16 Reacties
3 maanden geleden
Nee, borstvoeding doet veel maar niet alles. Ook in Afrika hebben babys vitamine nodig. Verschil is dat er daar geen geld voor is, dus je vergelijking is een beetje vreemd;) je lichaam kan natuurlijk niet weten hoeveel vitamine er in het lichaam van kind zit. Vitamine k heb je sowieso van nature niet veel. De placenta laar bijna geen K door en ook bv niet. Dat neemt niet weg dat je kind het nodig heeft. Te weinig vitamine k kan heftige bloedingen veroorzaken.
3 maanden geleden
Ik heb ook mijn twijfels hierover omdat ik mij eigenlijk niet kan voorstellen dat borstvoeding iets niet biedt wat een baby wel absoluut nodig zou hebben. Het is verder zo perfect op elkaar afgestemd allemaal… Vroeger kregen baby’s ook niks extra’s. Toch geef ik het wel aan m’n baby, omdat het zo met klem geadviseerd wordt en omdat ik denk dat het geen kwaad kan - maar wel met enige twijfel over de noodzaak ervan. Lastig
3 maanden geleden
Reactie op VdB21
Nee, borstvoeding doet veel maar niet alles. Ook in Afrika hebben babys vit ...
Dus heel Afrika heeft geen geld?
3 maanden geleden
Reactie op vsteffie
Ik slik zelf extra vitamine D3+K2 zodat ik de baby niks extra hoef te geven ...
Bedankt! Aan deze reactie heb ik wat!
3 maanden geleden
Reactie op AnoniemLwd
Ik heb ook mijn twijfels hierover omdat ik mij eigenlijk niet kan voorstell ...
Het is toch gek dat iets wat voor een paar euro bij de Kruidvat word verkocht beter zou zijn dan borstvoeding. We zijn tot in de detail perfect geschapen. Zou er dan niet een rede zijn dat een baby vitamines minder of nog niet krijgt?
3 maanden geleden
Reactie op AnoniemLwd
Ik heb ook mijn twijfels hierover omdat ik mij eigenlijk niet kan voorstell ...
Ik denk dat je er goed aan doet het wel te geven. Vroeger was er natuurlijk nog geen onderzoek naar en waren de baby sterftecijfers vele malen hoger dan nu.
3 maanden geleden
Altijd goed om critis te zijn maar vitamine K en D kunnen aantal ellendige complicaties voor je kindje voorkomen (je zult net de gene zijn bij wie het wel gebeurd). Artsen raden dit echt niet zomaar aan.
Op eigen houtje vergelijkingen gaan maken met vroeger/ afrika zonder naar resultaten van onderzoeken te kijken slaat echt nergens op. Dat is het zelfde als zeggen ach vroeger mocht je nog drinken tijdens de zwangerschap en lang niet alle babys zijn er slecht uitgekomen.
Onze kraamzorg raden wel aan om de vitamines op olie basis te geven ipv op waterbasis.
3 maanden geleden
Reactie op kinderwens1995
Wat een domme reactie 😤
Ja dat vond ik ook
3 maanden geleden
Reactie op saartje2024
Ik denk dat je er goed aan doet het wel te geven. Vroeger was er natuurlijk ...
Dit..
3 maanden geleden
Bedankt! Aan deze reactie heb ik wat!
Dus je hebt alleen wat aan een reactie als het dezelfde mening heeft als jij? Ik zeg niet dat heel Afrika geen geld heeft. Maar prioriteiten liggen bij de meeste gezinnen ergens anders. Sterfte cijfer van jonge kinderen is ook hoger daar. Helaas in de mens niet tot in de perfectie geschapen zoals je in je andere comment aangeeft. Als dit namelijk zou zijn, zouden er namelijk geen ziektes zijn, mutaties van cellen, genetische defecten etc. De natuur heeft als basis dat er veel babys worden geboren omdat er ook veel sterven. Net zoals bij dieren survival of the fittest. Dus nee.. een lichaam is van nature niet perfect en heeft anno 2024 gewoon ondersteuning nodig om gezond te worden/blijven. En helaas is die ondersteuningen vanuit borstvoeding op het gebied van vitamine d en k niet optimaal..
Maar... aangezien je zo overtuigd ben van je mening.. Waarom vraag je het dan?
3 maanden geleden
Reactie op VdB21
Ze bedoelde dat jouw eigen reactie dom was ;)
Inderdaad 🤣