1409 Reacties
6 maanden geleden
Reactie op corine v
Ik heb hetzelfde, na 10 dagen bijvoeden met fles en hapt niet aan of maar h ...
Ik heb op het borstvoedingsforum met deze termijn zeker nog echt succesverhalen gelezen! Denk dat een lactatiekundige je goed zou kunnen helpen, eventueel ook om de mondanatomie te beoordelen.
6 maanden geleden
Reactie op annesv92
Dames iemand hier die zich er in herkent
Ik lijk steeds flauw te vallen ti ...
Misschien oververmoeid?
6 maanden geleden
Reactie op corine v
Ik heb hetzelfde, na 10 dagen bijvoeden met fles en hapt niet aan of maar h ...
Denk dat je kindje gewend is geraakt aan de snelle flow van de melk uit de fles. Is het moedermelk of niet? Zo niet, dan is het zwaarder te verteren en dan is er letterlijk minder ruimte voor borstvoeding. Je kunt eventueel bijvoeden met moedermelk uit een spuitje. Dat kun je beter doseren. Vinger voeden is dat. Wellicht dat het helpt. En anders (als je kindje niet mega overstuur is) altijd eerst de borst aanbieden. Misschien heb je te volle borsten. Bied dan altijd eerst de soepelste aan.
6 maanden geleden
Reactie op Wallflower
Wat fijn! Hier ook het zelfde probleem. Ze glijd er zo af zeker met stuwing ...
Ik snap echt niet wat er zn drama aan een tepelhoedje is bij een aantal vk en lactatiekundige!?
Hier voed ik met en zonder, geen enkel probleem!
Ze heeft heeel veel onrust door krampjes en dan wil ze niet aanhappen. Met tepelhoedje wel!
Onze lactatiekundige was heel blij te zien dat dit juist werkt anders had t wel is einde borstvoeding kunnen zijn!
Zij is voorstander van tepelhoedjes ivm daarmee vaak bv te kunnen blijven geven ipv te stoppen!!!
6 maanden geleden
Reactie op annesv92
Dames iemand hier die zich er in herkent
Ik lijk steeds flauw te vallen ti ...
Het is geen flauwvallen hoor meid je bent gewoon mega moe heb ik ook dat weg ballen. Tijdens het voeden word er ook een stofje aangemaakt dat jij ook slaperig word. Het wakker schrikken komt door je alertheid voor de kleine. T word echt beter 🍀
6 maanden geleden
Reactie op MitsuEvoIIX
Ik snap echt niet wat er zn drama aan een tepelhoedje is bij een aantal vk ...
Nou snap je.... dat is hier ook. Vind teddy roorda sowieso overhyped. Heb haar cursus gedaan en advies gekregen van haar maar ik vind het wel goed zo.
6 maanden geleden
Reactie op annesv92
Dat zou zeker meespelen ben alleen maar druk met die bv en stuwing pff
Heb je al witte koolbladeren gemaakt en in je bh gedaan?
5 maanden geleden
Reactie op Wallflower
Nou snap je.... dat is hier ook. Vind teddy roorda sowieso overhyped. Heb ...
Ik heb de cursus bij de borstvoeding academie gedaan 🩷 oh man daar ben ik echt zo enthousiast over!
Er zit daar ook als je die cursus doet (ook volledig vergoed door de zorgverzekeraar trouwens wist dat niet eens meer😂 tot ik getipt werd door een vriendin) een hele community achter. Een forum met allemaal moeders die borstvoeding geven en dan elkaar ook met dingen helpen.
Ook haar kun je vragen stellen ook op insta als je geen lid bent. Zij is gewoon eerlijk kijkt naar de situatie en geeft gewoon tips.
Had bijvoorbeeld vorige week de vraag gesteld of de krampjes dan echt van mij af konden komen met de bv dat ze misschien lucht binnen kreeg of dergelijke. Moest een filmpje opsturen (toen 1 gemaakt met en 1 zonder tepelhoedje) en ze was meer gecharmeerd van hoe ik voeden met tepelhoedje omdat ik precies dat deed wat Yinthe op dat moment nodig had. Ook zonder was goed haha dus t lag niet aan mij voor de houding maar mijn ultra vette colostrum hahahahaa
Daar had ze wat moeite mee 🤷🏻♀️ nu t over is/gaat op de normale melk is t n stuk minder en nu begint ze eindelijk beter te poepen haha.
Dus dat speelde ook mee
5 maanden geleden
Hoi allemaal! Ik heb een vraagje. Ik geef BV, maar wil komende dagen kolven - omdat ik niet weet of mijn baby voldoende krijgt. Alleen had ik net 20 minuten beide borst gekolft met een elektrische. Alleen dat was niet genoeg. Daarom heb ik na het kolven van 20 minuten. Nog 20 minuten per borst ongeveer (misschien wel iets meer) mijn zoon gelijk achteraan het gedolven aangelegd. Is dit fout? Kan ik hierdoor borstontsteking of overproductie krijgen?
Zowel VK als KZ en ZH zeiden wat anders. Mij lukt een Lacatiekundige inschakelen nog niet op dit moment. Maar ik weet ook niet wat of hoe ik het moet doen?
De bedoeling was elke BV moment kolven en dat in een flesje aanbieden, zodat we kunnen zien of die voldoende heeft. En als die onvoldoende heeft zei de een, weer paar minuten aan de borst aanleggen (maar ik weet niet hoeveel minuten per borst als hij bijv 30 ml te kort komt). En de andere zegt dan moet je kunstvoeding geven en daarmee aanvullen.
Heeft er iemand een logische schema of weet hoe het wel moet? Ik ben erg in de war.
Soms met kolven pakt heb ik net iets over het gemiddelde melk of een paar kolfmomenten erg weinig melk.
5 maanden geleden
Reactie op pln92
Hoi allemaal! Ik heb een vraagje. Ik geef BV, maar wil komende dagen kolven ...
Vraagje: is er een reden dat je twijfelt of je kind voldoende krijgt? Met kolven krijg je er schijnbaar altijd toch minder uit dan een kind eruit krijgt.
Wat voor kolf heb je? Ik heb de eerste week een kolf van Medela gehuurd die schijnbaar bekend staat als de ziekenhuiskolf, daar haalde ik redelijk wat mee op, misschien een optie om een andere kolf te huren of dat het verschil maakt?
5 maanden geleden
Reactie op pln92
Is je borstschild de juiste maat? Ben je ontspannen tijdens het kolven? Hoe meer je de borsten stimuleert, hoe meer er wordt aangemaakt. Wanneer is je kindje geboren?
5 maanden geleden
Reactie op pln92
Je kunt naar de luiers kijken en naar het gedrag van je kindje. Is die tevreden? Hoeveel plasluiers zijn er per dag? Dat is al een indicatie
5 maanden geleden
Reactie op pln92
Ik zou allereerst op je eigen lijf en je kindje vertrouwen. Wat maakt dat kolven betrouwbaarder zou zijn? Je kindje is effectiever aan de borst dan een kolf (zeker als je geen juist kolf/schildmaat hebt).
Als je kindje genoeg plast, tevreden is, groeit etc. Maak je dan vooral niet te druk en voed lekker live! Kijk eventueel eens bij Teddy Roorda op insta voor wat vertrouwen. ☺️
5 maanden geleden
Reactie op CarolineF1986
Is je borstschild de juiste maat? Ben je ontspannen tijdens het kolven? Hoe ...
Afgelopen donderdag is hij geboren. Als het goed is zijn de maten goed, hadden ze in het ZH ook even naar gekeken.
Heb om 9 uur gevoed - duurde lang. Hoe lang moet je per borst voeden als je aanlegt? Nu over 1 uurtje moet hij alweer aan de volgende voeding. Soms duurt het zo lang dat er geen moment van rust is tussen de voedingsmomenten of te kort.
5 maanden geleden
Reactie op pln92
Een baby drinkt effectiever dan een kolf. Dus als jij 55ml kolft is dat een heel mooi resultaat. Ik had bij de eerste ook twijfels, maar toen heeft de lacatatiedeskundige mij een weegschaal geleend zodat ik groei kon volgen. Ik zou je adviseren groei, gedrag en plas te volgen en te vertrouwen op jezelf en de natuur ipv kolven en ml's. Je kunt bij het consultatiebureau ook naar weeg inloop.
5 maanden geleden
Reactie op pln92
Afgelopen donderdag is hij geboren. Als het goed is zijn de maten goed, had ...
Tot hij voldaan is, dan laat hij los. Alles bij elkaar met tussendoor even rusten, verteren en verschonen, duurt het een uur bij elkaar.