30 Reacties
3 maanden geleden
Ieder kindje is anders. Vooral kijken wat Kai zelf aangeeft wanneer hij genoeg gegeten heeft.
3 maanden geleden
Wij geven onze zoon van nu 4 weken ook iets meer dan wat gezegd is. Dit omdat die van ons ook niet genoeg heeft aan 70cc wij geven rond de 80 per voeding
3 maanden geleden
Irritant he! Kan je zo onzeker maken als je verschillend advies krijgt.
Ik zou lekker je eigen gevoel volgen. Uiteindelijk is niet elk kindje hetzelfde en ik denk dat je als ouders zijnde zelf weet wat het beste is voor je kindje🙂
Bij ons werd in het ziekenhuis gezegd zelf ophogen tot 100 cc. Volgens mij hebben wij elke dag 10 cc opgehoogd tot 80 en vanaf 80 pas op t moment dat we merkte dat die nog honger had.
Het consultatiebureau heeft ons de formule gegeven 150 max 180 dus daar zit ook weer verschil in lees ik zo 🙈
Succes 😘
Leuke naam btw! Wij hebben onze zoon ook Kai genoemd 😘
3 maanden geleden
Ik heb geleerd van kraamhulp dat er geen max zit op moedermelk/ borstvoeding
3 maanden geleden
Je eigen gevoel volgen! Kai kan prima aangeven wat hij nodig heeft. Plus je kan geen teveel aan borstvoeding geven. Ook hier met mijn eerste kindje merkte ik dat je het advies van het consultatiebureau niet altijd even nauw moet nemen, de ene medewerker geeft ook weer een ander advies dan de ander
3 maanden geleden
Inderdaad wat al gezegd is, vooral je eigen gevoel geven! Elk kindje is anders.
Daarop aanvullend:
De lactatiekundige gaf bij ons aan dat de voeding opbouwen met 10cc tot 100cc per dag is voor het geven van kunstvoeding.
Voor borstvoeding geldt idd die 150xgewicht / aantal voedingen (en vanaf maand 2 is het 140xgewicht, vanaf maand 3 130xgewicht, zie site van la Leche League).
Ook gaf ze aan dat je met borstvoeding aan de borst geven een kindje niet kan overvoeden (vanwege de hormonen vermoed ik?). Maar dat ligt anders als je de melk afgekolfd in flesje geeft. Dan geldt de 150xgewicht regel. Ik weet niet (meer) wat de reden hierachter was, ik vermoed vanwege de hormonen die dan toch anders werken dan bij direct aan de borst?
3 maanden geleden
Wij mochten na een week eigenlijk al op 120 (kv) zitten maar daar hebben we 3 weken over gedaan, want hij dronk steeds met moeite de 90 leeg en viel dan meteen in slaap (dus ophogen had geen nut in onze ogen). Na een tijdje merkten we dat hij na de 90 nog honger had dus toen hij 3 weken was hebben we uiteindelijk alsnog opgehoogd naar 120. Toen hij 3 weken en 6 dagen was kwam ik bij het consultatiebureau en zei zij "120 is misschien ook nog wel een beetje veel" (terwijl hij dat dus na een week al had mogen hebben?)
Wij geven gewoon wat hij aangeeft, ik ben klaar met die goede adviezen die niet overeen komen. De ene keer drinkt hij 70 en de andere keer drinkt hij die 120 op en maak ik nog 30 bij. Uiteindelijk zien jullie hem 24 uur per dag en ziet een kinderarts hem maar een kwartiertje dus ik snap dat ze aanhouden hoe het "in de regel" gaat, maar iedereen kent toch z'n eigen kind het beste en dus zie je zelf als beste wat hij nodig zou hebben
3 maanden geleden
Ik heb bijna hetzelfde gevraagd aan het CB en aangeven dat ik in de war was van het advies van 100cc per voeding vs. de berekening 150Xkg/voedingen. Toen gaf het CB aan dat de laatste berekening vooral bedoelt is voor kunstvoeding en dat je bij borstvoeding gewoon naar de behoefte van je kindje kan kijken. Ik zou daarom vooral je eigen gevoel volgen, aan de borst kan je ook niet de hoeveelheid ml reguleren ;)
3 maanden geleden
Als hij aan de borst zou drinken zou je ook niet weten wat er in gaat aan cc. ♥️
3 maanden geleden
Als wij ander advies krijgen van het cb dan zeggen wij altijd dat we dat zullen opvolgen, en thuis doen we gewoon lekker wat we zelf willen. Als je kindje het goed doet op de manier hoe je het nu doet zou ik echt niet veranderen. En cb heeft altijd wel op of aanmerkingen..😅
3 maanden geleden
Ik denk dat men vooral moet onthouden dat het CB maar advies geeft, soms ook op basis van achterhaalde informatie en one size fits all methodiek. Maar je bent niet verplicht om hun adviezen op te volgen. Jij kent zelf je kindje het beste dus ik zou zeker je moeder instinct blijven volgen, al schort die niet met het advies vanuit het CB. Laat je niet gek maken ❤️ p.s. Mij is vele malen verteld dat je van borstvoeding niet te veel kunt binnenkrijgen. Als je kindje genoeg heeft gehad stopt het met drinken en als het te veel heeft gehad geeft het terug. Dus laat je niet gek maken 🤗
3 maanden geleden
Reactie op kinderwens1995
Ik denk dat men vooral moet onthouden dat het CB maar advies geeft, soms oo ...
Enigszins eens, anderzijds zijn ze onderdeel van CJG en kan je dus serieuze problemen aan je broek krijgen als zij vermoeden dat het niet goed zit thuis (uiteraard na verloop van tijd, meerdere signalen, enzovoort. Niet na een eerste controle).
Dus dat kan wel angst inboezemen bij iemand die voor het eerst ouder is geworden (en misschien wat minder stevig in de schoenen staat, of wat naïever is aangelegd, of iets dergelijks). Dus als zij 'slechts advies' geven, dan mogen ze dat écht wel op een nieuwe manier bekijken. Het advies wat nu gegeven wordt, is gebaseerd op de gemiddelden, maar niemand is gemiddeld dus onze kinderen ook niet. Ze laten de gemiddelde curve zien en maken je bang als je een beetje onderin of juist bovenin zit, je moet dan dus meer of juist minder eten geven, enzovoort. Kijk het is fijn dat je als ouders een stok achter de deur hebt, een instantie hebt die je kunt bellen met vragen, maar dat advies moet écht beter gericht worden op het specifieke kind - En anders moeten we massaal alles met een korreltje zout nemen, want wat ze je ooit proberen wijs te maken is echt belachelijk.
3 maanden geleden
Ik snap je onzekerheid heel goed. Wat je het beste kan doen is denk ik zelf nog eens het CB en je kraamzorg dit voorleggen (als je nog contact met diegene hebt). Zo kunnen beide tegenstrijdige adviezen oo elkaar reageren met argumenten waaruit jij zelf kan beslissen welk advies je volgt.
3 maanden geleden
Borstvoeding kan niet teveel. Als ze aan de borst drinken weet ik ook niet wat erin gaat. Wat teveel is, geven ze terug of stoppen ze eerder met drinken. De formules om de hoeveelheid te berekenen zijn een richtlijn, maar ik heb zodra er flesjes nodig waren op de opvang altijd de baby gevolgd.
3 maanden geleden
Gewoon je eigen gevoel volgen en zolang het uitsluitend borstvoeding is valt er niets te overvoeden. En met betrekking tot de groei, wat een onzin! Onze kleine man is geboren met 3870 gram. Na 1 week kraamzorg 3905 gram en een week later met de Jeugdverpleegkundige 4390 gram. Dus 485 gram in 1 week gegroeid en dat was helemaal prima! Ook uitsluitend borstvoeding dus teveel kan niet!
3 maanden geleden
Als je wil kijken of je kindje te hard groeit dan kun je de gewichten in de who groeicurve zetten (bijvoorbeeld in de growth app). Dit is een curve voor borstgevoedde babies in tegenstelling yotnde tno curve die het CB gebruikt. Het is normaal dat kindjes op borstvoeding eerst heel hard groeien en later vlakt het wat af (rond de 3-4 maanden)
3 maanden geleden
Mijn beste (ongevraagde) advies aan nieuwe mama's en zwangeren is; volg je moedergevoel en niet het cb.
Ten eerste geef jij afgekolfde bv, bij bv KAN je niet overvoeden!!! Ten tweede geef jij aan dat je merkt dat je knulletje nog honger heeft, jij kent je kind beter dan zo'n trien op het cb. Volg je gevoel lieve mama, je doet het goed!!
Dat hij in 4 dagen die 150gram al aankwam, die lieve Kai had gewoon even een inhaalslagje gemaakt. Onze zoon is bijna een kilo(900gr) aangekomen in 4 weken, das ook meer dan 150gr per week 😂 Dat vond die cb mevrouw prima. En zo niet, dan had ze pech 🖕🏼
Onze dochter was te lang met 5, 7 en 9 maanden. Wilden ze groeiremmers geven?! Ze zou niet verzadigd genoeg zijn na een voeding, moest ze aan de Nutrilon Forte! Daarna was ze te licht t.o.v. haar lengte... Nu met 2.5 jaar is ze gewoon prima op gewicht en lengte en we hebben al die bovenstaande maatregelen nooit genomen.
Dan kom ik dus weer terug bij mijn eerste zin😘🥰
Ik heb de overige reacties hier niet gelezen, maar denk dat die op hetzelfde neerkomen hahaha 😊