25 Reacties
één maand geleden
Hier eigenlijk al vanaf het begin; dus continu aanbieden zelf te slapen en als dat na bv 10 minuten niet lukte, dan helpen. Hij valt nu de meeste slaapjes zelf in slaap (met bv wel heen en weer lopen als speen uitvalt oid)
één maand geleden
Bij slaap signalen naar boven en rustig de tijd nemen om hem te laten gaan slapen. Hier geen speen, maar laat hem wel sabbelen op zijn handje. Als dat niet in de cosleeper lukt, dan even bij mij. Prima om hem na 10 min in bed te leggen (half slapend). Dan is die super relaxed en kan hij lekker gaan slapen. Nu 12 weken
één maand geleden
Ik ben daar vanaf een week of 8 mee begonnen. Ik had het idee dat ze liever in bed lag dan bij ons 😅 dus een keer geprobeerd en ze viel meteen in slaap. Overdag zijn het wel hazenslaapjes en is ze een beetje overstuur als ze wakker wordt.
Ik probeer nu al een ritueeltje te doen, zodat ze hier op een gegeven moment aan went (slaapzakken aan, gordijnen dicht etc). Verder aai ik vaak even over haar voorhoofd en neusje en dan zie ik haar oogjes al klein worden. Soms nog even een speen om te helpen. Hierna zeg ik welterusten en loop ik de kamer uit, ook als ze nog wakker is. Meestal valt ze gewoon zelf in slaap en soms moet ik nog even terug.
één maand geleden
Ik deed dit vanaf week 8. Ik statte toen ook met een ritueeltje voor het slapen gaan zodat het herkenbaar zou worden. Vervolgens leg ik haar wakker in bed. Als ze verdrietig is leg ik mijn hand op haar buik en wrijf ik even en troost ik haar, als ze echt overstuur raakt pak ik haar eruit (dit is 1x gebeurd tot nu toe). Eerst bleef ik er helemaal bij tot ze in slaap viel, zodat ze zich eerst veilig ging voelen in haar bedje en daarna ben ik wanneer ze rustig is gewoon al weg gegaan en valt ze zelf in slaap over het algemeen. Als ze zich even wat minder voelt dan ben ik er wel weer geheel bij en dan moet ik bijvoorbeeld even een aantal keer een speentje geven.
Overdag doe ik hetzelfde. Ze heeft hierbij wel meer moeite dus hier ben ik er langer bij en het slaapje duurt meestal dan ook maar een half uur drie kwartier. Daarom doe ik het maar 1x per dag om te oefenen, want ik wil wel dat ze verder voldoende slaapt.
één maand geleden
Reactie op Xlis
Ik deed dit vanaf week 8. Ik statte toen ook met een ritueeltje voor het sl ...
Oh, ik lees hier wat dingen die ik ook nog doe 😊 hand op haar buik/borstkas en wrijven werkt hier ook goed. En soms zachtjes ssshhhjj erbij. In het begin bleef ik er ook bij tot ze sliep, daarna de kamer uit en in de buurt blijven zodat ik snel bij haar kon zijn. En ook ik begon met 1x per dag, met het ochtendslaapje (die is voor haar het makkelijkste). Het middag- en namiddagslaapje heb ik inmiddels ook een paar keer geoefend.
één maand geleden
Reactie op Xlis
Ik deed dit vanaf week 8. Ik statte toen ook met een ritueeltje voor het sl ...
Thanks goeie! Het ritueel heb ik idd ook al vanaf een week of 8. Maken de kamer ook altijd donker en slaapzak aan, ze slaapt nu eerst bij mij in.. daarna leg ik haar neer. Ga er toch maar eens aan beginnen zoals jij het doet. Dit was ook al de tip van het cb, en dan 1 slaap je per dag zodat ze niet slaap te kort komt. CB zei ook zet een stoel naast haar bedje in het begin, en of pak een boekje erbij en ga een kamer er naast zitten omdat het in het begin echt wel eventjes tijd kan kosten.
Het lijkt me best wel even volhouden, moet over een paar weken weer werken, dus hopelijk heeft ze het dan een beetje onder de knie.
één maand geleden
Ik ben deze week begonnen. Baby nu 7 weken. Ben wat meer gaan opletten op de slaapsignalen en dan voordat hij echt moe is al naar z’n bedje toe. Moet dan wel 3x heen en weer voor z’n gejammer maar vind dat hij het goed doet! Voorheen sliep hij slecht overdag en advies was om de slaapjes in z’n bedje te doen. Sinds we dat doen (dus pas sinds deze week) gaat overdag slapen veel beter! Denk wel dat per kindje natuurlijk verschilt en wij geluk hebben met een redelijk makkelijke slaper. Doe overdag trouwens gewoon gordijnen open laten en in z’n kleertjes. In de avond in z’n romper in de puckababy en uiteraard gordijnen dicht. Probeer dus wel met kleine verschillen/rituelen verschil tussen dag en nacht te maken. En niet te veel eruit pakken maar met de hand er op sussen of idd even in de kamer blijven.
één maand geleden
Ik ben begonnen met 4wkn, eigenlijk veeeeel te vroeg maar heb nog een kleuter en peuter en baby slaapt beter in eigen bedje. Ik heb haar wel eens in bed gelegd en daarna had de peuter accuut hulp nodig, kwam ik daarna weer bij de baby en was ze zelf in slaap gevallen. Het was dus meer uit nood en toeval dat we zo vroeg begonnen zijn.
Nu is ze 11wkn en kan ze zelf inslapen als ze bij de eerste geeuw naar bed gaat. Eind vd middag en avond is nog wel lastig om zelf te doen maar dat vind ik helemaal prima.
Bij de andere twee ben ik rond de 8wkn begonnen.
één maand geleden
Reactie op DBJV
Klinkt goed en wat fijn! Hoelang slaapt hij gemiddeld :)? Wij gaan nu ook s ...
30 min tot 2 uur 🤣 ligt er ook aan hoe ik mij zelf erbij voel haha. Als hij veel pruttelt dan ga ik er toch heen. Moet zelf ook nog leren 🤣 maar mis hem dan echt als hij boven is 🙈. Soms heb ik de babyfoon aan (zonder camera) maar als ik er zelf onrustig van word dan doe ik ‘m uit. Als hij huilt dan hoor je dat echt wel denk ik dan. Maar mijn oren zijn sinds de geboorte supersonisch want hoor hem met alle deuren dicht (nieuwbouw huis!) zelfs beneden pruttelen 😂. Nu zit ik nog wel even boven om te luisteren. Dus vooral kijken wat bij je past denk ik. Denk steeds ‘we moeten samen leren ❤️’
één maand geleden
30 min tot 2 uur 🤣 ligt er ook aan hoe ik mij zelf erbij voel haha. Als hi ...
Haha heel herkenbaar.
Nu vraag ik me af, wat dat vindt ik dus lastig.. wat als hij/zij weer na die 30 min en dus hazenslaapje wakker wordt? Blijf je dan ook in de kamer? Haal je hem/haar uit het bedje? Zo nee.. hoelang geef je het dan een kans? Hoelang zit je dan weleens met je hand op de buik? Wacht je dan totdat hij/zij slaapt of je haalt je hand weg zodra hij of zij rustig is?
Zoals je leest heb ik veel vragen, maar ik vind die afweging maken soms zo lastig.
Die van ons pakt geen enkele speen, dus wij zijn de enige troost.
één maand geleden
Reactie op Wendyelst
Haha heel herkenbaar.
Nu vraag ik me af, wat dat vindt ik dus lastig.. wat ...
Ja lastig hè! Ik kijk een beetje naar hoe alert hij is. Gister hem eruit gehaald maar toen de hele dag moeite met slaapjes. Dus vandaag denk ik, ik laat hem wat langer liggen 😬 . Heb voor mijzelf wel dat ik na 3x mopperen dat ik hem er dan uithaal. Doe ook maar wat hoor 😂
één maand geleden
Vond dit ook een uitdaging, maar onze meid kan sinds vorige week (toen 9 weken) zelf in slaap vallen op haar buik en dan duimen. Heb dan wel white noise aan en gordijnen dicht.
één maand geleden
Ja lastig hè! Ik kijk een beetje naar hoe alert hij is. Gister hem eruit ge ...
Vanmorgen slaapje van 1,5 uur in bedje, vanmiddag denk max een uurtje in eigen bed en nu eind vd middag nog geen kwartier.. even voor de beeldvorming 😬
één maand geleden
Ik begin savonds rond 19:00 uur met het avondritueel. Ik maak eerst haar kamertje klaar en verschoon haar en vervolgens doe ik haar de pyjama / slaapzakje aan. Hierna geef ik de voeding waarna ze vaak al half jn slaap valt. En na een halfuur leg ik haar in bedje. Vaak wordt ze dan weer wakker en kijkt ze me aan. Ik zet dan een muziekje op via de babyfoon en doe dan de deur dicht. Dit doe ik al met uhm, denk 6 weken ongeveer en ze valt zelf in slaap 🙂
één maand geleden
Reactie op DBJV
Wanneer ben je begonnen? En hoe precies aangepakt? :)
Gewoon gedaan 😅 merken dat ze fijner op haar buik (ook zo op onze borst) slaapt. Dus idd bij gapen in haar eigen bedje, eerst op rug dan op buik rollen, handen naast haar hoofd. Is dan wel vaak even (15 min Max) aan het jammeren, maar zoekt tussendoor zelf vaak haar duim op.