15 Reacties

2 jaar geleden

Ik geef ook volledig borstvoeding, zoontje is over 2 dagen 8 maanden oud. Ons zoontje heeft tot 7 maanden nooit langer dan 2 uur s nachts geslapen, werd dan weer wakker voor de borst. Ik vind het zelf super vermoeiend, en heb me er bij neer gelegd en het geaccepteerd. Borst is zoveel meer dan alleen voeding. (Geborgenheid, veiligheid, warmte, liefde) sinds ik me er bij neer heb gelegd, gaat het stukken beter. Nu komt hij nog maar 1 of 2 per nacht. Soms vaker, maar dan probeer ik hem eerst terug in slaap te laten vallen met een knuffel en een speentje. Werkt dit niet, en gaat hij huilen, dan geef ik de borst. Daarna valt hij weer in een blok in slaap. Ik denk dat je voor jezelf moet bedenken of je de nachtvoedingen zelf erg vind? Wil je zelf dat het stopt? Nachtvoedingen zijn trouwens ook mega gezond.

2 jaar geleden

Hier echt precies hetzelfde! Niet alle nachten gaan zo. De ene nacht komt hij nog maar 2 keer en de andere nacht ieder uur. Wij willen ook gaan beginnen met het afbouwen van de voedingen snachts want hij associeert de borst nu met in slaap vallen en dat is vermoeiend voor mama..😉 Wij gaan de dr. Estivill methode toepassen alleen dan de minuutjes wat inkorten want zo lang laten huilen vind ik inderdaad ook wel zielig!

2 jaar geleden

Hey, Mijn zoontje is bijna 8 maanden en krijgt nog volledige borstvoeding. Vaak komt hij 3 keer tussen 19 en 7. Ik heb wel het idee dat als er niks aan de hand is dat er langer tussen zit maar helaas is er bijna altijd wel een sprongetje, slaapregressie, tandjes of ziek zijn... Ik ben zelf geen voorstander van laten huilen, heb je een partner die tijdelijk de nachten kan doen? Bij mij zoekt hij vaak meteen naar m'n borsten als ik hem knuffel maar bij mijn vriend niet omdat hij weet dat er toch niks te halen valt. Dit schijnt wel een manier te zijn om de voedingen iets minder gewoonte te laten zijn.

2 jaar geleden

Ik ben sinds 1.5 week af gaan bouwen met bv snachts omdat ze rond 9 maanden een slaapassociatie kunnen krijgen van BV snachts. Ik gaf hem dan speentje en de voeding van 22:00 liet ie daarop meteen vallen. Toen 18:30-01:00-04:00-05:00-07:00. Die van 4/5 u ben ik minder lang gaan voeden. Hij dronk zo'n 6 min. Heb 1-2 dagen 5 min gegeven of zodra die zelf loslaat niet weer aanbieden (of andere borst geven) en toen 3-4 min en toen speentje. Denk dat ie met 4 dagen 18:30-01:00-06:00 deed. Hij werd ernaar wel ziek (buikvirus) en dronk wat onregelmatiger nu weer beter en hij had vannacht 18:30-04:00. Overigens iedere mama moet zelf weten wat ze doen met de nachtvoedingen ken ook moeders die na 2 jaar nog steeds meerdere nachtvoedingen geven en daar prima mee zijn! Maar dit voelde voor mij/ons goed.

2 jaar geleden

Reactie op Mama Aapie

Ik ben sinds 1.5 week af gaan bouwen met bv snachts omdat ze rond 9 maanden ...
Oh MSS onduidelijk maar 4/5u is 1 voeding hij kwam rond die tijd

2 jaar geleden

Ons zoontje had ‘s nachts ook de borst nodig om in slaapt te vallen. Hij werd zo’n 3-6 keer per nacht wakker, huilen, niet meer willen slapen tot hij de borst kreeg. Echt drinken deed hij niet, hooguit een paar slokjes. De slapeloze nachten begonnen ons aardig op te breken. Op advies van de kinderarts bij CB zijn we cold turkey begonnen met de borst niet meer aanbieden ‘s nachts (alleen nog droomvoeding om 22:30). Als hij wakker werd lieten we hem maximaal een paar minuutjes huilen en dan gingen we hem meteen troosten. Eerst proberen te troosten terwijl hij in zijn bedje lag, als dat niet lukte hem eventjes er uit halen. De eerste drie nachten hebben we amper geslapen, maar daarna ging het steeds beter. Na ongeveer een weekje sliep hij door! De borst was in ons geval dus echt een slaapassociatie geworden..

2 jaar geleden

Hier ook bv ‘s nachts. Ook hier is er altijd wel wat, nu al twee weken dat hij alleen de eerste paar uurtjes in bed wil slapen en de rest vd nacht op mij. Zal wel weer overgaan. Merk wel dat ik de nachtvoedingen minder merk nu hij op mij slaapt 🙈 Ik word even wakker, til hem naar de andere borst en slaap zo weer verder. Nu is hij weer heel verkouden dus drinken gaat moeilijk….. hier ook geen voorstander van laten huilen dus bied altijd aan ook als hij het straks gaat associëren. Stopt vanzelf een keer ik heb me er ook bij neergelegd 😊

2 jaar geleden

Reactie op mmytb

Ons zoontje had ‘s nachts ook de borst nodig om in slaapt te vallen. Hij we ...
Ik herken dit helemaal. Ik denk ook dat mijn borst ern slaapassociatie is geworden. Fijn dat het jullie heeft geholpen. Wij hebben hetzelfde advies gekregen. Dus toch maar serieus overwegen. Mijn zoontje kan overdag ook moeilijk zelf in slaap vallen.

2 jaar geleden

1 of 2 keer vind ik nachtvoeding niet erg. Maar ieder uur paar slokken om in slaap te kunnen vallen lijkt me niet de bedoeling. En tot nu toe mijn nachtdiensten weg kunnen ruilen, maar over een maand zal ik toch 2 nachten moeten werken. Een dan vind ik het zo sneu dat ik hem niet kan voeden.

2 jaar geleden

Hier vanaf een maand of 4,5-5 een slaapassociate met borstvoeding. We hebben toen de speen weggedaan en dat nam het over zeg maar. Het wordt nu wel steeds iets minder, ze valt minder vaak aan de borst in slaap, mijn moeder krijg haar nu ook in slaap gewiegd bijvoorbeeld. Ook rolt soms na het drinken ook zelf van mij af en valt dan in slaap. Ook slaapt ze steeds langere blokken, als ik terug kijk op de afgelopen maanden zijn er iedere keer periodes geweest dat ze ineens vaak kwam maar dat ging altijd vanzelf over en over het geheel wordt het wel steeds beter. Soms vind ik de associatie ook wel makkelijk, zo eens n de 2-3 weken denkt ze ergens midden in de nacht dat het ochtend is en dan heb ik haar vaak zo weer in slaap door even te laten drinken. Ik krijg haar aan de borst echt altijd vrij snel in slaap en ze slaapt ook echt goed en veel, alleen tussen 19.00 en 20.00 wel 3-4 voedingen (gelukkig steeds vaker 3). Wat ik ook doe is 'habit stacking', terwijl ze aan de borst in slaap valt wrijf ik over haar voorhoofd richting haar oogjes. Ergens gelezen dat als je dit 2-3 maanden volhoudt je de associatie met de borst langzaam af kan bouwen en kan laten overnemen voor het andere wat je er aan toevoegt (in ons geval dus het 'aaien') en wat iedereen kan doe ipv alleen jij.

2 jaar geleden

Reactie op RianneHelms

Ik herken dit helemaal. Ik denk ook dat mijn borst ern slaapassociatie is g ...
Wellicht helpt het ook om te investeren in zelfstandig in slaap vallen. Als hij overdag zelfstandig in slaap kan vallen, kan hij dat waarschijnlijk 's nachts ook. Ik geef ook nog steeds volledig bv (7.5 mnd). Mijn zoon krijgt 18.30u een voeding en komt dan 1x 's nachts (soms om 1u al maar meestal rond 3u) en dan ergens tussen 6 en 7 uur. Een paar weken terug kwam hij 2x per nacht. De 1e x was het altijd volop drinken, de 2e x maar half. En ik ging op een gegeven moment merken dat hij zn eerste voeding van de ochtend weigerde. Heb toen besloten dat als hij voor 3u kwam, ik hem volop laat drinken (altijd beide kanten). Zou hij na 3u komen, dan bood ik hem maar 1 kant aan, met de gedachte het zo af te bouwen naar korter drinken en dan alleen troosten. Uiteindelijk was het niet nodig omdat hij ineens terug ging naar 1x per nacht. Moet wel zeggen dat mijn zoon heel goed zelfstandig in slaap kan vallen. s Nachts valt hij wel eens aan de borst in slaap, maar ik kan hem ook wakker terug leggen.

2 jaar geleden

Overigens was mijn plan terug te gaan naar 1 nachtvoeding. Als hij wakker wordt drinkt hij heel gulzig en met grote slokken. Hij heeft dus echt honger, dan ga ik niet weigeren hem eten te geven. Het is vooral dat ik merkte dat 2x eigenlijk niet nodig was en ik het idee had dat de 2e x meer aandacht vragen was. Ooit gaat die ene nachtvoeding er ook wel weer af denk ik dan maar

2 jaar geleden

Hier ook nog volledig borstvoeding, waarvan 1 nachtvoeding. Ik merk wel dat als ik hem tijdens die nachtvoeding ssn de borst in slaap laat vallen en hem dan terug leg. Hij heel erg vaak wakker wordt die nacht. Dus ik probeer hem wakker in bed te leggen erna.

2 jaar geleden

Ik herken heel erg de onrust rond 7 maanden. Mijn dochter is nu ook ruim 7 maanden, krijgt volledig borstvoeding (en wat vaste voeding voor de pret) en is sinds een week ook ineens heel moeilijk met naar bed gaan. Ze was tot nu echt de makkelijkste baby ooit, altijd zelf in slaap vallen, 12 uur achter elkaar doorslapen, overdag ook geen probleem, altijd relaxed en vrolijk. En ineens is het hommeles. Ze wil vanalles, raakt gefrustreerd omdat het niet lukt en is in het algemeen gewoon jengelig en humeurig. Ze wordt ineens ook weer 's nachts wakker, maar ik geloof niet dat ze ineens een nachtvoeding nodig heeft na 5 maanden te hebben doorgeslapen. Laatst heb ik haar 's nachts een flesje water gegeven. Heeft ze 60cc van gedronken en toen was het goed. Op zich niet gek, ik word 's nachts ook wel eens wakker met dorst. Dan drink ik wat water en ga weer slapen.

2 jaar geleden

Reactie op Thérèse

Wellicht helpt het ook om te investeren in zelfstandig in slaap vallen. Als ...
Ik ben al weken bezig om hem wakker in bed te leggen en dan te troosten. Dit gaat steeds beter! Hij heeft echter nog maar 2x doorgeslapen sinds geboorte. Ik blijf hoop houden dat hij steeds beter zal gaan slapen.