13 Reacties
4 maanden geleden
Het wisselt hier afhankelijk van hoe laat hij wakker is 's ochtends, maar mijn zoontje heeft overdag lange wakkertijden en is niet snel moe.
Is hij uiterlijk 07:15u wakker, dan is het ritme als volgt:
Ochtend: uiterlijk 10:15 naar bed en uiterlijk 45 minuten slapen, met als laatste tijdstip 10:45 weer wakker maken. Dus hij slaapt in de ochtend 30-45 minuten. Meestal valt hij tussen 10u-10:15u in slaap.
Middag: mag hij wat langer slapen, maar tot uiterlijk 15u. Meestal slaapt hij ongeveer van 14u-15u. Vaak moet ik hem wakker maken, maar soms wordt hij rond dat tijdstip uit zichzelf wakker. Ik maak hem uiterlijk 15u wakker, omdat hij aan het eind van de dag minimaal 5 uur wakkertijd nodig heeft voordat hij gaat slapen 's avonds. Dan gaat hij dus rond 20u-20:30u slapen.
Is hij om 07:30u of later wakker, dan houd ik hem wakker tot 12u. Dan slaapt hij vaak ongeveer 1,5 uur. Soms wat langer. En dan gaat hij rond 19u-19:30u naar bed. Hij is dan voor de slaapmomenten wel meer vermoeid, maar niet vervelend ofzo.
4 maanden geleden
Hi!
Hier zijn wij overgestapt naar 1 slaapje. Gaat nu rond 12:00 uur naar bed tot 13:30 ongeveer en dan tussen 18:30/19:00 uur naar bed.
Heel af en toe is hij vroeg wakker dan doe ik hem in de ochtend nog wel naar bed, maar meestal wordt hij dan zelf na 30/45 min wakker. Dan houd ik 4 uur wakker tijd aan en dan weer naar bed.
Het is nu echt puzzelen met wat je kindje nodig heeft!
4 maanden geleden
Hier hetzelfde verhaal. We zitten een beetje tussen 2 en 1 dutje in heb ik het idee, wanneer hij 2x slaapt is hij in de avond niet moe genoeg en gaat hij staan en heel hard huilen in bed. Voor 1 dutje slaapt hij niet lang genoeg waardoor hij einde middag kapot is en in de avond ontroostbaar wakker wordt 🥲
Ik weet ook niet of die dutjes op den duur vanzelf langer worden en dat we 1 dutje aanhouden of dat we het wel moeten houden op 2 dutjes, wat lang niet altijd lukt en als het wel lukt dan is de avond weer strijd. Ingewikkeld 😵💫
4 maanden geleden
Mijn dochtertje is begin juli ook 1 geworden. Wij hebben hetzelfde! Ik lees hier meer reacties van moeders die het herkenbaar vinden. Dat is voor mijzelf (en vast voor jou ook) toch heel fijn. Ik voel me vaak alsof ik niet genoeg structuur aanbreng, terwijl ik ook van alles heb geprobeerd. Ze wilt gewoon echt niet eerder.
Mijn dochtertje slaapt ook rond 22/22.30u pas. Ze wordt elke ochtend rond 8u wakker en doet over het algemeen ook twee dutjes.
Vandaag heb ik haar eerste slaapje uitgesteld en ga ik proberen haar eerder naar bed te brengen... Kijken hoe dit gaat.
Aan de ene kant zou ik het zelf heel fijn vinden als ze wat eerder naar bed gaat. Dan heb je toch meer tijd voor jezelf (of met je man) in de avond. Maar aan de andere kant denk ik soms ook dat ze wat dit betreft zelf goed aan kunnen geven wat ze nodig hebben. Mijn dochtertje is sowieso heel actief. Ze heeft altijd weinig geslapen en lijkt ook niet moe o.i.d. gedurende de dag. Ze huilt of zeurt niet, dus lijkt er geen enkele "last" van te hebben. Dan denk ik bij mezelf dat het zich met de tijd vanzelf wel corrigeert.
Maar, eerlijk is eerlijk: ik weet het ook niet haha! Het is allemaal slechts afgaan op gevoel. Misschien schiet ik mezelf nu in de voet voor later en moet ik gewoon strenger zijn met bedtijd. Ik ga in ieder geval kijken hoe het gaat vanavond...
Heel veel succes en je bent dus niet alleen haha!
4 maanden geleden
Reactie op oem Nusaybah
Mijn dochtertje is begin juli ook 1 geworden. Wij hebben hetzelfde! Ik lees ...
Ja die van mij is dus ook super actief. Ze sliep tm 9 maanden ofzo ook echt korte dutjes, nu zijn ze wat langer geworden😅 ze kan ook makkelijk uren en uren wakker blijven en spelen maar merk dat ze dan s’nachts toch onrustiger slaapt.
Hier hetzelfde 8u meestal wakker en dan 22/22.30 slapen. Ze gaan toch nog niet naar school haha. Laat me graag weten hoe vannacht ging met 1 dutje. En van hoelaat tot hoelaat deed ze haar middag dutje?
4 maanden geleden
Onze dochter is pas rond 8u30/9u wakker. Dan gaat ze rond 12u/12u30 naar bed. Meestal na 1,5 uur wakker. Ook voor haar is het lastig om dan wakker te blijven tot rond 19u30, rond 17u zeurt ze dan echt al, snel huilen. Nu 2 middagen rond 16u/16u15 nog slaapje laten doen van 30-45 min. Dan is ze weer goed in haar doen en slaapt ze rond 21u weer
4 maanden geleden
Reactie op Mariavan
Onze dochter is pas rond 8u30/9u wakker. Dan gaat ze rond 12u/12u30 naar be ...
Ja same! Ik ga haar denk eerder wakker maken ook tijdens haar 1e dutje. Die is meestal 1,5u lang nu. En dan proberen haar middag dutje eerder en max slapen tot 15u. Hopelijk lukt t 😅
4 maanden geleden
Reactie op xliesj
Ja die van mij is dus ook super actief. Ze sliep tm 9 maanden ofzo ook echt ...
Nou, update: ze heeft dus gewoon tot 8u vanochtend geslapen... 😱
Ik sta zelf perplex haha. Ik had me voorbereid op een nachtelijke speelsessie, maar het ging top. Haar ochtend/middagslaapje was van 12.00 tot 13.45 ongeveer. Rond 18.00 merkte ik wel dat ze moe werd. Kon het rekken tot 19.30, toen werd het echt te zielig en heb ik haar op bed gedaan.
Ik ga vandaag denk ik proberen haar ochtendslaapje nog ietsjes later te doen (half uurtje misschien) en dan kijken of het vanavond weer lukt. Voor vannacht in ieder geval heel tevreden!
Voel echt als een verademing als je even wat voor jezelf kunt doen in alle rust 🥹.
4 maanden geleden
Hier ook in juli 1 geworden, maar hij doet 2 dutjes van 1 uurtje max dan word ie weer wakker. En snachts slaapt hij 13 uur achter elkaar. Gaat ie om 7 uur naar bed dan word ie om 8 uur de volgende ochtend pas goed wakker. Tussendoor wel eens 5 min wakker zie ik dan op de babycam. Maar daarna gaat hij gewoon weer slapen
4 maanden geleden
Hier 13 maand
Wakker tussen 6-7u
Dutje van 12-15u
Naar bed tussen 19-20u
Ik merk dat overdag meer slapen, later naar bed betekent of 's nachts wakker worden.