35 Reacties

2 jaar geleden

Ik wil ook geen tweede. Dat wist ik toen ik eindelijk het tweede trimester had gehaald. En na de bevalling etc wist ik het alleen maar nog zekerder. Maar idd, om je heen kan je nogal wat opmerkingen krijgen waardoor je onzeker wordt en je je eenzaam kan gaan voelen…

2 jaar geleden

Bij ons blijft het hoogstwaarschijnlijk ook bij onze dochter. Na de zwangerschap ben ik ziek geweest waardoor een natuurlijke zwangerschap er niet meer in zit (zal via ivf nog wel kunnen). Daardoor neig ik naar 1 kindje, mijn man wil het trouwens sowieso bij 1 houden. Maar ik vind het ook wel lastig om dan te lezen van nieuwe zwangerschappen. Maar we zijn ontzettend blij met onze dochter en we kunnen haar nu alle aandacht geven, dat maakt het voor mij iets gemakkelijker.

2 jaar geleden

Wij houden het ook bij 1tje, persoonlijk zouden wij meer kinderen niet aankunnen denk ik. 1tje om al onze liefde aan te geven, al onze aandacht, maar ook voor onszelf. Iedereen weet dit ook van ons, dus gaat men er ook niet over beginnen denk ik.. wij bewonderen alleen maar zij die meerdere kinderen hebben, maar voor ons is dit duidelijk niet weggelegd ☺️

2 jaar geleden

Ik wil ook geen tweede kindje. Alles wat mooi moest zijn aan een zwangerschap, bevalling en kraamtijd herinner ik me alleen maar als traumatisch. M’n bevalling was een piece of cake, maar ik ben gewoon bang dat ik er met nog een kind bij weer alleen doorheen moet. Ik gun letterlijk niemand het alleenstaand ouderschap zonder enige steun.

2 jaar geleden

Reactie op daphnepindakaas

Ik wil ook geen tweede. Dat wist ik toen ik eindelijk het tweede trimester ...
Fijn om te horen dat ik niet de enige ben die dit meemaakt, je word er inderdaad onzeker van! Ik hou zielsveel van onze dochter, en misschien dat ik er over een jaar anders over denk, maar op dit moment niet en om dan al die verhalen te horen is niet altijd prettig..

2 jaar geleden

Ik wil ook geen tweede kindje. Alles wat mooi moest zijn aan een zwangersch ...
Dat lijkt me helemaal een hel inderdaad! Maar wel knap van je dat je je kindje alleen opvoed

2 jaar geleden

Reactie op Jennekee

Dat lijkt me helemaal een hel inderdaad! Maar wel knap van je dat je je kin ...
Ja zo voelt het ook jammer genoeg. Gelukkig heb ik een zonnetje in huis dus ik ben druk😂 Dankjewel!

2 jaar geleden

Wij laten het zeer waarschijnlijk ook bij 1. Geen vervelende zwangerschap, bevalling of wat dan ook.... wel een hectisch leven (uiteraard ook een keuze) en we willen volop genieten van ons kindje. Wat overigens geen waardeoordeel is tov mensen met meer kindjes. Alleen maar respect voor...

2 jaar geleden

Ja ik! Ik ben blij met 1 zoontje en voel gewoon dat het goed is zo.

2 jaar geleden

Hier ook

2 jaar geleden

Hier ook hoor! Wat ik zo vervelend vind is dat mensen raar opkijken als je zegt dat je niet nog een kindje zou willen. Alsof dat zo gek is.... en dan moet je je 'verantwoorden' waarom je het bij 1 wil laten. 🤷🏼‍♀️

2 jaar geleden

Reactie op Amve

Hier ook hoor! Wat ik zo vervelend vind is dat mensen raar opkijken als je ...
Precies dat! Je voelt je bijna bezwaard omdat je in hun ogen geen ‘normaal’ gezin hebt

2 jaar geleden

Reactie op Jennekee

Precies dat! Je voelt je bijna bezwaard omdat je in hun ogen geen ‘normaal’ ...
Dus dat! Terwijl wij nu heel erg het gevoel hebben compleet te zijn met zn 3tjes 🥰

2 jaar geleden

Reactie op Amve

Dat hebben wij dus ook! Misschien dat ik er ooit anders over ga denken, maar op dit moment zijn we compleet, al dat oordelen is soms gewoon moeilijk

2 jaar geleden

Wij twijfelen ook heel erg. Ik had een prima zwangerschap & bevalling, alleen het moederschap valt mij zo nu en dan erg zwaar. Vooral de eerste paar maanden! Plus ik doe het grotendeels alleen omdat mijn man vrachtwagenchauffeur is en vroeg weg/laat thuis is, en dat vind ik ook erg pittig! En financieel & qua ruimte in huis is ook een punt. En idd, vind het zo raar als wij mensen vertellen het misschien wel bij 1 te laten, dat we gewoon commentaar krijgen.. Als wij dat willen, willen wij dat.

2 jaar geleden

Je bent zeker niet de enige. Hier ook erge twijfel maar ik ben er ook eigenlijk niet mee bezig. Onze baby’tjes zijn nog zo klein. Ik heb zelf een zware hg zwangerschap gehad. Dat in combinatie met dat ik twee bonus kinderen heb, denk ik niet dat wij nog voor een tweede gaan. Lekker alle liefde en aandacht voor ons jongetje 🤍

2 jaar geleden

Yes! Ik. Ik lees vaak dat sommige vrouwen zich “nog niet compleet” voelde en dat gevoel heb ik dus wel. Ik vind 1 voldoende. En om dit (allemaal zonder partner) nog een keer te doen, de slapeloze nachten, niemand die een keer oppast, nooit een dag voor mezelf. Mijn lichaam is niet meer de mijne, zal vast nog wel iets bijtrekken maar blijf voor altijd onzeker over mn strae. Nee hoor. Ik heb een geweldig kind, ik zou er niet nog 1 zoals zij willen want zij is perfect en zoals zij is er maar 1. Ik ben compleet. (En ook als ik weer een partner mag komen in de toekomst waar ik overigens niet om zit te springen, zou hij het er toch mee moeten doen dat ik geen kinderen meer wil)

2 jaar geleden

Ja, ik wil ook maar 1 kindje. Ik mag kwa zwangerschap,bevalling,kraamtijd etc echt niet klagen, heb een super makkelijk en leuk kindje. Maaar nee als het aan mij ligt nooit weer. Ik heb altijd geroepen ik wil geen kinderen. Ik ben overwachts door de pil heen zwanger geraakt. Ben smoor verliefd op mijn kleine man wil ook echt niet meer zonder hem. Maar nee geen 2e voor mij 😅. Dat raar aangekeken worden herken ik, maar ook de zin ach wacht maar met 3 jaar loop je toch weer met een dikke buik.

2 jaar geleden

Wij houden het ook bij één kindje om verschillende redenen: Ik ben ruim 40 en ben me bewust van de risico's. Zwaar eind vd zwangerschap gehad ivm corona, longontsteking, zwangerschapsvergiftiging en een bevalling die uitliep in een spoedkeizersnee. Aangeraden om in ieder geval een jaar te wachten, mochten we een tweede willen. Dan nog de vraag hoe snel je weer zwanger raakt... Mijn man heeft 2 dochters uit zijn vorige relatie. Dus regelmatig dat we met z'n 5-en zijn. Dat voelt dan ook heel compleet!

2 jaar geleden

Vind het vooral vervelend dat heel veel mensen zeggen dat het “zielig” zou zijn voor mijn dochter omdat ze dan buiten de opvang en school “niemand” zou hebben om mee te spelen.. Is het altijd nodig om een broertje of zusje te hebben om vermaakt te kunnen zijn.. Ik ben blij met mijn jongere broer maar ik denk dat ik me alleen ook prima vermaakt had, we hadden en hebben altijd een ander leven gehad en we sloegen elkaar eerder de tent uit toen we jong waren dan samen te spelen haha. Hoe denken jullie daarover?