101 Reacties
4 maanden geleden
Reactie op Chantal1491
Ja en ben ook van mening dat mensen kraamzorg zien als een huishoudhulp.... ...
Dat is wel nu sinds de vader zoveel vrij heeft. Als je een keizersnede hebt gehad, weinig kan en de vader had maar 2 dagen vrij dat is wel intens 😅. Of in mijn geval de hoofdpijn na de ruggenprik waardoor ik de eerste week alleen maar plat kon liggen.
Maar koken enzo hoeft hier inderdaad niet. De was is fijn als je zelf niet uit bed kan en je een kind hebt wat iedere keer alles onder poept.
Ik denk dat de 'vraag' in die kraamperiode per persoon zal verschillen. De een zal heel intensief met borstvoeding bezig zijn, maar ik vind vooral de psychische ondersteuning/monitoring van belang. Ik doe het mentaal heel slecht in de zwangerschap en vraag altijd op me te letten na de bevalling, dat het daar niet in doorgaat.
4 maanden geleden
T spijt me maar juist met een 2e zullen ze sneller minder zorg leveren en je vragen om een beroep te doen op familie en vrienden...
Ik ga even mijn ongezouten mening geven(want tegen deze uitspraken kan ik slecht tegen🥲)ik vind t heel bot om maar te zeggen ik betaal voor een duur zorgverzekeraars pakket dus kort door de bocht ik heb er meer recht op dan n ander... Ook omdat dit t 2e kindje is...
Nee je hebt recht op het minimale dat is 5 dagen 3 uur MAX
Ze zijn er voor jou en je baby en niet voor alles en iedereen er omheen.
Dan plaats maar een advertentie op fb dat je in je kraamweek een poets wil hebben, een oppas voor je kindje en een prive chef....
Wij hebben bij Maud in september 21 maar 3 uur 5 dagen kraamzorg gehad omdat t toen ook vol zat. Met een eerste is dat heel pittig en daardoor is mijn borstvoeding ook niet gelopen hoe ik t graag had willen hebben omdat ze daar zelfs door de complicaties geen tijd voor had om extra bij te ondersteunen!
Ja ik betaal ook bijna 250 euro per maand aan zorgverzekering maar dan mag ik ook met een eerste niet EISEN dat ik 7x8 uur krijg 🥲
Dus je zult je vrienden en familie echt maar even moeten gaan informeren wie waarmee kan helpen.
4 maanden geleden
Reactie op MitsuEvoIIX
T spijt me maar juist met een 2e zullen ze sneller minder zorg leveren en j ...
Nouja als je een extra aanvullend pakket hebt voor meer hulp na de geboorte en dat vervolgens niet krijgt is natuurlijk wel krom. Dan moet dat extra pakket niet worden aangeboden, want dat is dan een beetje zinloos 😅. Niet iedereen heeft een vangnet of de hulp eromheen en ook niet iedereen zal een partner thuis hebben. Dus als je dan denkt 'dan betaal ik maar extra en heb ik wel ondersteuning' kan ik me voorstellen dat het een beetje zuur is. Volgens mij is hier een kraamhotel bijvoorbeeld ook geen optie, maar zoiets zou best meer promotie mogen krijgen. Ik hoorde er bij de 3e pas over dat zoiets bestond. Als je dan geen hulp hebt nadien is dat wel een goed alternatief.
4 maanden geleden
Reactie op MitsuEvoIIX
T spijt me maar juist met een 2e zullen ze sneller minder zorg leveren en j ...
Ik heb inderdaad ook zo'n mail gehad en ook 2de kindje. Mijn moeder woont op 2 uur afstand en geregeld dat ze een paar weekjes hier blijft om te helpen. Een goede vriendin staat paraat om de oudste mee te nemen naar de speeltuin enzo. Even denken in oplossingen 🙃
4 maanden geleden
Reactie op Chantal1491
Jazeker wij zaten bij maartje kraamzorg ;)
Dus sorry dat ik het zeg maar v ...
Ook hier zit wel een nuance denk ik. Als het eerste kind een NICU kindje is geweest, is dat eerste stuk alsnog nieuw. Denk dat er een hoop grijze gebieden zijn :). Maar uiteindelijk is het wat het is en komt het hoe dan ook wel goed!
4 maanden geleden
Reactie op Chantal1491
Ja en ben ook van mening dat mensen kraamzorg zien als een huishoudhulp.... ...
Vind ik ook en zelfs dan redden ze dat nog in die 3u want mijn vorige kraamzorg stond erop dat ze dat deed Weldat ik zei nouja laat maar liggen komt wel 😂 koken dan was ze allang weg heb ik ook nooit over nagedacht dat ze dat zouden doen, misschien te laks ingegaan maar dan valt het nooit tegen 🙈
4 maanden geleden
Het is misschien heel vervelend, maar je heb recht op minimaal 24 uur Kraamzorg vanuit de zorgverzekering. Alle uren die je meer krijgt is meegenomen. De zorgverzekeraar wilt dat iedere vrouw in NL Kraamzorg krijgt. Er worden zelfs zzp’ers gebeld door de zorgverzekeraar om dubbele diensten te draaien. Sommige hebben mazzel qua meer uren sommige niet. En met een tweede kindje zal je merken dat de minder uren prima zijn(tenzij complicaties e.d.) ondanks dat je denkt ik wil meer uur. En wat eronder gezegd word nee we zijn geen huishoudelijke hulp. We zijn er voor moeder en baby, en nu dat de vaders tegenwoordig thuis zijn kunnen hun het huishoudelijke deel op zich nemen.
4 maanden geleden
Als je normaal bevalt zonder al te veel complicaties herstel je bij een tweede kindje ook veel sneller. Ook is niet alles nieuw. Je weet al veel en ze hoeven niet alles voor te doen.
3 uur per dag lijkt weinig maar is echt voldoende voor basiszorg baby en moeder. De kraamzorg is geen oppas voor je eerste kindje. Dat gaan ze ook echt niet doen als ze er wel 8 uur zijn.
Ik had bij mijn tweede wel vol kraamzorg en heb het zelf na 2 dagen ingekort naar 3 uur per dag omdat ik het idee had dat ze zaten te niksen en we liever privacy hadden met ons gezinnetje. Het oudste kindje vindt zo een vreemde over de vloer de hele tijd ook raar hoor.
Het voelt misschien oneerlijk. Maar er zijn zoveel andere gezinnen die kraamhulp (meer) nodig hebben. Helaas wordt het gewoon delen in de uren zodat iedereen hulp krijgt
4 maanden geleden
Bij ons hebben ze aangegeven dat als ik in de avond naar huis zou mogen (ga ...
Dit is standaard. Kom je voor 15.00 uur thuis dan heb je die dag nog kraamzorg. Kom je na 15.00 uur thuis dan pas de volgende dag. Dat is al jaren zo zo ver ik weet en heeft niks met de capaciteit te maken. Heb je geluk gehad met je eerste 😊
4 maanden geleden
Wat ik ga zeggen is absoluut niet bedoeld als aanval dus ik hoop dat het niet zo wordt opgevat. Maar wij zouden in aanmerking komen voor meer kraamzorg vanwege een aangeboren afwijking van ons kindje, als we meteen naar huis mochten. Nu blijkt dat dat niet zo is, we blijven een behoorlijke tijd in het ziekenhuis en krijgen daar alle zorg. Ik snap dat het vervelend is dat als je je hebt ingesteld op rustig opstarten met de kraamzorg, ondersteuning krijgen enz., dat het misschien minder wordt. Maar ik zou er alles voor over hebben om lekker naar huis te gaan en alles zelf uit te vogelen, misschien met drie uurtje hulp per dag. In plaats van de overvloed aan zorg die we nu gaan krijgen. En ik hoop echt ontzettend voor anderen dat dat ook het geval gaat zijn en alles voorspoedig verloopt, laat ik dat voorop stellen.
4 maanden geleden
Reactie op kich
Dit is standaard. Kom je voor 15.00 uur thuis dan heb je die dag nog kraamz ...
Met de eerst hebben we 24 uur moeten blijven en mochten we de volgende dag om 17u naar huis. Gelijk kraamzorg gebeld en om 18u stond ze op de stoep. Was ik heel blij mee want mijn schoonouders waren er ook en ging op hun gemak een wijntje en biertje drinken terwijl ik bekaf was.
4 maanden geleden
Reactie op Immie26
Wat ik ga zeggen is absoluut niet bedoeld als aanval dus ik hoop dat het ni ...
Dat geloof ik heel graag !! Wat heftig
4 maanden geleden
Reactie op Rooslm1990
Heb ik ook. Heb er naar gevraagd met de intake maar ze gaf wel aan dat ze v ...
Ja zelfde geldt voor mij. Ik heb letterlijk alle ZZP’ers aangeschreven toen ik 5 weken zwanger was. Toen al kreeg ik van iedereen een ‘nee’ als antwoord, op één dame na. En dat bleek een super match. Ik heb ook een aanvullend pakket en zou me eerlijk gezegd ook genaaid voelen als ik dan ineens minimale zorg zou krijgen. Bied dan niet zo’n pakket aan denk ik dan, want het scheelt gewoon echt veel geld dat veel mensen niet zo gemakkelijk kunnen missen. Zeker in combinatie met alle kosten die men sowieso moet maken bij een kind. Wij kozen voor een ZZP’er om meer zekerheid te hebben op meer uren zorg en zodat we van tevoren kennis konden maken en wisten wie we in huis haalden. Hoor ook zo veel terror verhalen over situaties waarin het niet klikt met de kraamverzorgster.
4 maanden geleden
Met de eerst hebben we 24 uur moeten blijven en mochten we de volgende dag ...
Jeetje zou er niet aan moeten denken dat er mensen rustig dit in mijn huis zouden doen en überhaupt zijn😫 laat mij en m’n gezin lekker met rust bah. Wel fijn dat je de kraamzorg bij je had zo snel🙏🏻
4 maanden geleden
Reactie op coco1109
Jeetje zou er niet aan moeten denken dat er mensen rustig dit in mijn huis ...
Vind het ook altijd zo gek dat de mensen die dat doen het normaal vinden 😅
4 maanden geleden
Reactie op Koekoeksklok
Vind het ook altijd zo gek dat de mensen die dat doen het normaal vinden 😅 ...
Ik lees ooo echt verhalen dat ik denk: maar hoe is familie zo egoïstisch? “Ik wil de baby zien, ik wil dit, ik wil dat” nee niks. Als mij dit gebeurt ben je niet welkom in m’n leven daaaaaag. Niet mijn wensen en grenzen respecteren dan ga je dat ook niet bij m’n kind doen en dan ben ik echt KLAAR🫣 maar misschien ben ik daar te hard is volgens sommigen. Grenzen zijn grenzen toch?
4 maanden geleden
Reactie op liek94
Ik heb zelf ook het duurdere pakket. Ben verzeker in duitsland en heb voor Nederland een extra verzekering moeten afsluiten. En nee in duitsland betaal je niet "maar" €200 per maand. Daar gaat het naar inkomen en wordt er een % ingehouden van je loon voor je zorgverzekering.
Ik ben blij als ik dus 3uren krijg per dag. Werk zelf in de zorg en je mag echt blij zijn als er iemand voor je klaarstaat. Beloon deze persoon dan ook voor zijn/haar diensten en zeg dankjewel
4 maanden geleden
Tekorten in de zorg zijn niet van de afgelopen 9 maanden toch. Vind het bijzonder hoe mensen denken ik betaal voor zorg, dus ik heb recht op zorg. Helaas is het in NL niet zo geregeld en dragen we de zorgkosten met elkaar. Dus de een betaald voor de extra zorg die een ander nodig heeft.
Indien je dit niet wilt, heeft Amerika een fantastisch zorgsysteem waar je als je lekker betaalt, je het ook krijgt😁
Tuurlijk zuur als je een duurder pakket hebt afgesloten met de hoop op veel kraamzorg, helaas is dit al jaren niet meer gegarandeerd, dus vraag me ook af voor wie de boze berichten hieronder bedoelt zijn? Politiek Den Haag? De zorgverzekeraars?
Misschien na het verlof met zijn allen eens overwegen om je te laten omscholen🤪
4 maanden geleden
Reactie op kinderwens1995
Ja zelfde geldt voor mij. Ik heb letterlijk alle ZZP’ers aangeschreven toen ...
Maar hoe krom is t om je zorgverzekering omhoog te zetten alleen voor de kraamzorg?
T geld dat je in je zorgverzekering stopt had je ook ZELF uit kunnen geven aan extra zorg (en in mijn geval zou ik goedkoper uit zijn zonder extra pakket vanuit de zorgverzekering maar door chronische ziekte is een lager pakket gewoon niet mogelijk)
Sorry maar ik vind dat echt gek 🥲 en klinkt voor mij al "profiteren" van bepaalde situaties.
Zo veel mensen die de zorg harder nodig hebben en het gewoon allemaal niet kunnen betalen. Dat wij nu wel per maand zn bedrag neer kunnen tellen betekent niet dat je overal maar recht op hebt 😂😂😂
Wordt straks ook wat met de kinderopvang, ik betaal voor de uren DUS een ander kind moet maar wijken omdat ik vind dat ik meer betaal😵💫😵💫😵💫😵💫