19 Reacties

2 jaar geleden

Wij geven haar eerst een zelfgemaakte groente hap voor zover ze dat wil, daarna krijgt ze stukjes van ons avond eten. Wij koken zonder zout en niet uit potjes. Dus ik laat haar eigenlijk van alles proeven. Ook stukjes wraps, rijst, gegrilde groente, Aardappeltjes.

2 jaar geleden

Oh en ik volg sinds kort "bakkenmetbel" op insta, super leuke ideeën voor het hele gezin.

2 jaar geleden

Op insta ook een tip: zaynesplate, heb ik al een aantal dingen van gemaakt en ging er goed in. Je zou je kunnen verdiepen in de rapley / kleintjes methode. Daarbij eten de kindjes ook zelf pasta e.d., wordt wel een knoeiboel natuurlijk, maar wel heel leerzaam voor ze! Ook de app solid starts is daar heel handig bij. Mijn zoontje had een beginnende ei allergie (ook heftig eczeem), wij moesten het juist in kleine hoeveelheden toevoegen en opbouwen, zodat hij geen echte ei-allergie zou ontwikkelen, dit op advies van de allergoloog. Dat wel in combinatie met hormooncreme voor het eczeem. Hij kan nu heel goed ei eten gelukkig. Anders zou je kunnen kijken naar veganistische alternatieven misschien?

2 jaar geleden

Ik maak voor een prakje op z’n bord Ook met rijst of pasta en met z’n handjes werkt die zelf alles naar binnen

2 jaar geleden

Curry kan ze prima zelf eten hier met haar handjes, ik plet kikkererwten die erdoor zitten en dan eet ze het gewoon. Rijst of couscous blijft aardig plakken met saus/curry erbij en dat gaat dan ook, of ik doe pindasaus bij rijst (pindakaas + kokosmelk). Pasta gaat ook, maak er korte sliertjes van of ik kook wat fusilli erbij, dat gaat makkelijk in de handjes. Yoghurt wat dikker gemaakt met pindakaas, chiazaadjes of gepofte quinoa kan ze ook met haar handjes eten. Je kan ook voorgevulde lepels klaarleggen om te pakken. Gaat hier steeds beter.

2 jaar geleden

Hoe maken jullie dat allemaal schoon? 😅 Onze dochter krijgt eerst een groente hap en daarna stukjes groente en vlees ed. Omdat ze ook veel minder eet als ze alleen stukjes eet. Maar ik zie er altijd tegenop om haar mee te laten eten als we pasta ofzo eten vanwege de saus want het komt letterlijk overal.

2 jaar geleden

Reactie op XilianRose

Hoe maken jullie dat allemaal schoon? 😅 Onze dochter krijgt eerst een gr ...
Wij hebben een hond 😁, scheelt serieus veel want die eet bijna alles wat valt op. Ze krijgt een slab met mouwen aan. En verder moet ik wel de stoel, het blad en de vloer rondom 3 keer per dag af doen. Gelukkig nog niet zolang haar want ze doet sinds kort klappen en dan haar handjes op haar hoofd (denk op de opvang geleerd?). Dus nu zit ook 3 keer per dag het haar vol eten. Na het eten pak ik een kommetje warm water en dan wassen we handjes + gezicht. Verder heb ik altijd waterdoekjes en tissues erbij staan.

2 jaar geleden

Wat wij doen is stukjes groente oid in de hand geven om zelf te eten en dan af en toe met een lepel de rest (rijst, saus dat soort dingen). Werkt hier heel goed! Of een eigen lepel voor je kindje en dan zelf met een lepel hapjes tussendoor geven...

2 jaar geleden

Hier eet hij losse stukken met de hand. Een heel gerecht zoals bijv pasta bolognese hebben wij nog niet uitgeprobeerd maar denk dat we hem dat ook gewoon met zn handjes zouden laten eten. Laatst heb ik van witte rijst balletjes gedraaid, dit was makkelijker voor hem om naar zijn mond te brengen en er stukjes uit te happen. Qua pasta geven we hem meestal penne of fusilli, ook makkelijk op te pakken en naar de mond te brengen. Aardappel heb ik weleens in grote frieten gesneden en gekookt, of aardappelpuree. Wij begonnen ook met prakjes dus wel redelijke portie gewend totdat hij heel duidelijk aangaf zelf te willen eten en meer structuur te willen. Hij at dus op een gegeven moment minder dan normaal, maar hij dronk nog redelijk wat flessen. Ook gaf ik hem wat yoghurt na het eten, vooral als hij naar mijn idee heel weinig op had. Nu 2mnd later heb ik het idee dat hij goed zelf eet en genoeg op een dag want hij heeft al een poosje de nachtfles laten vallen. Nu hij de nachtfles heeft laten vallen geef ik hem in de ochtend een papfles, waarom weet ik eigenlijk niet, denk meer voor mijn gerustheid dat ie toch genoeg binnenkrijgt op een dag.

2 jaar geleden

Zat hier met hetzelfde "probleem", ook al ben ik natuurlijk ook heel trots dat ze het allemaal zelf wil doen. Fijne tips!

2 jaar geleden

Wat een super fijne tips! Ik ga d’r mee aan de slag. Heb ‘m gisteren half geprakt gevoerd en de groente los gegeven, en dit ging heel goed. Bedankt allemaal!

2 jaar geleden

Reactie op XilianRose

Hoe maken jullie dat allemaal schoon? 😅 Onze dochter krijgt eerst een gr ...
Hier gaat die na het eten als die erg vuil is gewoon in bad

2 jaar geleden

Reactie op Baby56

Wij hebben een hond 😁, scheelt serieus veel want die eet bijna alles wat v ...
Helaas geen hond hier! Wij doen nu de grote stukken opvegen met een papiertje en dan met de stofzuiger eroverheen. Ik zit te denken aan een spray-dweil voor in de keuken. Iemand hier ervaring mee en/of aanraders? Om hem zelf een beetje schoon te houden stropen we zijn mouwen op of enkel romper met broekje aan en gebruiken we een slab, dan een slab met mouwen van de zeeman met daaroverheen een siliconen slab 🤪 meneer laat vaak het water uit zn mond lopen bij het drinken zo blijft hij vaak nog een beetje droog. Ik zag dat ze slabbetjes met mouwen hebben die je aan het tafeltje kunt vastmaken (zuignap) weet alleen even het merk niet meer. Wil er misschien wel zo eentje halen. Weet iemand misschien waar je dit koopt of hoe het heet? Hier is het dus vaak 3x op een dag omkleden (en ik soms ook van het gespetter en geklier 😅)

2 jaar geleden

http://www.zensible.nl/lekker-en-gezond-pizza-van-kikkererwtenmeel/ Zout laat ik er uit En ik beleg de pizza naar wat ze wel wil / mag eten En ik geef het in kleine stukjes aan Wordt wel een beetje een kliederboel. Een ei d’r over om het bij elkaar te houden Of maak een quich

2 jaar geleden

Reactie op estelerr_

Helaas geen hond hier! Wij doen nu de grote stukken opvegen met een papiert ...
Wij hebben een spraydweil van vileda! Heel blij mee☺ Ik vind het dus, hoe dom dit ook klinkt, soms echt lastig om het geklieder aan te zien😳🤭

2 jaar geleden

Reactie op Bloemblaadje

Wij hebben een spraydweil van vileda! Heel blij mee☺ Ik vind het dus, hoe ...
Ik denk dat ik die ook ga halen. Hier slingert ze nu elke avond de lepel aan de kant voor haar handjes 🥲 Zit zelf ook steeds knarsetandend toe te kijken 😖

2 jaar geleden

Reactie op Bloemblaadje

Wij hebben een spraydweil van vileda! Heel blij mee☺ Ik vind het dus, hoe ...
Jaa ik vind het soms ook lastig hoor, maar minder dan in het begin (toen veegde ik zowat na elke hap zn mond en handjes af en raapte ik elk stukje direct van de grond). Nu zit ik er wat relaxter bij en veeg ik alles af/op nadat hij klaar is met eten. Hij wilt nu zelf met bestek eten (opscheppen èn naar de mond brengen) dus het is echt een bende! Inmiddels wel een staande stoffer en blik, nu dus nog een spray dweil 😃

2 jaar geleden

Reactie op estelerr_

Jaa ik vind het soms ook lastig hoor, maar minder dan in het begin (toen ve ...
Oooh gelukkig ben ik niet de enige! Voelde me echt n beetje slecht door die gedachte...

2 jaar geleden

Tip: de app solid starts.