19 Reacties

3 jaar geleden

Mijn dochter is ook 18 maanden en ook veranderd in een (b)engel. Ze is nogsteeds hartstikke lief natuurlijk maar snel boos, snel huilen en op het moment gooit ze met alles. Net bij het avond eten gooide ze alles naar ons toe.. straffen helpt niet want ze lacht ons gewoon uit.. ik opende de app om te kijken naar herkenning en toen zag ik je bericht.. ik heb al eerder gelezen dat 18 maanden een fase is een pittige dus denk ik dan maar en hopelijk snel voorbij..

VRIEND

3 jaar geleden

Herkenbaar en wat ik doe is vooral erop uit gaan. De bossen in, naar de speeltuin, naar familie/vrienden etc zodat je even samen stoom af kunt blazen. We komen er wel weer doorheen🤗

3 jaar geleden

Reactie op Jhzrs

Mijn dochter is ook 18 maanden en ook veranderd in een (b)engel. Ze is nogs ...
Dat uitlachen herken ik helemaal!! Uiteraard is mijn mannetje ook heus heel lief hoor, haha. Dat wilde ik nog even gezegd hebben. Maar jeetje.. wat een pittige fase is dit. En hij duurt lang!

3 jaar geleden

Hi lieve mama. In de afgelopen 2 weken hebben ongeveer 3 mensen (waaronder ik) een zelfde soort bericht geplaatst. Het is normaal voor een dreumes van 18 maanden. Kennelijk starten ze dan de peuterpuberteit. Er is niets mis met je zoontje.

3 jaar geleden

Lieve mama, ik denk zeker niet dat jij iets verkeerds doet! Hier precies hetzelfde namelijk..en dit duurt ook echt al even. Alles is anders, gedrag maar ook zyn slapen. Af en toe denk ik: waar is mn kind? En denk ik dat er van alles mis is. Totdat ik hier op forums berichten lees van andere mommy's en ik dingen herken. Op zo een moment probeer ik te denken; ookal duurt dit best lang, het komt vast wel goed.. Niet aan jezelf twijfelen, je bent en blijft een goede mama voor jouw kindje!

3 jaar geleden

Reactie op Kayleighelyse

Dat uitlachen herken ik helemaal!! Uiteraard is mijn mannetje ook heus heel ...
Oh erg he! Ik voel me zo niet serieus genomen door m'n eigen kind hahaha. Ja het duurt idd lang.

3 jaar geleden

Reactie op Lovesxmor

Lieve mama, ik denk zeker niet dat jij iets verkeerds doet! Hier precies h ...
Wat een super lieve reactie van je 💕 doet me heel goed, want ik zal alweer met de tranen in m'n ogen zojuist. Hopen maar dat dit snel voorbij gaat. Ik wil m'n kind terug!

3 jaar geleden

Reactie op Gizmo-24

Hi lieve mama. In de afgelopen 2 weken hebben ongeveer 3 mensen (waaronder ...
Dan hopen we maar dat deze fase snel voorbij gaat dan 🙄😂 dank je voor je reactie! ♥️♥️

3 jaar geleden

Meid, niks mis met je ventje. Sterker nog; hij ligt precies op schema. Ik ben GZ-psycholoog en heb al een aantal topics met hetzelfde onderwerp voorbij zien komen (en beantwoord). In tegenstelling tot wat gedacht wordt, begint de peuterpubertijd rond de 18 maanden. Dat is de fase waarin je kindje door krijgt dat het een eigen persoontje is, met een eigen willetje. Dat is hij aan het uitproberen. Als jij zegt dat iets niet mag, merkt hij dat hij een keuze heeft om daar naar te luisteren. De gevolgen van niet luisteren heeft hij nog niet door, dat kan hij nog niet. Grenzen testen hoort juist bij deze fase. Die grenzen (tot in den treuren) aangeven is wat hij nodig heeft. Verwacht niet dat hij snel gaat leren, want dat heeft tijd nodig. Daarnaast ontstaan vaak frustratie omdat iets nog niet lukt of iets niet mag. Maar emoties reguleren lukt nog niet. Daar zijn papa en mama nog voor nodig. Benoemen van emoties, dat het oké is en dat jij er bent, kan helpen om de frustratie weer te laten zakken. Het is een pittige fase die (heeeeeel) veel geduld vraagt. Ik zit er zelf ook midden in 😉

3 jaar geleden

Hier heel herkenbaar. We weten niet wat ons overkomt.

3 jaar geleden

Oh dit is zo herkenbaar.. Ik had het eerst ook niet door dat de volgende fase alweer aangebroken was.. Mijn zoontje wordt eind mei 2. Hij kan ook vanuit t niks 'ontploffen' zeg maar. Huilen en heel dramatisch zich zelf op de grond laten vallen en om zich heen slaan. Wat ik meestal doe want vasthouden en troosten wil hij vaak niet dan, is gewoon op de grond bij hem gaan zitten en mn armen spreiden. Als hij zover is komt hij wel om een troost/goedmaak knuffel.

3 jaar geleden

Hier net hetzelfde. 😊 als hij weer een bui heeft en zich op grond laat vallen ga ik meestal in de buurt bij hem zitten. Benoem zijn emotie dat het ok is om gefrustreerd of boos te zijn en wacht dan dat hij vanzelf naar mij toe komt voor een knuffel en troost. Het is best pittig maar ook zo warm als hij dan weer rustig is en bij me komt zitten. Gevoel van dank je mama dat je er voor me bent ❤️ dus alle mama’s: geduld wordt beloond.💜🙏🏻

3 jaar geleden

Hier ook herkenbaar en 19 mnd oud. Ik laat hem maar uitrazen. Tuurlijk zeg ik dat slaan niet mag. Maar zijn driftbui van huilen schreeuwen gillen.. wat schoppen en slaan om hem heen... las dat het wel past bij de ontwikkeling. Eigen ik en gefrustreerd. Niet weten hoe emoties te uiten. Vannacht duurde het van 5 tot 6.30 uur en daarna ging hij weer slapen 🙃tijdens zo een bui is niks goed. Mag hem niet troosten aanraken. Werkelijk niks. Toevallig las ik dan vandaag over erkennen en positief er op in gaan. Weet niet of het helpt. Maar ik ging dus zeggen dat hij niet zo happy was. Misschien boos verdrietig gefrustreerd en dat het oke is. En dat het nu weer over is 🤷🏻‍♀️

3 jaar geleden

Hier ook voor een gedeelte herkenbaar. Onze kleine meid is 18 maanden en heeft af en toe ook een driftbui als iets bijv niet lukt. Mijn inziens komt het door frustratie en dat ze zich niet goed kan uiten. Even afleiden en prima, boosheid duurt dan niet lang. Onze meid gaat gelukkig niet slaan en/of op de grond liggen rollebollen. Even doorzetten 🙂

3 jaar geleden

Reactie op SGVS

Meid, niks mis met je ventje. Sterker nog; hij ligt precies op schema. Ik b ...
Begint rond 18 maanden. Weet je toevallig ook wanneer de peuterpubertijd weer weg moet ebben?

3 jaar geleden

Reactie op Minienmama

Begint rond 18 maanden. Weet je toevallig ook wanneer de peuterpubertijd we ...
Tussen de 3 en 4 jaar, helaas. Soms iets eerder. Maar de piek ligt aan het begin, omdat de emotieregulatie steeds meer verbetert. Het testen van grenzen en reacties zal wel even aanhouden

3 jaar geleden

Hier ook heel herkenbaar, maar vooral het gedeelte met het slaan. Hij moet heel hard lachen, en doet dit gewoon uit het niets. Wanneer wij boos op hem worden lacht hij ons gewoon uit. Dit gebeurd eigenlijk regelmatig als ik hem vertel dat iets niet mag en ik laat merken dat die er mee moet ophouden. Gaat meneer mij uitlachen. Gelukkig is mijn zoontje veel vaker lief en vrolijk, maar het uitlachen is wel een dingentje. Hoop maar dat dit een fase is die niet te lang meer duurt 🙊

3 jaar geleden

Heeeel herkenbaar! Onze zoon was een tijdje ook alleen maar boos, zelfs sokken aan was een drama, maar als je ze dan uitdeed was die ook weer woedend. Ik merk dat dit een fase is geweest: heb hem wel in de hoek gezet, paar keer waarschuwen en als je niet op houdt ga je daar maar staan. Afkoelen. Na een paar dagen nam dit gelukkig af. Het hoort bij de leeftijd denk ik, ze moeten leren omgaan met emoties en dat is een enorme rollercoaster voor die kleintjes. Ik strafte wel, zeuren om niks is in de hoek staan. Het werkte hier wel. Succes en sterkte!

3 jaar geleden

Herkennen jullie ook dat jullie kindje heel boos wakker wordt? Echt gewoon chagrijnig.. 🤷🏼‍♀️ En hij is ook zo onaardig tegen de hond opeens. We dachten het net een beetje onder controle te hebben, maar hij blijft opeens maar weer meppen.