1409 Reacties

3 maanden geleden

Sinds ik op dit forum actief ben lees ik dus heel vaak dat borstvoeding niet vanzelfsprekend is en uitspraken zoals “ik hoop borstvoeding te mogen geven” terwijl ik voorheen altijd (naïef?) dacht dat dat wel vanzelfsprekend was… Dit heb ik ook zo van mijn moeder meegekregen omdat zij ons zonder problemen borstvoeding heeft kunnen geven en dat al vanaf dag 1 als vanzelf ging, zonder enige begeleiding. Nu vraag ik me af welke moeilijkheden je nou eigenlijk precies tegenaan kan lopen? Ik ben heel benieuwd! Ik wil zelf ook borstvoeding gaan geven en ik pas graag mijn verwachten aan als ik er te makkelijk over denk 🤣

3 maanden geleden

Bij mij jongste 1.5 jaar gevoed. Ik wilde perse borstvoeding geven omdat het bij mijn zoon (de middelste) mislukt was, en hij heel veel is ziek geweest. Heb na de bevalling in de kraamweek direct een lactatiekundige erbij gehad, zodat we op de juiste manier starten. Het was niet altijd makkelijk, heb zelf een tijdje fulltime gekolfd. Maar was mij alles waard. Ze heeft een heel goed immuunsysteem en is bijna nooit ziek. Mijn zoon daarintegen is altijd veel ziek geweest. Daarom ook nu weer gekozen voor borstvoeding. En het gast ook nu gewoon lukken Ik laat ook nu een lactatiekundige komen in de 1ste dagen.

3 maanden geleden

Hoi ik ben bevallen van mijn tweede en ze is net 1 dag oud. Ze heeft al wat gedronken (geprobeerd) aan de borst maar ze lijkt te moe om te blijven zuigen. Ook lukt aan happen niet en daar word ze heel gefrustreerd van merk ik. Nu bleef ze maar huilen na elke voedings poging, was even stil en dan na 15 min ging ze weer. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze nonstop aan de borst zit want dat zorgt ook weer voor onrust en onnodige pijn. Nu heb ik haar toch 10 cc kunstvoeding gegeven en het is gelijk over. Heb ik hier goed aan gedaan? Ze had blijkbaar dus wel echt honger. Nu ligt ze lekker te slapen. Ik wil nog wel bv geven hoor maar alles in mij zei ze heeft honger en het lukt dr gewoon even niet. Morgen weer een dag. Denk wel dat ik zsm wil kolven en een flesje wil geven. Hoe denken jullie heb ik er goed aan gedaan? Wil ook even tot morgen ochtend kv geven om onrust te voorkomen ik ben namelijk zelf ook helemaal kapot. Ik had een extreem snelle bevalling met weeen stormen. (06:30 eerste wee en 10:30 geboren 🫠)

3 maanden geleden

Hier ook bevallen van nr 2... Ik wilde van te voren niet (te snel) bijvoeding geven, maar hier ook veel onrust, huilen en zuigbehoeften. Dus toch gedaan. Het geeft ons allebei veel rust. Als de borstvoeding straks helemaal op gang is, komt het toch wel goed. Dus wat mij betreft goed gedaan! Wees niet te streng voor jezelf en kijk wat op dit moment voor jullie beiden werkt.

3 maanden geleden

Hier nog niet bevallen maar hoop ontzettend weer borstvoeding te geven dus volg alvast! Bij de eerste 3 jaar lang mogen voeden. Was absoluut niet altijd makkelijk en de eerste 7 maanden met tepelhoedje moeten voeden. Maar o wat fijn was het achteraf, zeker omdat ze een koemelk allergie had. Zo kon ik ‘gewoon’ alle koemelk vermijden en hoefde ik geen (dure) koemelkvrije kunstvoeding aan te schaffen. Ideaal!

3 maanden geleden

Reactie op Wallflower

Hoi ik ben bevallen van mijn tweede en ze is net 1 dag oud. Ze heeft al wat ...
Bijvoeding is niks mis mee! Hebben we bij Maud ook gedaan omdat zij te ongeduldig was. Heb toen fulltime gekolfd en poh wat ben ik er achteraf gezien aan onderdoor gegaan mentaal! Nu weer proberen om borstvoeding te geven. Yinthe drinkt vanaf moment 1 al goed. Maar is soms zo misselijk en moe dat ze echt voedingsmomemten over slaat en dit niet "inhaalt" Nu hebben we de eerste nacht thuis (gister om 7 over 12 geboren in de nacht) en t is best drama! Reflux, slijm spugen maar ff aan de borst voor comfort ho maar. Ik hoop dat als de kraamzorg er morgen weer is datze daarbij kan ondersteunen anders ga ik proberen af te kolven en kijken wat ze dan gaat doen. T maakt me onzeker maar ook weer trots als ze dan wel drinkt! Hier nog even geen slaap voor mama 😢 want t is eigenlijk weer tijd voor de borst (pff en dan slaapt ze wel haha)

3 maanden geleden

Mijn (eerste) zoontje is nu 1 week oud en het borst voeden gaat super goed! Ik maakte me er van te voren wel druk over of het zou lukken, maar het gaat onwijs soepel. Ik ben dan ook wel goed begeleid door mijn kraamhulp. Hij hapt goed aan, heeft goede poep- en plas luiers en komt aan in gewicht. Ik gebruik een tepelhoedje omdat hij rand dysmatuur was, hierdoor kost het hem minder energie en lukt het voeden heel soepel. Vind het voeden aan de borst steeds een speciaal momentje samen 🥰.

3 maanden geleden

Reactie op AnoniemLwd

Sinds ik op dit forum actief ben lees ik dus heel vaak dat borstvoeding nie ...
Er zijn helaas zooooo veel dingen waar je tegenaan kunt lopen! Ik heb ons eerste kindje 13 maanden gevoed tot de productie hard terug liep omdat ik weer zwanger was. Dit is eigenlijk de volledige periode vlekkeloos verlopen, maar volgens mij heb ik daar voor een groot deel geluk mee gehad. Voor het andere deel geloof ik er sterk in dat een goede voorbereiding echt helpt. Ik heb destijds een online borstvoedingscursus gevolgd, maar er zijn op bv YouTube ook veel filmpjes te vinden. Het is zo fijn om van te voren bijvoorbeeld al te weten hoe je je kindje vast kunt houden en kunt helpen goed aan te happen. Helaas zijn er ook kraamverzorgenden die niet de juiste kennis over bv overbrengen, wat weer allerlei problemen met zich mee kan brengen. Je kindje leert bijvoorbeeld niet goed aanhappen waardoor jij last krijgt van pijnlijke tepelkloven en het geven van bv als een stuk zwaarder kunt gaan ervaren. Mocht je tijdens de kraamweek tegen problemen aanlopen zou ik zo snel mogelijk een lactatiekundige inschakelen die met je mee kan kijken, vaak wordt deze ook nog vergoed door de zorgverzekering :)

3 maanden geleden

Reactie op AnoniemLwd

Sinds ik op dit forum actief ben lees ik dus heel vaak dat borstvoeding nie ...
Ik had dit idee ook, maar bij mijn dochter ben ik na 5 dagen zoiets gestopt met bv geven. Ik had veel bloed verloren bij de bevalling, wat ervoor kan zorgen dat de bv niet goed op gang komt. De eerste nacht huilde onze dochter alleen maar, en we waren ondertussen al 30 uur wakker of zo. Toen we thuis waren viel dochter te veel af, denk dat er gewoon niet veel melk was aan de borst. Ben toen gaan kolven en voelde de energie die ik nog had zo uit me stromen. Na een halfuur kolven had ik dan een bodempje melk. Dus toen bij gaan voeden met kv en na zo'n 5 dagen besloten volledig over te gaan. Voelde me daar toen heel schuldig over maar was wel een goede beslissing. Nu bij de tweede wil ik kijken of de bv wat beter op gang komt.

3 maanden geleden

Reactie op AnoniemLwd

Sinds ik op dit forum actief ben lees ik dus heel vaak dat borstvoeding nie ...
Het is op een forum heel makkelijk om vooral de uitdagingen te horen. Bij mijn eerste hapte ie meteen goed aan en maandenlang met gemak borstvoeding kunnen geven. Ik verwacht dit gemak ook gewoon met de tweede. En als het niet alleen soepel verloopt is dat moment vroeg genoeg om een oplossing voor te gaan zoeken. Dus ik zou zeggen: blijf gewoon in je 'naieve' spirit, want al spreken de goede gevallen zich minder uit gaat het idd over het algemeen gewoon vanzelfsprekend!

3 maanden geleden

Nou hier vannacht best drama met voeding, maar deze ochtend ging zo perfect! Ik ben echt happy! Moet eigenlijk zelfs gaan kolven om nu al op dag 2 overproductie weg te werken! Heel eerlijk hoopte ik op dit soort borstvoeding als in dat ik gewoon een goeie ervaring heb, kleine t goed doet op borstvoeding met aanhappen en t drinken zelf. Kan altijd nog veranderen maar deze start is super! Ja ik mopper dat t pittig is haha, ja ik mopper dat mijn tepels soms zeer doen of dat ik na beide borsten nog n keer moet omdat ze wat onrust heeft haha

3 maanden geleden

Reactie op Evaa1991

Er zijn helaas zooooo veel dingen waar je tegenaan kunt lopen! Ik heb ons e ...
Heel herkenbaar, ik heb mijn dochter ook bijna vlekkeloos mogen voeden tot 14 maanden (toen stopte de productie ook door de zwangerschap). Ik heb mij toen voorbereid met de cursus van Teddy Roorda, heel fijn, ook in de maanden daarna. Haar op insta volgen hielp ook al veel. 😊 Ik ga ervanuit dat het ook dit keer weer gaat lukken en zal er weer van alles aan doen om te laten slagen. 🥰

3 maanden geleden

Reactie op Wallflower

Hoi ik ben bevallen van mijn tweede en ze is net 1 dag oud. Ze heeft al wat ...
Het is belangrijk om te simuleren wat je baby zou doen om de borstvoeding op gang te brengen. Dus liever afgekolfde melk zien te maken. Kolf op de laagste stand zetten. Ze heeft nog niet veel nodig de eerste dagen.

3 maanden geleden

Reactie op CarolineF1986

Het is belangrijk om te simuleren wat je baby zou doen om de borstvoeding o ...
Dan moet je die melk wel aanmaken😉 Bij mij nu voor de tweede keer, komt het pas echt later weer op gang. Terwijl ik recent pas was gestopt met een jaar lang borstvoeding geven.

3 maanden geleden

Ik wilde bij m'n oudste dochter borstvoeding geven en ben hier ook mee gestart. Het viel me echt heel erg tegen! Aanhappen lukte niet en als ze het eenmaal had kwam er niks uit (en ik vond het echt heel pijnlijk, wat kan zo'n baby hard zuigen!) omdat het nog op gang moest komen. Met als gevolg een krijsende gefrustreerde baby, waar ik dan ook weer gefrustreerd van werd. Dus haar flesje gegeven en zelf kolven, maar ook daar kwam niks mee op gang. Na 1 nacht was ik er helemaal klaar mee! Moest herstellen van een heftige bevalling en nu ging alle energie naar borstvoeding geven. Die nacht dus iedere drie uur wakker gemaakt, zelfde liedje... ik was om 7 uur zo gesloopt dat ik heb besloten te stoppen en mijn energie in mijn herstel te steken. Dit heeft me zoveel rust gegeven. Ook nu met de tweede heb ik meteen kunstvoeding gegeven, want het is me toen uiteindelijk heel goed bevallen. Ik heb echt respect voor mama's die zoveel doorzettingsvermogen hebben en het blijven proberen, maar bij mij past het niet :-)

3 maanden geleden

Als jullie tips hebben om de melkproductie te verhogen lees ik daar ook graag alvast over mee!🙈 bij mn vorige na 3 maanden te weinig productie waardoor we helaas moesten overstappen op kunstvoeding..

3 maanden geleden

Reactie op babymarch2022

Als jullie tips hebben om de melkproductie te verhogen lees ik daar ook gra ...
Aanleggen, aanleggen, aanleggen was/is bij mij de Key.. Eventueel na een voeding wat bijstimuleren met een kolf..uiteindelijk komt het dan wel op gang na een aantal dagen.

3 maanden geleden

Reactie op babymarch2022

Als jullie tips hebben om de melkproductie te verhogen lees ik daar ook gra ...
Indd aanleggen aanleggen aanleggen!wat tepel stimulatie door gewoon je eigen hand of een kolf kan helpen maar is niet zo effectief als je eigen kindje aanleggen. Onze kraamzorg adviseert de eerste 3 dagen ALTIJD beiden borsten aanbieden, dan denkt t lichaam hey ik heb te weinig dus ik moet gaan aanmaken. Bij mij heeft dit in dag 2 al ervoor gezorgd dat ik overproductie heb haha en daardoor moet gaan afkolven om geen stuwing te krijgen! Maar 3 maanden borstvoeding is almzeer netjes hoor! T is niet voor iedereen weggelegd t te mogen en kunnen geven!

3 maanden geleden

Ik heb mijn eerste ook de eerste twee dagen beetje kunstvoeding gegeven met een spuitje, want hij zoog in het geheel niet. Toen een dag of tien gekolfd half flesje / half tepelhoedje en na tien dagen was hij op kracht en heb ik hem acht maanden lang zonder enige moeite borstvoeding gegeven. Een pittig begin betekent dus niet altijd dat het pittig blijft :). Ben benieuwd hoe het met deze baby gaat.

3 maanden geleden

Reactie op KleineFramboos

Aanleggen, aanleggen, aanleggen was/is bij mij de Key.. Eventueel na een vo ...
Maar wat doe je dan als hij of zij toch echt honger heeft en er niks komt