12 Reacties

5 maanden geleden

Ja, hier! Mijn man is Roemeens en dit willen wij ons zoontje ook graag meegeven zodat hij met zijn grootouders kan praten. Wij praten thuis vooral Engels met elkaar (om het nog ingewikkelder te maken, haha), maar ik praat altijd Nederlands tegen mijn zoontje en mijn man Roemeens. We hebben veel voorleesboekjes in beide talen en ook een redelijk gemengde vriendengroep waarbij hij opgroeit met wat andere kindjes met een Roemeense achtergrond, dus hopelijk zal hij zo de taal wel gaan oppikken. Maar hij is net 1, dus ik ben heel benieuwd hoe het straks gaat!

5 maanden geleden

Wij ook. Mijn man spreekt Arabisch en ik Nederlands en ze pikt beide talen al goed op

5 maanden geleden

Hier ook, mijn vriend spreekt Spaans met onze dochter, ik Nederlands. En met elkaar spreken wij ook Engels. Ze zal straks natuurlijk het makkelijkst Nederlands gaan leren, dus mijn man moet echt consequent zijn met het Spaans anders gaat het niet slagen. Ook met als voornaamste reden zodat ze met haar familie kan communiceren, en daarnaast is het een mooie en handige taal om te kunnen spreken. Ik merk wel dat ze eigenlijk nog helemaal geen woordjes zegt, misschien omdat het lastiger oppikken is in meerdere talen? Ze loopt wel bijna dus het kan ook zijn dat haar focus nu meer motorisch is. Ben benieuwd of anderen dat ook ervaren.

5 maanden geleden

Ik merk overigens wel dat ze in beide talen dingen goed begrijpt

5 maanden geleden

Ik spreek Papiamento en Nederlands met mijn zoontje. Ook lees ik boekjes in beiden talen, luisteren we ook muziek in beiden (en zing ik in beiden talen).

5 maanden geleden

Reactie op Dorien07

Hier ook, mijn vriend spreekt Spaans met onze dochter, ik Nederlands. En me ...
Mijn zoontje zegt ook nog geen woordjes! Ik heb van meerdere kanten gehoord dat kinderen vaak wat later gaan praten als ze meertalig opgroeien. Onze kinderopvang gaf dat ook aan.

5 maanden geleden

We spreken thuis fries liedjes, tv, boekjes en sommige gesprekken met vrienden/familie gaan wel in het nederlands.

5 maanden geleden

Wij voeden haar ook tweetalig op. Ik praat Nederlands met haar en mijn vriend Spaans. Thuis praten we tegen elkaar Spaans. Ze kan 3 woordjes zeggen in het Nederlands maar begrijpt al veel. Las inderdaad ook dat zodra babies meertalig worden opgevoed dat ze wat later kunnen zijn met praten

5 maanden geleden

Bij ons voeden we ook meertalig op, Spaans en Nederlands. Nederlands wordt veel gepraat en mijn vriend praat Spaans tegen haar, maar ook niet continu. Ze is 1 jaar en 3 weken en is sinds gisteren begonnen met lopen, daar gaat ze heel snel in. Woordjes en praten blijft nog wat achter. Wel snapt ze heel goed wat er gezegd wordt

5 maanden geleden

Ja, wij voeden meertalig op! Nederlands is de hoofdtaal, Fries en Engels worden hier ook veel gesproken. Mijn schoonouders en onze buren spreken allemaal Fries, we hebben ook Friese boekjes en dit gaat ze straks ook op school krijgen. Engels wordt geleerd door liedjes zingen, boekjes lezen, iets aanwijzen en in twee talen benoemen, filmpjes kijken we in het Engels. Ze spreekt momenteel alleen verstaanbaar Nederlands, zo'n 10 woorden (ook heitie, pake en beppe). Vaak herhalen helpt hier en met plaatjes laten zien.

5 maanden geleden

Mijn man is Portugees. Hij spreekt Portugees tegen onze zoontjes, maar sinds hij ook Nederlands kan vergeet hij het wel eens. Ons oudste zoontje antwoordt ook altijd in het Nederlands, dus het is niet altijd makkelijk om het vol te houden.

5 maanden geleden

Mijn man is Iers maar hij praat gewoon Nederlands (is hier opgegroeid). Zijn ouders praten wel voornamelijk Engels tegen ons zoontje.