36 Reacties

2 jaar geleden

Reactie op borrelplank

Eigenlijk “food before one is not just for fun” voor baby’s die volledige b ...
Ben benieuwd waar je die info vandaan hebt.

2 jaar geleden

Reactie op Baby3juni

Ben benieuwd waar je die info vandaan hebt.
Bijvoorbeeld hier: https://www.cdc.gov/breastfeeding/breastfeeding-special-circumstances/diet-and-micronutrients/iron.html

2 jaar geleden

Reactie op borrelplank

Bijvoorbeeld hier: https://www.cdc.gov/breastfeeding/breastfeeding-special- ...
Oké ik heb andere info https://kellymom.com/nutrition/vitamins/iron/ Ijzerreserves zijn niet na 6 maanden op. Bv bevat nog steeds ijzer wat goed opneembaar is.

2 jaar geleden

Reactie op Baby3juni

Oké ik heb andere info https://kellymom.com/nutrition/vitamins/iron/ Ijzer ...
Maar ik lees hier ook: The original iron stores of a full-term healthy baby, combined with the better-absorbed iron in breastmilk, are usually enough to keep baby’s hemoglobin levels within the normal range the first six months. Dus de eerste 6 maanden is genoemd. Ik geef zelf ook borstvoeding maar ik probeer om de officiële richtlijnen te volgen. Hier is ook een artikel van WHO: https://www.who.int/health-topics/complementary-feeding#tab=tab_1

2 jaar geleden

Reactie op borrelplank

Maar ik lees hier ook: The original iron stores of a full-term healthy bab ...
Het is niet zo dat het na 6 maanden op is. Dat was mijn punt en dat staat daar ook. Maar dit is niet passend bij dit topic verder. Kunstvoeding is zeker niet de oplossing in deze

2 jaar geleden

Reactie op Baby3juni

Het is niet zo dat het na 6 maanden op is. Dat was mijn punt en dat staat d ...
Je hebt gelijk, die zijn niet op maar ook niet genoeg zonder vaste voeding na 6 maanden (volgens de wetenschappelijke richtlijnen). Mijn punt was: vaste voeding is belangrijk en niet “just for fun”.

2 jaar geleden

Als je goed leest, dan zie je dat ik dat niet zo letterlijk bedoel als dat je nu neemt. Ik bedoel dat het belangrijke bijzaak is, maar niet de hoofdmoot. Het niet erg is als ze eens een x wat minder eten. Of een dag geen boterham krijgen. Het ene kind een 200 gram fruit per dag, de ander 50. De ene dag gaan er 3 happen brood naar binnen, de andere een hele boterham.

2 jaar geleden

Plus bv heeft altijd lles wat je kind nodig heeft. Dus ook de ijzers. Net als kv waar het aan toegevoegd is. Anders zouden bv gevoede babies rond deze tijd wel ijzersupplemten moeten krijgen.

2 jaar geleden

Reactie op Thérèse

Als je goed leest, dan zie je dat ik dat niet zo letterlijk bedoel als dat ...
ik begrijp het, sorry voor het misverstand. ik denk dat we on the same page zijn. ik zie soms onwetenschappelijk advies op deze forums en soms overreageer ik misschien. My bad ☮️

2 jaar geleden

Reactie op SuusZ88

Ze drinkt bij die laatste voeding ongeveer 150 - 170 ml. Dus valt nog wel m ...
Ik heb gisteravond een fles afgekolfde melk van 210 ml gegeven, dronk hij helemaal op! Om 1.30 werd hij pas wakker voor een nachtvoeding en daarna pas om 06.30. Een hele verbetering! Dankjewel voor de tips en het schema, echt superfijn.

2 jaar geleden

Ik heb gisteravond een fles afgekolfde melk van 210 ml gegeven, dronk hij h ...
Wat goed! Hopelijk een blijvende verbetering!

2 jaar geleden

Heel erg bedankt! Ja borstvoeding is echt wel veel, omdat het zo frequent m ...
Hoe is je afspraak met de lactatiekundige gegaan?

2 jaar geleden

Afgelopen nacht was weer drama. Werd van 19.00 tot 00.00 wel 4/5 keer krijsend wakker. Hebben hem om 00.00 nog maar gevoed. Toen werd hij om 02.30 wakker en ik kreeg hem pas om 04.00 in slaap, hij was helemaal wakker en had zin om te spelen. En gewoon weer om 06.40 wakker zijn en de dag beginnen 😅. De lactatiekundige zei me dat ik me niet zo'n zorgen moet maken over het teruglopen van mijn productie nu hij 7 maanden is. Ook zei ze me dat hij heel stevig groeit en dus niet meer voeding nodig heeft maar nu waarschijnlijk door een moeilijke mentale periode heen gaat en het hem niet lukt om weer zichzelf kalm te krijgen en zelfstandig in slaap te vallen. Ze heeft me was tips gegeven om hem daarbij te helpen. Ze gaf aan dat kindjes tot 1 jaar de tijd hebben om van overwegend melkvoeding naar overwegend vaste voeding over te stappen. Dus dat ik nu nog eerst bv moet geven en dan uurtje erna pas vaste voeding. Pas rond 10/11 maanden moet die switch gaan komen. Genoeg vocht om obstipatie te voorkomen en even wegblijven van voeding zoals banaan was kan zorgen voor opstoppingen. Verder hoefde ik me niet zo'n zorgen te maken over voedingstoffen als ijzer, het ijzer dat in moedermelk zit wordt namelijk veel beter en makkelijker verwerkt dan die van kv. Bij kv kindjes speelt met name ijzertekort een rol. Ze heeft me vast nog veel meer verteld maar dat weet ik nu even niet meer uit mijn hoofd. Ik denk dat ik de gebroken en intensieve nachten maar moet accepteren. Iedere dag proberen zo goed mogelijk te laten verlopen. Ik haat het gevoel dat zijn doorslapen maakbaar is. Het gevoel dat als ik maar precies goed eten geef en hem exact goed laat slapen overdag dat ik dan een doorslapende baby heb. Want dan krijg ik iedere nacht als het mis gaat het gevoel dat ik degene ben die faalt en doe ik overdag niks anders dan twijfelen hoe het beter kan 😔😢

2 jaar geleden

Afgelopen nacht was weer drama. Werd van 19.00 tot 00.00 wel 4/5 keer krijs ...
Fijn dat de lactatiekundige je (een beetje) heeft kunnen helpen. Maar je hebt echt niet gefaald hoor als hij niet doorslaapt... Dan zou ik al 7 mnd falen 🙈😂. Ons dochtertje heeft nog nooit (nja miss 2x) doorgeslapen. Dat komt vanzelf wel. Sommige kindjes doen dat gwn eerder dan anderen. De schuld niet bij jezelf zoeken. Je doet het hartstikke goed Die mentale periode waardoor ze slechter slapen herken ik heel erg en heb er ook al een aantal topics van voorbij zien komen. Hier is ze de afgelopen week ook veeeel vaker dan normaal wakker. Ze zit en kruipt sinds kort, dus denk dat het daardoor komt.

2 jaar geleden

Afgelopen nacht was weer drama. Werd van 19.00 tot 00.00 wel 4/5 keer krijs ...
Kleine aanpassing. Vaste voedingen binnen het uur na de bv. Niet na een uur 😉