dus om de beurt zodat het vanuit ons allebei duidelijk is dat het tijd is om te gaan slapen en ze dit in haar eigen bedje moet doen. Je bent al veel geprobeerd zei je en dit is er ook weer een variant op. Het belangrijkste is dat je iets kiest waar je je comfortabel bij voelt en dat consequent doet. Dus niet te snel naar een andere strategie wisselen.

3 dagen geleden

Reactie op Mariavan

Lastig zeg! Ik zou advies vragen aan het CB.
Dankjewel! Het CB gaf Rust, Reinheid en Regelmaat mee. Het advies om 30 min te laten huilen, dan troosten en dan weer 30min huilen, etc. Ik trek dat niet. Ze zeiden dat ze nu op de leeftijd is dat het gewenning is en ik de knoop moet doorhakken... Ik kan er niet veel mee, daarom vraag ik het maar aan de ervaringsdeskundigen onder ons. 😅

3 dagen geleden

Reactie op Laura Van Ee

Zelfde hier, iedereen krijgt mijn zoontje zelfstandig in slaap behalve ik, ...
Hoi Laura, Dankjewel voor je reactie! April is al bijna. Wat spannend! Hoe zie jij het naar bed brengen straks wanneer jouw dochter zich meldt? Wellicht dat jij er al goed over na hebt gedacht. Ik zie dan beren op de weg... Ik kan niet tegen het huilen, omdat ik er zelf heel emotioneel van word. Het lijkt mij moeilijk om de een naar bed te brengen terwijl de ander huilt bv.

3 dagen geleden

Hoi Laura, Dankjewel voor je reactie! April is al bijna. Wat spannend! H ...
Hihi ja hier heb ik wel al over nagedacht, onze kleine man word ook graag door zijn papa naar bed gebracht zonder moeite, dus mijn man en ik wisselen gewoon af per dag! Ik vind het zeker spannend maar kijk er ook heel erg naar uit. Krijgt jouw partner de kleine ook makkelijk naar bed? Of gaat dit moeizaam?

3 dagen geleden

Hoi Laura, Dankjewel voor je reactie! April is al bijna. Wat spannend! H ...
Ik laat mijn kleine ook nooit huilen, dit kan ik gewoon niet dan kan ik zelf ook wel huilen. Dat word dus afwisselen tussen papa en mama🫣

3 dagen geleden

Reactie op Muijz

Wij hebben dit in fases. Meestal gaat ze prima slapen, wie haar ook naar be ...
Dankjewel voor jouw reactie! Het afwisselen om de 3 minuten hebben wij nog niet geprobeerd. Hier lijkt geen strategie te werken, omdat ze het echt uitgilt bij het huilen. Ze is ontroostbaar zodra ze het matrasje raakt en stil zodra je haar oppakt. 😅 Zelf hebben we dit natuurlijk zo aangeleerd en dit vindt ze het fijnste, maar het begint inmiddels zwaar te worden. Ik ga het proberen.

3 dagen geleden

Heb je al eens geprobeerd om haar samen met je man naar bed te brengen en kijken wat er dan gebeurt? Stel dat het goed gaat, misschien steeds meer afbouwen dat jouw man er op een gegeven moment niet meer bij is zodat ze het ritueel met jou hetzelfde gaat doen als met jouw man? Geen idee of dat werkt hoor, is maar een idee. Het advies van het CB vind ik echt bizar trouwens, 30 minuten laten huilen, maar dat is mijn mening 😅 Er zal vast deels gewenning zijn, maar aan de andere kant heb ik met mijn dochter gemerkt dat ze ergens ineens overheen groeit als het ware en het niet meer nodig heeft. Dus als je de energie ervoor hebt om voort te zetten hoe het nu gaat en af en toe weer eens te proberen of het anders kan, zou het zomaar kunnen dat ze het ineens wel toelaat dat je haar niet meer in slaap wiegt... Bij ons is een vloerbed ook echt een uitkomst geweest toendertijd omdat je dan meer nabijheid kan bieden (ernaast liggen bijv) dan in een ledikant, zonder dat je haar vast hoeft te houden. Maar dat kost ook weer geld natuurlijk.

3 dagen geleden

Wij hebben momenteel een montessori bed aangeschaft ivm dat ons kind ook lang in de armen lag bij ons. Nu hebben wij het bedje zo groot dat we er naast kunnen liggen tot ze in slaap valt. Dit kostte eerst wat oefening maar is uiteindelijk gelukt en een fijne manier om toch nabij ons in slaap te vallen. Vaak liggen we nog 10 min naast haar tot ze wat dieper slaapt. Dan kunnen we weg lopen. Voor ons is het montessori bed een verademing geweest want alle maanden Wiegen... ik trok het gewoon niet meer.

3 dagen geleden

Reactie op Laura Van Ee

Hihi ja hier heb ik wel al over nagedacht, onze kleine man word ook graag d ...
Hey, Dankjewel voor jouw reactie. Voor jou wordt het dus straks ook spannend als jij je kindjes niet kunt laten huilen en er wel eentje bijkomt. Heeft jouw man iedere avond de mogelijkheid om te helpen bij het slaapritueel? Hier namelijk niet. Mijn man heeft sport en vereniging bijeenkomsten in het weekend. Soms door de weeks laat thuis voor werk. Dan zit ik mezelf al lichtelijk op te eten. Mijn man en oppassers (opa en oma's) lukt het wel om haar naar bed te brengen. Althans de oppassers in de middag, dat lukt mij ook. In de avond hebben ze nooit hoeven oppassen. Mijn man doen vaak samen het avondritueel en hij wiegt haar in slaap. Is zo weg. Dit gaat hem makkelijk af.

3 dagen geleden

Reactie op blackbirdlily

Heb je al eens geprobeerd om haar samen met je man naar bed te brengen en k ...
Wij doen samen het slaapritueel. Dus hij kleed haar om en ik lees voor. Samen tandjespoetsen en zingen. Dan wiegt hij haar in slaap, zegt ze mij gedag met een zwaai en handkusje. Dan valt ze bij hem op zijn schouder vrijwel direct in slaap. Andersom blijft ze bij mij om aandacht vragen, strelen, handje vastpakken, helemaal koalaën en wordt ze per direct wakker wanneer ik haar probeer neer te leggen. Onze dochter slaapt vanaf 11 maanden in ons oud tweepersoonsbed met bedhekje. Ze slaapt, als ze eenmaal slaapt, heerlijk. Kan er zelf in en uitklimmen. Ik heb er vaak naast gelegen, maar dat perron zijn we allang gepasseerd (vind ik). Ben toe aan een slaapritueel die steeds een stapje verder kan, maar wel vriendelijk. Ik had ook wel een duidelijke mening over het advies van het CB. Ze hebben geen slaapcoach aangeboden oid. Wat misschien nog een optie kan zijn.

3 dagen geleden

Reactie op LoisLois1992

Wij hebben momenteel een montessori bed aangeschaft ivm dat ons kind ook la ...
Een Montessori bed heb ik ook overwogen. Uiteindelijk hebben mijn man en ik een nieuw en groter tweepersoonsbed aangeschaft en is het kleinere tweepersoonsbed naar mijn dochters kamertje gegaan. Hier sliep ze op vanaf 11 maanden. Kan er zelf in en eruit. Het is ook heel fijn om nog samen te knuffelen, dus wie weet als het echt te zwaar wordt, dat we die kant weer opgaan. Bij mijn man slaapt ze direct en bij mij 's avonds niet. Ik zit te zoeken naar een passend ritueel. Met de komende periode hoop ik haar zelfstandig te kunnen leren slapen op een vriendelijke manier, die bij ons allemaal past.

3 dagen geleden

Heb hier met mijn dochter ook een tijd last van gehad. Als andere haar in bed legde, geen probleem. Tot dat ik het deed, zodra ik haar slaapkamer uit wilde lopen, ging ze staan en huilen. Heb overleg gehad met CB en gaf mij de tip om haar even te laten huilen en dan weer terug te gaan, dat zo door. Op een gegeven moment werkte dat niet meer en zodra ze begon met huilen, bleef ik op de plek staan en sprak ik haar aan vanaf dat moment en zo steeds verder. In combinatie met een nachtlampje in bed! Zo is dat bij mij gelukt en kan ik haar weer rustig in bed leggen! Succes 🍀

één dag geleden

Hier een montessori bed besteld. Komt er vd week een keer aan. Mijn idee was namelijk: als ze alleen maar mama wil, dan moet ik het mama gebeuren afbouwen. Maar ik kan niet in haar wieg gaan liggen (te hoge zijkanten), ze staat continu op, is op een gegeven moment ontroostbaar, er naast liggen op een ander matras maakt dat ze nog harder gaat huilen, enz. Dus toen dacht ik… zo’n montessori bed, er naast liggen eerste week dan na 10 minuten diepe slaap weg gaan, week erop naast het bed liggen ipv er in, week daarop in een stoel gaan zitten ipv bij het bed… en dan eens zien hoe ze het doet. Zolang ze maar de hele nacht daarin ligt ipv in mijn bed ben ik al 10 stappen vooruit!