11 Reacties
2 jaar geleden
Het is niet waar. Ik heb het nagevraagd bij het CB, zij geven aan dat het bij elke speen en veelvuldig gebruik is. Laatst zag ik hier ook een topic over met foto. Die persoon is naar de tandarts gegaan en heeft het daar nagevraagd. De tandarts had aangegeven dat het gebit terugvormt tot ze hun vaste gebit krijgen. Zou me er niet te veel zorgen over maken. Hier ook al 13 maanden bibs spenen, zie niks raars bij mijn zoontje.
2 jaar geleden
Het spraakgebrek dat ze beschrijven komt niet door de soort speen. Het komt door een speen dragen overdag als ze wakker zijn. Dat weerhoudt ze van goed communiceren. Er zijn meer factoren die er tegenwoordig voor zorgen dat kinderen minder goed praten. Maar de soort speen heeft daar niks mee te maken.
2 jaar geleden
Reactie op RomyVonkx
Het is niet waar. Ik heb het nagevraagd bij het CB, zij geven aan dat het b ...
Oh fijn om dit te horen! ja ik geef het alleen bij het slapen / in slapen overdag niet.. tenzij hij een beetje ziek is en troost nodig heeft..
2 jaar geleden
Reactie op Maartjex93
Het spraakgebrek dat ze beschrijven komt niet door de soort speen. Het komt ...
goed om te weten! dank je
2 jaar geleden
Reactie op Moonlightbaby
Oh fijn om dit te horen! ja ik geef het alleen bij het slapen / in slapen o ...
Ja dat doe ik zelf ook. Als hij hem aan een speenkoord bij zich heeft is hij geneigd hem de hele tijd in te doen. Dat doen we dus niet. Als we weggaan zit hij in mn tas voor als hij moe is/ wordt of pieperig is. Overdag ligt tie op tafel en pakt hij hem alleen als hij moe wordt. In bed meestal alleen met in slaap vallen en dan valt hij weer uit. Doe lekker wat goed voelt💙
2 jaar geleden
Mijn zoontjevan bijna 3 jaar heeft ook de bips speen en alleen met slapen. En inderdaad je ziet het aan zijn mond, ik schrok heel erg van het artikel. En dan heeft hij hem alleen in als hij slaapt. Ik zou zoiezo niet voor de grootste bips gaan.
2 jaar geleden
Speaking as logopedist: ronde speentjes (zoals bibs, maar ook verschillende andere merken) zijn inderdaad slechter dan plattere speentjes. Daarom hebben wij ze nooit gebruikt. Maar inderdaad: alle speentjes hebben op lange termijn negatieve gevolgen. Eigenlijk speentje liefst weg vanaf een jaar. Makkelijk praten I know, hier is ie net een jaar geweest en hebben we er ook nog eentje hoor. Wel enkel bij het slapen. En de bedoeling is die binnenkort weg te gaan nemen, maar zullen zien of dat lukt 😉
Wat van die tandarts hieronder kwam, klopt trouwens niet altijd.. door langdurig speengebruik ontwikkelen veel kinderen een foutief slikpatroon (of in feite blijven ze hangen in het slikpatroon dat voor een baby wel normaal is, maar rond een jaar moet ontwikkelen naar een matuur slikpatroon; daarom best speentje weg vanaf een jaar). Het is dan het foutief slikken dat zorgt voor gebitsafwijkingen en soms ook kaakafwijkingen. Die dus NIET altijd automatisch verdwijnen wanneer het speentje weggenomen wordt. Het slikken zelf moet dan behandeld worden en dat is een erg intensieve oefentherapie (waarvoor mensen dan bij mij terecht komen).. het is ook het foutief slikken dat kan zorgen voor spraakmoeilijkheden. Maar het speentje ligt dus wel vaak aan de basis van dat foutief slikken. Maar ik zou niet per se nu nog overschakelen van de bibs naar een andere speen. Beter proberen algemeen af te bouwen.
Hier dus ook nog in progress hoor 😜
Sorry voor de lange uitleg, maar dan is ie wel volledig 😉
2 jaar geleden
Reactie op Schaakmeisje
Speaking as logopedist: ronde speentjes (zoals bibs, maar ook verschillende ...
En is het ook erg en slecht als je kindje de speen alleen gebruikt om in slaap te vallen?
2 jaar geleden
En is het ook erg en slecht als je kindje de speen alleen gebruikt om in sl ...
'erg en slecht' is relatief he.. algemeen geldt gewoon: beter geen speentje meer vanaf een jaar en hoe minder hoe beter.
Het verschilt ook (net zoals alles) van kind tot kind hoeveel effect het uiteindelijk heeft. Bij vele kinderen zal enkel bij het in slaap vallen op lange termijn niet zoveel effect hebben, bij andere kinderen kan dat wel voldoende zijn om toch fout te gaan slikken.
Professioneel gezien kan ik enkel maar aanraden: best speentje volledig weglaten.
Als mama weet ik dat het zo simpel allemaal niet is 😅
Ik denk dus dat iedereen moet bekijken wat voor hun in hun situatie het best werkt, maar vind het wel belangrijk dat mensen geïnformeerd worden wat de gevolgen kúnnen zijn.