39 Reacties
één maand geleden
Steriliseren/uitkoken wordt tegenwoordig alleen nog aangeraden voor gebruik, ivm vrijkomen microplastics bij zulke hoge temperaturen.
Ik doe de flessen om de dag in een sopje en spoel fopspeen af als ie is gevallen. Hebben nu één keer de spenen vervangen, na zes weken. Binnenkort weer.
één maand geleden
Kolfspullen afspoelen met kokend / heel warm water (bacteriën doden al bij 80 graden), flesjes idem. Doe vaak de kleine onderdelen van flesjes, kolven en de speentjes in een glas met kokend water erbij. Ik was wel vaak m’n handen maar niet per se voor elke voeding.
één maand geleden
Reactie op kinderwens1995
Kolfspullen afspoelen met kokend / heel warm water (bacteriën doden al bij ...
Oja en drogen aan de lucht
één maand geleden
Reactie op Kellaaa
Brrrr, doet me denken aan de hechtingen van m’n knip 😂😂
Hahahahahahahah dont even start 🤣
één maand geleden
Ik geef bv en kolf 1x per dag
‘S ochtends na het kolven spoel ik alles af met koud water en later op de dag was ik het af of soms was ik het gelijk af. Ik laat alles drogen op een droogrekje. Als ik alles gesteriliseerd heb, laat ik het drogen op een hydrofiele doek.
Speen: Ze doucht om de dag en na elke douchebeurt krijgt ze een schone speen. Alle spenen worden afgewassen en in 1x gesteriliseerd.
één maand geleden
Reactie op babymarch2022
Ik geef bv en kolf 1x per dag
‘S ochtends na het kolven spoel ik alles af m ...
Handen wassen doe ik wel nadat ik gekolfd heb en het in een zakje moet schenken voor de vriezer. Wil dat zo hygiënisch en steriel mogelijk doen. Bij mn eerste letten wij ook erg op de hygiëne.
één maand geleden
Ik legde me kolven overdag in de koelkast en 1 keer per dag schoonmaken.
Flessen reinig ik met sop (deel glas flessen) of magnetron sterilisatie
15 dagen geleden
Flesjes om de 2/3 dagen uitkoken maar wel eind van de dag goed wassen met een sopje. En na elke voeding afspoelen natuurlijk. Vaatwasser raad ik persoonlijk af. Ik deed dit een tijdje totdat ik etensresten vond in de speen.. haha sindsdien hou ik het op "ouderwets " uitkoken.
14 dagen geleden
KV
Flesje na gebruik met de hand afwassen en laten drogen op droogrek. Dagelijks in de sterilisator (einde van de dag alle flesjes erin).
BV
Kolfspullen na gebruik met de hand afwassen en laten drogen op droogrek. 1x per week uitkoken.
Fopspeen
Afspoelen onder kokend water (quooker) als ze op de grond zijn gevallen. 1x per week uitkoken (gaat mee met kolfspullen).
Handen wassen
Was echt wel 10x per dag m’n handen, ook ivm katten die we hebben en nogal verharen. Zodra ik die heb aangeraakt was ik al m’n handen. Dus niet speciaal voor flesje maken.
14 dagen geleden
Mijn streven is 1 keer per dag de fles met een sopje schoonmaken en na elke voeding afspoelen. En elke week een keer uitkoken. Sopje lukt niet altijd elke dag 😅
Speen wil ik ook elke dag uitkoken maar die pakt hij 9/10 keer niet dus dan kook ik het minder vaak uit.
Handen wassen doe ik altijd voor ik de voeding klaarmaakt.
14 dagen geleden
Oh wow ik lees 1 x per dag schoonmaken. Ik heb 3 flessen en gebruik elke voeding een nieuwe schone fles. Als ze alle 3 vies zijn doe ik ze in een sopje... zo 2x daags dus... (6 voedingen)
14 dagen geleden
Wij hebben zo’n box waarmee je de spenen, flesjes en kolfspullen in de magnetron kan steriliseren. Was al snel helemaal klaar met het gedoe van uitkoken. Nu spoelen we flesjes even af met koud water en zetten ze dan in die box. Kolfspullen gebruik ik maar 1 x per dag en dan ook in die box, speentje er aan het eind van de dag bij (wij houden aan; liefst elke dag steriliseren en anders na 2 dagen) en dan zit de box aardig vol en zetten we hem vlak voor de nacht aan. 4 min en dan is alles klaar, laten we het drogen op het flessendroogrek en is het de volgende dag weer in gebruik. :)
Ik vind het ideaal, geen sopjes en weinig gedoe. Als je de flesjes direct na gebruik afspoelt met koud water heb je ook minder last van zo’n vettige laag. Als die toch ontstaat ga ik er nog een keer met een flesborstel doorheen.
Wel blij als ze straks gewoon servies gaan gebruiken 😉
14 dagen geleden
Reactie op mariaJanne
Wij hebben zo’n box waarmee je de spenen, flesjes en kolfspullen in de magn ...
Handen wassen doe ik veel te vaak, als iemand tips heeft tegen droge handen hoor ik het graag 😅!
Trouwens zegt het denk ik al genoeg dat je er bewust mee bezig bent, en ik denk dat alles wat hier geschreven wordt door kan gaan als ‘goed genoeg’ ik denk maar zo; in de middeleeuwen zijn kinderen ook opgegroeid en zonder bacteriën bouwen ze ook ze er ook geen afweer tegen op. Helaas kan ik zelf niet altijd handelen naar deze rationele gedachte
13 dagen geleden
Bv kolfspullen; na gebruik wassen met afwasmiddel en water. 1x per dag uitkoken (volgens de instructie) laat ik drogen aan de lucht.
Fopspeen; 5 min. in een bakje kokend water, doe ik nu 2 keer per week. Wij hebben speentje in de cosleeper, zijn ledikant, box en voor onderweg. Ze worden ook wel vaker gewisseld en zijn verschillende soorten spenen. Dus moeilijk precies te zeggen 🙈
Handen wassen, niet altijd. 🤷🏼♀️
13 dagen geleden
Reactie op Meisjeonbekend1995
Oh wow ik lees 1 x per dag schoonmaken. Ik heb 3 flessen en gebruik elke vo ...
Wij hebben ook 3 flessen, de fles zelf spoelen we om met koud water en gaat in de vaatwasser. Speentje met afwasmiddel en borsteltje. Na elk gebruik inderdaad. Dus elke keer schone fles