50 Reacties

4 maanden geleden

Met 36 weken nog een liggingsecho om te kijken of je kindje goed met het hoofdje beneden ligt! En tussendoor indd groeiechos.. voelen ze aan de grote van je buik/baarmoeder.. als die wat kleiner voelt kan dat voor de vk een reden zijn voor een groeiecho om te kijken of je kindje een “goede” grootte heeft.

4 maanden geleden

Ik had deze keer 2 groeiechos en weet nu dus van p waardes omdat mijn eerste zoontje bij de bevalling aan de kleinere kant was (wist ik toen ook niet dat zeiden ze begin van deze zwangerschap) en daarom doen ze extra controles bij de volgende zwangerschappen.

4 maanden geleden

Vaak is er idd aanleiding voor extra controle zoals grote buik, diabetes of wat dan ook! Dus ergens goed teken ;) Hier iedere controle ook een echo, das puur geluk met m’n praktijk, deze luisteren dmv het echo apparaat ook naar het hartje en checken gelijk ligging/vruchtwater etc, terwijl er eigenlijk niks aan de hand is medisch! Wel paar x groei echo gehad vanwege m’n buik die aardig groot leek, maar dit bleek puur te zijn door m’n lengte (ben maar 160 dus had al vrij snel een goeie buik!

4 maanden geleden

Ik heb een indicatie gekregen voor groeiecho’s aangezien mijn BMI onder de 20 zit. Anders had ik ook na de 20 weken echo alleen nog gewone controles gehad

4 maanden geleden

Ik krijg groeiecho's omdat mijn 1e klein was dus willen ze dit kindje extra in de gaten houden

4 maanden geleden

Bij mijn verloskundigepraktijk maken ze voor werkelijk alles een echo, haha! Geen indicatie of iets bijzonders, ze doen het gewoon.

4 maanden geleden

Vorige zwangerschap had ik hetzelfde. Deze keer doen ze wel standaard een liggingsecho nadat ze er met voelen een keer naast hebben gezeten bij iemand anders. Vorige keer vond ik het helemaal prima, ik heb genoeg vertrouwen in mezelf en de baby qua zwangerschap. ☺️

4 maanden geleden

Zelfde hier! Ook vanaf de 20 weken echo niks meer gehad & vandaag met 36 weken de liggingsecho gehad. Verder alleen metingen & aan de buik voelen gehad. Maar mij is verteld geworden, zolang alles goed is qua metingen, krijg je geen extra echo’s. Dus ik heb steeds gedacht, hoe minder echo’s, hoe beter (ongetwijfeld leuker om meer echo’s te hebben & je kindje vaker te zien!)

4 maanden geleden

Ik kreeg extra echo ivm stuitligging vorige zwangerschap. Laatste was met 36 en toen zag ze goed. Nu moet ik morgen met 39 weken nog een liggingsecho doen omdat ze twijfelen of ze wel goed ligt

4 maanden geleden

Ik heb ze gehad omdat mijn bmi hoger is

4 maanden geleden

Mijn vk maakt standaard iedere normale afspraak een echo! Kreeg dan ook foto’s en een usb stickie me met alle foto’s erop. Denk dat dat verschilt per praktijk? Ik heb 3 groeiecho’s ook gehad met 28, 32 en 36 weken omdat ik een te hoog bmi heb. Bij beide zwangerschappen gehad. Dus die zijn wel met indicatie. Maar de normale echo’s is voor iedereen bij ons vanaf 7/8 weken😊

4 maanden geleden

Kan aan de regio liggen of een indicatie bijvoorbeeld BMI of eerdere zwangerschap. Bij mijn VK praktijk doen ze het standaard. Daarnaast was ons eerste kindje p3-5. Bij intake voor nu tweede werd dit besproken en dus ook weer extra echo's. Wist bij de eerste ook niet precies wat p waardes in hielden. Controles waren eigenlijk altijd goed🙈 en hij werd zelfs boven gemiddeld geschat...

4 maanden geleden

Ik herken het hoor, ik heb na de 20 weken echo ook geen ‘medische’ echo meer gehad. Wel zelf twee keer een pretecho gedaan omdat ik haar graag weer wilde zien. Vandaag met 35 weken bij de verloskundige een liggingsecho gehad om te kijken of ze goed lag. P-waarde zijn mij verder ook onbekend.

4 maanden geleden

Bij mijn praktijk doen ze het standaard ook na 20 weken: 31 weken groeiecho en 35 weken groei- en liggingsecho. Zij gaven aan dat het eigen beleid is, vinden het waardevol om zo de groei te monitoren. Vind het zelf heel fijn! :)

4 maanden geleden

Ik kreeg extra controles ivm een eerdere vroeggeboorte waardoor ik onder controle ben in het ziekenhuis

4 maanden geleden

Hier ook na de 20 weken echo alleen nog een echo bij 36 weken voor de ligging. P waarde heb ik (deze en vorige zwangerschap) nog nooit van gehoord, behalve hier voorbij zien komen.

4 maanden geleden

Reactie op Mandyr91

Hier ook na de 20 weken echo alleen nog een echo bij 36 weken voor de liggi ...
Ik ben nu 35 weken zwanger en als het goed is krijg ik alleen een liggingsecho wanneer ze niet goed kunnen voelen hoe ze erbij ligt. Vrijdag mag ik weer op controle komen. We gaan het zien!!

4 maanden geleden

Reactie op josje93

Bij mijn praktijk doen ze het standaard ook na 20 weken: 31 weken groeiecho ...
Ja dat lijkt mij ook heel fijn! Soms vraag ik mij af hoeveel ze nou kunnen checken door alleen te voelen… maarja🙃.

4 maanden geleden

Reactie op coco1109

Mijn vk maakt standaard iedere normale afspraak een echo! Kreeg dan ook fot ...
Ooh wauw! Wat een luxe! Bij mijn verloskundige hebben ze niet de mogelijkheid om een echo te maken op de praktijk, daarvoor moet ik naar een echocentrum ergens verderop! Misschien dat ze daarom ook sneller geen echo aanbieden.

4 maanden geleden

Reactie op xbop

Zelfde hier! Ook vanaf de 20 weken echo niks meer gehad & vandaag met 3 ...
Ja aan die gedachte probeer ik mij ook vast te houden. Geen extra controle = geen reden tot paniek. Alleen maar een teken dat alles volgens verwachting schijnt te gaan! ☺️