13 Reacties

4 maanden geleden

Als ik in jou schoenen stond en dit allemaal zou opmerken bij een opvang, dan zocht ik direct een andere opvang, ik zou die van mij daar echt geen dag met een gerust gevoel achter kunnen laten, zowiezo heel raar dat ze liever voor een mooie uitstraling gaan dan voor een 100% veilige omgeving voor de kinderen waar hun de verantwoordelijkheid over hebben en aangeklaagd kunnen worden zodra jouw dreumes de mogelijkheid heeft gekregen om te kunnen stikken in een steentje die daar voor de sier liggen.

4 maanden geleden

Bij ons ook gras, struiken, blaadjes en van alles wat je in hun mond kan stoppen. Mijn ervaring is dat ze echt wel goed opletten. En als dat niet lukt dat ze de kleintjes afgeschermd zetten van de grotere. Onze kleine zat bv vaak in de box buiten, of in de kinderwagen. Nu in de vakantie laten ze haar wel wat meer spelen op een kleed, maar dan is er altijd iemand die op kan letten. Ze is 14 maanden.

4 maanden geleden

Ik vind je een beetje overbezorgd overkomen. In mijn optiek kunnen houtsnippers prima op een speelplaats. Als jij je daar niet prettig bij voelt en denkt dat je zoontje daar gewond vandaan komt, wat maakt dan dat je voor deze kinderopvang zou kiezen? Zijn er niet meer opvangcentra in de buurt die wel passen bij jouw idealen? Wij hebben juist gekozen voor een kinderopvang met veel natuurlijke materialen, frambozenstruiken, stenen, houtsnippers, zand, klimtoestellen en heb bewust gekozen om niet voor zo'n plastic speelplaats te gaan. 😂 Wij wandelen elke dag met onze dochter, ze kan in de tuin en daar is ook van alles te vinden om te ontdekken. Dat hoort bij deze leeftijd en is goed, ook de orale fase van ontdekken is heel belangrijk. Wanneer ze doorhebben dat iets niet lekker is, niet prettig voelt of pijn doet, dan leren ze het snel af. Daarbij zijn kinderen echt compleet andere wezens bij hun eigen ouders, dan op een opvang of bij een oppasser. Dus mijn mening en ervaring zeggen eigenlijk dat je het gewoon moet ondervinden en vertrouwen mag hebben in jouw kind en de opvangleidsters en lukt dit je echt niet of je vandaag nog elders kan inschrijven. Ik denk persoonlijk dat het goed komt en hij het heel leuk gaat hebben. Leuker dan plastic kunstgras. 😊

VRIEND

4 maanden geleden

Bij ons heuvels, eikeltjes, steentjes, zand etc. Ze stopt regelmatig wat in haar mond maar ze letten er goed op. Verder stopt onze dochter veel meer in haar mond als ze alleen is dan als ze met andere kindjes is want ze is vaak lekker met hun aan het spelen/achter na lopen.

4 maanden geleden

Bij ons op t kdv ook een natuur tuin met een mooie grote gedeelde zandbak in het midden. Persoonlijk vind ik dit prachtig! Mijn kleintje speelt graag buiten en ik krijg m vaak als zandmonster weer terug😅 Hij zal ook vast wel eens iets in zn mond doen.. maar aangezien hij thuis ook niks qua stukjes doorslikt zal ie vast ook geen steen of hout naar binnen proppen😂 Beetje zand schuurt de maag🤷‍♀️

4 maanden geleden

Kunstgras op een kinderopvang? Daar heb ik nog nooit van gehoord 😅. En wij hebben 4 kinderen en ervaring met 3 verschillende kinderopvang locaties. Ik zou het vreselijk vinden als er alleen een plein was met plastic glijbaan etc. Denk dat kinderen bij elke opvang wel wat kunnen vinden om in hun mond te steken als ze buiten spelen. En als je je er niet goed bij voelt, is het misschien beter om een gastouder bij jullie thuis te laten komen? Niet om je af te branden, maar als tip.

4 maanden geleden

Eerlijk, ik werk op een kdv en ik kies juist bewust om te werken op een kdv waar de kinderen spelen in de natuur, echt Gras, modder zand eikeltjes en houtsnippers, het is ons werk om op de kinderen te letten en dat doen ze daar ook ongetwijfeld ;-) je kindje ontdekt de wereld door alles in de mond te steken dat is hoe het werkt, lekker laten ravotten..dat is precies wat je kleintje leuk vind. En bespreek het ff met de leidsters, die kunnen je ongetwijfeld gerust stellen. :-) Komt echt goed...

4 maanden geleden

Schors en kleine steentjes vind ik een atypische keuze voor een opvang, maar zou er zelf niet heel veel van maken eerlijk gezegd. Of ja, de kleine steentjes misschien wel, die zouden ze beter door grotere keien ofzo vervangen. Maar schors is geen probleem lijkt me. Wij hebben dat thuis ook liggen en al in speeltuinen ook gehad, zoontje heeft dat al in zijn mond gestoken, maar zie daar zelf niet zo probleem van in. Kleine steentjes vind ik wel nog iets anders...

4 maanden geleden

Reactie op Ada3

Schors en kleine steentjes vind ik een atypische keuze voor een opvang, maa ...
Ohja de houtsnippers vind ik eerder atypisch omdat als je daar op blote voeten op loopt dat al eens scherp kan aanvoelen. Verder zou ik ook meer zijn van natuurlijke omgeving eerlijk gezegd. Ons zoontje heeft hier al zand gegeten ook, kan niet echt kwaad...

4 maanden geleden

Klinkt voor mij als een prima opvang waar hij heerlijk kan/leert spelen. Zelf zou ik mijn kind dan weer nooit naar een kunstgras opvang brengen. Zo zie je maar, (opvoed) smaken verschillen ;-) Wat niet verschilt tussen moeders is dat iedereen graag een fijn gevoel wil hebben bij de opvang van haar kindje. Als jij dat niet hebt bij de houtsnipper opvang, dan kan ik me voorstellen dat je er tegenop ziet. Is er nog een andere opvang waar je evt terecht kunt?

4 maanden geleden

Bedankt allemaal! Dan zal ik inderdaad wat overbezorgd zijn vrees ik. Zal in ieder geval aankaarten bij de leidsters dathij het sowieso in z'n mond gaat stoppen en of ze daarop willen letten. En dan laat ik het los 😉 Zand eet hij thuis of bij z'n huidige kdv ook, dat vind ik niet zo'n probleem. Gaat echt om dingen die potentieel gevaarlijk zouden kunnen zijn, zoals kiezels of scherpe houtstukjes enzo..

4 maanden geleden

Reactie op Is4b3l

Bedankt allemaal! Dan zal ik inderdaad wat overbezorgd zijn vrees ik. Zal i ...
Ja, dat hoort er helemaal bij. Ik heb nog geen stikverhalen gehoord over kinderen op kdv. Terwijl elk kind iets in zijn/haar mond stopt. Hoe vaker ze de kans krijgen om dit te doen en geaccepteerd wordt om te onderzoeken, hoe sneller het gedrag ook stopt. Goed dat je erover na hebt kunnen denken en het positief durft door te zetten. Ik denk dat hij het erg naar zijn zin zal krijgen en hierdoor ook meer buiten zou willen spelen. 😊 Veel succss met de verhuizing.

4 maanden geleden

Bij ons op de opvang ook een heerlijke beleeftuin met zand, grind, planten, bloemen, houtsnippers etc. Wij vinden dit veel fijner buitenspelen dan op een veldje kunstgras!