74 Reacties
6 maanden geleden
Hier is hij mega geïnteresseerd in de klok en dat lijkt hij te proberen zeggen. Tevens Kijk, mama, papa en wat wij denken dat oma moet voorstellen.
6 maanden geleden
Ja!
Met 9 maanden zei onze dochter al "heiT-ie" en "mamama"
Daarna "Elle" (hond heet Melle)
"Ake" voor pake
Sinds een maand "poesj" elke keer wanneer we een poes tegenkomen.
En nu ook gericht "mama" en "oma".
En "visie" voor televisie. 😂
Maar het flucueert. De ene keer is ze meer motorisch- en de andere keer meer spraakontwikkelingsgericht.
6 maanden geleden
Hier ook flink wat woordjes 😁
Papa, oma, opa.
Akken = pakken, inken = drinken. Ope = open. Ekker = lekker. Kok = klok. Poe = poes.
Volop aan het babbelen, kruipen, zelfstandig tot zit komen of staan lukt nog niet 🙈
6 maanden geleden
Reactie op nskonst
Die van mij zegt dus een paar herkenbare woordjes, maar staan, kruipen of l ...
Schijnt het dan toch echt zo te zijn of het 1 of het ander? Mijn zoontje stapt namelijk wel al van meubelstuk naar meubelstuk. En aan onze handen ook de halve woonkamer door.
6 maanden geleden
Reactie op Lippie91
Schijnt het dan toch echt zo te zijn of het 1 of het ander? Mijn zoontje st ...
Denk niet dat dat persé hoeft. Mijn dochter zegt al veel woordjes en loopt ook aan de loopkar en tussen de meubels door. 😝 Maar merk wel aan haar dat ze soms meer motorisch gefocust is op bepaalde dagen.
VRIEND
6 maanden geleden
Jazeker, ze zegt hier Bah, nee nee (met vingertje heen en weer erbij), ja, papa, mama (alleen als ze huilt), hiii (4000x op een dag en tegen alles en iedereen), ohoh (als dingen vallen of ze het express gooit), nijn
En voor de vraag of de een of het ander. 1,5 maand geleden haar eerste stapjes gezet en ze loopt inmiddels volledig los.
6 maanden geleden
Reactie op Lippie91
Dat is hier wel het geval. Met 9 maanden begon mijn dochter met loslopen en stond de spraakontwikkeling even stil. Terwijl ze daarvoor wel bezig was met woordjes.
Op het moment dat het lopen zonder vallen kon (twee weken), begon ze weer met de spraakontwikkeling. Daarna kwam weer iets motorisch, zoals voetballen en bladzijden omslaan van een boekje. Dan brabbelde ze weer, maar geen duidelijke woorden.
Hier merk ik wel duidelijk dat er een nadruk ligt op ontwikkeling van motorisch en op spraak. Ze oefent nu weer met klanken. Dus het kan wel. Ieder kind doet het op zijn manier.
6 maanden geleden
Reactie op Lippie91
Over het algemeen wel hoor! Ik zie het veel voorbij komen op mijn werk op het kdv. Natuurlijk zijn er gevallen waarin het niet zo is, maar het valt me inderdaad wel op bij veel kindjes. Hier ook hoor.. mijn eerste dochter liep met 10 maanden en begon pas later met praten. Mijn zoontje van 11 maanden begint nu ook met zelfstandig lopen en los staan, maar echt woordjes hoor ik nog niet!
6 maanden geleden
Onze zoon zegt sinds een paar dagen de hele dag kikker😅?! Heel random
6 maanden geleden
Hier zijn het vooral de herkenbare geluiden, als ie huilt hoor je duidelijk de klank papa of mama, maar verder nog niet echt. Maar wel duidelijker met communiceren, armen uitsteken, handjes wapperen als die vol zit kwa eten.