27 Reacties

3 maanden geleden

Ik ben nu een week overgestapt, deze keer omdat ik voor m'n gevoel te weinig melk had voor m maar de rest van de gevoelens had ik ook. Eerste keer ging alles vanzelf en voelde ook fijn en ontspannen, ja alsnog de "last" van als enige verantwoordelijk voor de voedingen etc. Deze keer voelde het heel anders, en ik denk dat de babybdat ook aanvoelde en dat misschien de productie oom heeft beïnvloed. Nu dus de fles en is nog steeds beetje wennen maar wat een rust geeft het me ook. Ik kan rustig douche zonder te denken datbik moet haasten want stel ze hebben me nodig, als er visite is of we zelf de deur uit zijn kan hij gewoon drinken en ik hoef niet apart te gaan zitten. De nachten is natuurlijk nog steeds slopend en je ben wat langer bezig met flesje maken en nog even omspoelen😜 Zeker ook wel pro bv, wilde het eigenlijk 2 maanden wel volhouden maar het is goed zo 😊

3 maanden geleden

Hi! Wat vervelend dat je je er niet goed door voelt. Ik heb het bij mijn eerste gehad, heb 2,5 week borstvoeding gegeven en was helemaal gesloopt. Heb heel lang getwijfeld maar uiteindelijk zo blij met de switch naar kv. Mijn zoontje ging er hartstikke goed op, sliep langer door en is nu een vrolijke, grote jongen die nooit ziek is. Voor mij het grootste voordeel dat je onbezorgd alleen op pad kan, anderen ook flesjes kunnen geven en je de nachten kan verdelen. Nu met de 2e dan ook meteen voor kv gegaan en de kraamtijd is zoveel fijner en chiller. Een kind merkt het als de ouders tevreden en ontspannen zijn

3 maanden geleden

Ik was alleen staande moeder toch vond ik borst voeding mooiste wat er is maat het brak me op met een peuter en kleurt en dan new born voeden, ook had ik goede productie maar het vrat me met alles op, ik ben toch ook over gegaan op kunst voeding, ik zeg maar zo als moeder ben jij draaiende moter van het gezin als jij goed functioneert dan functioneert de kinderen of het kind ook goed een happy mama is een happy baby, je mag je zelf als moeder nooit weg cijferen. Dat kan stomme gevolgen hebben voor later.

3 maanden geleden

Beide vormen van voeden hebben voor en nadelen.. ik vind het in de nacht ook mega zwaar. Om het voor mij in de nacht makkelijker te maken verschoont hij eerst de luier, en legt hij haar naast mij neer en voed ik liggend. Daarna als ze moet boeren doet hij dat en legt hij haar weg. Soms slaapt ze direct na het voeden en kan ik haar direct wegleggen of laat ik haar liggen. Maakt het echt zooveel makkelijker. Ik geef nu 5 weken bv en heb ook elke week een paar keer een mental breakdown 🤣. Alleen dan denk ik weer kv heeft ook nadelen en moet je ook flesjes maken/schoonmaken etc. Moedermelk is ook wel heel makkelijk met ontstoken oogjes/verstopte neus etc ja dan denk ik weer ik wil niet stoppen 😂😂😂 zooo dubbel

3 maanden geleden

Ik ben ook aan t overgaan.. borstvoeding loopt goed. Wel heeftbze spruw waar we niet vanaf komen. Maar ook mij valt het te zwaar.. ik ben ook aan overgaan op flesvoeding. Blije mama, is blije baby. Borstvoeding is gewoon super intensief. Wees trots dat je het een kans hebt gegeven en het de eerste periode wel heb kunnen geven! Niks om je schuldig over te voelen!!

3 maanden geleden

Ik zat met precies hetzelfde. Alles liep goed, maar alles alleen doen en met name de nachten braken mij volledig op. Ik merkte dat het mentaal aan mijzelf ging knagen en ben daarom overgestapt op kunstvoeding. Heb ik spijt? Ja en nee. Ik vond bv geven heel erg mooi maar het was het niet waard om er mentaal aan onderdoor te gaan. Blije mama is een blije baby

3 maanden geleden

Ik heb 2 zoon wel borstvoeding gegeven , ik was erg ongelukkig ik had altijd pijn tot het ging bloeden +borstontsteking nu heb dochter van 11 dagen oud ik heb En ik heb bewust geen borstvoeding te geven kv en iedereen is gelukkig Mama gelukkig mijn kinderen gelukkig en mijn man ook gelukkig want hij help ook mee😇

3 maanden geleden

Ik ben na 1 week bv, met pijn in m’n hart, gestopt. Ik vond het voeden ook erg zwaar… sowieso omdat ik erg slecht genees na de bevalling, weet gewoon niet hoe ik zitten of liggen moet. Laat staan voeden, met grote frustratie en verdriet bij mij en m’n dochtertje. Ook mentaal vond ik het moeilijk, had echt het idee dat ik haar tekort schoot omdat ik niet goed kon voeden. En dan nog het stukje dat ze volledig van mij afhankelijk is… Ik heb er heel heel hard om gehuild maar sinds we over zijn op kunstvoeding, ben ik zoveel rustiger en dus m’n kleine meisje ook. Ik heb gegeven wat ik kon en met kunstvoeding is ook helemaal niks mis 🩷

3 maanden geleden

Eerste ook fulltime gekolfd en nu bij tweede eigenlijk vrijwel direct over gegaan op kunstvoeding. Voel me met vlagen nog schuldig, maar heb wel rust in mijn hoofd en lijf. Stress is ook niet bevorderlijk voor je productie. Doe waar jij je beter bij voelt. Wat al eerder gezegd is: blije mama is een blije baby.

3 maanden geleden

Hier hetzelfde. Mijn meisje is 2 weken en een dag oud, meteen vanaf begin BV. Wat een aanslag op m’n lijf en mentale welzijn. Ik vind het heel pittig en het geeft mij stress (wanneer moet ze weer, ben ik dan beschikbaar, met onrustige nachten en daarbij BV: superzwaar en stressvol). Mijn moeder pleit voor BV, mijn schoonmoeder zegt: blije mama is blije baby. Ik schaam me ervoor dat ik er ook over nadenk om over te stappen op KV, terwijl Bv in principe goed loopt. Maar de mentale klappen die ik ervan krijg… is het t waard? Diep van binnen zeg ik van niet :(

3 maanden geleden

Bij onze eerste ben ik begonnen met bv. Ging hartstikke goed, maar ik vond het afschuwelijk. Zelfde dingen als jij beschrijft. Moest elke keer huilen. Na twee weken nog een poosje fulltime gekolfd en afgebouwd. Na 6 weken was ik over op kv en nooit spijt gehad. Bij onze tweede (nu een maand) heb ik prenataal gekolfd om mijn schuldgevoel ‘af te kopen’ en niet met bv begonnen. Voelt voor mij heel goed zo. Volg vooral je gevoel, zou ik zeggen. Succes met je keuze!

3 maanden geleden

Reactie op ACSB

Beide vormen van voeden hebben voor en nadelen.. ik vind het in de nacht oo ...
Even ene vraagje v Over ontstoken oog en verstopte neus? Doe je daar dan 1 drupje moedermelk in? Hoe vaak? En voor hoe lang? :-)

3 maanden geleden

Reactie op pln92

Even ene vraagje v Over ontstoken oog en verstopte neus? Doe je daar dan 1 ...
Soms probeer ik na het voeden wat in haar oog te druppelen maar soms wordt dan wel alles nat. Je hebt van die pipetjes waar van dat zoutoplossing in zit, deze maak ik leeg en doe ik wat moedermelk in. Dit druppel ik dan in haar oog of neus. Ik doe wel 3/4 druppels in het neusje en in het oogje 1/2. Dit in de ochtend en avond. Neusje zou je wel vaker kunnen doen. Je kan zelfs moedermelk op het naveltje doen als deze nog niet helemaal is genezen. In de ogen doe ik sws elke ochtend en het neusje als ze wat niest/droog neusje of verstopt neusje heeft.

3 maanden geleden

Reactie op EssieLE

Ik ben ook aan t overgaan.. borstvoeding loopt goed. Wel heeftbze spruw waa ...
Spruw kan je wegkrijgen met zilver spray van the health factory! Op je tepel spuiten voor je gaat voeden of 1 spuit op de tong

3 maanden geleden

Reactie op DiedeH94

Hier hetzelfde. Mijn meisje is 2 weken en een dag oud, meteen vanaf begin B ...
Ik geef nu 5 weken bv en vond het vanaf 4 weken iets makkelijker worden

3 maanden geleden

Ik ben gestopt om dezelfde reden, gewoon doen wat goed voelt. Ik sta helemaal achter mijn keuze en ben blij met de ‘vrijheid’ die ik er nu voor terug heb. Ik voel me ook weer helemaal mezelf

3 maanden geleden

Reactie op ACSB

Soms probeer ik na het voeden wat in haar oog te druppelen maar soms wordt ...
Oh wat fijn! Huilt je baby niet als er melk in zijn oogjes of neusje komt? Waarom doe je dit elke dag ivm onsteking of om het te voorkomen. Goeie tip ook van de navelstreng! Dank je wel 😀

3 maanden geleden

Ik snap je gevoelens helemaal! Toen ik zwanger was, dacht ik: “Borstvoeding of kunstvoeding, wat maakt het uit, het is allebei prima.” Maar als je dan borstvoeding hebt gegeven aan je kleine hummeltje voel je je zo schuldig als je niet doorzet. Terwijl je echt eerst voor jezelf moet zorgen voordat je voor je kindje kunt zorgen. Dus wat anderen hier ook al zeiden: happy mummy, happy baby.

3 maanden geleden

Ik geef beide, ben wel de borstvoeding aan het afbouwen want deze dame lijkt beter gevuld te zijn door nutrilon dan door mijn borstvoeding.. ze drinkt gemengd of afwisselend borst/ kunst en dat gaat goed

3 maanden geleden

Ik stel het moment van overgaan nog uit…had met mezelf zes weken borstvoeding afgesproken. Ik weet niet of ik dat ga redden om dezelfde reden: productie is prima maar het is echt pittig naast het herstel, de onderbroken nachten en het hebben van een peuter. Ik weet wel dat áls ik eenmaal om ben, ik waarschijnlijk ook opgelucht zal zijn!