12 Reacties

3 maanden geleden

Ik zit hier ook heel erg mee! Mijn moeder laat me vaak genoeg, zonder dat ik erom vraag, een foto van een random baby zien, dat is dan indd een baby van een kleinkind van een vriendin of collega ofzo. Ik zeg dan zelf altijd al van, heel leuk, maar ik ken de ouders van deze baby niet. Denk niet dat ze het fijn vinden dat de foto van hun baby zo rond gaat. M’n moeder wuift dat altijd een beetje weg als ik dat zeg. Nu denken wij er overna om geen foto’s te versturen waar bijvoorbeeld het hele gezichtje op te zien is, enkel een deel, van veraf of de handjes bijvoorbeeld. Als we wel een foto sturen waar het gezicht van onze baby duidelijk op te zien is dan gaan we de functie op whatsapp gebruiken dat de foto na het bekijken verdwijnt. Ik wil eigenlijk ook niet dat andere familieleden op visite zomaar foto’s van mijn baby maken en deze op hun telefoon hebben. Wij weten ook nog niet zo goed hoe we dit duidelijk moeten maken. Of dat we bij elke foto die we sturen moeten zeggen van. Deze foto is alleen bedoeld voor de ontvanger, gelieve niet doorsturen. In iedergeval hecht ik persoonlijk veel waarde aan de privacy van mijn kind en ik hoop dat mijn omgeving dit na de geboorte zal respecteren.

3 maanden geleden

Hier ook heel erg over nagedacht omdat mijn moeder foto’s doorstuurt van baby’s van mensen die ik niet ken of waar ik zelf geen contact mee heb als in dan heel simpel gezegd hoef ik geen foto van hun kind te ontvangen. Ook omdat een oude buurvrouw mijn zus een felicitatiekaart had gestuurd bij een van haar kinderen met een foto van dat kind erop. Wij hadden dus zoiets van oké wij willen dit niet hebben, ons kind heeft recht op een vorm van privacy. Dus we hebben bekend gemaakt met een eenmalige foto op whatsapp, en verder sturen wij bijna nooit foto’s

3 maanden geleden

Hier hetzelfde. Sturen als de kleine is geboren geen foto's of idd de eenmalige functie op WhatsApp. En willen ook niet dat mensen dus foto's maken als ze op bezoek zijn! Wij maken dan wel foto's van eventueel bezoek, maar die drukken we voor bijvoorbeeld de ouders of mijn oma af op papier. Mijn ouders vertrouwen we er wel mee, maar die hadden het ookal over een foto delen in de familie app met mijn vader zijn broers en zussen. Hier zal ik dus aangeven dat ze alleen een tekst mogen sturen en geen foto. Wordt dit toch gedaan, dan sturen wij ook mijn ouders niet meer dan een eenmalige foto via WhatsApp. Mijn vriend zijn broer laten we om deze reden ook eerst niet op bezoek komen. Die vindt dit de grootste onzin en je hoort volgens hem alles op fb te delen (van eten, drank en dus ook geboortes of feestjes).

3 maanden geleden

Wij sturen zelf niemand foto's van onze kinderen. Ook plaatsen we niks op social media. Exact om de reden die jij noemt, zodra je een foto stuurt ben je de controle erover kwijt. Wanneer mensen onze kinderen willen zien zijn ze in overleg uiteraard altijd welkom 😁

3 maanden geleden

Ik zou via WhatsApp sturen en dan dat je 1 x kan bekijken. Mijn moeder bedoeld het zelf niet slecht maar die is dan trots en wilt heel de wereld het liefst laten zien. En vooral als ze zo klein zijn wil ik het liever niet hebben

3 maanden geleden

Ik maak me hier persoonlijk niet druk om. Ben zo trots als een pauw en mijn familie is dat ook. Als zij foto’s doorsturen doen ze dat naar naasten, hun kring zitten geen gekkies in dus helemaal prima. Uiteraard ben ik wel secuurder met foto’s waar meer ‘bloot’ in voorkomt. Die censureer ik of zend ik eenmalig

3 maanden geleden

Het is goed om te bedenken tot waar je wilt dat die foto's terechtkomen. Hoe graag deel je ze zelf met anderen en wat vind je daarna wel en niet oké? Wij zijn behoorlijk trots op onze dames en sturen vaak foto's naar familie en vrienden via WhatsApp. Op Socials minder, daar gebruik ik dan sneller de 'status' of 'Mijn verhaal', waarbij iets weer verdwijnt. Persoonlijk maken wij ons er niet zo druk om als een foto bij een kennis of buurvrouw eindigt via onze ouders. Die vinden het hooguit leuk om te zien en anders doen ze er ook niks spannends mee. Maar als je merkt dat je dat geen fijn idee vindt, kun je dat beter al vroeg communiceren. Dan houden ze er rekening mee. Bij ons hielp dat wel en vroegen ze sneller: vind je het oké als ik dit doorstuur naar...? Dat vonden wij zelf wel heel fijn.

3 maanden geleden

Ik denk dat dit heel persoonlijk is. M'n kind delen op social media, nee niet perse. Maar via WhatsApp deel ik wel foto's met familie. Zie daar niet zoveel kwaad in als de buurvrouw van m'n moeder een foto krijgt bv. Maar nogmaals, je moet doen waar jij je goed bij voelt!

3 maanden geleden

Ik deel alleen in familie en schoonfamlie groepsapp en heb heeel duidelijk aangegeven dat ze nooit wat mogen doorsturen. Alleen in real life aan anderen laten zien is prima. Vind het ook geen fijn idee dat ik de controle verlies over wie foto’s van mijn kind heeft.

3 maanden geleden

Wij delen alleen foto’s met gezicht met hele nabije familie die allemaal weten dat we ons kind niet op social media plaatsen en ook niet willen dat foto’s worden doorgestuurd. Met andere mensen delen we wel eens foto’s waarop het gezicht niet herkenbaar is, dat je ze van achter ziet lopen ergens bijvoorbeeld. Laatst toevallig nog een documentaire gezien over hoe pedofielnetwerken aan hun foto’s komen, wat blijkt? Het meeste materiaal wordt gewoon van ouders hun social media afgehaald. Brrr moet je toch niet aan denken dat je niets vermoedend leuke vakantie foto’s deelt en deze dan op een hele andere nare plek terecht komen. Daarnaast vinden wij dat de kids nu nog te jong zijn om overal te delen. Als ze straks ouder zijn en zelf social media zouden willen hebben mogen ze natuurlijk zelf weten of ze iets willen delen, maar zal ik wel met hun de voor- en nadelen bespreken😀

3 maanden geleden

Mijn moeder laat haar telefoon zien aan vriendinnen en de buurvrouw, prima. Er wordt niets zomaar doorgestuurd naar anderen, en dat weten degenen die de foto's hebben ontvangen ook. En Social Media doen wij sowieso alleen zelf, als we dat willen - Verder niemand, en dat weten ze ook allemaal.

3 maanden geleden

Ik stuur de foto’s eenmalig op Whatsapp!