Hoi,
In mijn familie is een nichtje geboren, 6 weken verschil met mijn zoontje. Bij mij is het mijn tweede kindje en ik ben relatief ontspannen rondom weerstand opbouwen, wel verzorgend etc maar niet te spastisch omtrent dagelijks steriliseren of delen van speelgoed en ga zo maar door.
Mijn schoonzus is daarentegen onwijs spastisch en krijgt al paniek als mijn oudste van net 2 met haar vinger in de buurt van het gezicht van haar dochter komt. Mijn schoonzus heeft zelf altijd wel iets, misselijk, buikpijn of een of andere ziekte waarvan ze de naweeën heeft uit het verleden. Een soort aandacht vragen lijkt het vaak…
Nu heb ik enigszins de angst dat ze dit op haar dochter aan het projecteren is want ze meet (baby is 3 maanden) om de haverklap de temperatuur, bij elk kuchje wil ze gelijk haar dochter binnenhouden en behandelen, alles moet steriel blijven en haar dochter mag het liefst niets in haar mond stoppen om te ontdekken (tenzij het uit de was komt of steriel is). Ik ben een beetje bang dat ze münchhausen-by-proxy ontwikkelt mettertijd. Gelukkig gaat de kleine straks ook naar het kdv en gaat oma oppassen waardoor ze de ‘controle’ los zal moeten laten.
Ze is zich er enigszins van bewust maar kan zelf eigenlijk het tij niet keren qua ‘controle’ willen houden over de virussen/bacterien/ziektes bij haar dochter. Ik hoop dat het vanzelf minder wordt aangezien baby’s heus likkend over de vloer op ontdekkingstocht gaan.. 😉
Hoe zouden jullie hiermee omgaan als schoonzus?