36 Reacties

2 jaar geleden

1. Ja als je bv voor kv gaat vervangen dan loopt je productie terug. Als je bv wil blijven geven dan kan je beter vaker aanleggen. 6x is erg weinig op deze leeftijd. Een volle buik slapen is helemaal niet natuurlijk en een papfles is ook nog niet eens gegarandeerd doorslapen. 2. Vaste voeding doe je het beste binnen het uur na de bv. Doe je dat anders dan loopt je bv inderdaad terug. Het is vraag en aanbod. Wil je blijven voeden dan zal je vaker moeten aanleggen.

2 jaar geleden

Maar er zijn toch ook moeders die alleen sochtends savonds en snachts voeden? Dat zou ik graag willen.. maar ben een beetje bang dat ik op deze manier straks te weinig heb.

2 jaar geleden

Maar er zijn toch ook moeders die alleen sochtends savonds en snachts voede ...
Ja die zijn er en ook moeders die dat wouden maar waarbij het te snel terug liep.

2 jaar geleden

Lieve mama Helemaal niet erg dat je regelmatig om hulp vraagt. Juist gezellig. Vanaf wanneer heeft die last van obstipatie? Altijd al geweest of veranderd sinds je bijvoorbeeld andere voeding hebt gegeven? Als je de bovenste vet lag van afgekolfde melk geeft werkt dit als een wonder middel bij obstipatie! De opbrengst van 150 ml is veel. Iets om trots op te zijn. Ken je de rekensom van hoeveel borstvoeding je moet geven? Erg handig hou vast. Nacht voeding hoeft niet altijd honger te betekenen. Hij kan ook nabijheid zoeken. Maar klopt nacht voeding zijn slopend. Daarom slapen wij samen in 1 bed met de co-slaaper. Tiet er in en verder slapen. Hoeven er gelukkig niet voor uit bed. 1. Borstvoeding is vraag en aanbod. Als meneer vraagt om voeding en geeft dan de borst niet maar een flesje dan zal je borsten dat 'onthouden' en minder gaan maken. Hoe vaker je aanlegt of meer je maakt. Meer voeding is niet altijd beter. Flesvoeding is niet slecht en nacht voedingen ook niet. Het is nog maar een kleine baby. 2. Hier zijn veel theorieën over. Je hebt bijvoorbeeld de Kleintjes methode. Hij zegt dat baby's (onder 1) eten moet leren ontdekken. Je moet het niet zien als waardige maaltijd. Melk blijft tot 1 jaar de belangrijkste voedingsbron. Zoek maar op google. Anderen zeggen ga vasten voeding doen en laat melk rustig vallen. Zoek op internet wat bij jou en je baby past dat kan niemand anders voor jullie bepalen. Wat een lap tekst Het belangrijkste is doe wat goed voelt. Je bent een topper

2 jaar geleden

Jup, minder vaak voeden/kolven betekent minder productie. Ik kan je verder alleen vertellen wat voor ons werkt. Mijn dochter krijgt 5x per dag bv. De laatste voeding geven we al vanaf 2 maanden gekolfde melk per fles, lekker grote fles. Toevallig ging ze vanzelf steeds langer doorslapen toen we dat gingen doen, maar geen garanties natuurlijk. Overdag probeer ik na elke voeding nog even te kolven zodat mijn borsten goed leeg zijn, dat stimuleert ook de productie. En 's nachts zet ik een wekker om te kolven, zodat mijn productie op peil blijft. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik een redelijke voorraad in mijn vriezer heb en nu ook soms wat nachten 'spijbel'. Vaste voeding deed ik eerst tussen twee melkvoedingen. Ik was ook bang dat ze anders niet genoeg melk zou drinken. Inmiddels merk ik dat ze haar melk toch wel opdrinkt, dus doen we de vaste voeding 2-3x per dag, soms voor de melk, soms tussendoor. Per saldo krijgt ze 5x per dag bv en 2-3x per dag fruit/groente/brood/ei. Misschien moet ik er wel bij vermelden dat niet eerlijk is om een 1 op 1 vergelijking te maken. Wij hebben de mazzel dat ons meisje al vrij vroeg uit zichzelf ging doorslapen. Ik heb dus geen idee hoe je een baby dit zou moeten leren.

2 jaar geleden

Hoi, Hier ben ik weer ;)... Ik geef zoveel mogelijk live bv, want als ik kolf komt er ook niet veel uit helaas. Ober je productie hoef je je denk ik dus niet heel veel zorgen te maken. Zo te horen groeit je zoontje ook goed, als hij al bijna 10 kg is 😊. Is die 150ml van 1x kolven of van een dag kolven? Ik heb na de geboorte een lactatiekundige ingeschakeld die ik nu ook nog steeds om advies kan vragen. Zij geeft aan dat er als je kolft er veel minder melk uit kan komen dan wanneer je voedt. Je kindje krijgt er veel meer melk uit dan een kolf. Het is vraag en aanbod, zoals iemand hieronder ook al zei. Als je je zoontje minder laat drinken zal je productie wrs wat teruglopen. Mijn dochtertje komt in de nachten ook vaak nog 2 of 3x. We hebben geprobeerd of kv verschil maakte, maar ze slaapt daarmee helaas ook niet door. Slaapt je zoontje wel door nu met de kv/papfles? Qua vaste voeding kan ik je nog niet heel erg vooruit helpen. Ik weet ook niet wat 'normaal' is, maar ik geef nog maar 1x per dag een beetje voeding na de bv op dit moment 🙈. Ik vond dit wel handig ter info: https://www.mamaliefde.nl/voedingsschema-baby-eerste-jaar-hoeveel-oefenhapjes/

2 jaar geleden

Heeft je zoontje nog steeds last van obstipatie? Ik had dit ook met overgang naar vaste voeding, nu ik hem 2x per dag een eetlepel pruimenmoes geef gaat het weer super. Wat betreft kolven heb ik niet zo veel ervaring, wat ik heb geklofd ging kwam er ook heel weinig maar heb echt genoeg voeding voor de kleine. Wat ze hieronder ook schrijven zegt niet altijd wat over hoeveel je kindje bij je drinkt. Hapjes krijgt mijn zoontje 3 keer op de dag. Smorgens eerst BV en een uurtje later fruithap dan slapen. Uurtje na 2e BV krijgt hij 1 boterham en dan slapen. smiddag weer BV en daarna nog kort slaapje. Dan groentehapje 250 gram en voor het slapengaan BV. Ben uiteraard niet gestart met deze hoeveelheden maar langzaam opgebouwd en gekeken wat onze zoon wilde/nodig had. Heb niet het idee dat dit invloed heeft gehad op mijn BV productie is gewoon nog goed, past zich ook aan naar wat je kindje nodig heeft!

2 jaar geleden

Maar er zijn toch ook moeders die alleen sochtends savonds en snachts voede ...
Dat kan als je een zeer stabiele productie hebt, bij de meeste vrouwen pas rond de 9-12 maanden. Wil je dat het niet terugloopt zul je vaker moeten aanleggen en niet gaan vervangen voor kv. Een papfles zorgt niet altijd voor doorslapen. Sommige kindjes slapen net slechter met een volle buik, of krijgen buikpijn van de vezels.

2 jaar geleden

Reactie op MamaNa

Lieve mama Helemaal niet erg dat je regelmatig om hulp vraagt. Juist gezel ...
Heel erg bedankt ❤️. 150 ml per voeding inderdaad. Soms had ik ook wel eens minder, bijvoorbeeld 100ml. Ik kolf niet vaak dus ik heb ook weinig inzicht daarin verder.. Dan valt dat misschien inderdaad nog mee.

2 jaar geleden

Reactie op SuusZ88

Jup, minder vaak voeden/kolven betekent minder productie. Ik kan je verder ...
Dit klinkt wel als een goed plan om borstvoeding te blijven geven, de productie goed op peil te houden, een voorraad aan te leggen maar wel ook de laatste voeding lekker veel te maken zodat hij met een gevuld buikje naar bed kan. Hoeveel drinkt je dochtertje dan tijdens zo'n laatste voeding met extra veel melk? Zou je me misschien jouw dagritme eens op papier willen zetten? Misschien heb ik er iets aan.

2 jaar geleden

Reactie op Iloon1986

Hoi, Hier ben ik weer ;)... Ik geef zoveel mogelijk live bv, want als ik ...
150 ml was van één voeding inderdaad. Helaas heeft kv en papfles nog geen gewenst effect. Mijn zoontje is afgelopen nacht huilend wakker geweest van 21.00 tot 00.00 en huilde daarna nog heel regelmatig. Papfles geprobeerd om 21.30 maar daar dronk hij maar 50 ml van..

2 jaar geleden

Reactie op KwZvW

Heeft je zoontje nog steeds last van obstipatie? Ik had dit ook met overgan ...
Dank voor de uitleg met de hapjes en hoe snel na de bv. Kan ik zeker iets mee!

2 jaar geleden

Dank voor de uitleg met de hapjes en hoe snel na de bv. Kan ik zeker iets m ...
Nog beter advies is echt binnen het uur na de bv. Dit omdat je wil dat de bv de maag vult en niet de vaste voeding. Tot een jaar vervangt het namelijk nog geen bv

2 jaar geleden

150 ml was van één voeding inderdaad. Helaas heeft kv en papfles nog geen g ...
Wauw, 150ml is super netjes hoor. Mij lukt het altijd maar om max 80 a 100ml te kolven. Wil ook gaan kijken of/hoe ik dit kan veranderen. Ik vond onderstaand artikel en/of tandjes wel een logische verklaring van waarom het slapen nog niet zo super goed gaat. Mijn dochtertje kruipt/tijgert sinds kort. Ze heeft nooit doorgeslapen, maar sinds een week is ze (nog) vaker wakker. En precies wat jij ook zegt dan is het huilen en ontevreden zijn. Alleen wiegen en/of aanleggen helpt. https://www.eindelijkslapen.nl/slaapregressie-de-waarheid-over-slaapregressies-bij-kinderen/

2 jaar geleden

Dit klinkt wel als een goed plan om borstvoeding te blijven geven, de produ ...
Ze drinkt bij die laatste voeding ongeveer 150 - 170 ml. Dus valt nog wel mee, maar ze is ook wat klein van stuk. Ons dagritme verschilt nogal eens, maar ik probeer ongeveer dit aan te houden: 7:00 opstaan en borst 9:00 slapen 10:00 wakker, fruit, borst 11:30 slapen 13:00 wakker, brood, borst 15:30 borst en dan slapen 17:00 wakker 18:00 groente 19:00 fles, naar bed en kolven 22:00 kolven en zelf naar bed 2:00 kolven (spijbel ik steeds vaker van) Vooral de slaaptijden wisselen nog wel eens. De ene dag slaapt ze 3x 1-1,5 uur en de andere dag 2x 2-2,5 uur. Ligt er een beetje aan hoe snel ze 's ochtends weer moe is. En als ik er de tijd voor heb, probeer ik na elke voeding even na te kolven. Best een gedoe eigenlijk als ik het zo achter elkaar zet. Ik ga echt tijd overhouden als ik stop met bv. 🤣

2 jaar geleden

Reactie op SuusZ88

Ze drinkt bij die laatste voeding ongeveer 150 - 170 ml. Dus valt nog wel m ...
Heel erg bedankt! Ja borstvoeding is echt wel veel, omdat het zo frequent moet ten opzichte van flesvoeding. Aan de andere kant, als ik een flesje moet opwarmen (ik heb geen flessenwarmer of iets in huis) vind ik dat megaveel gedoe en ben ik geneigd om de borst te geven. Ik heb morgen een afspraak met een lactatiekundige staan, misschien dat die me nog kan helpen. Ik ga vanavond in ieder geval eens een flinke fles afgekolfde melk geven, kijken hoeveel hij dan uberhaupt ervan wilt.

2 jaar geleden

Reactie op Baby3juni

Nog beter advies is echt binnen het uur na de bv. Dit omdat je wil dat de b ...
Ah oke! Ik lees zoveel mensen op het forum waarvan de kindjes al zo veel vaste voeding eten.. Iedereen roept ook iets anders wat wel of niet goed is. Ik kan daar slecht tegen merk ik - ik wil dudelijkheid.

2 jaar geleden

Hou er ook rekening mee dat wat je kolft niet perse 1 op 1 overeenkomt met wat je zoon drinkt. Een kind krijgt meer uit je borst dan een kolf. En daarbij is het normaal dat je rond deze periode wat minder kolft omdat je lichaam zich niet meer laat "foppen". Ik kolfde ook met gemak volledige voedingen per keer + nog een beetje extra. Inmiddels red ik een volledige voeding net niet meer. Ik geef ook bv en ook mijn zoon komt nog 2 x 's nachts en ook ik probeer er iig 1x af te krijgen. Hij krijgt overdag om de 3 a 4 uur een voeding. Dat kwam aan het einde van de dag vaak neer op 14.30u en dan 18.30u als hij naar bed gaat. We proberen nu rond 16u een extra kleine (deel)voeding aan te bieden in een fles. Bv als ik dat ontdooid heb staan maar anders kv. Meestal rond de 120ml. En dan dus gewoon weer rond 18.30u zn laatste voeding. Doe dat nu een paar dagen en het lijkt effect te hebben. Al kan het uiteraard toeval zijn. Maar wellicht te proberen?

2 jaar geleden

Ah oke! Ik lees zoveel mensen op het forum waarvan de kindjes al zo veel va ...
Wordt ook wel gezegd: "Food under one is just for fun". Maak je niet te druk over die vaste voeding. Wat hij eet is prima en als dat een dag niets of minder is dan is het jammer. Hij haalt nog steeds de hoofdmoot uit je bv. Wij geven ook vaste voeding ongeveer een uur na de bv. En dat gaat voorlopig prima. Hij eet het goed en veel. En als het een dag rommelig is of niet uitkomt door slaapjes of wat dan ook, dan is het jammer. De dag erna beter

2 jaar geleden

Eigenlijk “food before one is not just for fun” voor baby’s die volledige borstvoeding krijgen want na 6 maanden zijn ijzerreserves zijn op. Opvolgmelk heeft wel meer ijzer dan zuigelingmelk. Na ongeveer 6 maanden baby’s hebben vaste voeding nodig.