18 Reacties

4 maanden geleden

Hangt een beetje af van de gekte waar je woont denk ik. Wij zijn gewoon bij 1 school het gesprek aangegaan en hebben daar te horen gekregen dat ze sowieso geplaatst kon worden. Dus ook niet verder gezocht of elders ingeschreven.

4 maanden geleden

Zou een paar scholen bezoeken met je dochter en dan aanvoelen wat bij je past. Dan kun je ook navragen of je daar terecht kunt. Heeft vaak met postcode te maken. Als je in de buurt van de school woont, dan heb je meer kans.

4 maanden geleden

Die van ons wordt in september 3, we hebben haar al ingeschreven bij de school aan t einde van de straat. Hoe eerder je inschrijft hoe beter. Let ook op eventuele vso en bso! Die zitten veelal overvol! Wij zijn maar bij 1 van de 3 hier gaan kijken omdat de andere 2 gewoon niet zelfstandig met een jaar of 10 te bereiken is. Onderwijs is t zelfde (zijn de zelfde plannen die ze volgen) alleen de indeling wat anders haha en ik vind t wel fijn dat ze zelfstandig ook naar school kan en straks ook met vriendinnen mee kan.

4 maanden geleden

Ik zou eens gaan informeren hoe vol alles al zit! Wij hebben in het dorp 1 basisschool die tot 2026 gesloten is voor inschrijven want al vol! 🫣 wij hadden onze dochter voor haar 2 al opgegeven, maar kiezen nu voor een andere school. Na aanmelding zou ik inderdaad rondleidingen aanvragen en voelen wat voor jullie passend is

4 maanden geleden

Je plaatst dit in een groep met mama's die net bevallen zijn of bijna gaan bevallen bevallen. Misschien krijg je betere antwoorden als je je vraag in het openbare forum stelt 😀

4 maanden geleden

Dit is per gemeente anders geregeld. Wij wonen op een plek waar een soort puntensysteem/loting plaatsvindt. Je maakt een top 5 en dient deze dan in, X tijd later hoor je waar je kind terecht kan. Wat wij o.a. een prettig manier vonden was om op allecijfers.nl en scholenopdekaart.nl de resultaten van scholen te bekijken en vergelijken.

4 maanden geleden

Je plaatst dit in een groep met mama's die net bevallen zijn of bijna gaan ...
fijn dat je dit aangeeft, heb niet opgelet of die op babygroep 1 of 2 stond. zal er in het vervolg op letten. wel fijn dat de moeders met al een kleintje zo snel reageren+

4 maanden geleden

Bij ons hebben de basisscholen ook al een wachtlijst tot 2026. Zoontje gelukkig al met net 2 jaar opgegeven en we hebben een plek gekregen. Zoontje is nu 3,5. Ik zou zsm gaan informeren zodat je niet voor teleurstellingen komt te staan. Ik had ook niet verwacht dat er zulke wachtlijsten zouden zijn.

4 maanden geleden

Reactie op nightraven

fijn dat je dit aangeeft, heb niet opgelet of die op babygroep 1 of 2 stond ...
Wij hebben zelf onze dochter al ingeschreven toen ze net 1 jaar was. Er was bij ons aangegeven dat dit wel echt nodig is als je je eerste voorkeur wilt. We wonen in een dorp met drie scholen in Zuid-Holland. Eigenlijk echt bizar, we waren met haar op een open dag geweest toen ze bijna een half jaar oud was 🤣

4 maanden geleden

Toevallig woon ik ook in Gouda. Als ze al 3 is, zou ik wel opschieten! Meestal raden ze aan vanaf 2 in te schrijven namelijk. Je kunt rondleidingen aanvragen en daarna inschrijven.

4 maanden geleden

Zelf nog geen ervaring, maar is het niet zo dat je kinderen pas VANAF 3 jaar mag in schrijven? Zie ook: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/basisonderwijs/vraag-en-antwoord/wanneer-kind-aanmelden-basisschool#:~:text=Schrijf%20uw%20kind%20minimaal%2010,kind%20bij%20meerdere%20scholen%20aanmelden.

4 maanden geleden

Reactie op Megeli167

Zelf nog geen ervaring, maar is het niet zo dat je kinderen pas VANAF 3 jaa ...
Bij onze school mag het ook niet eerder

4 maanden geleden

Reactie op Megeli167

Mijn zoontje is van september 2021 en hebben wij vanaf afgelopen februari ingeschreven op de basisschool. Hij was toen net geen 2,5 jaar. School deed er niet moeilijk over. Onze basisschool heeft maar 1 klas groep 1, dus wilde er op tijd bij zijn

4 maanden geleden

Reactie op Megeli167

Klopt, dat is de officiële regel. Maar het verschilt heel erg per gemeente hoe daarmee wordt omgegaan. Als beleid van de school het toestaat en iedereen al veel eerder inschrijft, dan ben je al snel genoodzaakt daaraan mee te doen… Ik heb de eerste verzoekjes voor rondleidingen al uitstaan en moet nog bevallen 😉

4 maanden geleden

Wij hebben ons zoontje deze week ingeschreven, hij is net 2 jaar geworden. Ons zoontje zal ook 1 of 2 middagen naar de BSO gaan en daar mag vanaf 2 jaar worden ingeschreven. Hiervoor moesten we wel eerst een school kiezen, want de BSO zit gekoppeld aan de school. Vandaar dus nu met 2 jaar ook al ingeschreven voor de basisschool.

4 maanden geleden

Poeh wat een gedoe dat je ze al zo vroeg moet inschrijven.. Ik woon in een klein dorpje waar dit jaar 10 baby’s geboren worden, dus dat is mooi een klasje. Ze zijn hier blij met alle aanmeldingen 😅

4 maanden geleden

Mijn dochtertje is net 2 en we hebben haar al even ingeschreven bij de school naar onze keuze, sterker nog... haar klasje zit al vol!! Lijkt me verstandig om daar zeker naar te gaan kijken. Wij wonen in Zoetermeer, dus wel vergelijkbaar met Gouda.

4 maanden geleden

Reactie op Mabv

Toevallig woon ik ook in Gouda. Als ze al 3 is, zou ik wel opschieten! Mees ...
ze staat gelukkig al sinds ze 2 is ingeschreven bij 1 school, maar zal bij de 2e dan voor de zekerheid ook inschrijven. school 1 had 2 jaar geleden een aannamestop door teveel aanmeldingen. thnx iedereen voor het reageren!