12 Reacties

2 jaar geleden

Ja, hier wordt het ook een rommeltje hoor! Ik vind het ook zeker lang niet altijd leuk, maar het hoort wel bij het ontdekken, dus ik laat het wel gebeuren. Hij gooit de laatste tijd wel steeds meer met eten. Ik heb op de site van Kidsvoeding.nl wat tips daarvoor gelezen, hoe je dat kan aanpakken. Want op een gegeven moment moesten wij telkens heel streng 'nee, dat mag niet' oid zeggen, maar mn zoontje boeide dat niet zo en ging gewoon door. We proberen nu een neutrale reactie (= minder interessant voor hem). Ik pak het eten dan weer van de grond en leg het weer op tafel en zeg: eten blijft op tafel/op je bord. Verder niks. Als hij blijft gooien, is hij vaak vol en zeg ik: ik denk dat je klaar bent met eten, dan haal ik je bordje weg. En een tip was ook nog max 2-3 laten gooien voordat je het bord weghaalt, want soms is dat de enige duidelijke grens oid. Ik ben heel benieuwd of dit gaat helpen, we doen het nog maar net.

2 jaar geleden

In het begin raapte ik het ook telkens van de grond maar dan werd het een spelletje voor haar, actie- reactie 🙈 als ze inderdaad teveel weggooit dan zeg ik ook tegen haar ‘ ik denk dat jij genoeg hebt gegeten ‘. Maar ja goeie tip om neutraal te reageren en zeggen dit blijft op tafel. Het hoort idd bij het ontdekken van eten en dat mag maar er moet wel een grens zijn haha 🙈

2 jaar geleden

Reactie op amalurra

In het begin raapte ik het ook telkens van de grond maar dan werd het een s ...
Haha oh dat zou ook nog kunnen idd. Misschien niet terug geven dan, maar op een ander bord op tafel leggen ofzo? Ik ga eens kijken of mijn zoontje het daarom zo graag doet😂

2 jaar geleden

Ow ja herkenbaar! En ondertussen de hond proberen wijs te maken dat het ook niet voor hem bedoeld is 🤣 Wij benoemen wat wel mag (je mag het opeten) en doen de beweging voor. Als hij doorgaat, haal ik zijn bord van het blad en bied ik zijn eten in stukjes een voor een aan. Soms helpt dat en soms gaat hij door. We eten altijd tegelijk, dus probeer dan een paar minuutjes later zolang wij aan tafel zitten nog wat te geven. Op zich vinden we het ook oké dat hij eten op andere manieren leert ontdekken, dus bijv. voelen en zien wat ermee gebeurt als je het neergooit. Dus voor ons werkt dit voldoende voor nu.

2 jaar geleden

Ja, boos worden heeft hier ook weinig zin. En het wordt inderdaad een rotzooi, dat heb ik al geaccepteerd. 'Ik haal je nu uit de stoel, want je hebt genoeg gehad of je bent heel moe'. Ik probeer ook te leren dat als ze iets niet lusten het op de tafel kunnen leggen ipv van de playtray op de grond (net mee begonnen). Het in de mond van Mama stoppen is ook erg populair.

2 jaar geleden

Hier direct geleerd dat als hij het niet hoeft terug geeft aan ons of op tafel legt. Wel een paar keer streng toegesproken als hij het eten op de grond gooide of mee dreigt te gooien. Dit heeft geholpen en hij gooit er niet meer mee. Ook niet meer met zijn drinkbeker. 1e paar keer toespreken moest hij wel huilen. Benoemd waarom hij het niet op de grond mag gooien, wat hij er wel mee mag en getroost. Nu als hij begint te spelen met z’n eten op z’n tray vraag ik of hij klaar is en dan geeft hij het eten aan mij en zegt: kaaa. Wat in onze ogen klaar betekend😅

2 jaar geleden

Herkenbaar ook hier! Wij volgen ook de tips van Kidsvoeding en hebben nu ook een bakje geïntroduceerd. Als ze iets niet wil of klaar is mag het in het bakje (daar verwijzen we ook neutraal naar als ze wel iets op de grond gooit, dan doen we het alsnog in het bakje) en dat doet ze over het algemeen wel. Het is wel oppassen geblazen dat we het bakje als alles erin zit meteen weghalen anders gaat het alsnog naar de grond 😆

2 jaar geleden

Volgens mij ben ik een van de weinigen die denkt “laat maar lekker knoeien, hij eet iig!” Mijn zoontje wil niet altijd gevoerd worden, en hij kan nog niet zelfstandig eten met een vork.. dus hij pakt alles met zijn handjes. En ja.. dan belandt er veel op de grond. Dat is dan vervelend voor mij, maar het helpt hem ontzettend bij het leren eten. En hij eet inmiddels letterlijk bijna alles! Ik ga netjes eten wel aanleren als ie het ook beter begrijpt.. hij is net 1! ☺️

2 jaar geleden

Mijn zoontje gooit eigenlijk nooit met eten. Hij laat wel eens wat vallen, maar doet dit nooit bewust. Wel heeft hij er een handje van weg om alles wat in zijn mond gaat er eerst nog even uit te halen, goed te bekijken en dan weer terug te stoppen😅 met als gevolg dat heel zijn handen onder zitten, waarmee hij door zijn hele gezicht, haar en over zijn benen gaat🤦🏼‍♀️ Ook doet hij vaak als hij klaar met eten zijn bordje op zijn hoofd zetten😅 Hij kan na het eten hier elke dag in bad.

2 jaar geleden

Ja dit is wel herkenbaar dat het poetsen is, afhankelijk wat hij heeft gegeten. Hij doet het over het algemeen niet express de rommel maken, als hij echt gaat gooien dan is hij vaak klaar met eten en dan zeg ik ook ik denk dat je klaar bent met eten en dan ruim ik het op. Boos worden heeft denk ik weinig zin en het is denk ik ook een fase van ontdekken en daar hoort rommel ook bij! Een beetje loslaten wellicht?

2 jaar geleden

Herkenbaar! Maar alle aandacht is aandacht, elke reactie in een reactie. Dus ook “nee niet doen” “laat het maar op je bord” “doe maar in je mond”. Positief of negatief. Dus ik probeer helemaal niks te zeggen, en geen gezichtsuitdrukking te geven. Totaal negeren dus. En laatste tijd als ze er echt een smeerboel van maakt, dan geef ik haar een bakje zovan “doe daar maar in wat je niet wilt”, en dat werkt! En dan niet als reactie op het gooien, maar als ik merk dat ze wil gaan gooien, maar het nog niet doet. Dan bied ik het bakje aan.

2 jaar geleden

Reactie op mmrtje

Volgens mij ben ik een van de weinigen die denkt “laat maar lekker knoeien, ...
Ja dit! Als ik nu al een strijd ga maken van netjes eten, dan ben ik bang dat ze straks net zo'n moeilijke eter wordt als ik als kind was. Dat wil ik echt koste wat het kost voorkomen. Dus dan maar gezellig knoeien en ontdekken. Liever leer ik haar zo snel mogelijk om te helpen met schoonmaken. 👍🏻