50 Reacties

4 maanden geleden

Hier met wat was t 32/33 weken een groeiecho gehad (standaard bij ons) dan nog 1 met 35 weken ivm dat ze verscholen lag en met 37 weken een kleine echo omdat ze bang was dat mevrouw gedraaid was wat niet was. Hier doen ze t ook vanaf 32 weken een groei echo maken en dan de ligging met groei echo omdat ze dan optijd zijn met eventuele afwijkingen in groei. Je buik kan dan nog zo mooi groot en rond zijn maar je kindje kan met t buikje of hoofd toch nog afwijkend zijn qua groei. De p waardes hoeven ook niet gedeeld te worden als je kindje goed gemiddeld groeit. Wij bespreken hier in iedergeval standaard de groei en wordt ook getoont op beeld hoe de kleine bij iedere echo gegroeid is in curven 🥰 Maar t verschilt echt per praktijk wat ze wel en niet doen

4 maanden geleden

Bij mij is er na de 20 weken echo tot de bevalling ook geen echo’s meer. Tenzij ze zich ergens zorgen over maken. Ik heb zelf nog 2 pretecho’s gedaan, ze hebben toen gemeten en weet daarom wel de P waarde en geschatte geboortegewicht!

4 maanden geleden

Mijn bmi ligt 0,5 te hoog en daarom heb ik extra echos gekregen. Normaal laten ze 0,5 beetje in het niet maar omdat bij mij in de familie en mijn partner ook diabetes zit wordt dit iets wat beter in de gaten gehouden. :) dus eigenlijk is het alleen maar goed als je na de 20 weken echo geen echos meer krijgt.

4 maanden geleden

Bij mij was met de 20 weken echo het buikje wat groter dan normaal, vandaar met 28 weken een groeiecho, daar was het buikje normaal en voor de zekerheid met 32 weken weer een groei echo.

4 maanden geleden

Reactie op coco1109

Mijn vk maakt standaard iedere normale afspraak een echo! Kreeg dan ook fot ...
Dat deed mijn vk ook. Totdat het echo apparaat er mee uitscheed. Heel jammer want anders elke controle even een kijkje kunnen hebben.

4 maanden geleden

Bij mij is de reden zwangerschapsdiabetes waar ik op ben getest doordat mijn moeder diabeet is. De kans is dan groot dat je een grote baby krijgt en hier willen ze op tijd op kunnen inspelen 😊

4 maanden geleden

Ik kreeg groei echo’s omdat mijn eerste kindje veel te klein was voor het termijn. Hij is geboren met een gewicht van 2540gr met 38w3d

4 maanden geleden

Ik kreeg de groei echo’s omdat het een ivf baby is en volgens mij speelt mijn leeftijd ook nog mee (40)

4 maanden geleden

Ik heb om meerdere redenen extra echo’s gehad. Onduidelijke NIPT uitslag, echodense darmen, laag liggende placenta. Uiteindelijk alles vals alarm, maar elke keer wel weer enorm in de stress gezeten. Het is natuurlijk leuk om ons kindje te zien, maar ik had ze liever overgeslagen..

4 maanden geleden

Ik kreeg groeiecho's ivm zwangerschapshypertensie. Beter krijg je die groei echo's niet want dat betekend dat ze daar geen reden toe zien! ;)

4 maanden geleden

Bij 27 weken voelde ik minder leven, ze doen dan standaard een CTG en een groeiecho. Bij 30 weken vonden ze m'n buik te klein en was de fundushoogte niet kloppend bij 30 weken. Dus nog een aantal groeiecho's gehad. Kan voor houvast zorgen, maar ik werd er vrij onzeker van.

4 maanden geleden

Bij de eerste ook na 20 weken geen echo meer gehad. Maar omdat hij klein is geboren deze keer met 28 weken een groei echo gekregen Daaruit bleek ons meisje ook te klein. Nu daardoor elke week een echo in het zkh. Als dat niet zo was had ik na 20 weken ook alleen hartje luisteren , bloeddruk en voelen aan de buik gehad.

4 maanden geleden

Is gewoon normaal hoor, had dat ook niet heb alleen extra gehad omdat ze stuit lag dus een extra ligging echo verder niet

4 maanden geleden

Reactie op MandyydnaM

Ja dat lijkt mij ook heel fijn! Soms vraag ik mij af hoeveel ze nou kunnen ...
Wat vertelt de liggingsecho precies? Maakt het uit hoe de baby in de buik ligt? Lijkt me dat ze een evt stuit altijd wel voelen zonder de echo

4 maanden geleden

Ik kreeg extra groei echo’s omdat de navelstreng aan de zijkant de placenta in gaat ipv in het midden. Nu krijg ik extra controles in het ziekenhuis op eigen verzoek (beetje traumatische ervaring dicht bij ons meegemaakt). Je kunt altijd om extra controles vragen als je daar behoefte aan hebt is mijn ervaring!

4 maanden geleden

Ik zei laatst nog tegen mn vriend dat ik inderdaad iedereen hier hoor over p waardes, maar dat ik eigenlijk wel blij ben dat ik geen idee heb haha. Zoals al aangegeven door anderen, geen noodzaak tot extra echo's is al prettig want dan gaat alles dus goed, maar nu maak ik me ook niet druk om eventuele 'kleine' afwijkingen van het gemiddelde die ik anders misschien wel te weten was gekomen, ookal is dit helemaal niet erg. Bij mij ook voelen voor de ligging, hartslag van de baby luisteren en ze meten hier de buikomvang. Zolang dat allemaal prima is dan geen extra echo's.

4 maanden geleden

Hier na de 20 weken echo ook geen groeiechos. Alleen een liggingsecho met 35 weken om te kijken hoe hij lag. Ze doen het bewust niet omdat zo’n groeiecho meestal er toch naast zit en veel mensen onnodig ingeleid worden terwijl de baby achteraf helemaal niet te groot of te klein blijkt te zijn. Ergens vind ik het wel jammer, maar het is ook wel prima zo. Mijn dochter zou met 40 weken 4 kg zijn. Met 41 weken was ze geboren met een gewicht van 3610🙈

4 maanden geleden

Reactie op MandyydnaM

Ja dat lijkt mij ook heel fijn! Soms vraag ik mij af hoeveel ze nou kunnen ...
Dit dacht ik ook steeds en ik werd best wel onzeker toen ik van alles over extra echo’s etc las op dit forum aangezien ik eerst na mijn 20 weken echo ook geen echo meer zou krijgen maar mijn vk verzekerde mij ervan dat ze het heel goed kunnen voelen. Heel toevallig de afspraak daarna gaf ze aan dat ze mijn baby groot vonden voelen, werd ik toch doorverwezen voor een groeiecho en daar bleek hij inderdaad groot te zijn. De meting kwam heel erg overeen met wat zij voelde. Dat heeft mij wel gerust gesteld! Ook kunnen ze zelfs met de hand heel goed voelen hoe ver de baby is ingedaald bijvoorbeeld. Dus geen zorgen als ze geen extra echo’s inplannen, alleen maar een goed teken 😊

4 maanden geleden

Ik heb een medische indicatie ivm de ziekte van Crohn. En uit de 20 weken echo bleek dat ik 2 ipv 3 vaten door de navelstreng heb lopen dus dat was ook een extra reden voor extra groeiechos. Toevallig laatste afspraak (nu 2e zwangerschap, bijna 39 w) pas voor de eerste keer iets gehoord over een P waarde;)

4 maanden geleden

Mijn baarmoeder wou eerst niet volledig meegroeien en daarnaast te weinig in kilo’s aangekomen waardoor ze groei echo’s wilde nemen om er zeker van te zijn dat het kindje wel goed groeit, en dat is gelukkig wel het geval ☺️