29 Reacties

2 jaar geleden

Reactie op Robemy

Sorry voor mijn reactie alvast maar: Ik ga soms echt stuk op dit forum 😂 ...
Ben het hier ook niet mee eens. Je kan toch niet vroeg genoeg beginnen met opvoeden. Of ze het nu gelijk begrijpen of niet. Logisch dat mijn zoontje van 7 maanden het leuk vindt om aan mijn bril te zitten, maar dalijk gaat ie kapot. Dus het mag niet. Dan kan ik hem er nu wel mee laten spelen maar wanneer begin je dan met opvoeden? Dan is hij dalijk 1 jaar en mag hij ineens niet meer met de bril spelen. Dat lijkt me erg verwarrend. Boos worden vind ik zeker nog geen optie maar op een normale toon iets aangeven wat niet mag omdat iets kapot kan of gevaarlijk is (zoals aan een hete thee beker zitten) lijkt mij niet meer dan normaal. Ik zou dus wel altijd vertellen waarom je nee zegt en toch voet bij stuk houden. Dan gaan ze het echt wel begrijpen

2 jaar geleden

Precies dit! Zo kijken wij er ook tegenaan. Daarnaast begrijpt onze zoon wel een aantal woordjes. Hij reageert op zn eigen naam, als we vragen om te zwaaien of te klappen, dus waarom zou hij niet kunnen reageren op auw of nee... 🙈

2 jaar geleden

Hoi! Als mijn dochter mijn bril pakt zeg ik altijd iets van: ‘Dat is mama’s bril. Die is niet om mee te spelen. De bril is voor mama om mee te kijken!’ En dat op een neutrale manier terwijl ik m’n bril terug pak uit haar handjes. Als ze hem blijft pakken dan doe ik hem even af en leg ik hem even weg. Ik heb wel het idee dat het al een beetje helpt omdat ze hem steeds makkelijker loslaat als ik hem af wil pakken! Heb niet de verwachting dat ze er snel mee stopt, maar vind het voor mezelf wel handig om alvast te oefenen met de manier waarop ik dit soort dingen tegen haar ga zeggen als ze wat ouder is en het beter begrijpt 😜. Op een ‘heftige’ manier ‘nee’ zeggen kan je kindje grappig vinden. Daarom is het vaak helpend om het zo neutraal mogelijk te zeggen en dus niet je stem te verheffen o.i.d. Dan heb je niet dat ze het gaan doen omdat ze weten dat er een grappige reactie volgt. Als ze ouder zijn kun je je ook richten op wat ze wél mogen doen. Dus zeggen: ‘laat de bril maar op papa’s neus zitten’. Dat werkt vaak beter dan zeggen wat er niet mag, maar dan moeten ze de taal wel eerst begrijpen!

2 jaar geleden

Wat ik zelf altijd deed was wel zeggen ‘au, niet aan mama’s haren trekken. Dat doet pijn’.. maar vervolgens ging ik hem dan wel afleiden. Want een kindje heeft nog niet het morele besef wat de gevolgen zijn van wat hij doet. Dat komt later natuurlijk wel wanneer je kind wat ouder is.

2 jaar geleden

Hier vind onze zoon het heel leuk om in de tv kast aan de switch te zitten of aan andere kabeltjes die daar liggen. Ook mama's kast met tutteltjes is favoriet. Expres niet breekbare dingen onderin gezet zodat als hij deze te pakken krijgt het niet erg is. Wij zeggen hier twee keer streng nee, en de derde keer leggen we hem ergens anders neer op de grond en dat gaat eigenlijk heel goed. Hij kijkt nu ondeugend onze kant op voordat hij iets doet of wij gaan reageren (hij is 8 maanden dus misschien is het ook gewoon toeval 😅). Ik denk dat het juist goed is om alvast te beginnen met corrigeren. Je wil ook niet dat hij bij anderen de boel leeg trekt. Ondanks dat ze nog zo jong zijn. Nu is het nog te begrijpen voor anderen dat hij dingen doet die niet mogen. Ik denk dat er een stuk minder geduld is als ze een jaar zijn en dit nog alle keren doen

2 jaar geleden

Als onze dochter naar mijn bril grijpt of iets wat niet de bedoeling is dan pak ik haar handje, duw hem terug en zeg op een rustige neutrale manier “nee”. Of ze dat begrijpt, echt wel. Ze doet het nog steeds maar ik weet zeker dat dit een basis legt voor later. Mijn inziens kun je niet vroeg genoeg beginnen met grenzen aangeven. Ze hebben echt heel snel verbanden gelegd hoor! Ze had bijvoorbeeld al heel snel door dat Bumba op mijn mobiel stond…

2 jaar geleden

Onze dochter weet heel goed wat wel en niet mag. En blijven haar corrigeren. Natuurlijk nog zonder veel resultaat, maar de basis is gelegd. De eerste keer dat ik nee zei, keek ze me aan en kaatste terug NEE. Mijn man moest zo hard lachen.

2 jaar geleden

Ik blijf altijd ''Nee'' zeggen tegen onze kleine. Hij weet dan heel goed dat ik daarmee bedoel dat ie dat niet moet doen haha. Wel zeg ik het op een lieve toon natuurlijk en beetje speels. Dan kijkt ie mij zo aan van: Oh.. shit! haha. Maar gaat daarna als het hem uitkomt gewoon gezellig verder natuurlijk 😂