120 Reacties
één jaar geleden
Super mooi om te zien hoe jullie dit allemaal doen! Ik ben dan blijkbaar een moeder die ‘niet-natuurlijk ouderschap’ uitoefent 🥹 dochter slaapt in haar eigen kamertje en krijgt kunstvoeding (al was dat niet m’n eerste keuze). Wij deden alle 3 geen oog dicht met haar op onze kamer erbij, en ze slaapt heerlijk in haar eigen bedje. Ik ben wel serieus benieuwd hoe jullie dit dan doen als jullie weer aan het werk moeten? Want daar ‘moeten’ ze toch wel gewoon op eigen kamertje/in eigen bedje slapen en uit een flesje drinken. Of werken jullie niet? 😊
één jaar geleden
Super mooi om te zien hoe jullie dit allemaal doen! Ik ben dan blijkbaar ee ...
Als ik voor mezelf spreek vind ik natuurlijk ouderschap ook vooral volgen wat werkt voor je kindje, dus als borstvoeding niet lukt en samen slapen niet werkt is dat ook helemaal goed toch?
Ik moet volgende week weer beginnen met werken en we hebben onze dochter gelukkig wel aangeleerd om uit de fles te drinken om problemen met drinken te voorkomen. Als dit niet was gelukt was ik onder werktijd live gaan voeden in plaats van te kolven maar dat zou wel haasten zijn. En daarnaast gaan m’n schoonmoeder en moeder oppassen. Met hen ook afgesproken om haar ‘s ochtends in de co sleeper te leggen om te wennen en ‘s middags in de draagzak of op de arm. Ze slaapt dan een stuk langer en is daarna ook vrolijker. M’n moeder kennende zou ze anders toch gaan poetsen ofzo, kan ze beter even lekker met de kleine gaan liggen en een serie op zetten, verplichte rust 🙈🤣
één jaar geleden
Hier zoveel mogelijk natuurlijk.
Slaapt snachts op de kamer, overdag bij mij in de doek, op schoot of in haar eigen kamertje.
Borstvoeding (zo dankbaar dat het lukt)
Hebben geen wasbare luiers maar de puur en soft van de Etos in papieren verpakking zonder chemicaliën etc.
Billen met pure lanoline uit Texel en tepels ook echt top spul. Of kokosolie.
Verkouden gebruiken we bv in neusje, of de natuurlijke adem vrij balsem van Booboobalsem. Super fijn en alleen maar natuurlijke ingrediënten mag vanaf geboorte en werkt top.
Ritme kennen we hier niet
één jaar geleden
Super mooi om te zien hoe jullie dit allemaal doen! Ik ben dan blijkbaar ee ...
Ik ben nu 2 weken aan t werk, de kleine man pakt gelukkig flesjes nu. Hij slaapt op de opvang in de wandelwagen, dat gaat daar prima! Overdag thuis slaapt hij ook vaak in de box tegenwoordig, alleen maar in de draagdoek werd erg zwaar. Maar s nachts ligt hij graag als een koala tegen me aan ❤️
één jaar geleden
Ik probeer ook alles zo natuurlijk mogelijk te doen. Bv dreigde eerst niet te lukken, maar heb doorgezet en na 3 maanden met pijn en moelijkheden ging het super. Ik wil zeker tot een jaar blijven voeden, misschien langer. Vindt het jammer dat er een taboe op heerst terwijl de who zelfs tot 2 jaar adviseert.
Verder draag ik mijn zoontje ca. 2 uur per dag. Heb niet eens een kinderwagen, alleen weegt hij inmiddels 7.5 kg en mijn rug trekt dat niet goed meer. Wil hem als hij 5 of 6 maanden is op de rug dragen.
Ik probeer nu steeds de dag om half 8 te beginnen en om 18.30 te beëindigen, voor de rest geen ritme. Heb het recent geprobeerd maar dat wil niet echt. Ben zelf ook niet zo gestructureerd 😅
Baby slaapt in een cosleeper, mijn vriend en ik willen hem ook nog lang bij ons houden. Ik loop er wel tegen aan dat ik hem graag zelfstandig zou willen leren slapen, maar ergens vind ik het ook totaal onnatuurlijk en heel logisch dat hij niet alleen in slaap kan vallen. In het wild zou dit zijn dood kunnen zijn. Hoe doen jullie dat?
één jaar geleden
Reactie op Aprilmoeder
Ik heb nu trouwens “door het live borstvoeden” een fles weigeraar. Hoe gaat ...
Mijn oudste dochter had dit ook. Na 5 maanden wilde ze pas een flesje (ze had ook geen speentje) uiteindelijk moest het echt wel door de opvang, en dat was net op die 5 maanden.
Enige nadeel om 8 maanden wou ze de borst niet meer. Dus ik hoop nu iets langer borstvoeding te kunnen geven. Mijn jongste dochter drinkt live enzo en toe een flesje, speentje is weg. Dus ik hoop dat ze langer bv drinkt nu ze het flesje al wat gewoon is
één jaar geleden
Hier krijgt mijn dochter volledig moedermelk op verzoek, slaapt in een cosleeper en zat de eerste weken veel in de draagzak, inmiddels vindt ze dat niet meer fijn. Slapen doet ze wel vanaf het begin al alleen in bed, ze is te alert om op schoot te slapen.
Dat maakt mij overigens net zo’n goede en natuurlijke moeder als bij mijn zoontje, die al snel kunstvoeding kreeg omdat hij daar beter door groeide, en nog verdikt ook omdat hij anders niets binnen hield. Verdikken doet trouwens helemaal niets qua doorslapen, dat is onzin. Hij heeft gewoon nachtvoedingen gekregen zo lang hij wilde, mijn dochter begint ze nu volgens mij sneller over te slaan dan hij deed. Die snel op zijn eigen kamer lag omdat hij nog alerter was en anders niet sliep en vooral níet in de draagzak hoefde omdat hij dat verschrikkelijk vond. Hij was veel te nieuwsgierig naar de wereld om zich heen en wilde bewegen, hij was (en is nog steeds) motorisch ontzettend snel.
Mijn tip zou vooral zijn om te kijken naar de behoefte van je kindje, en dan is denk ik vrijwel iedereen een natuurlijke ouder 🙂.
één jaar geleden
Ik probeer ook alles zo natuurlijk mogelijk te doen. Bv dreigde eerst niet ...
Wij laten haar overdag zelf in slaap vallen als dit in 1 keer lukt.
Meestal lukt dit 2 van de 4 keer overdag. Zodra we merken dat ze ons nodig heeft pakken we haar op en valt ze op de arm in slaap. We blijven dus wel altijd bij haar totdat ze slaapt.
één jaar geleden
Reactie op Zeefjuh
Wij laten haar overdag zelf in slaap vallen als dit in 1 keer lukt.
Meesta ...
Wij doen dit overigens omdat ze over krap 2 maandjes naar de opvang moet. En ik weet dat ze haar daar niet altijd op de arm in slaap kunnen laten vallen.
Vind het dan fijner dat we al geoefend hebben en ze zich hier vertrouwd mee voelt. Dan dat ze straks op de opvang heel verdrietig is omdat ze het nog niet ‘kan’
één jaar geleden
Onze eerste 22 maanden gevoed (tot ik 15 weken zwanger was en de melk niet meer kwam :p) hij slaapt in z’n eigen bed maar mag altijd bij ons komen liggen. Met 6 maand toen gestart met rapley en veel gedragen. Nu met nr2 weer dezelfde aanpak. Deze wil ook het liefst bij ons slapen dus we doen aan veilig slapen. De co sleeper vind meneer al te ver weg 😜. Ik probeert overdag en Savonds wel hem in bed te leggen maar als het niet lukt dan doet hij z’n slaapjes gewoon op mij
één jaar geleden
Reactie op Vinde List
Ik wil zelf later gaan bed-sharen. Vind het nu nog een beetje eng. Heb je e ...
Ik sluit me hierbij aan! Ik wil het heel graag, denk dat we er beiden rustiger van zouden slapen. Lijkt me magisch. Ik weet zeker dat ik niet op haar zou rollen, maar door alle adviezen ben ik toch te bang en voor mijn vriend is bed sharing echt een giga no go. Die doet dan geen oog meer dicht (overbezorgd). Dus ik wil het graag later doen 😊
één jaar geleden
Reactie op baloubadou94
Ik sluit me hierbij aan! Ik wil het heel graag, denk dat we er beiden rusti ...
Weet iemand misschien vanaf welke leeftijd bed-sharing echt veiliger is?
één jaar geleden
Reactie op Vinde List
Weet iemand misschien vanaf welke leeftijd bed-sharing echt veiliger is?
In de maternale houding vanaf de geboorte.
Volg Veilig Samen Slapen (AP) op Facebook voor info.
één jaar geleden
Ik doe ook aan bed-sharing. In week 1 al mee begonnen. Ik vind het geweldig. Het is maar een kale bedoeling als ze er niet ligt.
Mijn kindje valt direct in slaap in mijn bed. Ik hoef er maar naast te liggen, en ze kruipt helemaal naar me toe, als ze indommelt doet nog even een paar keer haar oogjes stilletjes open om te zien of ik er nog ben, houd graag een vinger van mij vast… Och wat een genot… 🥰
Als je niet stil liggen kan, zou ik het niet gauw doen. Maar ik lig altijd net als een lijk. Nu dan wel een zij-liggende… 😅
Weet vanzelf of je veel beweegt of niet;
Zorg voor een groot bed;
Doe een arm over het dekbed, zodat je zeker weet dat het dekbed niet over haar heen gaat;
Denk eraan dat jouw bed warmer is voor haar, als wanneer zij alleen in haar wieg ligt;
Leg haar hoofd evt iets hoger als jouw hoofd;
Geniet vooral ook van het samen wakker worden. Mijn meisje begint direct tegen me te brabbelen en glimlachen. Heerlijk 🥰
één jaar geleden
Hallo allemaal, Zo leuk! Hier ook volledige borstvoeding en soms een afgekolfde fles door papa. Deze neemt ze ook gewoon, wel zo handig voor het kdv, waar ze in januari heen gaat. Ze slaapt naast ons in de cosleeper en overdag eigenlijk altijd in de draagzak of in mijn armen. Dit is nog wel een dingetje misschien straks als de oma's komen oppassen en op het kdv zal ze toch ook in een bedje moeten. Daar maak ik me soms wel zorgen om, tips of ervaringen erg welkom.
We hebben verder besloten om een familie bed te bouwen waar zij naast ons op een eigen matrasje komt te liggen, als één mooi aansluitend geheel. Zijn er meer ouders die dit doen of van plan zijn? Zo ja tips en ervaringen erg welkom! Ik merk dat ik het ontzettend fijn vind om haar dichtbij te hebben en nul behoefte aan het wegleggen op een eigen kamer. Zij zelf heeft dit eigenlijk ook nooit prettig gevonden en ook de kinderwagen is geen succes. Dus prima dat ze lekker op mij of bij ons slaapt.
één jaar geleden
Reactie op Rojeba2022
Hallo allemaal, Zo leuk! Hier ook volledige borstvoeding en soms een afgeko ...
Wat tof dat jullie een familliebed gaan maken! Heb het net ook voorgesteld aan mijn vriend haha.
Wat betreft het kdv en opas en omas die oppassen. Ik ben inmiddels al weer begonnen met werken en onze dochter heeft overdag altijd bij mij geslapen. Ik had er best moeite mee om dat los te laten en heb dat ook aangegeven op het KDV. Zij gaven aan dat dit geen probleem is en dat zon kleine baby zich toch niet laat sturen op een ritme. Maar wonderbaarlijk genoeg slaapt ze daar wel in een eigen wiegje. Soms moeten ze haar even in slaap wiegen of wat langer bij haar blijven, maar als ze eenmaal slaapt slaapt ze zo drie uur achter elkaar. En ze is al een paar keer zelfstandig in slaap gevallen, dat is hier thuis echt nog nooit gebeurd. Ze noemen haar daar de schone slaapster. 😂
Onze ouders hebben wij uitgelegd dat wij ervan uitgaan dat er vanzelf een moment komt dat ze toe is aan haar bedje, maar dat ze nu het beste op iemands arm slaapt. Alleen mijn vader lijkt er wat moeite mee te hebben en vindt dat ze gewoon naar bed moet en dat ze best even kan huilen. Mijn moeder en schoonmoeder vinden het geluk geen probleem haar op de arm te nemen.