28 Reacties
2 jaar geleden
En juist eerder naar bed savonds? Ze zeggen dat een vroege vogel (voor 0600 wakker) vaak baat heeft bij eerder naar bed; 1800/1830 . En hij slaapt maar 2 uur overdag jn totaal? Lukt het niet langer ofnmaken jullie hem wakker. Ze raden volgens mij rond 10 maanden nog zo’n 2,5 uur slaap overdag aan
2 jaar geleden
Hier hetzelfde probleem, al maanden.. Van alles geprobeerd. Later naar bed, vroeger naar bed, overdag meer slaap, overdag minder slaap. Hij wordt standaard tussen 5 en 6 uur wakker ‘s ochtends. Het enige voordeel is dat hij daarna wel verder slaapt. Maar toch zou ik het ook fijn vinden als hij in een keer slaapt tot een uur of 7… Helaas. Ik heb dus geen tips en lees mee
2 jaar geleden
Wij hadden hier ook een hele tijd mee te maken (5:00 wakker en ook nog in de nacht eruit moeten/wakker) denk zeker wel 1-2 maanden. Nu gaat het beter. Hoe dat precies zo is gekomen durf ik niet met zekerheid te zeggen.
We gingen zo veel mogelijk over naar 2-3-3 ritme (en dus wel voor 9:00 eerste dutje aanbieden) en zo langzaamaan zijn wakkertijd verlengd. Ook hebben we zo veel mogelijk op vaste tijden slaapjes en voeding/hapjes aangeboden en ook op vaste tijd bedtijd. Nu hebben we een redelijk ritme, hij slaapt nog wel 2,5-3uur overdag verdeeld over twee dutjes.
Het is zwaar!! Hopelijk is deze fase snel voorbij en kunnen jullie weer wat later de dag beginnen. Heel veel sterkte ❤️
2 jaar geleden
Hetzelfde hier. Leg mn dochter dan vaak bij me in bed en dan valt ze na wat brabbelen toch weer in slaap. De wakkertijd valt me meestal mee. Ik heb t idee dat als ik haar in haar ledikant houdt ze rond dat tijdstip te wakker is en overgaat op protest/ huilen. Maar zo in bed bij mij vindt ze t wel weer gezellig en doezelt ze weg.
2 jaar geleden
Hier hebben we dat ook gehad tijdens de overgang van borst- naar flesvoeding. Hij had sochtends gewoon honger bleek. We hebben zijn laatste voeding van 200 opgehoogd naar 250 en toen sliep hij weer door tot 7/8. Hij drinkt de fles van 250 overigens niet altijd leeg maar hij heeft de mogelijkheid in ieder geval wel.
Misschien hebben jullie hier wat aan. Het bleek hier dus gewoon honger te zijn.
2 jaar geleden
Ik heb dit een paar weken gehad. Niet dagelijks. Liet hem zo lang mogelijk in zn kamer. Zolang hij daar rustig zat, ging ik er niet naar toe. Ontbijt hield ik 7 uur aan. Niet vervroegd en deed hem er rond 8 uur weer in. Zn bedtijd nooit verandert. Nu is het gelukkig alweer een tijdje gewoon tussen half 7 en 7.
2 jaar geleden
Wij hebben pas een aantal weekjes een doorslaper maar ook wisselend qua wanneer ze wakker wordt. Als ze voor 6 uur wakker wordt dan is het hier vaak oververmoeid. Helpend bij ons is dat ze in ieder geval max. 4 uur na haar laatste slaapje slaapt voor de nacht (maar ja ook makkelijker gezegd dan gedaan 😂). Ook begon ze opeens haar middagdutje slechter te doen (was voorheen 2 uur, nu soms maar 1 uur en 20 min) waardoor ze te moe naar bed ging. Hebben nu haar ochtenddut weer op 45 min ipv 30 min zodat ze gedurende de dag weer wat meer slaap heeft en dit lijkt weer goed te werken. Maar het is en blijft een puzzel 🙈. En heel vermoeiend elke ochtend zo vroeg wakker. Succes! 😊
Volgens mij is trouwens ook, zoals al gezegd, juist een vroegere bedtijd vaak helpender ipv een latere en verder zoveel mogelijk het bestaande ritme aanhouden.
2 jaar geleden
Reactie op Ciesss
En juist eerder naar bed savonds? Ze zeggen dat een vroege vogel (voor 0600 ...
Eerder naar bed in dr avond heeft geen zin. Hij ligt dan gewoon wakker in bedje tot een uur of 8.
Hij slaapt maximaal 2 uur per slaapje. Dus in totaal 4 uur. Wij laten hem zelf wakker worden en maken hem nooit wakker. Meestal is zijn ochtend slaapje ongeveer een 1 tot 1,5 uur en zijn middag slaapje 1,5 tot 2 uur.
2 jaar geleden
Reactie op estelerr_
Wij hadden hier ook een hele tijd mee te maken (5:00 wakker en ook nog in d ...
Wij hebben ook geprobeerd hem in de ochtend eerder in bed te leggen, maar slapen wil hij dan niet. Zodra hij ongeveer 3 uur wakker is in de ochtend wordt hij moe en dan slaapt hij meteen als we hem weer in bed leggen. Wanneer hij om 6 uur wakker is gaat hij dus wel rond 9 uur weer naar bed.
2 jaar geleden
Reactie op Lala94
Hier hebben we dat ook gehad tijdens de overgang van borst- naar flesvoedin ...
We kunnen het inderdaad proberen zijn fles in de avond op te hogen.
Maar wanneer hij in de ochtend wakker wordt houd ik hem zolang mogelijk in zijn bedje. Zolang hij niet huilt en gewoon lekker ligt te brabellen laat ik hem liggen.
Wanneer hij honger heeft gaat hij huilen. Dus ik eerlijk gezegd niet dat dit het probleem is, maar het is het proberen waard.
2 jaar geleden
Ik heb dit een paar weken gehad. Niet dagelijks. Liet hem zo lang mogelijk ...
Wij laten hem inderdaad ook gewoon in zijn bedje liggen zolang hij niet huilt. En halen hem er dan pas rond 7 uur uit. Als hij in dr nacht wakker wordt dan valt hij gewoon weer in slaap, maar in de ochtend is hij klaar wakker en zit slapen er niet meer in😅
2 jaar geleden
Reactie op Kimm-1991
Wij hebben pas een aantal weekjes een doorslaper maar ook wisselend qua wan ...
Vroeger naar bed hebben we inderdaad geprobeerd, maar hij ligt dan gewoon wakker in zijn bed tot een uur of 8.
Bij ons zitten gedurende de hele dag steeds 3 uur en maximaal 4 uur tussen de dutjes. Wij proberen wel een schema aan te houden, maar aangezien zijn slaapritme zo verschilt is dat heel moeilijk. Omdat hij de ene keer de hele nacht doorslaapt en de ander niet en de ene ochtend is hij om 5 uur wakker en de ander ochtend om 6 uur.
Dus ik leg hem steeds in bed wanneer hij zichtbaar moe is en laat hem dan zelf wakker worden.
Hij slaapt overdag 1 tot 2 uur per slaapje. Dat wisselt ook.
2 jaar geleden
Vroeger naar bed hebben we inderdaad geprobeerd, maar hij ligt dan gewoon w ...
4 uur slaap is volgens mij best veel voor deze leeftijd overdag, ik dacht dat gemiddeld zo'n 2,5 uur is. Las bij Snuggles and Dreams dat een vroege vogel ook kan komen door een te lang ochtenddutje. Dus misschien toch wakker maken zodat hij genoeg slaapschuld heeft voor de nacht?
2 jaar geleden
Reactie op Kimm-1991
4 uur slaap is volgens mij best veel voor deze leeftijd overdag, ik dacht d ...
Wanneer hij langer als 2 uur slaapt maak ik hem wel altijd wakker, maar hij is dan ook nog echt moe.
Op de opvang leggen ze hem ook altijd tussen 9 en 10 op bed en daar slaapt hij dan vaak ook 1,5 tot 2 uur. Dus dan zou ik zijn middagdutje thuis moeten inkorten?
Voor de dagen dat ik hem thuis heb kan ik het wel proberen om hem eerder uit te halen bij zijn dutjes.
2 jaar geleden
Wanneer hij langer als 2 uur slaapt maak ik hem wel altijd wakker, maar hij ...
Volgens mij is het middagdutje het belangrijkste dutje dus die zou dan het langst moeten zijn. Als je die inkort heb je weer kans dat ze oververmoeid de nacht in gaan. Dan zou je het ochtenddutje in moeten korten. Wij vragen op de opvang of ze haar bij haar ochtenddutje wakker willen maken na max. 3 kwartier, doen ze altijd!
Je kan eens kijken op de Instagram en/of websites van Snuggles and Dreams of Slaaptips voor baby's. Die hebben handige gidsen per leeftijd qua aantal uren slaap en hoeveelheid slaapjes 😊. Slaaptips voor baby's heeft op 2 april ook nog een post geplaatst over vroeg wakker worden met tips.
2 jaar geleden
Reactie op Kimm-1991
Volgens mij is het middagdutje het belangrijkste dutje dus die zou dan het ...
Snuggles & dreams heeft zelfs een heel webinar over vroege vogels. Oa. Oververmoeidheid of net te veel slaap, te late bedtijd kunnen oorzaak zijn, maar ook omgeving: vroeger licht, gefluit van vogels of meer geluiden in de ochtend...
2 jaar geleden
Het ochtend dutje hoef maar tussen de 30-45 minuten te duren dan moet je kleintje echt wakker maken. Het middag dutje vind 2.5-3 uur later plaats en die mag 2 uur duren. 4 uur later zou je kindje dan voor de nacht na bed moeten gaan. Ik zou dit eens proberen, bij mijn 2 kindjes heb ik snuggle en Dreams slaapgidsen aangeschaft en dat werkt hier perfect!