1409 Reacties
5 maanden geleden
Reactie op pln92
Toen had ik geen tepelhoedje gebruikt. Denk je dat het kwaad kan als het zo ...
Ik zou eerlijk gezegd 24 uur kolven dus elke x als zij moet drinken kolven dus dat kan zijn om de 2 of 3 uur.
Dan de gekolfde melk geven in een flesje dus dat ze helemaal niet aan de borst drinkt even. Dan lactatiekundige inschakelen heb ik ook gedaan vandaag toevallig en ook begonnen met 24 uur kolven.
Je kan dan 30 min voor dat ze komt kolven of kolven terwijl je een fles geeft, of erna of zelf kolven en dat je partner een flesje gekolfde melk geeft.
5 maanden geleden
Tipje:
https://www.borstvoeding.nl/telefoondienst/
Hier werken vrijwilligers met veel ervaring. Kan ook per mail je vragen stellen of eens bellen met iemand om e.e.a. door te nemen aan vragen over voeden.
Kan een fijne optie zijn als lactatiekundige nog niet kan of wellicht te prijzig is. Groetjes
5 maanden geleden
Reactie op lucialala
Mijn baby is 2,5 week oud en drinkt nu zowel overdag als ‘s nachts elke 2 u ...
Heel normaal 🥰 zelfs periodes van elk uur willen drinken zijn heel normaal. Het voelt op het begin vaak erg pittig, dus laat je partner/familie/vrienden je helpen bij alle andere dingen. Huishouden, eten klaarmaken... Zet ze voor je aan het werk. En probeer overdag dutjes te doen met je baby als dat lukt ☺️
5 maanden geleden
Reactie op lucialala
Overvoeden kun je je kindje niet hihi
Kleintjes drinken de hoeveelheid die ze op dat moment nodig hebben.
Hier is t overdag heel.verschillend nu. Ene moment is y na n uur dat ze komt en dan moet ik haar daarna bijvoorbeeld echt wakker maken na 3 uur voor de voeding. In de nacht is bij ons op verzoek en dan laat ze er 4 a 5 uur soms zelfs tussen zitten.
Regeldagen zijn ook best pittig, dan is heel t "ritme" zoek en is je kleintje bezit om alles weer te resetten en alles weer aan te passen op de behoefte van je kleintje.
Slim zo de natuur maar handig? Nee dat is t niet altijd haha
5 maanden geleden
Reactie op pln92
Dank je wel!
Hij dronk net als volgt
18.00 - 18.19 linkerborst
18.22 - 18. ...
Misschien een beetje te laat omdat je gisteren dit al postte: baby's kunnen gaat clusteren dat betekent elk uur of elk half uur de borst willen. Of ze willen gewoon een slokje troost en bij mama zijn. Kan allemaal! Borstvoeding is meer dan alleen maar voeding.
Hopelijk krijg je snel goede hulp!!
5 maanden geleden
Reactie op lucialala
Komt hij zelf vragen (op verzoek)? Of maak je hem wakker? Als het op verzoek is, check dan even of je de signalen goed hebt begrepen. Krampjes en vragen om drinken lijkt wel op elkaar. Troost bieden kan ook met je pink bijvoorbeeld. Hoe gaat het inmiddels?
5 maanden geleden
Reactie op welms
Een vraagje; bij andere topics lees ik veel over het laatste flesje aanbied ...
Als ik zelf wil gaan slapen 😃
5 maanden geleden
Reactie op welms
Wij houden overdag vanaf 5/6 uur in de ochtend de 3 uur aan tenzij ze eerder komt zoals vandaag al 2x. Dus stel ze komt om half 6 dan doen wij in de avond vanaf half 9 op verzoek als ze niet eerder geweest is.
Dit kan dus zijn dat ze komt zodra we naar bed toe gaan (vaak rond half 10 a 10 uur) maar dat kan ook pas rond n uur of 1 a 2 zijn.
Wij zijn misschien slecht in t strikt zijn over de "laatste" voeding in de nacht maar vaak zitten hier op n dag 13 tot 15 voedingen van minimaal 7 min in.
Ze groeit hier goed en ze komt vaak 2 a 3 keer per nacht voor 10 tot 20 min per voeding.
T komt hier ook wel is voor dat we om half 9 a 9 uur al op bed liggen als we een slechte nacht gehad hebben haha dus dan is t sowieso al der laatste voeding voor wij gaan slapen.
Bij Maud deden we tussen 10 en 11 vaak nog een voeding (fulltime gekolfd toen) en dan heb je een ander ritme en zit je meer aan bepaalde tijden te klooien. Vind t eigenlijk wel fijn nu zo, niet vast te zitten aan bepaalde tijden
5 maanden geleden
Reactie op welms
Ik geloof het meest in voeden op verzoek. Je kunt de baby boven leggen wanneer je wil. Wij doen de eerste weken als wij zelf gaan slapen, maar er is natuurlijk niks mis mee om dit eerder te doen.
5 maanden geleden
Weet iemand of het erg is als je kleine voor een langere periode maar uit 1 borst per keer drinkt. Ik bied de 2e borst meestal wel nog aan, maar hij lijkt dan wel tevreden. Gaat dit ten koste van de productie? Dat betekent namelijk dat er soms wel 6 uren tussenzitten. Heb ook al een paar keer de andere borst gekolfd, maar om eerlijk te zijn zit ik daar niet ieder voedingsmoment en met name 's nachts niet op te wachten 🙈
5 maanden geleden
Reactie op Linda93
Weet iemand of het erg is als je kleine voor een langere periode maar uit 1 ...
Hier ook maar 1 en dan zit hij vol. Er blijft melk komen en hij is tevreden. Bij de anderen wisselde ik wel omdat ik dacht dat het moest, maar dan hadden ze sneller groene poep en last ervan. Als hij zich vaker meldt ga ik ook voor een blokvoeding aan 1 kant. Als de andere kant te vol wordt gebruik ik de haakaa kolf om de druk eraf te halen. Na een tijdje is die stuwing ook een stuk minder vind ik zelf.
5 maanden geleden
Reactie op Linda93
Weet iemand of het erg is als je kleine voor een langere periode maar uit 1 ...
Ik doe iedere voeding een andere borst. Yinthe die is na 1 borst altijd verzadigd en krijgt de volle achtermelk binnen.
Dus dan is dat prima.
Links is altijd veel voller dus die duurt vaak ook iets langer. Daarmee eindig ik altijd de avond, dan is ze wat langer verzadigd haha en kunnen wij gewoon een langere ruk aan slaap maken.
Had haar net n half uurtje langer laten liggen omdat ze zo veel last had vanaf 7 uur al van der buik door krampjes tot ze poepte om tien voor 12 (moest eigenlijk om 1 uur weer voeding) dacht dan laat ik haar mooi ff een half uur slapen....
Daar dacht mijn linker borst anders over haha....
Compres was zeiknat en kon m uitwringen, daardoor gaan lekken dus bh en shirt doorweekt....
Ik doe alles uit om schoon aan te trekken..... Spoot er zo uit dus heel snel de handkolf maar gepakt en er ff op gezet voor alleen t lekken / spuiten op te vangen. In nog geen 5 min 20 ml opgevangen haha.
Snel alles gewisseld, mevrouw wou niet wakker worden (zucht) heeft uiteindelijk nog net 5 min gedronken... Zat ik dan met een lekkende linker boob...
Ja dan de handkolf er maar ff op en de plakken weg masseren.... Uiteindelijk bijna 100ml totaal (overproductie is weer aanwezig 😭) gelijk maar in n zakje gedaan voor in de vriezer 2x 50 ml.
Als dit zo blijft dan zullen we een heftige voorraad gaan opbouwen 🥺 opzicht niet erg voor straks in oktober maar het klinkt gek heel blij ben ik niet met de overproductie
5 maanden geleden
Nieuwe mama hier. Ik had een vraagje, ik kolf fulltime en heb net om 14:30 een flesje opgewarmd van 100 ml. Nu heeft ons zoontje hier alleen 60 van gedronken en ligt nu heerlijk diep te slapen en is niet wakker te krijgen. Kan ik die overige 40 ml nog op een ander moment aanbieden of moet ik dit weggooien?
5 maanden geleden
Reactie op Held97
Nieuwe mama hier. Ik had een vraagje, ik kolf fulltime en heb net om 14:30 ...
Ja, je mag het nog één keer opwarmen en geven als het direct erna in de koelkast is geplaatst.
5 maanden geleden
Reactie op Held97
Nieuwe mama hier. Ik had een vraagje, ik kolf fulltime en heb net om 14:30 ...
100ml is wel wat veel per keer denk ik. Zou de volgende keer 60 doen. Even uitvogelen. Je kunt altijd wat extra geven
5 maanden geleden
Hier ook maar 1 en dan zit hij vol. Er blijft melk komen en hij is tevreden ...
Die druk herken ik wel (maar geen harde plekken en enorme stuwing). Hierdoor heeft mijn zoontje ook minder grip. Kreeg van de kraamverzorgster de tip om met mijn vingers rond de tepel even te drukken (had ze net geleerd in een cursus). Dat haalt wat spanning weg en anders inderdaad met de handkolf even.