38 Reacties
3 maanden geleden
Reactie op MrsPoppie
Borstvoedingstopic deel 3 🥳
We hebben al heel wat meegemaakt in ons borstv ...
Ja, ik had echt nooit verwacht zo lang te voeden ☺️ maar ben trots!
Het gaat goed, maar ik kan wel gelijk een probleem/vraag neerleggen. Wie weet herkent iemand het/krijg ik tips waar ik iets mee kan;
Ik heb sinds een week of 2 dat mijn rechterborst enorm steekt.
Meestal zo'n uur, soms eerder, na het voeden begint dit.
Ik krijg dan een soort van steken aanval, die zomaar 2 uur kan duren. De ene keer heftiger dan de andere, maar was dit eerst om de paar voedingen vaak, begint het nu eigenlijk wel elke keer als ik met die kant heb gevoed.
Voeden zelf doet geen pijn.
Maar die steken zijn echt heel naar en gaat me echr opbreken. Ik snap gewoon niet wat het is.
Slik nu al soja lecithine, want ik dacht dat het een verstopt melkkanaaltje zou zijn misschien. Maar weet het nu niet, mijn borst voelt nu namelijk gewoon soepel en niks geks maar alsnog is het gevoel er (eerst voelde ik wel steeds wat bobbels en verstopte kanaaltjes).
Dacht nog even aan spruw, maar kan dit aan 1 kant zijn (candida) en bij dochter sowieso niks te zien verder. Dus dat lijkt me eigenlijk ook niet het geval.
Maandag maar de huisarts bellen, alleen vind ik dat zo vervelend want die zal niet veel weten van borstvoeding en dus denk ik sowieso niet kunnen helpen....
3 maanden geleden
Reactie op Beanie85
Het gaa ...
Wat naar dat je daar last van hebt. Ik dacht inderdaad ook aan spruw. Dat kan wel aan 1 borst voorkomen. Maar dan zou je wel verwachten dat je ook andere symptomen zou krijgen of iets bij je dochter zou merken.
Huisarts bellen lijkt me een goede eerste stap. Wie weet kan hij toch helpen. En anders even een lactatiekundige vragen.
3 maanden geleden
Reactie op Beanie85
Het gaa ...
Wat je zelf al zegt, huisarts heeft hier echt heel weinig verstand van waarschijnlijk. Ik zou ook eerder een lactatiekundige inschakelen, of via la Leche League kun je ook gratis en snel in contact komen met lactatiekundige voor dit soort vragen!
Succes ermee, want dit is super kut .
3 maanden geleden
Reactie op Beanie85
Het gaa ...
Oh en lecithine werkt over lange termijn. Weet niet hoelang je het al slikt, maar is niet zo van 3 dagen slikken en het is over. Ik had ook een melkblaar en niks hards in mijn borst verder. Dus dat blijft ook een optie (niet dat je daar blij van wordt, maar goed...)
3 maanden geleden
Reactie op barbzz
Wat je zelf al zegt, huisarts heeft hier echt heel weinig verstand van waar ...
Ja, heb idd contact gezocht via lll, maar nog geen reactie terug (inmiddels ruim een week geleden).
Hoop dat ik daar nog wat van hoor, en hopelijk ook dat ze wellicht weet waar het van komt...
Lactatiekundige kan, maar vind ik wel heel duur voor een vraag zeg maar 😅
3 maanden geleden
Reactie op Beanie85
Ja, heb idd contact gezocht via lll, maar nog geen reactie terug (inmiddels ...
Ik zou ze gewoon nog een keer proberen... Ik had met mijn vraag binnen 2 dagen contact....
Je hebt het vast al gecontroleerd, maar misschien zit lactatiekundig advies in je verzekering. Ik mag ieder jaar 200 euro declareren. Na de geboorte volledig opgebruikt, maar het is alweer een nieuw jaar natuurlijk.
Hoop dat je snel iets vind wat je helpt.
2 maanden geleden
Ik voed niet meer zoveel, sinds een week werd ze steeds erg kwaad tijdens de avond voeding, hierdoor was het geen ontspannend momentje meer en heb daar de voeding ingeruild voor een fles, toen was het weer gezellig.
In de ochtend drinkt ze nog bij mij, geen idee of en hoeveel borstvoeding er nog uit komt, maar het is een fijn momentje.
Ze is nu 14 maanden.
Hoeveel voeden de andere mama’s nog?
2 maanden geleden
Reactie op Mama1507
Ik voed niet meer zoveel, sinds een week werd ze steeds erg kwaad tijdens d ...
Ochtend middag avond. En soms ook in de nacht.
2 maanden geleden
Hier ook ochtend, middag, avond. Als ik aan het werk ben drinkt hij ‘s middags normale melk. Alleen vaak wilt hij dan alsnog eind van de middag bij mij drinken. Stukje prikkelverwerking denk ik ook (van kdv).
2 maanden geleden
Reactie op ROSAXX
En ‘s avonds wil die lang niet altijd zo lang drinken dat er genoeg melk ko ...
Is het bij jou ook zo dat je minder last hebt als je een voeding overslaat? Als de kleine nu een avond niet drinkt, kolf je dan?
Zo anders dan een jaar geleden hè, toen zat ik met enorme stuwing etc als ik een voeding iets later gaf dan normaal haha.
2 maanden geleden
Reactie op Mama1507
Is het bij jou ook zo dat je minder last hebt als je een voeding overslaat? ...
Al heel lang nooit meer stuwing of volle borsten. Kolf ook niet. Gaat prima. Voed nu ook nog maar met één borst, want die andere heeft onze beide voorkeur niet en had veel minder melk. Precies zo ging het met de oudste ook. Die stopte rond 14/15 maanden helemaal met de avond voeding en met 17 maanden met de laatste in de ochtend.
2 maanden geleden
Reactie op Mama1507
Ik voed niet meer zoveel, sinds een week werd ze steeds erg kwaad tijdens d ...
Ik voed in de ochtend en avond en soms in de middag en regelmatig nog 1x ‘s nachts. Als ik werk idd overdag gewoon flesje en gelukkig al sinds ze 1 jaar is niet meer aan het kolven🫣
2 maanden geleden
Ik voed alleen nog in de avond en 's nachts is het wisselend. Hij heeft voor het eerst twee nachten tot 5.00 uur doorgeslapen, daarna nog wel gedronken en verder getukt. Ik merk dat hij steeds minder behoefte aan bv heeft. Bij de avondvoeding begint hij steeds vaker te keten. Terwijl hij vorige week nog een keer in slaap is gevallen bij het drinken. Ben benieuwd of het even een fase is of dat we nu echt gaan stoppen. Dat zou ik toch wel even moeilijk vinden.