11 Reacties
6 maanden geleden
Hier is en was de oudste een slechte eter. Alleen pap en borstvoeding gingen er aardig is. Zolang ze af en toe wat eet en daarnaast nog wat melk drinkt zou ik me er niet te druk over maken. Nu met ruim 3 jaar eet hij nog steeds af en toe helemaal niets maar kan soms ook op een dag tenminste 5 boterhammen weg bunkeren. We merkten echt verschil in fases. Soms eet hij weken wat meer en wordt hij wat molliger. Dan groeit hij ineens een paar cm en dan eet hij weer een poos bijna niets. Ook met tandjes wilde hij soms een tijd (bijna) niets eten.
6 maanden geleden
Reactie op Dasje22
Hier is en was de oudste een slechte eter. Alleen pap en borstvoeding ginge ...
Fijn om herkenning te lezen. Om me heen zie ik alleen maar kindjes die netjes hun bordjes leegeten haha. Borstvoeding krijgt ze inderdaad maar pap wil ze niet. Vind ik heel erg jammer want pap vult goed. Ik kan me er zo druk om maken en vooral omdat ze nog niet kan zeggen dat ze trek heeft.
6 maanden geleden
Reactie op LaLaley21
Fijn om herkenning te lezen. Om me heen zie ik alleen maar kindjes die netj ...
Kan me voorstellen dat het onzeker maakt maar als ze echt trek heeft laat ze echt wel van zich horen ook al praat ze nog niet. Mij gaf het wel rust om af en toe een keertje extra wegen of thuis wegen op de weegschaal. Zolang ze netjes haar lijntje
volgt is er niets aan de hand lijkt me.
Geen idee of je ze nog geeft maar bij ons hielp het trouwens ook om te stoppen met nachtvoedingen want onze kleine flesweigeraar had zich aangewend om in de nacht bij te tanken. We merkten een aantal weken na het stoppen met de nachtvoedingen wel verbetering in het eten omdat hij meer trek had. Ook gaven we (tip van het cb) 2x fruit en dan met avondeten groente.
6 maanden geleden
Hi!
Hier ook een slechte eter! Vond alles eerst super lekker en genoot van eten.
Sinds ze 9 maanden is en begon met lopen, praten, tandjes die doorkwamen en slaapregressie is de interesse in eten afgenomen.
Bij het CB met prikken hiernaar gevraagd en gaven ze aan dat het erbij hoort. Is een fase. Wel in de gaten houden.
Ze zijn nu ook aan het ontdekken met structuur en gevoel. Hier wil ze iets anders: yoghurt, kwark, smoothiebowls, soepstengels met smeerkaas of hummus. Elke keer iets anders. Misschien iets hslen wat ze nog niet kent of in een andere vorm (structuur) aanbieden?
6 maanden geleden
Reactie op Dasje22
Kan me voorstellen dat het onzeker maakt maar als ze echt trek heeft laat z ...
Ah, daar heb ik nooit aan gedacht. Ze wordt altijd een keer wakker en dan leg ik haar aan en ze slaapt verder. Of ze het echt nodig heeft, weet ik niet… nu is het gewenning geworden. Dat is nog een te proberen!
6 maanden geleden
Hi!
Hier ook een slechte eter! Vond alles eerst super lekker en genoot van ...
Ja, wat jij aangeeft dat wil mijn dochter ook. Vla, toetjes etc. Maar, alles wat we geven proeft ze wel alleen ze spuugt het uit. Ze is al een kleintje en kan alles wat extra is wel gebruiken haha. Net of ze het soms niet fijn vindt om op te kauwen. Wat geef jij bijvoorbeeld als ontbijt, lunch en avondeten?
6 maanden geleden
Reactie op LaLaley21
Ja, wat jij aangeeft dat wil mijn dochter ook. Vla, toetjes etc. Maar, alle ...
Dat maakt het wel heel lastig!
Wij hebben niet echt eetmomenten meer. Sinds ze hier slecht eet hebben we de hele dag een bordje op een laag tafeltje waar ze zelf bij kan met crackers, soepstengels, beschuit, rijstwafel en ik zet soms een bordje neer met vers fruit en groente voor +/- 20 min.
Haar voeden werkt niet, dan draait ze haar hoofd en begint ze een driftbui. Ze wil het zelf doen. Ook met bestek eten moet ze het zelf doen, dan vliegt de lepel met inhoud de lucht in... Dus ik probeer me nu heel kalm te houden en de rommel/viezigheid te accepteren.
Het voordeel van de hele dag een bordje eten hebben staan is dat ze zelf pakt. En wanneer ik zie dat ze trek heeft, dan smeer ik een boterham of pak ik yoghurt oid in de hoop dat dat erin gaat.
Voor mij voelt dit als een fase naar het uiteindelijk zelf eten met bestek en zelf kiezen wat ze wil hebben.
Is er iets qua eten wat je nog niet hebt geprobeerd met smaak en/of structuur? En heb je deze vraag ook bij het CB voorgelegd?
6 maanden geleden
Hier ook een dochter van bijna 1 jaar die slecht eet. Ze drinkt nog 5 flesjes kunstvoeding per dag. Wij hebben op advies advies van de kinderarts en CB een preverbale logopedist ingeschakeld. Die heeft meegekeken hoe onze dochter eet. Ze is heel enthousiast, lijkt ook honger te hebben, begint goed met dingen pakken en in haar mond doen, maar uiteindelijk belandt het meeste op de grond of blijft het op haar bordje liggen. Boterhammen lukken nog niet, daar maakt ze een deegbal van in haar mond en haalt het dan weer uit haar mond. ‘S nachts drinkt ze nog 1 of 2 flesjes van 120ml. Het is ons nog niet gelukt om dit af te bouwen. Ze blijft echt huilen totdat ze haar flesje krijgt en slaapt dan weer door.
Ik maak mij nu ook wel zorgen vandaar dat ik hulp heb ingeschakeld. Binnenkort hebben we ook een afspraak met een dietiste.
6 maanden geleden
Reactie op ebonerar
Hier ook een dochter van bijna 1 jaar die slecht eet. Ze drinkt nog 5 flesj ...
Fijn dat er iemand heeft meegekeken! Is hier nog iets uitgekomen? Mijn dochter krijgt ook zeker wel 5 a 6 keer per dag borstvoeding. Weegt je dochter te weinig omdat er een diëtiste gaat meekijken? Bij mij blijft het consultatiebureau maar aangeven dat we het tijd moeten geven. Zo lastig… terwijl je zelf ziet dat ze eigenlijk meer zou moeten eten 🙃
6 maanden geleden
Dat maakt het wel heel lastig!
Wij hebben niet echt eetmomenten meer. Sind ...
Dat is een hele goede tip! Dat ga ik proberen. Dan kan ze misschien vaker iets pakken… qua structuur mag ze alles. Ze eet bijna alles met ons mee alleen is ze er na een paar hapjes klaar mee. Ze slaat dan op de kinderstoel zodat alles de lucht in vliegt, een leuk spelletje 😅 Ik heb haar alleen nog niet zelf laten eten met een lepel omdat ik denk dat dit een enorme smeerboel wordt. Ik zou fruit misschien meer kunnen prakken, ipv hardere stukjes.
6 maanden geleden
Reactie op LaLaley21
Fijn dat er iemand heeft meegekeken! Is hier nog iets uitgekomen? Mijn doch ...
Ik denk dat je je iets te druk er om maakt:-) meestal eten ze wel wat ze nodig hebben, en het zal je verbazen hoe weinig dat eigenlijk is. Dingen als brood, crackers, rijstwafels, soepstengels , zijn plat gezegd lege koolhydraten zonder veel voedingswaarden. Zolang ze nog genoeg melk krijgen is dat een prima volledig dieet. En als ze der eigen lijntje blijft volgen, prima toch.
Wij hebben ook een kieskeurige eter. Fruit gaat ontzettend goed, net als volle yoghurt. Brood mwah, sochtends niet (maar wel 2 a 3 nachtvoedingen), smiddags wel aardig. En avondeten verschilt heeel erg met wat we eten. Gegrilde zoete aardappel of pompoen vind ie heerlijk. Dus dat eten we dan wel 1 keer in de week minimaal, zodat hij in ieder geval voor de hele week genoeg groente heeft gegeten. En als het van de rest maar 1 hapje is en daarna ermee gooien. Ook prima. Dat komt echt wel. Gewoon lekker blijven variëren en aanbieden.