29 Reacties
2 jaar geleden
Ik begrijp je gevoel heel goed. Ik wilde mijn baby ook niet laten huilen en hem de nabijheid geven die hij nodig heeft. Alleen op een gegeven moment trek je het niet meer, zoals jij dat nu hebt.
Ik ben op zoek gegaan naar wat voor opties zijn er. Er zijn verschillende soorten slaaptrainingen. Je hebt ook de zogenaamde gentle sleepcoaches/methodes en ook de wat 'hardere'. Wij hebben een consult geboekt met een slaapcoach en zijn dat toen gaat toepassen. Ik denk dat je je eigen gevoel moet volgen in wat voor methode het beste bij je past. Als ik zou je verhaal lees, zou ik er wel iets mee gaan doen, want eigenlijk heb je je grens al bereikt. Misschien dat deze blogpost je kan helpen: https://snugglesanddreams.com/peuters-kleuters/slaaptraining-slecht-voor-de-hechting/
2 jaar geleden
Je zoontje heeft ook z'n moeder nodig die goed in haar vel zit hè, dat is ontzettend belangrijk, want dan kan je beter voor hem zorgen. Om die reden zijn wij ook slaaptraining gaan doen, want ik was echt overspannen aan het raken. Wij hebben wel gecontroleerd huilen toegepast, omdat de mildere methodes niet pasten bij ons zoontje. Het was natuurlijk even pittig, maar nu al een tijd zoveel meer rust! Uiteraard kan je kijken wat bij jullie en jullie kindje het beste past, dat zal verschillen per gezin.
Daarnaast, en ik weet niet of het bij jou ook van toepassing is.. ik merk dat bijvoorbeeld op sociale media 'het zo natuurlijk mogelijk doen' erg wordt opgehemeld. Dus lang bv geven, samen slapen, heel veel dragen in draagdoek/draagzak, daarnaast ook in materialen en kleding: duurzaam, natuurlijke materialen. Maar als je dit telkens ziet/leest bij anderen, word je daar ook door beïnvloed en kan je op een gegeven moment voelen alsof je andere wensen je een 'slechte moeder' maken, zoals wensen dat je kindje in z'n eigen bedje kan slapen, wensen dat je je handen vrij hebt en niet telkens hoeft te dragen in de draagzak. Maar dat is dus ook gewoon niet waar! Je bent geen slechte moeder als je in sommige dingen voor jezelf kiest, want daarin kies je eigenlijk ook voor je kind. Je kiest ervoor om zelf de rust te gaan nemen en met meer energie en liefde weer voor je kind te kunnen zorgen!
2 jaar geleden
Je bent een echte oermamma zoals ik dat lees, ik denk dat je hem alles al geeft wat hij nodig heeft. Volg vooral echt je eigen gevoel en probeer je kleine te volgen, echt dit gaat voorbij, hij heeft je nu zo hard nodig. Misschien kan je nu je even niet werkt ergens wat tijd voor jezelf vinden zodat je tussendoor ook op kan laden. Mijn zoon wordt ook nog steeds om de twee uur wakker, slaapt overdag waardeloos en ook de opvang begint nu een soort van te klagen want ik kan hem nog steeds geen minuut wegleggen, hij wil alleen maar gedragen worden. Ik geef hem wat hij nodig heeft, leg hem ‘s nachts standaard aan als hij huilt en hij slaapt veel bij mij in bed. M’n tweede zoon was ook zo pittig en dat ging ook ineens over in nachten doorslapen. Het zijn echte mannen hè, die hebben net even wat meer aandacht nodig 🙈 Maar voel je vooral niet schuldig er zijn zooooooveel kindjes die zouden wensen zoveel liefde te krijgen, wees trots op jezelf en probeer ergens op vaste tijden in de week iets voor jezelf te doen zodat jij kan opladen en er weer volop kan zijn voor je kleine
2 jaar geleden
Dankjewel voor jullie reacties. Met name de blogpost vind ik fijn, waarin wetenschappelijk onderzoek wordt aangehaald. Ik denk dat we het dan toch maar moeten gaan proberen.. Ik hoop dat het werkt, ook voor hemzelf. Ik vind het wel nog lastig met voeding, omdat ik borstvoeding geef weet ik niet goed wat hij binnen heeft gekregen en als hij dan echt langer huilt dan denk ik al gauw "hij zal toch geen honger hebben?!". Of twijfelen dat het te warm of te koud is op de kamer voor hem. Ook zoiets.
En met hulp van mijn omgeving plan ik inderdaad meer vrije momentjes in. Vanavond slaapt mijn zoontje bijvoorbeeld bij mijn ouders, hetgeen een paar weken geleden nog ondenkbaar was voor me.
2 jaar geleden
Dankjewel voor jullie reacties. Met name de blogpost vind ik fijn, waarin w ...
https://www.instagram.com/p/CUO2qQJKE5i/?utm_medium=copy_link hier kan je een richtlijn zien hoe je je kindje het beste kan aankleden. Als je hier ongeveer aan voldoet heeft je kindje het denk ik niet koud. Honger is altijd lastig.. maar meestal hebben ze rond deze leeftijd echt niet meer dan 1 nachtvoeding nodig.
Ik zou als je met zoveel punten zit, echt een slaapcoach aanraden. Je vult van te voren een hele vragenlijst in en zij kijken wat je het beste kunt doen. Je kan ook je wensen en grenzen hierin kwijt. Wij vonden het heel fijn dat iemand met ons meedacht. Wij hadden een slaapconsult bij slaaptipsvoorbabys duurt 60 min. Het eerste gesprek duurde 40 min en na twee weken hadden we nog een gesprek van 20 minuten. Tussendoor mochten wij nog een mail sturen met vragen waarop snel werd gereageerd. Het kost 110 euro, maar wij vonden hun expertise en ook het feit dat je gesteund wordt heel fijn.
2 jaar geleden
Je verhaal is zooo herkenbaar, ik voel exact hetzelfde. Mijn dochter heeft een slaap associatie ontwikkelt and slaap alleen aan de borst. Ze wordt dan 4-5 keer per nacht waker, ik ben helemaal uitgeput. We wouden de gecontroleerd huilmethode van snuggle en dreams gebruiken alleen ik kon het niet volhouden. Ze ging zoo hard en zoo lang huilen, het was echt pijnlijk en het voelde totaal niet oké voor mij. Dus ik ben er mee gestopt. Nu probeer ik pick up put down methode en die gaat beter. Nog steeds moeilijk omdat ze steeds moet huilen maar tenminste blijf ik bij haar totdat ze in slaap valt.
Je moet vooral kijken wat er goed bij jou en jullie situatie past. En neem je gevoel aub serieus!
En vergeet niet, dit is tijdelijk!
2 jaar geleden
He, ik herken mezelf heel erg ik jouw verhaal. Zelfde verhaal, ik geef nog volledige bv dus een nachtje ergens anders laten slapen is geen optie (anders moet ik alsnog 3x in de nacht gaan kolven ofzo) dat is een afweging die ik zelf maak.
Ik herken ook heel erg ‘het niet meer weten’ en eigenlijk als laatste optie ‘slaap training’ te willen gebruiken. Alleen wat mij erg tegenviel is dat het alsnog een training is. Ik wil mijn kindje absoluut niet trainen. Het laten huilen methode zijn ook zoveel verschillende verhalen over te lezen. Vanuit het natuurlijk ouderschap, of hoe je het noemen wilt, huilt of word en baby niet voor niks wakker. Als je alles uit hebt kunnen sluiten, incl alle eventueel medische dingen, kun je misshxien concluderen dat je kindje jouw gewoon nodig heeft. Wat je doet met training is zorgen dat dit dus niet meer zo is en hij in een bepaalde overlevingsmodus gaat. Flight and freeze reacties. Allemaal leuk hoor baby’s laten huilen maar eindelijk zeg je dan; doe het maar alleen; je ouders zijn er niet voor je. Ik vind dat echt verschrikkelijk. Misschien beetje knullig uitgelegd, maar dat is hoe ik ertegen aankijk.
Wat mij erg heeft geholpen is Liefde van een moeder. Slapen vanuit verbinding. Ze heeft blogs geschreven en kan goed uitleggen waarom coaching en training allemaal hetzelfde is. En waarom je kindje zo vaak komt en dat het heel normaal baby gedrag is dat ze je zo vaak nodig hebben. Ik heb nu gewoon geaccepteerd dat dit het nu is, en dat alleen al verlicht een hoop voor mij. Geen strijd, geen verwachtingen over slaap.
Wat ik ook heb gedaan is hulp in schakelen. Ik heb nu 1x in de 2 weken een hele dag voor mezelf, dan passen opa en oma op en ik stem met mijn vriend wekelijks af welke middag/avond ik voor mezelf heb. Dat geeft ook al meer ruimte. Ik heb geen oordeel over slaap training, wel een sterke mening. Wat je ook kiest, je doet wat jij denkt dat het beste is voor je kindje, zoals we allemaal willen toch?! succes en sterkte 🙏🏻 En weet dat je niet alleen bent, heb vertrouwen in jezelf en je mooie baby 🌻
2 jaar geleden
Ik herken je gevoel en het is pittig soms.. ik zat continue vast tussen mij mama instinct en de regeltjes die leest en hoort van hoe je het zou moeten doen.
Maar ookal kies je er voor om een methode toe te passen wil niet zeggen dat je daarin je instinct niet mag volgen. Het is jou kindje jij kent hem het beste. Geef je kindje zoveel mogelijk rust en regelmaat maar vergeet niet je kindje te volgen door de dingen die je leest en hoort. Geen een kindje is hetzelfde.
Het is al een hele stap dat je je kindje wat loslaat om zelf je rust te kunnen nemen wanneer het nodig is.
Je doet het goed, vertrouw op jezelf! ♥️
2 jaar geleden
Ik herken het gevoel, maar ik ben het met je man eens. Je kindje is op een prima leeftijd om zelfstandig te gaan slapen. Misschien moet je het anders zien. Het is niet dat je kindje je ineens minder nodig heeft als moeder. Je zult er altijd voor je kindje zijn en op welke leeftijd dan ook je kindje heeft je altijd nodig. Of het nu is om te troosten of om later relatie advies te geven.
Voor je kindje is het beter als hij zelf kan slapen. Hierdoor leert je kindje zelfstandig dingen te doen en slaapt hij beter. Daarnaast bevorderd het de ontwikkeling. Sinds mijn dochterje zelfstandig in slaap valt merk ik dat ze veeel sneller vooruit gaat en steeds meer zelf gaat ontdekken en niet de hele dag aan mij gekleeft wilt zijn. Ik ben er al mama om haar te ondersteunen, troosten en te helpen
2 jaar geleden
Wij passen de methode van happy baby coach toe. Die is ook gericht op baby's die borstvoeding krijgen. Het richt zich ook op de verbinding tussen ouders en kind en het niet alleen laten huilen. Veel theorie en een fijne vrouw. Ook zij geeft aan het voor haar ook niet altijd makkelijk is geweest en is eerlijk over het moederschap. Als ik jouw verhaal lees dan denk ik dat dit misschien wel bij jou past. Het ligt in het straatje van natuurlijk ouderschap maar daarbij ook niet jezelf verliezen. https://happybabycoach.com/lzs0-welkom/
2 jaar geleden
Reactie op Fica
Wij passen de methode van happy baby coach toe. Die is ook gericht op baby' ...
Hallo Milou,
Mag ik je heel hard bedanken voor deze tip. Dit is inderdaad precies wat ik nodig had. Zij beschrijft exact wat ik de afgelopen tijd gevoeld heb.
Ik ga met deze methode aan de slag, heb er echt een goed gevoel bij ook. Heel erg fijn. Ik ben je echt dankbaar!
2 jaar geleden
Ik begrijp je gevoel heel goed maar na meerdere artsen, slaapcoaches en alle andere tips zijn wij toch het gecontroleerd huilen aan gegaan. Wij merkten na een week een enorm verschil ! Succes ! 😘
2 jaar geleden
Moeder zijn van een heel aanhankelijke baby is heel zwaar, maar laat je niet aanpraten door andere wat je moet doen. Ga niet tegen je gevoel in, je hebt een moeders instinct voor een goede reden. Als je hem laat huilen op de harde manier en dat tegen jou gevoel in is, is dat heel begrijpelijk. Dit is persoonlijk mijn mening, ik heb nooit de cry it out methode toegepast want dit voelde voor mij afschuwelijk maar toch werd er van de buitenwereld wel druk op gezet. Ik ben blij dat ik dat het genegeerd, me kindje is alleen maar heel gelukkig nu hij 7 maanden oud is en hij slaapt al lang door in de nachten, als ze weten dat je er voor hun bent slapen ze ook beter! Manipuleren doen baby’s niet, ze geven gewoon aan dat ze jou nodig hebben. De reden waarom ze willen dat je ze oppakt heeft ook te maken met veiligheid en instinct van baby’s, vroeger was er overal gevaar en moest de baby altijd gedragen worden en dat zit nog steeds in baby’s. Geniet van je baby, en als hij even in bed moet slapen, dan doe je dat. Laat je niet gek maken, jij bent zijn mama. Er zijn genoeg dingen zoals nestjes ontworpen waardoor dat op een veilige manier kan, of een co sleeper. ❤️
2 jaar geleden
Ik heb hetzelfde en vind het lastig mn grens aan te geven. Men neemt me niet serieus als ik aangeef iets op een andere manier dan zij te willen. Ik strijd heel erg met mezelf of ik wel werkelijk het juiste doe voor mn kindje. Ze is gelukkig heel makkelijk dus ik kan wel genieten van haar ontwikkeling, maar twijfels over mijn aanpak blijven wel..
2 jaar geleden
Ik heb hetzelfde en vind het lastig mn grens aan te geven. Men neemt me nie ...
Hey, begrijpelijk. Vaak heeft de buitenwereld en andere moeders ook hun mening, en veel mensen vinden dat een je een baby moet laten huilen en discipline moet geven zelfs op zo een jonge leeftijd. Als je leest naar waarom baby’s ons het zo moeilijk maken zie je ook waarom ze zoveel van je nodig hebben, dit heeft met instinct te maken die in hun zit. Doe wat voor jou goed voelt, en denk dan los van de mening van andere die het volgens hun zo goed weten. Jij bent de moeder, ze heeft vooral jou nodig en de tijd vliegt. Voor mij word het steeds makkelijker omdat hij zich steeds beter vermaakt gelukkig, maar ik blijf mijn manier houden want daar word hij gelukkig van en ik ook.❤️
2 jaar geleden
Reactie op kellyfj
Hey, begrijpelijk. Vaak heeft de buitenwereld en andere moeders ook hun men ...
Hey, klopt ja. Ik volg ook volledig mn gevoel en ik probeer ook niet teveel te kijken naar hoe anderen het doen. Het vergelijken maakt me soms ook onzeker.. Ik ken mn kindje idd het beste en wij worden er ook gelukkig van hoe we samen groeien als moeder en dochter.
2 jaar geleden
Hey, klopt ja. Ik volg ook volledig mn gevoel en ik probeer ook niet teveel ...
Fijn dat er ook iemand anders is die zo denkt. Ik had net een vraag gesteld, ik kreeg best wat antwoorden terug met dat ik overdreven ben omdat baby’s zichzelf moeten stoten en het zelf moeten leren. Ik heb een bedomrander maar hij springt heel heftig en staat al in zijn box en in zijn ledikant, en de rand van de bovenkant is het harde stuk wat hem nog pijn doet als ik niet oplet. Vandaag stootte hij zich hard en best wel wat mensen zeggen dat het maar vaker moet gebeuren zodat hij maar leert. Maar zo denk ik er niet over, tenminste 1 keer is genoeg en heel pijnlijk want hij gaat er flink op los en doet alsof het een babyjumper is. Ik merk dat meningen van andere uiteindelijk niet uitmaken al is het soms een beetje vervelend. Ik heb ondertussen al een oplossing gevonden trouwens, en dat is een dit 👍😂💜.
2 jaar geleden
Reactie op kellyfj
Fijn dat er ook iemand anders is die zo denkt. Ik had net een vraag gesteld ...
Dankje dat je om m’n reacties reageert! Zo vinden we weer herkenning in elkaars ervaringen. Mijn dochtertje doet dus precies hetzelfde en ze heeft een metalen ledikant. Ze stoot zich ook vaker door het enthousiast springen en ik zat te denken aan zo’n zwemding wat 5x dikker is dan de tafelrand beschermer. De tafelrand beschermer is ideaal! 😫 Als ze straks tandjes hebben wil ik niet dat ze een tand breekt als ze er tegenaan komt. Moet er niet aan denken!