15 Reacties
4 maanden geleden
Wat ik begreep is dat ze je al vanaf 1 cm opening kunnen strippen , maar vliezen breken pas bij 2 a 3 cm
4 maanden geleden
Vliezen breken is vanaf 2/3cm strippen 1 cm en bij vliezen breken is de kans op inleiden en infecties hoger
4 maanden geleden
Ik ben 2x gestript zonder resultaat. Deed echt niks meer dan “rommelen”. Daarna zijn mijn vliezen op verzoek gebroken en precies een halfuur later begonnen mijn weeën!
4 maanden geleden
Het heel laten van de vliezen heeft ook veel voordelen tijdens de geboorte, even gekopieerd van https://www.birthmatters.be/wetenschap/zo-beschermt-de-vruchtzak-je-baby/
Een stukje fysica: in vloeistof wordt druk in alle richtingen gelijk verdeeld. Tijdens een wee wordt de druk door het vruchtwater dus gelijk verspreid in plaats van direct te drukken op de baby, de placenta en de navelstreng. Dit beschermt de baby en zijn zuurstofvoorziening tegen de effecten van de krachtige baarmoedercontracties.
4 maanden geleden
Vliezen kunnen nog niet altijd gebroken worden met 1 of 2 cm ontsluiting. Vaak is hier 3 cm of meer voor nodig. Ook kiest een vk er niet heel snel voor om vliezen te breken net na de 40w want je mag gewoon wachten tot 42 weken in de meeste gevallen.
Strippen is dan een klein hulpmiddel als je al 1 of 2 cm ontsluiting hebt om eventuele ontsluiting te krijgen en dan de vliezen te breken.
Als ze je vliezen breken wil dit ook echt nog niet zeggen dat je aan de gang gaat hoor!
Bij mij zijn met de inleiding mijn vliezen gebroken en er gebeurde 0,0
4 maanden geleden
Reactie op Doppy
Hoe ver was je toen??
Met beiden strippogingen in de 39 weken. Volgens mij met 39+1 en 39+3. Mijn vliezen werden gebroken op 39+5 om 20:40 en met een termijn van 39+6 om 05:58 was onze dochter geboren!
4 maanden geleden
Er zijn ook best wat nadelen en mogelijke negatieve gevolgen als je vliezen worden gebroken, dus als je dat overweegt jezelf goed inlezen !
4 maanden geleden
Reactie op Boomklevertje
Het heel laten van de vliezen heeft ook veel voordelen tijdens de geboorte, ...
Haha toevallig precies deze pagina las ik ook vannacht en ik wilde dit ook delen als reactie!😊 het vruchtwater beschermt je baby dus het is niet per se fijn voor hem/haar om deze zonder reden zomaar te laten breken