101 Reacties
4 maanden geleden
Reactie op magicTouch444
Goed om te weten voor de volgende keer dan! Ik dacht dat je dan deels of vo ...
Nou, dat is zeker waar… zo’n aanvullende verzekering is mega duur en dat is prima, als je het maximale eruit kan halen maar als je dan vervolgens gekort wordt… ja, dan ben je er wel echt ziek van natuurlijk!!
4 maanden geleden
Hier is idd ook verteld dat iedereen minimale uren krijgt. 3 uur per dag.
En de uren die je eventueel extra krijgt noemen ze zorg op maat, dus bijvoorbeeld bij borstvoeding, een eerste kindje, prematuur of keizersnede is een reden om dan te kijken of ze toch meer uren bij je kunnen inplannen.
Juist omdat het al je tweede kindje is, heb je al ervaring en weet je al veel, dus heb je minder hulp nodig.
Helaas werkt het nu eenmaal al jaren zo in de zorg (en niet alleen de kraamzorg), vanwege de grote tekorten🤷♀️
4 maanden geleden
Ik moet idd ook rekening houden met 3 uur kraamzorg. Ze kijken per dag/week wat ze kunnen bieden. Nou vind ik het persoonlijk niet zo erg. Het is de tweede. Krijg wel keizersnede dus hoop dat ze daar wel rekening mee houden. En anders sturen ze maar een stagiaire mee. Dan hebben ze extra hadden in 3 uurtjes tijd. 😅
4 maanden geleden
Jep hier ook standaard 3 uur in de zomer vanwege capaciteitstekort. Wij hebben een zzp’er die niet zal dubbelen dus geen ‘last’ hiervan maar het is inderdaad een landelijk probleem.
4 maanden geleden
Reactie op kinderwens1995
Tip voor een volgende zwangerschap: neem een zzp Kraamzorg. Wij krijgen vol ...
Heb ik ook. Heb er naar gevraagd met de intake maar ze gaf wel aan dat ze vanuit de zorgverzekeringen de dreiging hebben ontvangen mogelijk uren te moeten korten maar dat het nog niet gebeurd is. Sluit me aan bij de rest dat ik het niet 100% eerlijk vind, ik ben gaan zoeken toen ik 7/8 weken zwanger was en toen vastgelegd dus ruim op tijd en idd aanvullend pakket. Maar ken mensen die pas goed na de 20 weken zwanger zijn gaan zoeken en toen verbaasd waren dat ze overal te horen kregen dat er geen ruimte was
4 maanden geleden
Wees blij dat je kraamzorg hebt!
Hier is dat nogsteeds onzeker doordat er hier een bureau failliet is gegaan en er vele gezinnen overgenomen moesten worden.
Hier komen ze misschien de eerste 2 dagen thuis 3 uurtjes en daarna is het videobellen. Bij ons is het de eerste..... geen familie etc die kan ondersteunen. Ik zou met jou uren super tevreden zijn!
4 maanden geleden
Hier eenzelfde mail gehad. We wisten het van te voren, want zomer is altijd druk. Ook hier wel een aanvullend pakket, maar die niet genomen voor de kraamzorg, dat was een mooie extra bijkomstigheid.
Ik sta er eigenlijk een beetje anders in. Hier is het ook ons tweede kindje. Ik heb juist liever dat de zorg gaat naar mensen die voor het eerst in de hele kraamtijd komen en nog geen idee hebben wat hen overkomt. Wij weten al hoe de luiers werken, de kruiken en de borstvoeding. Super fijn als de ondersteuning er is natuurlijk! Maar juist dat het onze tweede is maakt dat als er weinig uren totaal zijn, ik liever heb dat ze iemand ondersteunen die het meer nodig heeft. Ik vertrouw erop dat zij uiteindelijk het beste in kunnen schatten waar de zorg het beste terecht komt.
4 maanden geleden
Reactie op Chantal1491
Wees blij dat je kraamzorg hebt!
Hier is dat nogsteeds onzeker doordat er ...
Goh laat me raden.. Twente en Maartje Kraamzorg?
Hier idd ook gehoord minimale uren en misschien zelfs minder maar dat zou worden 'opgevangen' door digitale kraamzorg..
Nu is het bij ons gelukkig ook de tweede, is mijn man lekker 4w thuis, wonen de schoonouders om de hoek (letterlijk) en hebben mijn ouders bijna vakantie. Dan heb ik liever dat ze mijn uurtjes naar bv jou doen ;)
4 maanden geleden
Reactie op momlin
Weten ze al dat je een geplande keizersnede krijgt?
Want dan heb je sowieso ...
Ja ze weten dat ik een geplande keizersnede krijg. Heb bij het begin bij een ‘normale’ praktijk gelopen en in week 36 overgenomen door het ziekenhuis, dat is het protocol na een keizersnede (eerste kindje is met een keizersnede geboren).
Het klopt dat je met een keizersnede recht hebt op meer uur, maar dat bekijken ze dan na die 8 dagen. Ook worden de 2 dagen die je in het ziekenhuis verblijft er af getrokken van je kraamhulp als je weer terug bent in je eigen huis. Heel scheef eigenlijk maja..
4 maanden geleden
Ik krijg 3 uur per dag en dat was bij mijn eerste en tweede kindje ook en in alle gevallen keizersnede waarvan de eerste spoed. De kraamzorg komt om mijn bed te verschonen controles te doen bij de baby en mij en de badkamer babykamer schoon te houden en bij de andere 2 is er om de dag gestofzuigd en gedweild en dan zaten we nog een uur koffie te drinken 🙈 en ze deed de was erin en als die klaar was hing ze hem op als ik fut had deed ik het vouwen zelf anders zei de volgende dag. Ik gaf borstvoeding en daar zat ze dan nog even bij om te kijken of de baby goed aangelegd was en dan ging ze weg bij de 2e is ze zelfs na controles 2x meteen gegaan want borstvoeding ging goed en ook door te kort konden ze gewoon geen uren bieden, tja het zijn ook maar mensen. Ik heb dit nooit als te weinig ervaren heb ook geen visite ontvangen als zij er was (bij de 2e sowieso niet was corona) en mijn partner deed de boodschappen en ging gewoon chill mee in de flow! Wat ik wil aangeven is dat ze in die 3uur heel veel kunnen doen dus snap dat het schrikken is maar ze doen alles wat ze kunnen en vooral wat belangrijk is. Ik vraag mij soms af of mensen niet een te hoge verwachting hebben van de kraamzorg 🙈 toen een vriendin vertelde 2 jaar terug dat haar kraamzorg 6u kwam op een dag zei ik meid wat moet je zolang met die vrouw op je bank kon het mij niet eens voorstellen. Probeer relaxed te blijven als het echt niet gaat zijn ze er voor jou en je gezin dat geef je zelf ook aan, zie het dus als iets positiefs als ze straks besluiten dat je aan 3u genoeg hebt! Je hebt dan lekker alles onder controle mama geniet dan lekker van de tijd met je gezinnetje.
4 maanden geleden
Ik heb bij geen enkel kindje de volledige uren gehad helaas. Ik probeer maar te bedenken dat het goed is als je niet het gezin bent waar meer hulp/ondersteuning nodig is. Ze gaven hier zelfs aan 3 uur per dag en geen hulp met de was, wat me met 4 kinderen en een evt keizersnede wat krap leek 😅. Mja, het is wat het is
4 maanden geleden
Reactie op KMG
Goh laat me raden.. Twente en Maartje Kraamzorg?
Hier idd ook gehoord mini ...
Jazeker wij zaten bij maartje kraamzorg ;)
Dus sorry dat ik het zeg maar voor mensen die hun 2de,3de of 4de krijgen..... ik heb liever dat ze ons 3 dagen helpen opstarten, want voor ons is alles echt nieuw. We proberen ons met filmpjes voor te bereiden op de komst van onze eerste.
Hebben echt geen familie waar we op terug kunnen vallen, dus staan er met ze 2en voor. Gaan uit van ons gezonde verstand en dat het wel goed komt
4 maanden geleden
Ja, wij krijgen ook maar 3 uur per dag. Het is ons 2e kindje, dus in dat opzicht vind ik het minder erg. Onze dochter gaat gewoon naar de opvang en oppas, al willen we haar ook zoveel mogelijk bij de baby betrekken. Mijn man zal meer huishoudelijke taken op zich moeten nemen, nu de kraamzorg dit niet meer kan doen. Het is wat het is.
4 maanden geleden
Reactie op Chantal1491
Dus sorry dat ik het zeg maar v ...
Je hebt er niks aan maar als je bij dezelfde organisatie zat als ik had je al mijn uren mogen hebben! Het is een spannende tijd en helemaal bij de eerste, ik hoop dat er een oplossing is om je die eerste dagen op weg te helpen want zelfs aan die 3uurtjes zou je al heel veel hebben. Het komt goed vertrouw op jezelf en je partner en vergeet vooral niet te genieten samen! 💪
4 maanden geleden
Reactie op Chantal1491
Geen sorry! De kraamzorg is er voor moeder en baby. Juist bij een eerste is alles wennen, ben het helemaal met je eens!
Dat wij al een peuter rond hebben lopen, is onze verantwoordelijkheid, niet die van de kraamzorg. Ik heb dus ook liever dat ze iemand echt helpen opstarten zodat je zelfverzekerd als ouder kan beginnen.
4 maanden geleden
Reactie op Chantal1491
Ik vind ook zeker dat ze onderscheid moeten maken tussen mensen met een eerste kindje, of tweede, derde etc. Of medisch gezien. Opstarten is altijd wel even fijn. Daarna weet je het wel. En dan als er soort van een ‘hulplijn’ of contact momentje is, is het best haalbaar denk ik.
Het gekke is wel met zo’n klein baby’tje, is dat in eens je moederinstinct het overneemt.
Ik hoop dat je vooraf niet al te veel stress hebt hierover. Het gaat goed komen! En als je ergens tegen aanloopt, direct aangeven! Het moet wel een fijne ervaring voor jullie zijn. ❤️
4 maanden geleden
Reactie op BijDeMolen
Geen sorry! De kraamzorg is er voor moeder en baby. Juist bij een eerste is ...
Ja en ben ook van mening dat mensen kraamzorg zien als een huishoudhulp.... dat zijn ze niet. Ze komen voor moeder en kind. Niet voor her bed opmaken, stofzuigen en koken. Moet niet gekker worden als je dit verwacht.... dat kan je partner overnemen ;)
4 maanden geleden
Bij ons hebben ze aangegeven dat als ik in de avond naar huis zou mogen (ga ik het ziekenhuis bevallen), wij de eerste avond/nacht geen kraamzorg krijgen.
Dit hebben wij bij de eerste wel gehad.
Bij de eerste kregen wij ook maar 3 uur per dag en dat vond ik helemaal prima. Meer was ook echt niet nodig voor ons. Nu gaan ze kijken hoe het loopt qua drukte