27 Reacties

18 dagen geleden

Wat ik begreep van het cb is het zelfs vanaf baby af aan al te merken dat sommige kinderen veel alerter zijn en die bijvoorbeeld ook minder slaap nodig hebben. Als ze een eigen wil hebben en sterk karakter kunnen deze dingen ‘voortekenen’ zijn. Ook als ze dus alle vormen van ontwikkeling sterk tegelijk ontwikkelen in deze periode kan dat een voorteken zijn. Ze zijn nog zo jong en ontwikkelen razendsnel en misschien staan sommige dingen straks weer stil dus het kan natuurlijk nog alle kanten op. Het is dus misschien niet vast te stellen op deze leeftijd maar als je terug kijkt kan je dus wel bepaalde dingen merken misschien. :)

17 dagen geleden

Reactie op Miss-ongeduld

Hier ook een meisje van 16 maand met een ontwikkelingsvoorsprong, een hele ...
Ik ben wel benieuwd hoe een kindje van 16 maanden verder kan zijn dan een driejarige? Qua spraak bijv?

17 dagen geleden

Mijn man is hoogbegaafd. Heeft 4 Masters met gemak afgerond, maar op sociaal vlak is hij 'vreemd'. Zelf heb ik een allergie voor het woord hoogbegaafdheid ontwikkeld. Onze dochter loopt voor op de ontwikkeling. Vanaf 6 maanden zat, kroop, klom ze de trap op en cruisede ze al. Met 9 maanden liep ze zelfstandig, had ze de fijne motoriek onder de knie, zei ze al 20 woordjes en kon ze al op een been staan, achteruit lopen, speelde al zelfstandig en verzon haar eigen 'spel'/'verhalen'. Na een jaar pakt ze ieders hand en zegt 'kom, samen spelen.' en geeft je een speeltje. Ze doet voor wat jij moet doen. Ze betrekt een ander niet veel in het spel, alleen de intro en lijkt daarna in haar flow te komen. Wanneer iets niet lukt kan ze er lang in blijven hangen tot het wèl lukt of neemt iemand anders hierin mee: "kijk, 't wil niet. Nu? Toeee!' net zolang het wel lukt. Of vraagt om uitleg 'huh, hoe dan?' Ik interpreteerde het als papegaaien hoe wij met haar communiceren, maar ze geeft hierin haar eigen draai in uitvoering. Door het spel naar haar wens te laten verlopen. Is het dan voorlopen op ontwikkeling of snel oppakken van het geleerde? Ondanks deze vaardigheden en dat ze voorloopt op ontwikkeling zegt dit niks. Als psycholoog zie ik geregeld casussen voorbij komen die in de vroege ontwikkeling voorliepen, daarna vastliepen/ stagneerden of waar een stoornis bij gediagnostiseerd werd. Het zegt helaas niks. Het gaat om zoveel factoren en in de opvoeding moet je de ruimte kunnen bieden tot die zelfontplooiing, bereid zijn om (emotioneel) beschikbaar te zijn voor het leren van nieuwe vaardigheden, afwegingen maken in samenspel en alleen spel, rekening houden met het milieu waar het kind in opgroeit, de voeding, beweging, etc. Blijf de goede bouwstenen bieden, let op veranderingen en geef ruimte om fouten te maken of zelf te proberen.

15 dagen geleden

Reactie op Np22

Wat ik begreep van het cb is het zelfs vanaf baby af aan al te merken dat s ...
Ze kon met 6 dagen haar hoofd helemaal omhoog houden, sliep amper en wilt alles weten en met 5 maanden cruisde ze door t huis dus we hebben allang dat idee maar ze wordt nu zo pittig in gedrag dat ik het soms niet meer weet Dit gaat me soms te snel hoor🥲

15 dagen geleden

Reactie op Risjee86

Ik vind het altijd heel bijzonder als mensen zeggen dat hun kind voorloopt ...
Ik hou van ongezouten meningen❤️ Het klopt aan de ene kant wat je zegt zo gauw je stempels gaat drukken begrijpen anderen je steeds minder Mijn struikel zit hem vooral in dat ze pas met n kindje mocht spelen van 3 weken ouder (ze zien elkaar geregeld) en dat kindje loopt mooi mee in het lijntje maar als ik dan zie wat mijn dochtertje allemaal kan en doet denk ik Okee je merkt zoveel verschil al sinds ze elkaar de eerste keer zagen met 2 maanden😅

15 dagen geleden

Reactie op Miss-ongeduld

Wat ik nog lastiger vind is dat het soms wel lijkt alsof het er niet mag zi ...
Ik sluit me helemaal bij je aan Zelfs t Cb keek me dom aan toen ik met 11 maanden zei ze loopt zelf…

15 dagen geleden

Reactie op Miss-ongeduld

Hier ook een meisje van 16 maand met een ontwikkelingsvoorsprong, een hele ...
Jaa dit merk ik ook heel erg! Hier is ze ook 16 maanden met de eerste check van t Cb kregen we die opmerking al van “ahh die gaat snel” lag heel alert op de buik met t nekje recht om haar heen te kijken Kindjes van haar eigen leeftijd zijn ook niet leuk, ik heb een vriendin met n kindje van 2.5jaar en die twee vinden elkaar wel leuk Spelen op t zelfde niveau, praten, bewegen ect