22 Reacties

2 jaar geleden

Heyhey mijn zoontje krijgt overdag 3x borstvoeding. Hij heeft sinds ong anderhalfve maand geen nachtvoeding meer. Hier bleef hij snachts ook steeds maar komen terwijl hij het ook niet 'nodig' had volgens CB. Ik heb het gewoon afgebouwd want het is eigenlijk ook gewoon gewenning voor ze.. Ik gaf steeds korter de borst snachts en ik legde hem ook niet direct aan als hij huilend wakker werd.. is even pittig hoor

2 jaar geleden

Bv is meer dan alleen voeding.. raar dat een lactatiekundige dat zegt. Hier drinkt ze gemiddeld 7x per 24 uur en eet 3x per dag mee aan tafel. Tussendoor wat fruit of gepofte groente

2 jaar geleden

Hier komt hij ook nog twee keer in de nacht, naast 3-4 voedingen overdag. Ach ja, het is denk ik ook gewenning, maar ben te druk om bezig te gaan met afbouwen. Ik wacht gewoon op de magical nacht dat hij ineens doorslaapt, maar zie ik zeker nog niet aankomen! :)

2 jaar geleden

Onze kleine had tot voor kort nog iedere 1,5 a 2 uur een nachtvoeding en is ineens gaan doorslapen. Ik zou me er niet druk om maken, vaak is het inderdaad niet eten wat ze nodig hebben maar meer even geborgenheid, mamahonger. Niks mis mee!:) ze gaan vanzelf een keer doorslapen.

2 jaar geleden

Hier overdag 3x waarvan 1 een kort momentje bij thuiskomst circa 17u. Snachts enkel indien echt nodig, en dat is elke nacht anders, al lijkt dit steeds minder en minder. Het ene moment is het gwn een knuffel het andere wil y er de borst bij, soms slaapt y door .. je kan er de vinger niet echt opleggen hier.

2 jaar geleden

Okay dat is wel herkenbaar allemaal! Dan ga ik toch maar werken aan het afbouwen (zucht) .. Vaak voed ik hem ook uit een stukje gemakzucht en in de hoop dat hij zich dan de rest van de nacht niet meer laat horen 😅

2 jaar geleden

Hier sinds bijna 2 weken een doorslaper na het afbouwen van de nachtvoedingen. Bij ons was het vooral gewenning om als ze wakker werd eerst aan de borst te willen. Had het niet erg gevonden ware het niet dat ze er slechter door ging slapen als ze dronk. Heb het afgebouwd door steeds eerder af te koppelen en daarna helemaal geen borst meer aan te bieden. Liet dan wel papa troosten want anders was het oorlog 😅. Was 2 nachten doorzetten, maar nu brabbelt ze zelf weer verder in slaap als ze wakker wordt 's nachts 😊. Overdag ziet het schema er zo uit: - half 7 a 7 borstv. - 8 a half 9 wat yoghurt en stukje fruit - als ik zelf thuis ben voor het ochtenddutje (30 min) nog een keer borstv. - 10 fruit - 11 a half 12 borstv - 12 brood - als ik zelf thuis ben voor het middagdutje (1.5-2u) nog een keer borstv. - 15 a 15:30 borstvoeding - 16 maisknabbel en cracker - 17 a 17:30 groentehap - 18:30 borstvoeding Op dagen dat ik werk en zij een afgekolfde voeding krijgt drinkt ze ook minder. Normaal was het 160 cc per keer, nu vaak 120 a 130. Ben wel zoekende of we dan nog 2 keer moeten aanbieden of nog maar 1 keer.... Maar geen idee welke er dan af moet 😅

2 jaar geleden

Zoontje met ook flink wat reserves (+2,5 bij de groeicurve) heeft ook nog 1 nachtvoeding en 3x overdag bv. Ik had de nachtvoedingen afgebouwd (wel maar 1 week), hij werd toen ziek en nu is er dus weer een nachtvoeding. Maar als ik zeker weet dat hij helemaal beter is wil ik deze weer afbouwen. Zijn eetschema: 6:30/7:00 bv 8.00 1 boterham 10.00 150gr fruit 11.30 2 boterhammen 12.00 bv 15.00 yoghurt met een snack (maispuf of rauwkost op de rapley manier) 17.00 200gr warmeten 18.30/18.45 bv Nachtvoeding op verzoek meestal ergens tussen 00u en 3u

2 jaar geleden

Wij hebben 3 weken geleden de nachtvoedingen afgebouwd! Nu krijgt zoontje (tijden kunnen half uurtje later zijn) 06:30 BV en binnen 1 uur havermout 10:00 fruithap na z'n ochtenddut 11:30 BV en 15-30 min erna 2 boterhammen met margarine en beleig van Soms eet ie ze met korst soms zonder. 15:00 na z'n middagdut een plantaardig yoghurtje (Naturnes, ivm KMA en hij reageert ook op geitenyoghurt) en evt nog maissnack 17:30 avondeten 18:30 BV voor slapen Bij de eetmomenten krijgt hij water of babythee aangeboden en tussendoor ook.

2 jaar geleden

Ik zat heel lang op 4 voedingen overdag en 1 in de nacht. Soms kwam hij ineens heel vroeg in de nacht al, en eigenlijk gaf ik hem dan standaard de borst waardoor het ineens 2 nachtvoedingen werden. Omdat hij het ook prima met 1 heb ik hem vorige week, toen ie om 23.30u al kwam, even getroost en toen weer terug gelegd in bed. Wat eigenlijk verbazingwekkend soepel ging. En toen werd ie pas om 6u weer wakker. De dagen waren gelijk en vannacht sliep hij voor het eerst ineens klokje rond zonder tussendoor wakker te worden. Ik hoopte ook steeds dat hij vanzelf een x zou doorslapen, maar dat gebeurde niet. Ik wilde de nachten eigenlijk niet eens perse afbouwen, maar had wel besloten dat 1 voeding genoeg zou moeten zijn en toen is het per toeval zo gelopen. Geen idee of het blijft.... wie weet ik het volgende week wel weer anders. Maar dat zien we dan wel weer!

2 jaar geleden

Als ik het zo lees mag ik echt van geluk spreken met een zoontje die met 6 weken al door sliep met bv🤗 Sinds dien allen nachtvoeding gehad als hij ziek was(nu 2 keer). 7.30 borstvoeding 8.15 belegde boterham, rijstwafel en water 12.00 borstvoeding 12.30 1a2 belegde boterhammen en water 15.30 3 stuks fruit en water 17.30 250 gram warme maaltijd en water 19.00 borstvoeding (Tijden overdag zijn wel afhankelijk van slaapjes dus wisselen wel wat)

2 jaar geleden

Oke superbedankt voor alle tips! Wij gaan opnieuw aan de tekentafel 🤔

2 jaar geleden

Mijn zoontje drinkt nu meestal 5 keer per 24 uur. Dit zijn 4 voedingen overdag (elke keer na het wakker worden en voordat hij naar bed gaat voor de nacht) en meestal 1 snachts tegenwoordig, soms een tweede keer als de eerste al voor middernacht was. Minimaal een uur na de voeding krijgt hij ontbijt, lunch en avondeten op rapley manier en de ene keer drinkt ie meer en eet ie minder en de andere keer andersom. Ik merk wel dat hij steeds meer begint te eten en minder te drinken. Hoe is je schema nu?

2 jaar geleden

Zo ziet mijn schema er nu uit: 07.30 wakker en borstvoeding 10.00 - 10.30 slapen 10.30 fruit eten (circa 100 gram) 12.30 boterham eten (halve tot hele boterham) 13.30 borstvoeding 14.00 - 16.00 slapen 16.00 borstvoeding 18.30 avondmaaltijd: krijgt hij ongeveer 150 gram op. Dan nog wat maisknabbels. 19.30 borstvoeding: al geven we hem nu wel eens een fles van 200 ml zodat we zeker weten dat hij genoeg in zijn buikje heeft. Dan komt hij nog om 23.30 en om 04.30 voor een borstvoeding. Wat doen we verkeerd? We willen echt van de nachtvoeding af.. Maar hij kan makkelijk een uur lang huilen 's nachts als we het hem niet geven.

2 jaar geleden

Mijn baby van bijna 10 maanden drinkt zeker nog 7 keer per dag naar behoefte en heeft ook gewoon 3 eetmomenten per dag, plus tussendoortje af en toe. Ze heeft er behoefte aan, dat merk ik heel duidelijk. Aangezien dr gewicht niet super stijgt nog, blijf ik dit ook gewoon doen. Ik ga gewoon mee in wat zij blijkbaar nodig heeft

2 jaar geleden

Zo ziet mijn schema er nu uit: 07.30 wakker en borstvoeding 10.00 - 10.30 ...
Je doet niks verkeerd, het ene kind heeft wat langer behoefte aan nachtvoeding en zou dit dan ook gewoon geven in plaats van een uur strijden snachts, is voor iedereen rustiger.

2 jaar geleden

Hier was het tot een paar weken terug ook 1-2 voedingen per nacht. Raakte ook onzeker of ik iets verkeerd deed, maar als hij ‘s nachts huilt is het altijd omdat hij wilt drinken. Heb ook wel eens geprobeerd om het niet te doen, maar dan ben je alleen maar langer wakker omdat het uiteindelijk toch moet, schiet niemand wat mee op 🤷‍♀️ zolang ze het nodig hebben gewoon geven vind ik! Ik ben wel recent gestopt met standaard om 16 voeden, merkte namelijk dat hij om 19 steeds minder dorst had. Dus nu krijgt hij: 7 bv 8 halve boterham met beleg en beetje water 9.30/10 fruit en beetje water. Soms daarna nog beetje bv (op kdv/als mijn man voor hem zorgt niet, maar als ik voor hem zorg wil hij vaak nog even aan borst voor ochtendslaapje) 12 boterham met beleg en beetje water 13.30 bv (op kdv krijgt hij 220-250 ml) 15.30 crackertje en beetje water 17.30 200/250 gram avondeten 19.30 bv (drinkt vrij lang nu) Als hij ‘s middags onrustig wordt leg ik hem wel gewoon nog extra aan de borst hoor, maar meestal is het niet nodig, of drinkt hij dan alleen even 5-10 minuutjes. Hij begon sowieso al wel wat beter te slapen, maar sinds hij niet meer standaard rond 16 nog bv krijgt en hij daardoor meer eet bij avondeten en meer drinkt voor het slapen, slaapt hij ineens door. Dus dit werkte bij ons, maar dat was omdat ik echt merkte dat hij om 19 nog maar amper bv wilde, dus dat werkte niet goed meer voor hem.

2 jaar geleden

Zo ziet mijn schema er nu uit: 07.30 wakker en borstvoeding 10.00 - 10.30 ...
Qua eetpatroon overdag zou ik me nog kunnen bedenken om eerst borstvoeding te geven en daarna de boterham, omdat ze zeggen dat melk tot 1 jaar de hoofdvoeding is. 6 uur tussen twee borstvoedingen lijkt me dan best veel. Mogelijk drinkt je kleintje dan wat meer overdag waardoor er 's nachts minder nodig is? Volgens het CB is een nachtvoeding niet meer nodig na 9 maand zeiden ze tijdens mijn laatste afspraak. Als je kleintje gewend is om standaard aan de borst te gaan bij wakker worden dan is het wel logisch dat ze overstuur zijn als je het niet meer doet omdat ze moeten leren om dan zonder verder te slapen. Vraag is dan of je dat wil veranderen omdat het inderdaad wel pittig kan zijn. Hier dus wel bewust die keuze gemaakt omdat ze bij ons duidelijk de voeding niet meer nodig had (poepte heel vroeg in de ochtend, als ze wel dronk werd ze daar juist wakkerder van / sliep slechter). Volgens mij heeft Snuggles and Dreams een gratis download van afbouwen /stoppen met nachtvoedingen. Misschien heb je daar nog wat aan?

2 jaar geleden

Je doet zeker niets verkeerd. Al snap ik je gevoel heel goed hoor. Mijn zoon slaapt nu sinds een week door, maar daarvoor had ik ook constant het gevoel dat ik misschien iets verkeerd deed. Elke nachtvoeding was ik bezig met "moet ik het misschien toch uitstellen? Is het gewoonte? Heeft ie het echt nodig". Super onzeker werd ik er soms van. Ik was ook constant bezig met proberen overdag meer voeding te geven en kon echt een soort van gestresst raken als hij ineens zn brood of avondeten niet at. "Nu komt ie vannacht helemáál 3x!!" dacht ik dan. Een week of 3 geleden had ik een belafspraak met de verpleegkundige van het CB en zij benadrukte nog maar eens dat het eigenlijk heel netje is als en een kind dat bv krijgt nu nog maar 1 of 2 keer komt. In deze periode zijn die kleintjes zich volop aan het ontwikkelen en dat vraagt simpelweg energie.... wat ze halen uit voeding. Als het je niet lukt je kind zonder voeding terug te leggen als hij wakker wordt 's nachts, dan heeft hij het gewoon nodig. Probeer het een paar nachten. Lukt het niet, laat het gaan en probeer het over een paar weken nog eens. Je gaat zelf merken als hij het eigenlijk alleen gewoonte is. Bij ons ontstond het bij toeval. Ook bij jullie komt het uiteindelijk echt goed!

2 jaar geleden

Oh en wat ik nog wilde zeggen is dat elke vrouw een andere opslagcapaciteit in haar borsten heeft. De een zo per x bij wijze van een voeding van 300 ml kunnen geven en de ander 100ml. Die 1e vrouw zou daardoor zomaar wel eens minder vaak hoeven te voeden per dag dan de 2e. Ook daarin is geen enkel mens gelijk en kun je de ene borstgevoede baby niet 1 op q met de andere vergelijken!