120 Reacties

één jaar geleden

Reactie op Aprilmoeder

Was het een kwestie van gewoon geven en hopen dat hij went? Mijn dochter ha ...
Jep, elke dag even proberen. Ik had de d'r browns fles met prematuur speen (zoals vaak geadviseerd word), maar dat was geen succes. Hij dronk eventjes, maar stopte ook snel wel. Toen speen 1 geprobeerd, aangezien mijn toeschietreflex een soort hogedrukspuit is. Toen dronk hij opeens wel, waarschijnlijk ging t opeens moeilijker dan hij gewend is met de fles.

één jaar geleden

Reactie op Bebe23

Hier ook volledig BV en bed sharing vanaf dag 1. Overdag slaapt ze eigenlij ...
Ik wil zelf later gaan bed-sharen. Vind het nu nog een beetje eng. Heb je ergens goede uitleg online?

één jaar geleden

Hier tweede borstvoeding avontuur nu al 3 maanden met ons dochtertje. Bij ons zoontje 2 jaar gevoed. Slapen samen op 1 kamer, zoontje bij ons in bed en dochtertje in de cosleeper. Verder veel dragen overdag dutjes in de draagzak en soms in de box, lekker veel wolletjes aan en alles.op verzoek.

één jaar geleden

Ik meld me ook. Vanaf dag één bij ons in bed. Ik lig inmiddels wel in een slaapzak omdat ik twee keer in slaap ben gevallen tijdens het voeden en in mn slaap dekbed over haar heen had getrokken. Ik voed op verzoek, ook s nachts zo n 3 / 4x. Schuif haar naar me toe en schuif haar na de voeding terug. Geen verschoning s nachts. En 2x was haar slaapzak nat van het doorlekken.

één jaar geleden

Reactie op Aprilmoeder

Ik heb nu trouwens “door het live borstvoeden” een fles weigeraar. Hoe gaat ...
Hadden we hier ook, ze pakt uiteindelijk de Dr. Brown borstvoeding fles heel goed. We hebben aardig wat flesjes geprobeerde

één jaar geleden

Hier krijgt ze flesvoeding omdat ik geen borstvoeding wilde geven. En we dikken de voeding ook in. Maar dat komt omdat ze verborgen reflux heeft en niet zodat ze langer zou slapen. Ze slaapt nog wel bij ons op de kamer. Maar dit is meer door ruimtegebrek en dat ze straks de slaapkamer met haar jongste zus gaat delen. Alleen dat is een lichte slaapster. Dus wanneer ze geen avondfles meer hoeft gaat ze bij haar zus op de kamer. Bij zulke berichten denk ik altijd dat ik me moet verantwoorden waarom wij zulke keuzes maken. Vooral met betrekking tot flesvoeding. Maar zoals de voeding indikken heeft voor ons een medische noodzaak. Maar ieder zijn eigen ding. Als je je er maar goed bij voelt bij de keuzes die je maakt. En soms maak je een keuze omdat er een medische reden voor is en je niet anders kan.

één jaar geleden

Hier doen we aan bedsharing sinds dat ze 2 weken oud is (daarvoor in de cosleeper). Dutjes doet ze alleen op mij en ik voed haar eigenlijk bijna altijd in slaap. Borstvoeding vanaf dag 1, ik zou graag tot 2 jaar willen voeden (wie weet langer of korter, dit laat ik afhangen aan de behoefte van mijn kind), flesje snapt ze inmiddels niet meer en omdat ik sowieso tot ze 6 maanden is verlof heb, ga ik me er ook niet meer aan wagen. Daarna mag ik vooral vanuit huis werken dus kan de oppas haar mooi brengen als ze honger heeft. Wij houden ons ook niet aan schema's etc. alles is go with the flow. Alleen de bedtijd 's avonds is meestal rond dezelfde tijd.

één jaar geleden

Leuk topic! Wij doen eigenlijk alles op gevoel en kijken goed wat de kleine op welk moment nodig heeft. Geen schema's of methodes om bepaald gedrag te bewerkstellen. We hebben niet veel speelgoed en wat we hebben is passief en van duurzaam materiaal. We gaan veel naar buiten en laten hem kennismaken en meekijken met de alledaagse bezigheden. Hij krijgt volledig borstvoeding (helaas door omstandigheden uit een fles) en dit wil ik zo lang mogelijk blijven geven. We voelen als ouders erg de behoefte om de kleine lekker dicht bij ons te hebben dus hij slaapt naast ons in de cosleeper en overdag gewoon beneden in de box (met babynest). We genieten volop van zijn aanwezigheid en ervaren het ouderschap daarom niet als zwaar. Wat heel fijn is. We hebben wel het geluk dat ons kindje heel tevreden is en weinig huilt. Ergens denk ik ook dat dit deels door bovenstaande komt en hier voel ik mij eigenlijk heel trots over. 🥰

één jaar geleden

Reactie op Ada3

Zou hier dus wel doorlekken. Gebruik momenteel ook pampers. We hebben vaak ...
Heb je de luierbroekjes al eens geprobeerd? En idd maat groter, evt 4+ als de baby daar al inpast (+ voor extra absorptie tov 4)

één jaar geleden

Ik geef dan wel kunstvoeding omdat borstvoeding gewoon echt niet ging en ik dat mentaal niet meer trok. Maar verder alles op gevoel, geen schema's en haar zo dicht mogelijk bij ons houden. Ik moet er niet aan denken om haar nu al op een eigen kamer te leggen. Gelukkig hebben we die ook niet haha, maar ik heb voorlopig nog geen haast met verhuizen voor een extra kamer. 's-nachts slaapt ze in de co-sleeper en overdag slaapt ze eigenlijk altijd bij mij in de draagzak of samen in bed. Als ze te groot wordt voor de co-sleeper komt er een ledikant op onze kamer. En wanneer we ooit groter wonen zien we wel wanneer ze naar haar eigen kamertje gaat. Ik ben er ook nog echt niet aan toe om haar los te laten. Vind het ontzettend moeilijk dat ik weer aan het werk moet. Mijn vriend ik hadden in december een nachtje weg op de planning staan, onze dochter zou dan bij mijn ouders gaan logeren, maar dat voelt gewoon nog niet goed. Opa en oma zullen het niet leuk vinden, maar we nemen haar toch lekker mee. Ik neig er naar om haar pas te laten logeren als ze goed kan praten en zo aan kan geven wat haar behoefte is.

één jaar geleden

Ik moet zeggen dat het niet mijn plan was, op borstvoeding na, maar het is wel zo gegroeid. Ze komt in wisselende tijden om te drinken en is dus ook op wisselende tijden moe. Ik heb wekenlang geprobeerd om er een ritme in te zien of krijgen maar dat is er ongeveer, maar toch niet helemaal en als ik dat dan aanhoudt heb ik de kans dat ze al veel te moe is, dus ik let gewoon op haar slaapsignalen (niet dat het zin heeft in dit sprongetje want het is nu drama). Ook was ik heel erg van een half jaar op onze kamer in haar co sleeper en dan naar haar eigen kamer, maar nu denk ik.. Zolang ik haar elke nacht nog 2/3x moet voeden blijft ze lekker bij ons. Na 04:00 slaapt ze vaak minder diep, vaker wakker en drinken en om mezelf wat slaap te gunnen slaapt ze dan meestal bij mij. Dat had ik eerst niet gewild maar ik merk dat we de volgende dag beide energieker zijn als het wel gebeurt. Ook gelijk een vraag aan jullie: Hoe slapen jullie samen, in welke houding, hoe ziet het bed eruit en wat trek je de baby aan? Ik ben soms toch nog angstig. En daarnaast zei ik dat ik tot een half jaar ging voeden en nu denk ik wat een onzin.. Dan moet ze nog een half jaar kunstvoeding terwijl dit voor beide goed werkt. Dus ik gok dat ik hem doortrek na een jaar/15 maanden mits het lukt natuurlijk.. De strenge moeder met ritme die ik voor ogen had ben ik totaal niet dus 😂 En ik vind het helemaal goed zo! Ze zou vanaf april naar de opvang gaan, maar ook dat uitgesteld tot november 2024. Ik baal alleen dat ik weer 28-32 uur ga werken, maar financieel is dat wel het beste voor wat vrijheid, hoop dat m’n man volgend jaar wat extra opdrachten heeft zodat ik 24-28 kan gaan werken want ik vind het nog veel mooier dan ik had gedacht 🥹

één jaar geleden

Reactie op Kaleeshi

Ik geef dan wel kunstvoeding omdat borstvoeding gewoon echt niet ging en ik ...
Ooh wat herkenbaar! M’n schoonmoeder zei ook: Ga een nachtje weg op jullie trouwdag! En ik dacht altijd dat ik dat wel zou willen maar nee hoor 😂 Ze zoekt ook nog echt de borst ‘s nachts voor zowel voeding als troost dus zolang ik nog borstvoeding geef ga ik niet weg zonder haar 🥰

één jaar geleden

Leuk topic! Fijn dat je dit hebt geopend! Leuke tip: het boek “ wat baby’s nodig hebben”. Echt een aanrader, gaf mij veel vertrouwen dat ik het goed doe op mijn manier zonder allerlei stappenplannen en (standaard) adviezen 😊

één jaar geleden

Leuk topic! Zelf geef ik al bijna 3 jaar bv aan mijn oudste. En hebben we 1 jaar aan bed sharing gedaan. Onze kleine meid is 3 maanden, geef ik borstvoeding en ligt al op haar eigen kamer. Dus wou even een kleine nuance toevoegen. Ze is gewoon niet zo’n knuffelkont en sliep niet naast mij. Vond het erg jammer want ik heb genoten dat eerste jaar met de grootste. Maar wat niet werkt, werkt niet dus we hebben haar op haar eigen kamertje gelegd en ze slaapt daar heerlijk!

één jaar geleden

Wij doen ook alles op gevoel. Op de kraamweken na hebben m'n kinderen nog nooit kunstvoeding gehad. Hoewel ik er dus uiteraard wel voor opensta als het nodig zou zijn. Dochter ruim 14 maanden gevoed en bij zoon nu 3,5 maand onderweg. Hopelijk blijft het zo goed gaan als ik vanaf volgende week weer 36 uur werk en hij 3 dagen naar de opvang gaat. Ook slaapt ie lekker bij ons op de kamer, maar nooit in bed. Dat vind ik eng en is voor ons ook niet nodig. Ik voed deels op verzoek en deels op schema. Dat betekent dat ie niet mag snacken aan de borst en we ernaar streven om minimaal 3 uur tussen de voedingen te laten. Werkt bij ons echt heel goed, hij krijgt al weken 5 voedingen op een dag. We klungelen nog wel wat met de precieze tijden, waardoor een van die voedingen soms in de nacht valt. Ik maak 'm namelijk nooit wakker voor een voeding, vandaar dat we soms een beetje uit het ritme gaan. Maar dat is niet erg, hij valt na het voeden meteen weer in slaap en is een heerlijke blije grote knul.

één jaar geleden

Hier een dochter van (morgen) 3 maandjes. Ze krijgt volledig borstvoeding en slaapt 's nachts in de co sleeper naast me. Overdag regelmatig een dutje op mij of in de draagdoek. Ook proberen we veel dutjes in de ledikant op de babykamer te doen omdat haar de hele dag dragen te zwaar voor mij is. Daarnaast is ze super alert en moet het eigenlijk volledig donker voor haar zijn om in slaap te kunnen vallen. Als ze bij uitzondering bij mij in slaap val, hou ik d'r heerlijk bij me en knuffel ik stiekem met d'r hihi. 🥰 Verder krijgt ze wasbare luiers om en gebruiken we zelfgemaakte doekjes en spray bij het verschonen. Huid probleempjes proberen we eerst met o.a. kokosolie bijv. op te lossen i.p.v. chemische middeltjes. Het is ons eerste kindje dus we zijn nog een beetje aan het klungelen af en toe voor mijn gevoel haha. 🤭

één jaar geleden

Wat een verademing dit topic en alle verhalen/ervaringen eronder. In mijn omgeving ben ik de enige die (live) borstvoeding geeft, en met de baby in de cosleeper / bedsharing slaapt. Ook de bevalling is dit keer zo natuurlijk mogelijk verlopen (met 41+5 weken, thuis in bad). Terwijl ik dit type ligt mijn dochtertje (3,5e maand) samen met mij lepeltje lepeltje in bed, lekker te snurken. 🥰 Ik merk dat veel vrouwen in mijn omgeving "bang" zijn voor natuurlijk ouderschap. Bevalling moet in het ziekenhuis want dan is pijnstilling bij de hand, kunstvoeding want dat is makkelijker, baby op eigen kamer want dat hoort zo, geen draagzak/doek want dat is maar ingewikkeld. En tuurlijk iedereen heeft z'n eigen redenen/visie. Maar soms vind ik het wel jammer om te zien omdat ouderschap op deze vlakken niet perse zo spannend hoeft te zijn. Persoonlijk heb ik mij op alle vlakken veel verdiept en geleerd tijdens de zwangerschap, waardoor ik mij zelfverzekerd voor als moeder. Ik zie alleen maar de voordelen van alles zo natuurlijk mogelijk doen, zoals al vele eeuwen is gedaan😊

één jaar geleden

Reactie op Dagdromertje

Ik meld me ook. Vanaf dag één bij ons in bed. Ik lig inmiddels wel in een s ...
Ik heb al een paar keer gezocht naar een slaapzak voor mezelf, zeker omdat het nu frisser is. Tot nu toe nog niet echt iets kunnen vinden! Welke heb jij?😊

één jaar geleden

Reactie op SeppaB

Ik heb al een paar keer gezocht naar een slaapzak voor mezelf, zeker omdat ...
Ik heb een hele oude slaapzak. Gewoon een normale rechthoekig. Als ze komt voor ene voeding hang ik mn borst eruit. Ze komt dan niet onder de deken, mocht ik perongeluk in slaap vallen..

één jaar geleden

We deden alles met de 1e op gevoel, en nu met de 2e weer. Ligt heerlijk in de cosleeper bij ons, en vaak na de voeding na 04.00 komt hij bij ons liggen. Ik leg hem dan altijd tussen mij en de cosleeper in, zijn voetjes tegen mijn knie en mijn bovenarm boven zijn hoofd. Kan ie nergens heen. Hij ligt in z'n slaapzak en ik onder de deken, en die eindigd bij mij. Onze oudste is 2 jaar en mateloos gefascineerd door borstvoeding. Heeft zelf tot 15 maanden gedronken. En wilt nu dus ineens ook weer drinken. Daar doe ik niet zo moeilijk over en hij mag 1 a 2 keer per dag meedrinken. Hij kan het niet meer goed genoeg om zelf een tsr te veroorzaken, maar lift mee op de tsr die z'n broertje genereerd. En ik heb daar totaal geen moeite mee, met een baby en peuter tegelijkertijd aan de borst. Maar toch merk ik dat er een taboe op heerst. Dus daar waar ik mijn baby gewoon 'in het wild' voed, doe ik dat niet met mijn peuter. En dat vind ik stom. Het is voedzaam en gezond en een fijn momentje met z'n drieën. Heb ook het idee dat het de band tussen hen versterkt, want het is iets wat ze samen doen. Overigens niet verwacht dat ik dit zo zou doen.