41 Reacties
4 maanden geleden
Hee Mommy!
Onze zoon is ook 1 week en tot nu toe zijn alleen ouders / broes & zussen langs geweest.
Omdat onze zoon geboren is met een vacuumpomp hebben ze ons afgeraden om steeds hand op hand te doen. Wij hebben dat dus op heden ook nog niet gedaan. Vanaf dit weekend wel maar dan ook beperkt 😊 en als we merken dat hij er teveel prikkels van krijgt dan stopt het gewoon weer! Uiteindelijk zitten wij er dan snachts mee als hij niet wilt slapen / drinken.
Verder hebben wij de rest van de kraamvisite pas vanaf week 2 gepland. Ook dan is vasthouden lekker beperkt 🤭
4 maanden geleden
Vorige keer heb ik dit per keer aangekeken of ik hem liet vast houden. Als hij lag te slapen, liet ik hem lekker slapen. Als t al een wat drukkere dag was geweest deed ik het ook niet. En ik merkte dat als ik het niet voorstelde, mensen t ook niet perse zelf vroegen. Dus dat het echt alleen gebeurde als ik het zelf voorstelde. Maar denk als mensen t wel hadden gevraagd ik dan had gezegd van nou hij ligt nu te slapen, dus volgende keer oid. 😊
4 maanden geleden
Reactie op Charis91
Hee Mommy!
Onze zoon is ook 1 week en tot nu toe zijn alleen ouders / broe ...
En als je het lastig vind om te zeggen kun je de kleine misschien zelf vasthouden tijdens bezoek. Wellicht durven mensen dan minder snel te vragen of ze hem mogen vast houden 🙈
4 maanden geleden
Onze zoon is afgelopen dinsdag geboren. Doen de eerste week ook alleen ouders en daarna gaan we kijken naar andere familie leden en vrienden. Bij mijn dochter was het corona dus toen vroeg niemand of ze haar vast mochten houden. Nu wil ik ook niet dat iedereen hem vast gaat houden, ook opa's en oma's niet in de eerste week. Dus ik hou hem steeds bij mij als ze er zijn. Vind zelf dat je het als visite niet hoort te vragen en alleen als de moeder het aanbied.
4 maanden geleden
Het is een beetje afhankelijk per kind hoe het daarop reageert. Onze dochter werd tijdens een coronalockdown geboren. We hebben toen gespreid nu en dan wat visite gehad. Onze vrienden en familie mochten haar van ons gewoon vasthouden. Ze reageerde daar niet anders op dan bij ons en heeft bij de meeste mensen heerlijk liggen slapen.
Maar het is belangrijk om te bedenken wat jij zelf prettig vindt. Wie wil je in deze tijd om je heen hebben? Waar de ene graag omringt wordt door vrienden en familie, is de ander liever gewoon rustig als gezin bij elkaar. Als je mensen liever nog even op afstand houdt, mag je ook gewoon aangeven dat je liever hebt dat zij later langskomen. Het is ook nogal een verandering die je als gezin doormaakt en het is goed om aan te geven wat jullie zelf prettig vinden.
4 maanden geleden
Bij Maud hebben we de eerste week alleen t gezin van mijn man laten langs komen. Mijn schoonzus heeft in de kraamzorg gewerkt en zelf ook 2 kids dus was daar volledig vertrouwd mee.
Ouders en schoonouders wouden in de eerste week hun kleindochter nog niet vasthouden zonder dat ik zei dat ze opgepakt mocht worden . Wat ik mega fijn vond haha.
Mijn andere schoonzus en zwager zijn maar 1x langs geweest voor 5 min dus dacht dikke doei dan met jullie.
Wij hebben zelf besloten wie wanneer welmof niet mocht langs komen. De meeste vonden dit ook prima en gaven ook aan dat t ons huis onze regels is.
Precies, wij bepalen wie wat waar en niet zijn haha
Dit keer hebben we dit ongeveer weer bedacht.
Uiterlijk volgende week donderdag is ze er, dan is t de kraamweek alleen t gezin van mijn man en mijn ouders en verder niemand.
Daarna gaan we rustig op t gemak kijken hoe wat en waar.
Mijn schoonouders gaan dan op vakantie en aan t eind van de maand gaan mijn schoonzus en zwager ook met de kids op vakantie dus krijgen wij een andere soort rust haha
Oppakken gebeurt hier alleen als wij t oke vinden . Al denk ik wel dat met een tweede je daar toch iets makkelijker mee bent?
4 maanden geleden
Ik heb mijn dochter direct aan iedereen gegeven die dat graag wilde. Eerste week kwamen wel alleen close familie en vrienden langs. Wij vonden het juist belangrijk dat ze niet eenkennig zou worden. Wel gaven we dr uiteraard alleen op momenten dat het uitkwam en maakte haar er zeker niet voor wakker.
Geen idee of het effect heeft maar we hebben nu drie jaar later een enorm open meisje wat totaal niet verlegen is. Ze is nooit eenkennig geweest en voelt zich snel op haar gemak in gezelschap.
4 maanden geleden
Er heeft bij ons niemand naar gevraagd. Onze omgeving staat er ook allemaal wel hetzelfde in dus is nooit een issue geweest. Ik hoef zelf ook geen baby vast te houden als ik op kraambezoek ga. Volgens mij hebben de ouders haar zelfs niet gelijk vast gehad omdat ze lag te slapen. Dan laat je een baby toch gewoon lekker liggen?
Miss helpt het je om je baby zelf vast te houden of op je te leggen als er kraambezoek komt.
Zijn er echt nog mensen die hier actief naar vragen ja?? Dan zou ik in dat geval gewoon nee zeggen.
4 maanden geleden
Wij zijn in de eerste weken/maanden heel terughoudend geweest met vasthouden. Het lijkt mij heel vervelend voor een baby om maar door iedereen vastgehouden te worden als je net geboren bent. Wij vonden het heel belangrijk dat de baby zich prettig vond bij papa en mama en mocht het uitkomen dan kon iemand haar wel vasthouden op ons initiatief. Nu ruim 2 jaar later een heel sociaal meisje. Ik geloof niet in een verband tussen eenkennigheid en vasthouden in de eerste periode.
4 maanden geleden
Bij de eerste hebben wij ouders broer/zus in het ziekenhuis laten komen in de eerste 2 Dagen. Gewoon een klein uurtje. (Keizersnede) Daarna de hele kraamweek geen visite meer. Wilde zelf lekker herstellen en in het nieuwe ritme komen. En daarnaast lekker genieten van mijn gezinnetje.
Ivm keizersnede kreeg ik ook het advies de kleine de eerste 2 weken niet af te staan aan visite. We zijn dus na 2 weken ongeveer begonnen met kraamvisite en dan eerst langzaam oppas en oma en andere familieleden nog een keer. En na een maandje de agenda wat voller te plannen. Ik heb wel gezegd als hij wakker en goed te pas is mag de visite hem best vasthouden maar niet 6 op een avond. Hooguit 2 mensen. Hadden vaak vrienden gecombineerd anders heb je echt elke dag visite 😅
4 maanden geleden
Ik zou het kraambezoek wel gewoon de baby vast laten houden… Wij hebben een intercultureel huwelijk en waar mijn man vandaan komt is het niet meer dan normaal dat de hele familie zich over de baby en de kraamvrouw ontfermt. Mensen op afstand willen houden is iets heel Nederlands (of westers?) best grappig om dat verschil zo te zien. Dat enthousiasme en die betrokkenheid vanuit familie komt alleen maar voort vanuit liefde en behulpzaamheid en ik zie daar persoonlijk geen kwaad in. Ik kan mij wel voorstellen dat het moeilijk zal zijn onder invloed van de hormonen maar ik wil daar niet aan gaan toegeven. Als het écht te lang duurt of mijn baby raakt overstuur dan zou ik hem weer terug vragen maar hem bij voorbaat al uit hun buurt houden en de familie alleen vanaf een afstandje laten kijken alsof hij een aapje in de dierentuin is dat gaat mij persoonlijk te ver 🤭🤣
(uiteraard geldt dit alleen mits ze gezond zijn! Dit begrijpen zij zelf ook en ze zouden niet langs komen bij ziekte)
4 maanden geleden
Wat interessant om te lezen hoeveel verschillen in deze situatie zijn. Helpt mij ook wel weer relativeren. Ik heb namelijk zelf ook dat ik denk dat ik liever niet wil dat iedereen de baby vasthoudt, want het is toch geen speelgoed! En daarbij voor de prikkelverwerking van zo’n kleintje.. aan de andere kant is het ook weer iets moois en warms om (bepaalde) mensen de baby wel te laten vasthouden. Denk dat je vooral goed moet aanvoelen wat jij wilt. Ga ik straks ook proberen te doen. Als het niet goed of fijn voelt om anderen je baby te laten vasthouden dan zeg je ‘nee, nu niet’. Ga er wel vanuit dat mensen niet uit eigen initiatief de baby gaan pakken 😅 dus als het gevraagd wordt kan je altijd nee zeggen ☺️
4 maanden geleden
Ik vond het ook niks , zeker bij de eerste. Hij deed veel dutjes in de draagdoek;)
4 maanden geleden
Bij mijn zoontje was ik super makkelijk. Iedereen mocht hem vasthouden. Hier in de omgeving heerst op dit moment de mazelen en werd door de verloskundige en het ziekenhuis geadviseerd om de kleine te beschermen en niet teveel door andere vast te laten houden en te vragen aan de visite of ze de afspraak willen verplaatsen als ze verkouden zijn. Bij de afspraak meld ik nu ook dat ze niet vast gehouden mag worden vanwege deze uitbraak. Mensen snappen dat echt wel
4 maanden geleden
Reactie op ROSAXX
Wij zijn in de eerste weken/maanden heel terughoudend geweest met vasthoude ...
Helemaal mee eens! Zo dacht ik ook idd! En nu 2,5 jaar en zo sociaal als maar wat🥰
4 maanden geleden
Ik wilde absoluut niet dat iemand hem vast hield vooraf omdat bewezen is dat een kind, zeker de eerste 24 uur, niet doorgegeven moet worden maar rust nodig heeft en het liefst bij de eigen ouders is. Ook voor de band. Toen mijn zoontjes (nu 5 en 3) geboren werden was ik echter zo trots dat ik ze meteen doorgaf. Ofja eigenlijk deed mijn vriend dat. Soms vond ik het lastig als ik iemand met vieze nagels ofzo zag 😫 en ik er niks van durfde te zeggen.... m'n schoonfamilie vind mij sws al een flauwe dus daar vond ik het ook lastig om er iets van te zeggen. Erg genoeg vond ik het bij mijn eigen familie sws minder erg 🫣 maar dat is denk ik voor velen herkenbaar. Ik werd er uiteindelijk misschien iets te makkelijk in. tot mijn zoontje met 3 weken oud 10 dagen in het ziekenhuis lag met het rs virus. Bij deze baby ga ik het dus zeker anders doen. Niemand houd hem de eerste week vast op m'n man, ik en zoontjes na. Ze mogen mij een flauwe vinden maar dat maakt me niks uit. Alles voor dat kleintje ❤️
4 maanden geleden
Ons plan is. Op het kaartje staat als je op bezoek wil komen je papa even moet appen of bellen. Niemand komt er zonder afspraak in, ook al heb je een sleutel.en de 1e 2 weken graag alleen onze kern. Dus zijn ouders en zijn broer met vriendin. Mijn ouders zijn gescheiden dus dat zijn al 3 ouderparen. Mijn broer en zn vriendin en dan van ons beide onze beste vriend/vriendin met partner. En ook niet allemaal tegelijk en niet langer dan 2 uurtjes. Tenzij ze in het huishouden willen helpen, doormiddel van schoonmaken, opruimen of koken voor ons. Wij krijgen minimale Kraamzorg van 3 uurtjes per dag. En t is onze 1e dus geen idee hoeveel hulp we nodig gaan hebben. En het vasthouden van het kindje? Ligt echt aan de situatie. Of t een makkelijk kindje is enzo en hoe wij ons erbij voelen