20 Reacties

2 jaar geleden

Heb dit ook wel eens gevraagd aan CB. En zij zeggen (wat ik ook al dacht) kijk naar wat hij heeft gegeten op een dag. Als ons zoontje normaal gegeten heeft dan bied ik als hij z'n hapje niet wil wat fruit aan of een cracotte. Als hij echt niet goed heeft gegeten dan ook wel eens een boterham. Mijn ervaring is dat als ze een keer wat minder eten avonds dat dat prima kan! Ze zeggen jij bepaalt wat hij eet, hij hoeveel dus daar houd ik me maar aan vast🤪

2 jaar geleden

Meestal geen alternatief, vooral niet als hij gewoon goed gegeten heeft overdag. Soms doe ik er wat fruit naast (als ik twijfel of hij de maaltijd gaat eten), dat eet hij sowieso graag. En ik geef regelmatig al groenten bij de lunch, dan heeft hij alvast wat op.

2 jaar geleden

Eet je zelf ook elke dag evenveel groente? Ik niet en mijn kinderen ook niet. Als je kindje goed groeit en de ontwikkeling is goed kan je er op vertrouwen dat je kindje zelf die keuze kan maken

2 jaar geleden

Meestal krijgt ons zoontje rond 16u een bakje rauwkost, dan heeft hij dat alvast maar binnen. Als dan de groenten van het avondeten niet naar binnen gaan, maak ik me daar toch minder druk om. Dat wisselt hier ook behoorlijk namelijk.

2 jaar geleden

Hier geen alternatief, wil vooral niet leren dat er een alternatief komt als ze iets niet eet. Het wisselt hier ook enorm wat ze eet per dag, maar probeer altijd iets bij het avondeten te doen waarvan ik weet dat ze het lust 😉

2 jaar geleden

Hier geen alternatief, hij eet met de pot mee. Eet hij minder dan normaal of bijna niet, vind ik jammer maar iets anders bieden doe ik ook niet. Tenzij hij ook heel slecht zijn ontbijt en lunch gegeten heeft. Dan zou ik wel wat anders bieden maar is hier nog niet gebeurd.

2 jaar geleden

lekker stamp maken, dat eet ze hier super goed😊 en een dag niet is niet erg

2 jaar geleden

Hier is een schaaltje toetje na (yoghurt meestal) geen 'beloning' of 'straf' van goed of slecht eten. Ongeacht hoe hij heeft gegeten krijgt ie dat. Wanneer hij de hele dag al slecht eet probeer ik nog wat fruit erdoor te doen.

2 jaar geleden

Reactie op Bloemblaadje

Hier is een schaaltje toetje na (yoghurt meestal) geen 'beloning' of 'straf ...
Dit is overigens een hele goede manier, dat je toetje niet als beloning of straf gebruikt!
Ik maak overdag vaak een smoothie met spinazie, avocado, broccoli, wortel of pompoen er door heen. Als je dat mengt met wat havermelk en banaan en ander fruit dan proef je er niks van maar krijgt hij toch wat extra groenten binnen. Je kan bijvoorbeeld ook broccoli of bloemkool koekjes maken dat smaakt ook niet echt naar groenten. Gelukkig eet ons zoontje meestal wel zijn groenten goed maar als ik weet dat we in de avond bijv pannenkoek eten dan smokkel ik overdag alvast wat groentes bij hem naar binnen 😜

2 jaar geleden

groente smootie vind ze heerlijk

2 jaar geleden

Oh trouwens mijn zoontje eet ochtends havermout dat maak ik in grote hoeveelheden en daar doe ik ook 2 courgettes door heen.

2 jaar geleden

deze vandaag als toetje spinazie avocado ananas yoghurt

2 jaar geleden

en dan opslurpen met een breed rietje

2 jaar geleden

Hier ook geen alternatief. Hij eet gezond en goed over het algemeen, de laatste avonden alleen slecht (ik vermoed door tandjes). Ik verwerk overdag al wat groente in zijn maaltijden; groene smoothiebowl of groentepannekoekjes, avocado met tomaatjes op brood, gekookte worteltjes als tussendoortje.. Heeft hij dat alvast binnen 😉 Ik bied geen alternatief omdat hij slim genoeg is om dan al gauw door te hebben dat er iets anders komt als hij niet eet. Zo hebben we dat bij onze oudste ook gedaan: "Dit is wat we eten, het is gezond en lekker, wil je niet eten is dat ook prima, maar je krijgt niks anders". Die is inmiddels 5 en eet echt bijna alles... Hebben we ook wel geluk mee denk ik, we zijn zelf ook makkelijke eters.

2 jaar geleden

Deed ik eerst wel of ik pureerde het alsnog als ze niet wilde eten. Maar inmiddels doe ik dat niet meer. Ze eet wat de pot schaft en als ze niet wil eten, dan niet. Ze krijgt voor het slapen altijd nog warme melk, dus dan zit er in ieder geval iets in. En verder proberen we het de volgende dag weer. 🤷🏼‍♀️

2 jaar geleden

Onze zoon eet ook afwisselend zijn groenten. Hij gaat altijd als eerst voor de aardappel/rijst/pasta of het vlees. Op het eind eet hij dan zijn groentes, soms is dat veel en soms zo goed als niets. Wat ik nu doe is eerst zn bordje vullen met groente, en pas later vul ik zijn bordje aan met het overige. Zo weet ik dat hij wel wat groente binnenkrijgt. Soms krijgt hij wel een alternatief aangeboden als hij veel laat staan, maar dat ligt dan al op tafel (als we heel uitgebreid eten met veel verschillende gerechten bijv) maar hier ga ik zeker geen gewoonte van maken. Een schaaltje met yoghurt krijgt hij sowieso na de maaltijd, dat gaat er altijd goed in!

2 jaar geleden

De laatste tijd eet onze kleine ook wat slechter.. Hij is een paar weken geleden ziekjes geweest en nu lijkt het erop of hij 4 tanden tegelijk krijgt... Heel sneu! Ook heeft hij vorige week de BMR prik gehad. Alles op 1 hoop dus. Vaak kijk ik gewoon wat en hoeveel hij gegeten heeft op de dag. Vanochtend bijvoorbeeld zijn brood niet op. Dan maar een mandarijntje gegeven. En een fles koemelk. Meer at ie echt niet. Dan is het maar zo... Smiddags eet ie vaak wel gewoon 2 boterhammen. En sinds 2 dagen eet ie zijn avondeten niet helemaal op. Yoghurt gisteren weer wel in de avond. Dus dan hoop ik vanavond dat ie zijn avondeten goed opeet. IK ben anders heel bang dat ie teveel afvalt. Maarja, eten erin gaan proppen is geen optie haha! Als ie echt nee schudt dan is het nee en hij is, los van het zich niet lekker voelen, altijd een goede eter. Dus hij zal het niet voor niks aangeven. Vaak als ie savonds niet alles op heeft geef ik nog een flesje koemelk voordat ie naar bed gaat. In de nacht komt ie eigenlijk nooit omdat ie honger heeft. Dus hij zal wel genoeg hebben aan wat ie nou binnenkrijgt

2 jaar geleden

Miss dat groentemuffins of fritters werken als alternatief.

2 jaar geleden

Hier ook geen alternatief. Hij krijgt een bord met eten. Gister at hij alleen zn vis, een andere x eet hij alleen zn pasta of zn wortels. Hij eet verder de hele dag prima, dus ik maak me geen zorgen. Na het eten krijgt hij altijd Griekse yoghurt, zoveel hij wil. Ook als hij bijna niets gegeten heeft. De ene x eet ie de halve bak leeg, de andere x is het na 2 happen genoeg. Ik kies er bewust voor geen strijd te maken van eten. Ik vind het vooral ook belangrijk dat hij een gezonde relatie met voeding heeft. Ik ga hem er niet mee straffen of belonen en niets forceren. Dit is wat je krijgt. Wil je het niet, dan ook prima. Hij is nog nooit 's nachts wakker geworden door honger oid, dus als hij niet of weinig eet zal ie er wel geen behoefte aan hebben