16 Reacties
2 jaar geleden
Herken dit verhaal helemaal, wij zitten een beetje met hetzelfde. Willen wel graag een 2e, ook zodat onze dochter niet alleen is maar zien ook meer 'nadelen' dan voordelen. Ik volg dus even 🤭
2 jaar geleden
Wat ik vooral hoor is dat een 2de makkelijker is. Omdat je al ervaring hebt en het niet allemaal nieuw is. Plus dat je als ouder makkelijker bent en "minder" voorzichtig. Tuurlijk zal het sommige momenten ff pittig zijn zoals de nachten enzo. Maar dat de eerste zwaar was wil niet zeggen dat het bij de 2de ook zo is.
2 jaar geleden
Vraagje. Wil JIJ graag een 2e kindje. Of wil je een 2e kindje omdat een ANDER dat graag zou willen?
Zie je jezelf met 2 kindjes of vind je het eigenlijk wel makkelijk zo met 1 kindje?
Heeelll cliche allemaal met wat ik zeg. Maar je moet echt voor jezelf aanvoelen of jij diegene bent die graag een 2e kindje wil.
❤️ ik hoop dat je wat hebt aan mijn vragen
2 jaar geleden
Waarom zou je kindje het erg vinden om alleen te zijn? Ze weet niet beter.
Ik ken mensen die enigskind zijn en graag een broer of zus hadden gehad, ken ook mensen die een broer of zus hebben en wouden dat ze alleen waren. Broer of zus zijn is geen garantie dat het vrienden worden.
Als je een 2e neemt omdat het nu eenmaal in de maatschappij zo gaat, ben ik bang dat je niemand een plezier doet.
Ja, er zijn gezinnen die groot zijn en dat heerlijk vinden. Alles samen doen en de grootste lol hebben.
Daarintegen zijn er echt zat mensen die spijt hebben van de 2e.
Het is ook jouw leven. Niet enkel die van je kind.
Buiten dat alles. De reden dat wij geen 2e nemen is omdat we 1 al heftig genoeg vinden en hem liever alle aandacht geven en dat de wereld momenteel beter af is met mensen die 1 kind nemen dan 2. (Mijn mening, ik veroordeel niemand die wel voor een groot gezin kiest)
2 jaar geleden
Een succes verhaal:eerste van juni 2020, traumatische spoedkeizersnede, zware tijd met kindje met erge reflux,superalert, nachten vaak lang wakker, moet veel bezig gehouden worden,woede- aanvallen alles erop en eraan(en pas lopen met 18 mnd) . Tweede kindje sneller dan gedacht in februari 2022 geboren, wat een verademing!!! Net zo zware bevalling met weer ongeplande keizersnede, maar wereld van verschil! Slaapt veel makkelijker zelfstandig, geeft zich over aan slaap, drinkt goed aan de borst, kan zo fijn zelfstandig spelen en huilt bijna niet, echt vrolijke baby, slaapt smorgens tot 8 uur (oudste is helaas om 5 u/6u nog steeds elke dag wakker😔). Dus deze keer wel roze wolk in de kraamweek ondanks keizersnede, en zijn we blij dat we het gedaan hebben🥰. Maarja je hoort het ook wel eens andersom... maar wij zeiden tegen elkaar: veel erger dan dit kan het toch niet meer worden, dus kan alleen maar meevallen haha. Succes met de keuze!
2 jaar geleden
Reactie op Pptje
Vraagje. Wil JIJ graag een 2e kindje. Of wil je een 2e kindje omdat een AND ...
Bedankt voor je reactie, graag wil ik zelf wel een kindje maar heb zoveel schrik voor alles terug opnieuw mee te maken.. + of dat ik het wel allemaal aan kan en rond krijg. (Ik werk fulltime) Ik vermoed dat een 2e kindje dubbel zo waar is omdat je nog met een peuter zit.. daarom dat ik graag wou weten hoe andere daar tegenover staan.
Zelf kom ik uit een gezin van 5 en heb met mijn zus een heel goeie band, ik wil dat ook aan mijn dochter kunnen geven of toch de kans tot een goede band 😘
VRIEND
2 jaar geleden
Wij hebben 2 kindjes en het is het is gewoon pittig. Wij wisten dat het ook gewoon pittig zou worden en proberen niet te veel tijd ertussen te laten, ze schelen 1 jaar en 8 maanden. Ons eerste kindje deed het op zich prima en sliep redelijk snel door en dit was voor ons een belangrijke overweging. Idd de eerste maanden gingen voorspoedig en we waren stukken beter voorbereid. Maar eerlijk, 2 kids is echt iets waar je voor moet kiezen omdat je het echt zelf wil. Ik snap idd de overweging van anders is ons kindje 'alleen' zonder broer of zus. Dit is ook wat voor ons meetelde. Ik moet toegeven dat ik nu veel meer besef dat de 'norm van de maatschappij' meer druk op mij legde dan ik dacht. Wij hebben geen ruim netwerk, maar hebben wel 2 oppasmeiden. 2 kindjes laten logeren is gewoon pittig voor diegene die oppast en dat snappen we. Maar we hebben we echt meer behoefte aan soms samen dingen doen dan alleen met de eerste. Toch meer drukte, 2 kindjes die ziek worden, soms 2 kindjes die onrustig slapen, huilt de ene dan wordt de ander er toch ook wakker van...
Heb ik spijt, nee. Maar, ik zou wel willen dat de tijd even een tikkie sneller gaat....
Ik ben geen 'stop-de-tijd' moeder. Ik kijk er naar uit dat we de kinderen dalijk de wereld kunnen laten zien.
Wat ook telt, als mijn man niet zo'n goede vader was en we echt ook alles samen zouden doen, was ik niet voor een 2e gegaan.
Je zit ook weer vast aan de slaapjes etc, waar je juist net zga uit was.
De avonden hadden we al redelijk snel terug, maar wij hebben wel een structuur met naar bed gaan (19.00/19.30) en daarna hebben wij even relax tijd
Het is pittig en tuurlijk zijn er ook genoeg mooie momenten. Maar een 2e kindje is niet zozeer makkelijker alleen omdat je weet hoe alles moet. Het is nog steeds intensief.
Hoop dat je er wat mee kan!
2 jaar geleden
Herkenbare gedachten. Vooral voor mijn man. Mijn wens voor een tweede is wel sterk al is dat vooral een gevoel en denk ik rationeel hetzelfde als jij. Ben geen babymama volgens mij en vond het begin erg pittig!!
Ervaringen over een tweede kindje kan ik dus niet delen. Ik probeer ook aan later te denken. Niet de tropenjaren waarin je (opnieuw) veel in levert en druk/moe bent. Vooral als ze groter zijn dat ze samen zijn, samen tegen (of voor :)) de ouders, met 4 zijn in het gezin, als ouders wegvallen niet achterblijven. Zulke dingen.. maarja hier dus ook nog een dilemmapunt
2 jaar geleden
Reactie op Julie123
Ja ik denk helemaal hetzelfde als jou. Ik ben echt ook geen babymama.. maar ...
Ja! En ik wil wel hoor. Denk kom maar op, dat kunnen we wel ook als het even minder leuk is. Nu m'n man nog...
2 jaar geleden
Reactie op Julie123
Mag ik jou iets persoonlijk vragen?
Als je nu wist wat je nu weet, zou je h ...
Hoi, dat niet... de eerste weken zijn gewoon heel erg pittig. Daarna gaat het met de dag makkelijker. Je leert je kindje beter kennen en je gaat zelf wat makkelijker denken. Komt de was een keer niet in de kast, jammer dan. Kom ik vandaag niet aan stofzuigen toe, dan morgen maar weer een poging 🤷🏼♀️. Zolang de kindjes blij en tevreden zijn ben ik dat ook 😉
2 jaar geleden
Ik ben nu in verwachting van de tweede en bij mij is het omgekeerd… ik heb zo’n makkelijke 2 jaar gehad met onze dochter dat ik denk “het geluk moet toch een keer op zijn?”.. hahaa.. Maar goed, we ondergaan het! Ik ben ook enorm bang; aandacht verdelen, vrijheid die je nu nog hebt, kosten.. etc etc… Maar… ik ben inmiddels ook bij heeeeeeel veel voordelen!
- je draait je hand voor een tweede niet meer om. Alles is bekent terrein
- zo gezellig thuis
- je kleine heeft altijd iemand, vooral de regenachtige dagen of tijdens de autorit op vakantie
- makkelijker eten. Zien eten doet eten
- altijd reuring
- een op school, de ander op de opvang! Prima verdeling.. beiden zijn er niet! 🎊🎉😂
Ze zeggen dat van 1 naar 2 makkelijker is dan van 0 naar 1!
2 jaar geleden
mijn zoon is net 2 en mijn dochter is 3,5 maand.
de eerste paar maanden zijn pittig, dat geef ik toe.
in het begin ga je echt geen tijd hebben om savonds even rustig tv te kunnen kijken, dan wil je gewoon op tijd naar bed.
maar nu met 4 maanden komt de vroege bedtijd in zicht, dus mama krijgt wat meer tijd voor zichzelf.
het helpt ook dat beide kinderen een overlappend middagdutje hebben, dus dat is ook weer een uurtje voor mama.
qua baby vind ik de 2e makkelijker, je weet beter waar je op moet letten. maar de 2 jarige vraagt natuurlijk ook om aandacht.
mijn zoon kan gelukkig super goed alleen spelen en anders gewoon de tv aan 🤷🏼♀️
ach ik moet er even doorheen, het gaat met de dag beter, je went eraan