48 Reacties
6 maanden geleden
Ik heb hem in december gehad. Als je zwanger bent mag je dit onderzoek niet doen, dit mag pas 6 weken na dat je bevallen bent.
6 maanden geleden
Nee, je mag niet het onderzoek doen je mag doorgeven dat je zwanger bent en dan kreeg na de bevalling een andere uitnodiging.
Dat is mijn ervaring
6 maanden geleden
Ik had het onderzoek al gedaan net voordat ik zwanger werd, ik weet niet zeker of dat kan tijdens de zwangerschap, ik had pap 2 oftewel positief (wil verder nog niet veel zeggen) ze wilden bij mij wat gaan wegschrapen bij de baarmoedermond maar omdat ik toen wel zwanger was hebben ze een afspraak gemaakt in het 3de trimester, toevallig is dat aankomende maandag, om te kijken of het niet verergerd is, na de zwangerschap zouden ze evt pas iets kunnen wegschrapen
6 maanden geleden
Reactie op Domingos Vemba
Nee, je mag niet het onderzoek doen je mag doorgeven dat je zwanger bent en ...
Precies dit, je kan aangeven dat je zwanger bent en dan krijg je nieuwe uitnodiging wanneer het weer kan. Kun je het ook niet vergeten!
6 maanden geleden
Reactie op kaout123
Wat houdt pap 2 in? Succes hoop dat het niet veregerd is
Pap 1 is dat alles normaal is, bij Pap 2 zijn er cellen aanwezig die er iets anders uitzien. Vanaf Pap 2 wordt er geloof ik altijd wel even verder naar gekeken maar bij de meeste vrouwen is er uiteindelijk dan toch niks aan de hand, normaliter moet je nog eens terugkomen voor een uitstrijkje als deze positief is om te kijken of je lichaam de cellen zelf heeft opgeruimd zeg maar.
6 maanden geleden
Het onderzoek zelf is niet schadelijk tijdens de zwangerschap maar de beoordeling van de cellen is niet objectief, omdat de kans groot is dat je cellen sowieso reageren op je zwangerschap. Daarom pas na zo’n twee maanden na de zwangerschap geïndiceerd.
6 maanden geleden
Bij mij is er wel eens wat weg geschraapt. Daarna goede testen gehad. Was allemaal niet tijdens zwangerschap.
6 maanden geleden
Reactie op kaout123
Dus als ze iets wegschrapen dan hebben ze iets gevonden maar is het nog nie ...
Het wegschrapen doen ze inderdaad omdat ze een afwijking zien maar dat hoeft nog niet te betekenen dat er iets is. Veel vrouwen die voor een uitstrijkje gaan zijn positief maar het lichaam ruimt de cellen meestal vanzelf op, vandaar dat je dan binnen enkele weken nog eens moet gaan voor een uitstrijkje, raak daarom niet meteen in paniek.
6 maanden geleden
Ik zou het persoonlijk niet in de zwangerschap doen. Kan een foutieve uitslag geven. 😊 wordt ook aangeraden 8 weken na de bevalling te doen. Ik heb paar jaar geleden pap3a1 gehad en CIN 2. Toen raakte ik snel in verwachting en na de bevalling was ik schoon. Het kan zichzelf dus opruimen 😊
6 maanden geleden
Je mag t ook niet eens doen tijdens je zwangerschap. Als t goed is staat dat er ook in omdat je uitslag dan altijd positief is.
Dus je moet wachten tot na je zwangerschap. Meestal pas na dat je even gestopt bent met vloeien wordt t aangeraden om te doen.
6 maanden geleden
Hoi, ik heb voor mijn zwangerschap het onderzoek gehad en uitslag was toen niet goed. Controle na 6 maanden, dit was vorige maand en toen was ik 24 weken zwanger. Ik heb dit in overleg met gynaecoloog wel gedaan. Ik had geen last ervan en geen bloedverlies. Had overigens ook nooit bloedverlies tijdens zwangerschap gehad dus dat was een goed teken. Ze zijn voorzichtig geweest en uiteindelijk kon uitstrijkje door gaan. Uitslag was goed dus nu weer over 5 jaar onderzoek. Ik heb dit gedaan omdat een kindje met een moeder die eventueel beginnende baarmoederhalskanker heeft ook slecht af is en het mij gerust stelde in mijn hoofd zodat ik niet nog langer in onzekerheid zat. Een slechte uitslag is best schrikken namelijk en dat half jaar wachten is al een eeuwigheid voor je gevoel.